• meah2000

    BILD och PRIS på er brudbukett!

    Det finns många trådar om brudbuketter.
    Här kommer ännu en....

    Skulle vara väldigt roligt att veta vad ni har/kommer att ha för brudbukett och vad kostade den.

    Jag har vill ha liknade buketten nedan fast med rosa kallor istället för vita, dessutom ska jag har lite brudslöja i.
    Jag visade fotot för min florist och det skulle kosta runt 1000-1200 kr för den buketten jag vill ha.


  • Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!
  • Carina10
    Pyttis skrev 2013-03-19 09:24:37 följande:
    vad har ni för stil/tema på övriga saker? :)
    Har inget direkt färgtema men när jag börjar fundera på färger så är det mesta i silver o ivory.
  • Chicita
    Carina10 skrev 2013-03-19 09:18:10 följande:
    Hej!

    Jag har kikat igenom den ena brudbuketten vackrare än den andre men har ändå ångest :O

    Jag är brunett, ska ha klänning i ivory o ska gifta mig i augusti......

    Röda rosor i all ära men om man nu skulle vilja ha något annat som kan passa en brunett med ivoryfärg på klänningen......ge mig förslag :)
    Ett hett tips...
    Ta med en bild på klänningen, en bild på hur du har tänkt ha håret och kanske eventuella smycken till en florist.
    Säg:
    Så här ska jag se ut på vår bröllopsdag.
    Vi har det här färgtemat / har inte något färgtema
    Jag tycker om den här sortens blommor / jag har inga favoritblommor
    Buketten får kosta max *kronor* 

    Och låt sen floristen göra sitt jobb...
    Jag kan i princip garantera att det blir både billigare och finare än om du kommer med en bild och säger "kopiera den här" Flört
  • Carina10
    Chicita skrev 2013-03-19 09:39:35 följande:
    Ett hett tips...
    Ta med en bild på klänningen, en bild på hur du har tänkt ha håret och kanske eventuella smycken till en florist.
    Säg:
    Så här ska jag se ut på vår bröllopsdag.
    Vi har det här färgtemat / har inte något färgtema
    Jag tycker om den här sortens blommor / jag har inga favoritblommor
    Buketten får kosta max *kronor* 

    Och låt sen floristen göra sitt jobb...
    Jag kan i princip garantera att det blir både billigare och finare än om du kommer med en bild och säger "kopiera den här" Flört
    Bra förslag :)
    Jag snor ditt förslag :)
  • Teresa L
    Carina10 skrev 2013-03-19 09:11:33 följande:
    Blir det inte märken på brudklänningen av de gröna blomskaften när de inte sitter i hållare?

    Vet inte om det va mig du menade, men jag svarar för mig ändå,


    Eftersom jag inte har riktiga rosor så slipper jag oroa mig för både fläckar och vissna blomblad. :)

  • stormhelen
    Carina10 skrev 2013-03-19 09:48:25 följande:
    Bra förslag :)
    Jag snor ditt förslag :)

    Det gör jag med!


    Däremot så behöver jag inte tänka så mycket på vad det får kosta, då vi vann en brudbukett till ett värde på 1200:- på bröllopsmässan. Så skulle det bli dyrare så betlar vi bara mellanskillnaden. =)


     


     

  • Pyttis
    Chicita skrev 2013-03-19 09:39:35 följande:
    håller med om att du på så vis lär få bästa möjliga resultat. förstår dock om du vill hitta nån bild som grund, för det vill nästan alla ha som "trygghet", i vår butik är det iaf nästan alltid så. även om man vet vilken blomma man vill ha så vill man gärna se det framför sig.
  • passionsblomman
    Carina10 skrev 2013-03-19 09:48:25 följande:
    Bra förslag :)
    Jag snor ditt förslag :)
    Det rådet har jag försökt sprida på BT i över 6 år nu,-det är nämligen precis vad man vill som florist-det är också därför de flesta arbetar med att man bokar tid för konsultation-man vill ha utrymme för att faktiskt prata ihop sig med bruden på allvar, och skapa något som verkligen blir rätt. Det är iofs förståeligt att man letar inspiration, är nyfiken på blomsorter osv, men både tidsmässigt och proffesionellt i övrigt, så är det definitivt vettigt att låta floristen (och då ska man välja en duktig florist) göra det h*n är utbildad för.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    Carina10 skrev 2013-03-19 09:48:25 följande:
    Bra förslag :)
    Jag snor ditt förslag :)
    stormhelen skrev 2013-03-19 09:54:58 följande:

    Det gör jag med!


