• MeahJ

    Brud 2013

    Jag kommer att gifta mig 2013.

    Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

    Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

  • Svar på tråden Brud 2013
  • LindaP

    Hej! :)

    Får man vara med här?

    Min sambo friade i december och vi planerar att gifta oss i augusti 2013, troligtvis den 10:e :)
    Tycker fortfarande att det känns helt overkligt :D

    Jag planerar för fullt i huvudet hela tiden :) Jag har iaf ringt dit vi vill ha festen och ska dit nästa vecka för att kolla på lokalen och få en offert på allt - mat, alkohol, tårta osv.
    Det känns väldigt tidigt att boka det redan nu, men när jag ringde dit så sa dom att dom redan fått in en hel del bokningar till sommaren 2013 så det gäller att va ute i god tid :)
    Vi har en budget på ca 100.000 kr och räknar med att bjuda ca 60 pers!

    Jag tycker det är jätte svårt att bestämma vilka man ska bjuda..ska man bjuda hela släkten eller bara de som man har bra kontakt med? Jag vet att man ska ju göra precis som man själv vill, det är ju vårat bröllop, men man får ju lite dåligt samvete om man väljer att bjuda vissa men inte andra!

  • Ebba
    LindaP skrev 2012-01-17 14:42:35 följande:
    Hej! :)

    Får man vara med här?

    Min sambo friade i december och vi planerar att gifta oss i augusti 2013, troligtvis den 10:e :)
    Tycker fortfarande att det känns helt overkligt :D

    Jag planerar för fullt i huvudet hela tiden :) Jag har iaf ringt dit vi vill ha festen och ska dit nästa vecka för att kolla på lokalen och få en offert på allt - mat, alkohol, tårta osv.
    Det känns väldigt tidigt att boka det redan nu, men när jag ringde dit så sa dom att dom redan fått in en hel del bokningar till sommaren 2013 så det gäller att va ute i god tid :)
    Vi har en budget på ca 100.000 kr och räknar med att bjuda ca 60 pers!

    Jag tycker det är jätte svårt att bestämma vilka man ska bjuda..ska man bjuda hela släkten eller bara de som man har bra kontakt med? Jag vet att man ska ju göra precis som man själv vill, det är ju vårat bröllop, men man får ju lite dåligt samvete om man väljer att bjuda vissa men inte andra!
    Grattis vad roligt! Min sambo friade också i december och vi planerar med att gifta oss sommaren 2013. Men får se vad som händer :)

    Angående släkt och så. Jag har ingen stor släkt, så där kommer vi bjuda alla (totalt 10) Medan min sambo har en jättestor släkt. Där kommer vi endast bjuda dem som min sambo känner att han vill bjuda. Förstår att du får dåligt samvete om ni inte bjuder alla, men det är trots allt ER dag. Varför ska man bjuda andra som man knappt har kontakt med resten av tiden? Jag tycker man ska bjuda dem man tycker om och vill ha med. Sen får man ta att vissa kanske tar illa vid sig. Men det är trots allt inte deras dag :)
  • Doofie
    missidis skrev 2012-01-16 20:29:22 följande:
    Vi kommer bjuda in ca 70 gäster och budgeten får ni planera in beroende på vart ni kommer ha festen.
    Där är den stora kostnaden, vi kommer vara på en restaurang som håller i allt och då hamnar kuvertpriset på ca 1200:-/pers med mat och alkohol och sen tillkommer ju alla andra kostnader.
    Vi hade också tänkt vara på restaurang där de sköter allt med mat, dukning, servering, städning osv osv. Var och tittade på lokalen idag, tror det kommer bli mycket bra! Väldigt vackert!
    Vi kommer gifta oss i en kyrka som ligger i en gammal del av staden och restaurangen ligger bara en bit bort, kommer att ha fackeltåg dit med gästerna (ca 40-45 pers). Mycket gemytligt och vackert, speciellt på vintern (gifter oss i februari).

