• moom

    BILD-tråd, hur ser era inbjudningskort ut

    Jag hade sånna problem innan jag hittade vårt inbjudningskort.
    Vi gifte oss på nyårsafton.


  • Svar på tråden BILD-tråd, hur ser era inbjudningskort ut
  • Tuvan
    pamjofre skrev 2013-01-29 13:28:29 följande:
    Tuvan- verligen jätte snygga inbjudningar!! så kul med lite orginella!! Håller med ovanstående, att köra med ett band så tidsenligt som möjligt, föredrar alltså de ljusare bandet. Verkligen jätte fina! Era gäster kommer verkligen att uppskatta dessa!
    Tack!! 
    Så glad jag blir över din och Juli2013s åsikter över att de ser fina ut. Har haft sån ångest :) 
  • filibustern
    Tuvan skrev 2013-01-29 13:01:57 följande:



    GUD SÅ LÄCKRA!!! :D enkla och lätta att göra själv! och billigare! hah, ska jag ta upp med min karl om han kan tänka sig.. dock vet jag inte om det passar vår stil.. kanske man kan göra lite annorlunda bara. men läckra var dom! och de där med frakten kan bli en huvudbry. 
  • Chicita
    Tuvan skrev 2013-01-29 13:01:57 följande:
    Hej alla BTare! 
    Jag är ny här på tråden och behöver HJÄLP!!
    Funderar på inbjudningskort och vi kom på att göra typ pergaments rullar, vilket inte är det lättaste att få pappret som jag vill (arbetar fortfarande lite på det).
    Nu till mina frågor. Ni har alla gjort grymt fina kort och har därmed bra smak Glad
    Kan jag över huvudtaget göra såna här inbjudningskort? Eller ser det inte riktigt klokt ut? Och vilket band föredrar ni? Det ska hänga ett dubbelhjärta där vid rosetten, men den är inte fastsydd än, därför måste jag hålla i den.

    Nu har jag ingen bild på insidan eftersom det fortfarande är blank, men där ska bara stå skrivet det viktigaste med snirklig text av nåt slag.

    Så vad tror ni? Kan detta funka eller måste jag börja tänka om?
    Har för övrigt tänkt posta dem i små rullar så att de förhoppningsvis överlever posten.

     


    Vi hade tänkt göra något liknande då vi ju hade medeltidstema. Men det skulle bli för dyrt med porto eftersom dom inte går som brev utan som paket.

    När det gäller dom brända kanterna så skulle jag gått till Panduro (eller liknande) och köpt en sax (typ en sån här)
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3050-Verktyg/305010-Saxar/1/300812-Monstersax-18-cm-olikvagig

    Och sen en stämpeldyna med distress-ink, kanske den här färgen
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3010-Stamplar/301025-Stampeldynor/1/510465-Stampeldyna-Distress-Walnut

    Sen klipper du kanten med saxen och stryker med stämpeldynan över kanten.
    Då blir det som våra placeringskort

  • filibustern
    Chicita skrev 2013-01-29 14:46:39 följande:
    När det gäller dom brända kanterna så skulle jag gått till Panduro (eller liknande) och köpt en sax (typ en sån här)
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stampla...

    Och sen en stämpeldyna med distress-ink, kanske den här färgen
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stampla...

    Sen klipper du kanten med saxen och stryker med stämpeldynan över kanten.
    Då blir det som våra placeringskort

     


    finns oxå det enkla sättet att helt enkelt handriva kanterna och sen bränna med tändare. DOCK kan det uppkomma viss lukt... :P
  • stormhelen
    Tuvan skrev 2013-01-29 13:01:57 följande:
    Hej alla BTare! 
    Jag är ny här på tråden och behöver HJÄLP!!
    Funderar på inbjudningskort och vi kom på att göra typ pergaments rullar, vilket inte är det lättaste att få pappret som jag vill (arbetar fortfarande lite på det).
    Nu till mina frågor. Ni har alla gjort grymt fina kort och har därmed bra smak Glad
    Kan jag över huvudtaget göra såna här inbjudningskort? Eller ser det inte riktigt klokt ut? Och vilket band föredrar ni? Det ska hänga ett dubbelhjärta där vid rosetten, men den är inte fastsydd än, därför måste jag hålla i den.