    Däremot så behöver jag inte tänka så mycket på vad det får kosta, då vi vann en brudbukett till ett värde på 1200:- på bröllopsmässan. Så skulle det bli dyrare så betlar vi bara mellanskillnaden. =) 


    Jag gjorde så... Vi satte ett maxpris på 1500:- för min bukett + 2 tärnbuketter.
    Floristen fick bilder på klänningsmodell och två tygprover (eftersom jag sydde själv och inte hade något riktigt färdigt att visa annars. Jag förklarade hur jag skulle ha håret, vilket tema och att det var en sån bukett man bär över armen som jag ville ha.
    Jag ville ha vita kallor i buketten och gärna trollhassel. Och en vit bukett alltså...
    Men att det var ok att använda andra vita blommor också för utfyllnad om kallorna skulle vara dyra när det var dags att beställa blommor till buketten...

    Sen dog mamma, och vi bestämde oss för att be dom göra en miniversion av mammas kistdekoration också. Men vi pratade aldrig pris, det blev en sån där impulsgrej när jag sprang på floristen på jobbet en gång.
    När maken hämtade blommorna så var hela settet några hundra billigare - trots att vi lagt till ett helt arrangemang till Solig

    Att ge floristen lite kreativ frihet kan göra att man får en otroligt mycket vackrare och mer passande bukett än man någonsin kunnat drömma ihop själv. För ibland så är buketterna på bilderna så väldigt vackra - just för att dom var komponerade för att passa just den brudens klänning, kroppsform och längd.
    Och med kreativ frihet så kan det ibland också hända att det slinker med något som kanske inte fick plats i maxpriset egentligen - bara för att floristen tyckte att det skulle bli pricken över i-et och råkade ha det hemma. Flört
    Floristen kan också beställa blommor som har ett bra dagspris och därigenom få ner kostnaden för buketten.
    Ska dom kopiera en bild på någon annans bukett så måste blommorna specialbeställas (blir dyrare) och det är ju inte alls lika kul att kopiera någon annans alster som att göra egna... Glad
  • Chicita
    Pyttis skrev 2013-03-19 09:56:32 följande:
    håller med om att du på så vis lär få bästa möjliga resultat. förstår dock om du vill hitta nån bild som grund, för det vill nästan alla ha som "trygghet", i vår butik är det iaf nästan alltid så. även om man vet vilken blomma man vill ha så vill man gärna se det framför sig.
    Ja om man vill ha en speciell typ av bukett så kan man ju ta med en bild och säga "jag gillar den här, kan du göra något liknande som passar mig"...
    passionsblomman skrev 2013-03-19 09:57:49 följande:
    Det rådet har jag försökt sprida på BT i över 6 år nu,-det är nämligen precis vad man vill som florist-det är också därför de flesta arbetar med att man bokar tid för konsultation-man vill ha utrymme för att faktiskt prata ihop sig med bruden på allvar, och skapa något som verkligen blir rätt. Det är iofs förståeligt att man letar inspiration, är nyfiken på blomsorter osv, men både tidsmässigt och proffesionellt i övrigt, så är det definitivt vettigt att låta floristen (och då ska man välja en duktig florist) göra det h*n är utbildad för.
    Det är väl vad alla vill som har ett kreativt jobb.
    Spelar ingen större roll vad det är (tårtan, blommorna, maten, kanske ett målat porträtt...)  
    Om man ska kopiera andras alster så är det inte alls lika roligt och inspirerande som att få lägga ner sin egen tankeverksamhet och energi på det man gör.
    Och när man är inspirerad så blir ju också oftast resultatet bättre Solig 
  • Answan

    Här är den bukett jag verkligen fastnade för och absolut skulle ha, tycker den är fantastisk med säckväven och berlockerna. Men när kläningen väl kom så passade buketten inte alls till klänningen, så min florist föreslog istället att ta vitt vaxat papper i stället för säckväv och hoppa berlockerna då jag har en del strass på min klänning. Den kostar ca 1200:-
    Jag skall i stället ha en pion som heter Sarah Bernard och är ljusrosa. 


Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!