    Väntar på offert med kuvertpris, kocken skulle sätta upp några förslag. Hoppas däremot att vi ska komma undan lite billigare än vad ni får betala.. Vad ingår i ert pris? Har ni satt er meny? Kommer ni låta gästerna välja mellan flera menyer, ex. kött eller fisk?
  • LindaP
    Ebba skrev 2012-01-17 16:09:48 följande:
    Grattis vad roligt! Min sambo friade också i december och vi planerar med att gifta oss sommaren 2013. Men får se vad som händer :)

    Angående släkt och så. Jag har ingen stor släkt, så där kommer vi bjuda alla (totalt 10) Medan min sambo har en jättestor släkt. Där kommer vi endast bjuda dem som min sambo känner att han vill bjuda. Förstår att du får dåligt samvete om ni inte bjuder alla, men det är trots allt ER dag. Varför ska man bjuda andra som man knappt har kontakt med resten av tiden? Jag tycker man ska bjuda dem man tycker om och vill ha med. Sen får man ta att vissa kanske tar illa vid sig. Men det är trots allt inte deras dag :)
    Grattis till er också, va kul! :D Har ni funderat något på vilken månad ni ska gifta er i så fall?

    Ja, det är ju faktiskt så som du skriver, om man inte umgås eller träffas i vanliga fall så varför ska man bjuda dom när man gifter sig, jag vill ju bara ha mina nära och kära där :) Och sen kommer det ju kosta en hel del per person man bjuder, och det känns ju inte jätte kul att betala en himla massa pengar för människor som man egentligen inte vill ha där, då kan man ju göra något roligare för dom pengarna :)
  • missidis
    Doofie skrev 2012-01-17 21:13:15 följande:
    Vi hade också tänkt vara på restaurang där de sköter allt med mat, dukning, servering, städning osv osv. Var och tittade på lokalen idag, tror det kommer bli mycket bra! Väldigt vackert!
    Vi kommer gifta oss i en kyrka som ligger i en gammal del av staden och restaurangen ligger bara en bit bort, kommer att ha fackeltåg dit med gästerna (ca 40-45 pers). Mycket gemytligt och vackert, speciellt på vintern (gifter oss i februari).

    Väntar på offert med kuvertpris, kocken skulle sätta upp några förslag. Hoppas däremot att vi ska komma undan lite billigare än vad ni får betala.. Vad ingår i ert pris? Har ni satt er meny? Kommer ni låta gästerna välja mellan flera menyer, ex. kött eller fisk?
    Ni med i februari, det känns som en sån mysig månad. Och låter ju helt otroligt mysigt med fackeltåget!! Hade jag tagit efter om det inte varit så att man måste åka emellan vigsel och fest ;) 

    I priset ingår 3-rätters meny som vi valt (de har flera alternativ så har vi valt en meny), bröllopstårta med kaffe & avec, champagne vid brudskål, 5 glas vin till mat och blomsterarrangemang. Ev kommer vi även ha fri bar på kvällen men det har vi inte riktigt bestämt än. Beror på hur mycket allt annat springer iväg. Då tillkommer 200kr/pers till. I priset ingår även en bröllopskordinator vid två tillfällen. 

    Vi kommer ha fisk till huvudrätt då jag inte äter kött. vi har ett par stycken som är allergiska och absolut inte äter fisk, de kommer få kött i stället. Vet inte hur de ställer sig till att låta gästerna bestämma. Tror dock inte de är så positiva till sånt men hör med kocken, de kanske inte är något problem alls :D

     
  • missidis
    LindaP skrev 2012-01-17 14:42:35 följande:
    Hej! :)

    Får man vara med här?