    Nu har jag ingen bild på insidan eftersom det fortfarande är blank, men där ska bara stå skrivet det viktigaste med snirklig text av nåt slag.

    Så vad tror ni? Kan detta funka eller måste jag börja tänka om?
    Har för övrigt tänkt posta dem i små rullar så att de förhoppningsvis överlever posten.


    De kommer att bli jätte fina och minnesvärda inbjudningar som era gäster får.


     


    Jag tycker att denna med det lite guldigare bandet ser bäst ut, då den har mer rätt tidsanda än den andra har.

  • Chicita
    filibustern skrev 2013-01-29 14:53:09 följande:
    finns oxå det enkla sättet att helt enkelt handriva kanterna och sen bränna med tändare. DOCK kan det uppkomma viss lukt... :P
    Jag testade det, men man har inte samma kontroll då över vart det brända hamnar, speciellt inte om texten går långt ut åt sidorna Flört
    Och så blev det sotflagor som smetades ut på papperna. Så det här är ett "säkrare" alternativ. Och det går väldigt snabbt också om man behöver göra många.
  • filibustern
    Chicita skrev 2013-01-29 14:56:00 följande:
    Jag testade det, men man har inte samma kontroll då över vart det brända hamnar, speciellt inte om texten går långt ut åt sidorna Flört
    Och så blev det sotflagor som smetades ut på papperna. Så det här är ett "säkrare" alternativ. Och det går väldigt snabbt också om man behöver göra många.
    true true. ^^ 
  • Tuvan
    filibustern skrev 2013-01-29 14:37:22 följande:
    GUD SÅ LÄCKRA!!! :D enkla och lätta att göra själv! och billigare! hah, ska jag ta upp med min karl om han kan tänka sig.. dock vet jag inte om det passar vår stil.. kanske man kan göra lite annorlunda bara. men läckra var dom! och de där med frakten kan bli en huvudbry. 
    Är inte helt och hållet vår stil heller i själva bröllopet, förutom färgmässigt, men tyckte att iden kändes så bra. Vi ska ha dubbelhjärtan på flera saker och färgerna matchar i övrigt. Tänkte sen köra lite "bränt papper" på inbjudningskorten osv. 
    Med frakten tänkte jag helt enkelt testa med en hushållsrulle eller liknande för att se hur litet som passar i brevlådan, då kanske man slipper så hög frakt. Får testa mig fram och kankse fråga på posten osv.
  • Tuvan
    Chicita skrev 2013-01-29 14:46:39 följande:
    När det gäller dom brända kanterna så skulle jag gått till Panduro (eller liknande) och köpt en sax (typ en sån här)
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stampla...

    Och sen en stämpeldyna med distress-ink, kanske den här färgen
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stampla...

    Jag har olika saxar som jag kan prova mig fram med, tycker dock bäst om när det är lite mer ojämnt och inte i ett återkommande mönster. Testar dock kanske sax till placeringskorten, tänkte ha liknande som dina. Grymt fina var de Glad
    Har för övrigt distress ink som jag använder, har väl dock inte riktigt fått in rätta känslan för det än. Tungan ute

     
  • Chicita
    Tuvan Ni kan ju annars vika kuvert och "bränna" kanterna på det också och leverera brevet ihopvikt med band runt om du förstår hur jag menar Glad

    Eller så tar man ett färdigt kuvert i pergamentfärg (finns fina "vanilj" med struktur på Bokia" och använder saxen jag tipsade om tidigare med stämpelfärgen och helt enkelt klipper lite på kanten av kuvertets "lock" och färgar det så det ser bränt ut. Man kan ju även "bränna" hörnen på kuvertet då också med stämpeldynan utan att klippa i det
Svar på tråden BILD-tråd, hur ser era inbjudningskort ut