• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Nivi och Jesper
    Helipa skrev 2013-06-03 17:45:02 följande:
    Hej!

    Jag hoppar också in här, om det är ok :)
    Vi gifter oss den 24 augusti och i helgen skickade vi inbjudningarna så de borde komma fram idag och imorgon. Nu känns det som att det är på riktigt! 
    Jag tyckte att vi var så tidiga med inbjuningar tre månader innan, men vi verkar vara i senaste laget, haha!

    Kyrka är fixat sedan ett år tillbaka, lokal är klar (i m2b's morfars trädgård som ligger nära kyrkan), partytält, bord, stolar, porslin och dukar är klara. Våra kläder är i princip klara (vill nog byta ut skorna), marsalkernas flugor är klara, tärnorna letar klänningar för fullt (vi delar på priset så de får välja själva), sonens kläder är klara, alkohollistan är klar (svärföräldrarna handlar i Tyskland), tårta är i princip klar, likaså smink och hår och fotograf. Nu fattas bara maten och sen att få ihop all logistik, program, arbetsuppgifter, bordsplacering, dekorationer, etc.

    Hur ser era tidsscheman ut? Några fler som ska ha festen utomhus? 

    Sen undrar jag en sak till: ni som har toastmaster/toastmadame, vilket ansvar tar de? och vad är deras vanliga uppgifter? Mer än att hålla ordning på talen? Har varit på två bröllop där toastmastern blev som den traditionella "värden" för festen och inte bara höll ordning på talen utan även på logistiken, personalen, programmet, osv. Är detta standard eller är det för mycket begärt att toastmastern? Kanske man ska vara två då? Hade varit grymt skönt att kunna släppa allt det ansvaret till någon annan...

    Pirrar det lika mycket i era magar som i min? ;) 
    Vi har 2 toastmaster, eller rättare sagt en toastmaster och en toastmadame (de är ett par). Och vi har lagt all ansvar på vad som händer på bröllopsdagen. De koordinerar och håller kontakten med allt och alla när det gäller inne i kyrkan och på festen. På festen är huvuduppgiften talen och maten, för vi ska ha serveringspersonal (2-rätters plus tårta). Jag och m2b ska inte göra någonting förutom att njuta av dagen tillsammans då vi ÄNTLIGEN har blivit man och fru! ååå jag längtar!

    Det är ett stort ansvar och mycket att hålla koll på. Vi ska ut till festlokalen denna helgen och prata med serveringspersonalen och kockarna, även kolla till vad lokalen har att erbjuda för tallrikar, bestick, dekortation och även kolla lite hur vi ska ha borden..

    Då ska våra toastmaster och toastmadame vara med så de kan presentera sig för serveringspersonalen och gå igenom hur de ska arbeta ihop som bäst på bröllopsdagen. Efter detta så förtjänar de en riktig bra present. Har bara inte kommit på med vad. :P 
  • Helipa
    Elinjz skrev 2013-06-04 10:53:29 följande:
    Hej. Här är en till som ska gifta sig 24/8. Vi hade egentligen tänkt 7/9 men bokade idag om då sambon trodde det skulle vara lite för kallt på kvällen annars.

    Så nu blev det bråttom. Måste fixa inbjudningarna nu känns det som. Men har läst att ca 4-6 veckor innan är etikett för att skicka till mellanstora bröllop så jag hinner väll

    Kyska och lokal bokad. Klänningen kommer nu i veckan. ringen inhandlad men skall fixa storkelen bara. Och temat är klart. Bara resten kvar då  
    Kul med samma datum!

    Jag tänkte samma som dig, att man kunde skicka ut inbjudningarna typ 8 veckor innan och ändå vara ute i relativt god tid. Särskilt med tanke på att i princip alla gäster vet om att vi ska gifta oss och vilket datum. Men sen började folk fråga efter inbjudningarna och stressa oss redan i april så vi skickade ut dem nu (de kom fram igår).
    Nu känns det som en evighet till 1 juli när vårt osa-datum är, brukar folk vänta in i det sista?

    Vad har ni för tema?  
  • Helipa

    Många verkar köra toastmaster-par, vilket låter jättesmart. Nu har vi ju redan annonserat ut vår toastmaster så det känns lite dumt att utse en toastmadame också, så här tätt inpå. Fast å andra sidan kanske toastmastern själv skulle tycka att det var skönt med någon att dela ansvaret med.. svårt det här, jag inser nu att vi kanske borde ha  tagit den här diskussionen innan inbjudningarna skickades ut, haha!