    Min sambo friade i december och vi planerar att gifta oss i augusti 2013, troligtvis den 10:e :)
    Tycker fortfarande att det känns helt overkligt :D

    Jag planerar för fullt i huvudet hela tiden :) Jag har iaf ringt dit vi vill ha festen och ska dit nästa vecka för att kolla på lokalen och få en offert på allt - mat, alkohol, tårta osv.
    Det känns väldigt tidigt att boka det redan nu, men när jag ringde dit så sa dom att dom redan fått in en hel del bokningar till sommaren 2013 så det gäller att va ute i god tid :)
    Vi har en budget på ca 100.000 kr och räknar med att bjuda ca 60 pers!

    Jag tycker det är jätte svårt att bestämma vilka man ska bjuda..ska man bjuda hela släkten eller bara de som man har bra kontakt med? Jag vet att man ska ju göra precis som man själv vill, det är ju vårat bröllop, men man får ju lite dåligt samvete om man väljer att bjuda vissa men inte andra!
    Grattis och välkommen :)

    Vi kommer bara bjuda de vi träffar och umgås med. Vi bjuder den släkt som är närmast och sen kommer vi bjuda en massa vänner i stället. Vi vill att det ska vara riktig fest på kvällen och då går ju mestadels av släkten hem så det blir nog ungefär helften helften släkt/vänner för vår del. Men vet att många har svårt att veta hur de ska göra men gå på magkänsla och att det faktisktt kostar att bjuda en person bara för att och det är ju ER DAG! Ingen kan bli sur eller så pga att de inte får komma. 
    Strunta i det dåliga samvetet! :) 
  • Doofie
    missidis skrev 2012-01-18 12:09:51 följande:
    Ni med i februari, det känns som en sån mysig månad. Och låter ju helt otroligt mysigt med fackeltåget!! Hade jag tagit efter om det inte varit så att man måste åka emellan vigsel och fest ;) 

    I priset ingår 3-rätters meny som vi valt (de har flera alternativ så har vi valt en meny), bröllopstårta med kaffe & avec, champagne vid brudskål, 5 glas vin till mat och blomsterarrangemang. Ev kommer vi även ha fri bar på kvällen men det har vi inte riktigt bestämt än. Beror på hur mycket allt annat springer iväg. Då tillkommer 200kr/pers till. I priset ingår även en bröllopskordinator vid två tillfällen. 

    Vi kommer ha fisk till huvudrätt då jag inte äter kött. vi har ett par stycken som är allergiska och absolut inte äter fisk, de kommer få kött i stället. Vet inte hur de ställer sig till att låta gästerna bestämma. Tror dock inte de är så positiva till sånt men hör med kocken, de kanske inte är något problem alls :D

     
    Jo tror det kan bli riktigt fint med facklor :)

    Okej, det var ju mycket som ingick måste jag säga! Ni betalar alltså inte för hur mycket gästerna dricker utan "endast" 200kr /pers, de kan egentligen dricka för mer? Det är ju ändå riktigt bra om ni bestämmer er för att ha fri bar. Men iofs, det blir ju en ordentlig summa om man slår ihop det..
    Man brukar väl endast ha en meny och sen göra lite avsteg för de som är allergiska kan jag tänka mig. Blir säkert så även för oss. Ska bli spännande att se vad vi får för menyförslag! :D
  • Helchem
    missidis skrev 2012-01-16 18:49:27 följande:
    Helchem: Verkar som ni kommit rätt långt trots att det är ett tag kvar! Kul!! Jag ska beställa save the date kort snart, vi kommer skicka dem i april och då är det ju ca 10 månader kvar till bröllop! Lite lagom tycke jag!
    Jo, det känns bra att vi har kommit en bit iaf, men vill nog ha ett datum, en lokal bokad och vår vigselförrättare på plats innan jag kan pusta ut.... Vi bor ju i Stockholm och då känns det som om man behöver vara ute i god tid....
    Hur långt har ni kommit med er planering?

    Är det någon som har koll på vad som är rimlig ersättning för en vigselförrättare? Vi skulle gärna vilja ha en från min hemstad Västerås. Så jag antar att vi även bör bekosta resekostnaderna samt eventuellt boende, eller?

     
Svar på tråden Brud 2013