• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Längtandsfull

    Vår toastmaster håller i allt från det att vi kommer till lokalen. Sen kommer garanterat min mamma va där och hjälpa till gissar jag =) Min mamma är värd i kyrkan. Så vi har egentligen inte allt koll på vad som kommer hända. Vet att min mamma och vår toastmaster ska ses idag men har inte en aning om vad som kommer sägas.

  • Helipa
    Längtandsfull skrev 2013-06-03 18:17:59 följande:
    Vår toastmaster håller i allt från det att vi kommer till lokalen. Sen kommer garanterat min mamma va där och hjälpa till gissar jag =) Min mamma är värd i kyrkan. Så vi har egentligen inte allt koll på vad som kommer hända. Vet att min mamma och vår toastmaster ska ses idag men har inte en aning om vad som kommer sägas.
    Vad skönt för er! Smart med en värd i kyrkan också! Det ska vi nog fundera på. Min svärmor kommer troligtvis hålla i en del av tyglarna på festen eftersom vi är i hennes fars trädgård och hennes son är toastmaster, så förhoppningsvis kan toastmastern få uppbackning från henne och svärfar. Kanske kan svärisarna agera värdpar? och så håller de i alla trådar efter vigseln tillsammans med toastmastern. 
    Vad gör värdparet egentligen? 
    Brukar inte brudens föräldrar traditionellt vara värdpar?

    Vi kommer nog ha marsalkerna som värdar i kyrkan. Min mamma ska ha hand om vår son hela dagen (han är tre år och kommer bli stressad och uttråkad av att hänga med oss hela dagen) och min far bor 60 mil ifrån så det känns lite mycket begärt att han ska vara värd i kyrkan, han har ju ingen möjlighet att träffa prästen innan, se lokalen, etc. 

    Hur har ni andra gjort? Har ni haft värdar och vad har de gjort?

    Det känns som att allt planeringsarbete för min del just nu handlar om att fördela arbetsuppgifter på ett smidigt sätt, så att alla som vill vara involverade blir involverade men utan att någon känner sig utnyttjad.. svårt.  
  • sommaren13

    Idag träffade vi prästen och gick igenom hela cermonin. Vi fick även testa att gå i kyrkan och allt blev så verkligt när vi insåg att vi skulle gå där om 75 dagar Vi kommer använda den äldre versionen där man säger tager istället för tar, vi tyckte båda att det lät bättre.

  • SingingFantacia
    Helipa skrev 2013-06-03 17:45:02 följande:
    Hej!

     Några fler som ska ha festen utomhus? 

    Sen undrar jag en sak till: ni som har toastmaster/toastmadame, vilket ansvar tar de? och vad är deras vanliga uppgifter? Mer än att hålla ordning på talen? Har varit på två bröllop där toastmastern blev som den traditionella "värden" för festen och inte bara höll ordning på talen utan även på logistiken, personalen, programmet, osv. Är detta standard eller är det för mycket begärt att toastmastern? Kanske man ska vara två då? Hade varit grymt skönt att kunna släppa allt det ansvaret till någon annan...

    Pirrar det lika mycket i era magar som i min? ;) 
    Vi ska ha festen ute i min W2B:s morbrors trädgård. Väntar på svar ang. tält. Vi hyr bord och stolar. Hur gör ni? Har ni många gäster? Vi har ca 88st på festen.

    Vi har en tostmaster och en toastmadamme som består av min bror och min käras kusin hon ingår även i värdfamiljen som vi utsett de som bor i huset till. Min blivandes kusins vänner kommer agera som servitriser.
    Toastmaster och toastmadamme kommer även dela ut vigselprogram och hjälpa folket i kyrkan. Men annars är de de som ser till att talen och brudskålen kommer på rätt ställe ;)

    Pirrar minst lika mycket.

    Idag är det 68 dagar kvar. Och har fortfarande inte fått veta vilken präst vi har. Då vet jag att det finns minst en som gifter sig efter oss i samma kyrka som vet vem som viger dem. Nästan så att man får känslan att dt handlar om att vi är ett samkönat par som gör det.
  • MissFannie

    Åh vad smart med en värd i kyrkan också! det har jag inte tänkt på! får jag allt diskutera med mannen.vi tänkte dock att vårt toastmasterpar ska få ta "värdrollen" under festen, ha ordning på tal, personal, kök osv. tror det blir bra att de har helheten :)idag har vi gått igenom ingångsmusik och vilken psalm vi ska ha.vi fastnade för "du vet väl om att du är värdefull" någon mer som ska ha den?!sen funderar jag också på om vi kan ha "here comes the bride" när vi går in tillsammans? :P kanske blir lite lustigt...? :P      

  • Helipa
    SingingFantacia skrev 2013-06-03 20:48:41 följande:
    Vi ska ha festen ute i min W2B:s morbrors trädgård. Väntar på svar ang. tält. Vi hyr bord och stolar. Hur gör ni? Har ni många gäster? Vi har ca 88st på festen.

    Vi har en tostmaster och en toastmadamme som består av min bror och min käras kusin hon ingår även i värdfamiljen som vi utsett de som bor i huset till. Min blivandes kusins vänner kommer agera som servitriser.
    Toastmaster och toastmadamme kommer även dela ut vigselprogram och hjälpa folket i kyrkan. Men annars är de de som ser till att talen och brudskålen kommer på rätt ställe ;)

    Pirrar minst lika mycket.