    Jaja, vi får helt enkelt försöka att inte överösa toastmastern med ansvar utan dela ut ansvarsområden på lite olika personer. Och fråga toastmastern själv hur han vill göra!

    Man vill ju väldigt gärna kunna vara så välorganiserad att vi inte behöver lyfta ett finger på själva bröllopsdagen, men utan att behöva "kasta pengar på problemet". 
     

  • Augusti13
    Helipa skrev 2013-06-04 12:21:36 följande:
    Många verkar köra toastmaster-par, vilket låter jättesmart. Nu har vi ju redan annonserat ut vår toastmaster så det känns lite dumt att utse en toastmadame också, så här tätt inpå. Fast å andra sidan kanske toastmastern själv skulle tycka att det var skönt med någon att dela ansvaret med.. svårt det här, jag inser nu att vi kanske borde ha  tagit den här diskussionen innan inbjudningarna skickades ut, haha!

     
    Ja, vi valde först endast en toastmadam, men när vi frågade henne lite senare i planeringen visade det sig att hon helst ville ha någon att dela ansvaret med. Så fråga er toastmaster, det gör väl inget att det inte kom med på inbjudningen egentligen :)
  • Wardelli
    Helipa skrev 2013-06-04 12:13:05 följande:
    Nu känns det som en evighet till 1 juli när vårt osa-datum är, brukar folk vänta in i det sista?
    Vi har också osa datum 1 juli. De flesta har svarat, men vissa på m2b's sida är väldigt "luddiga" i sina svar och har sagt att de ska komma, men inte ordnat upp något. Vi gifter oss i Grekland, så de som har tackat ja från min sida har även bokat resa och hotell, men inte de på hans sida.. Men de har ju ett par dagar på sig till, sen börjar det ju bli sent att fixa hotell och resa.. :S  
    2013-08-31 Rhodos, Grekland
  • Lakinna
    Längtandsfull skrev 2013-06-03 16:03:04 följande:
    Lakinna: va roligt. Va fick du göra?? Jag tänker på det ganska ofta att det snart bara är 2 månader kvar till bröllopet så en möhippa kan ju egentligen ske när som helst.

    Ja konstigt nog så tänkte inte jag så (att det bara är två månader kvar alltså) utan jag var helt inställd på att det skulle ske i slutet av juli...


    Klipper in min bloggtext för er som är intresserade av att läsa, VARNING för lååång text! :)


    "Ojojoj, vet knappt var jag ska börja. Igår var det dags för min möhippa och jag hade verkligen inte misstänkt någonting!! Gick hem till xxxx kl 9 för att passa barnen och blev mer eller mindre chockad när det väller ut 11 härliga tjejer från Isaks rum! Whaaaaat??!! Tårarna kom som på beställning när jag förstod vad som hände!


    Fick på mig en vit (fin) klänning och tiara med slöja. Isak (3,5 år) konstaterade att jag såg ut som en prinsessa men att jag måste ju ha prinsessbyxor på mig (=strumpbyxor). Stort kramkalas och sedan begav vi oss! Första stopp var Barista för lite god frukost. Hade fortfarande inte riktigt förstått att det faktiskt var min möhippa idag och hade lite svårt för att äta, tur att xxx hade med sig en burk med kärleksmums! Under tiden vi åt fick jag dra lappar med nedskrivna minnen från alla deltagare och gissa vems det var samt berätta lite mer om händelsen på pappret.


    När vi lämnade Barista fick jag en ögonbindel på mig och en tröja över klänningen. Därefter blev jag ledd till en bänk och när ögonbindeln drogs av startade Lady Gaga's Born this way och jag fick se en helt fantastisk Gleeinspirerad dansföreställning av mina kompisar, alla bärandes t-shirts med sina komplex! (sök på Youtube "Glee Born this way" för att förstå). Jag skrattade så att jag grät och hoppade upp och dansade med.... Älskar er för att ni gjorde detta, vet att några av er tyckte det var lite småjobbigt att stå mitt på gågatan och dansa!