    Idag är det 68 dagar kvar. Och har fortfarande inte fått veta vilken präst vi har. Då vet jag att det finns minst en som gifter sig efter oss i samma kyrka som vet vem som viger dem. Nästan så att man får känslan att dt handlar om att vi är ett samkönat par som gör det.
    Vad kul med fler som ska ha trädgårdsbröllop!! 
    Vi har fått låna tält, bord och stolar genom svärmors villaförening, och porslin, glas och bestick lånar vi av blivandes morfars jobb (stor restaurang). Dukar får vi från morfadern som hade hur många fina gamla linnedukar som helst. Vi ska servera vin i gamla karaffer (från loppisar och äldre släktningar) och vinflaskor (som vi tvättar bort etiketten och sätter "vårt" monogram på). Så vi har verkligen haft tur med kontaktnätet! 
    Vi ska ha 60 gäster och det är smärtgränsen för den trädgården, kommer nog bli trångt men mysigt :)

    Vi letar efter någon form av serveringspersonal, har slängt ut lite intresseförfrågningar hos våra familjer så de ska kolla runt. Och sen har vi världens tur för svägerskan är floristen och svågern är kock, och en gammal högstadiebekant är frisör, så vi får jättemycket hjälp från dem! 

    Smart att ha en värdfamilj! 
    Funderade på det där med toast-par, men vi hittade bara en lämplig toastmaster och ingen lämplig toastmadame så vi lät det va.  Och han som bor i huset är ju m2b's morfar och det känns redan som att vi belastar honom tillräckligt bara genom att ta över hans trädgård och hus i typ en vecka (med all planering innan).. 
    Får fundera på vem som kan vara lämplig ett tag till...

    Vad tråkigt att ni inte har fått reda på prästen ännu! Känns ju väldigt märkligt att det andra paret redan vet. Vi fick visserligen reda på vem som skulle bli vår präst för bara någon vecka sen, så håll ut lite till! Det kan ju hända att det finns någon annan förklaring till varför det dröjer! Men har ni fått datum för samtal ännu? vi ska ha vårt två veckor innan, känns lite sent? När övar man hur man ska gå tillsammans med brudföljet?
  • Längtandsfull

    Min mamma kommer att ta dottern natten innan bröllopet och min svärmor tar sonen. Sen kokmmer dom med barnen till fotograferingen mitt på dagen sen ses vi igen i kyrkan.

    Min mamma kommer vara vardinna i kyrkan. se till att alla kommit och får satt sig rätt samt dela up vigselblad ocg en påse med ris.
    Hon ringer oss när alla satt sig så vi vet när det är dags att komma =)
    När allt är klart ser hon till att alla kommer iväg och åker rätt.

    När alla kommit till lokalen så tar toastmastern över. Mamma kommer nog endå ha svårt att släppa allt så hon hjälper nog till.
    Där ser toastmastern till att alla får något att skåla med när vi kommer in.
    Han ser till så att alla kommer in till sin plats och sen håller han ordning under middagen med tal och allt annat som kan hända.

    I köket har vi servitriser som tar hand om all mat och disk.

    2 st barnvakter kommer även vara med så när barnen inte vill sitta still lite så passar dom barnen.
    När barnen blir trötta så kommer dom åka hem till barnvakten/barnvakterna.

    Tror jag fick med allt..
     

  • soderpling

    Vi har råkat få reda på när vår möhippa repektive svensexa kommer att vara, eller m2b vet inte om att jag vet när den skall ske. 

    m2b räknade ut det när jag försökte kolla hans kalender ang måndag efter hans svensexa. Om det blir paint ball måste han kunna ha kostym på måndag morgon samt hans bil måste vara i Stockholm då.

    Min tärna råkade skicka ett sms till m2b samtidigt som jag hämtade hans kvarglömda telefon i bilen och då fick jag reda på datumet.

    m2b vet mer om min möhippa än vad jag vet om hans svensexa. Han har tydligen fått komma med lite tips och råd (vilket jag anade) till mina tärnor som aldrig tidigare hållt i en möhippa.

    m2b kompisar har nog laddat upp ordentligt får känslan när jag pratat med bestman.

    Vi är båda två tok nyfikna på vad som kommer hända. 

  • Elinjz

    Hej. Här är en till som ska gifta sig 24/8. Vi hade egentligen tänkt 7/9 men bokade idag om då sambon trodde det skulle vara lite för kallt på kvällen annars.

    Så nu blev det bråttom. Måste fixa inbjudningarna nu känns det som. Men har läst att ca 4-6 veckor innan är etikett för att skicka till mellanstora bröllop så jag hinner väll

    Kyska och lokal bokad. Klänningen kommer nu i veckan. ringen inhandlad men skall fixa storkelen bara. Och temat är klart. Bara resten kvar då  

  • Nivi och Jesper
    Fröken Fräken skrev 2013-05-29 13:28:34 följande:
    Exakt! Det är som att gå runt i snygga underklädder. Ingen ser dem, men man vet att de finns där. Då känns livet roligare.
    Håller med er! Jag är fortfarande på jakt efter mina blåa klackskor! Men har inte hittat dom. Snart är det bara 2 månader kvar och jag måste få gå in i dom! :/ Har ni hittat era skor Fröken Fräken och MissFannie?
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!