    Dagens andra stopp blev en mysig drickapaus i Kungsparken. Jag blev utmanad i M2Bkunskap där jag fick svara på frågor som M2B svarat på tidigare (som tex "var kysstes ni första gången?" eller "Vem betalade på första dejten?"). Klarade nästan alla frågor och fick (mycket väl) godkänt


    Vi tog oss vidare till fotograf xxxxx där jag fick posa med olika tillbehör innan vi åt en god lunch på gården. Solen brände och vi njöt av varenda sekund. Timingen kunde inte varit bättre, när vi samlat ihop oss och satt oss i bilarna öppnade himlen sig och det började ösregna. Det spelade ingen roll för oss för nästa aktivitet var inomhus. Döm av min förvåning när vi mötte upp min blivande man för att spela in en skiva! Var riktigt skoj att "leka" artist och det hela resulterade i en härlig duett med en fantastisk kör... Aahhh alla borde få sina 15 minutes of fame!


    När nästa möhippa bankade på dörren åkte vi vidare till "sommarhuset" där jag först fick se videohälsningar från de som tyvärr inte kunde vara med (mina ögon blev på nytt tårfyllda) innan vi grillade, snackade, drinkade och framförallt SJÖNG och DANSADE tills vi inte orkade stå på benen längre.


    Blir tårögd igen när jag skriver detta så det är väl bäst att jag avslutat här. ETT STORT TACK till alla er som var med och gjorde min möhippa till en fantastisk dag och ett extra tack till mina underbara tärnor som lagt ner mycket tid och energi på att ordna denna dag för mig. Jag älskar er!"


    (Jag cencurerade lite namn ifall de inte vill omnändas på forum...)


     


     

  • Lakinna
    Nivi och Jesper skrev 2013-06-04 11:13:40 följande:
    Håller med er! Jag är fortfarande på jakt efter mina blåa klackskor! Men har inte hittat dom. Snart är det bara 2 månader kvar och jag måste få gå in i dom! :/ Har ni hittat era skor Fröken Fräken och MissFannie?

    Jag börjar också få lite panik inför detta. Ska ha vinröda skor tänkte jag men det varkar omöjligt att hitta så här års. Beställde i desperation hem 4 st par från Zalando som såg vinröda ut, men som visade sig vara mer tomteröda när jag fick hem dem :( Nån som har något tipås på vinröda skor? Gärna pumps eller kilklack.


    Letar också vinröda tärnklännigar!

  • Elinjz

    Jag tänker nog också ha röda skor


    Helipa skrev 2013-06-04 12:13:05 följande:
    Kul med samma datum!

    Jag tänkte samma som dig, att man kunde skicka ut inbjudningarna typ 8 veckor innan och ändå vara ute i relativt god tid. Särskilt med tanke på att i princip alla gäster vet om att vi ska gifta oss och vilket datum. Men sen började folk fråga efter inbjudningarna och stressa oss redan i april så vi skickade ut dem nu (de kom fram igår).
    Nu känns det som en evighet till 1 juli när vårt osa-datum är, brukar folk vänta in i det sista?

    Vad har ni för tema?  
    Vi ska ha lite rockabilly tema
    så jag ska leta röda skor till min vita klänning.
  • 7011e gången gilt
    kyrk damen värkar helt förvirad hon skulle ringa upp mig igen för hon ville ha vårat person nr men hon har inte ringt å hon skulle fixa så jag fick se lokalen invändigt.. sen vet jag inte om hon bokade in någon präst men de måste hon väll gjort??
  • SingingFantacia
    Helipa skrev 2013-06-03 21:28:08 följande:
    Ja känns skönt att vara ute tycker jag. Är gärna utomus, bara hoppas att vädret håller.

    Bra med många kontakter. Min ena tärna är makeup och hårstylist tyvärr så har hn åkt in på sjukhus så vi vet inte om hon kommer att kunna medverka =(  Har bokat en backup frissa som jag ska till på fredag och göra provuppsättning. Sminket klarar jag själv då jag gått en del kurser. Men det hade vart kul och bara bli ompysslad.

    Hoppas ni hittar serveringspersonal.

    Ja värdfamilj är riktigt skönt.

    Fredagen innan bröllopet har jag ordnat tid för att fixa mina naglar =)

    Har hört att det är ca 2 veckor innan som man ofta träffar prästen och går igenom saker och ting. Vi väntar fortfarande på svar om vilken präst vi ska ha. Är lite smått irriterande.
    Är det fler som inte vet vilken präst de vigs av. Vi gifter oss den 10 Augusti.
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!