• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-08-13 14:31:19 följande:
    Ja, det skulle jag också önska att det var. Hon Hr fortfarande inte ringt. Oproffsig är hon, rektyreraren....
    Hamburgare blir väl alldeles utmärkt till två hungriga killar Du, det kanske tillockmed kan vara skönt med en liten springtur? Få igång cirkulationen i axlarna och så lite?

    Nä, nu ringer jag henne själv. Ska hämta loppan på dagis innan tre. Eller...
    Baaa för väntan! Ja ring henne själv!

    Nu har jag träffat vaktis på skolan, Han ska hjälpa mig att ordna fram metermätarmojjen tills imorgon!
    Ja, jag tänkte också att det nog vore fint för borttransport av slaggprodukter ur systemet om jag springer så det får pumpa runt ordentligt. Nu har jag promenerat raskt i 50 min iallafll. Nu hamburgare!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Hvidis, jag skickar lite ammunition till din jakt härifrån. Bomba världen med din kompetens! Jag hejjar allt jag kan!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ingenjörsbruden

    Blommis: 'Ajajjajaaj för armont! Hoppas rundan fick igång systemet så att slaggprodukterna försvinner snabbare. Härligt teamwork o att ni pallade åka tillbaka o göra det sista! Strongt! Tror nog att blompöjken hade blivit lite less på att tvätta vagn var annan dag....

    Fordonskatt......2300 kostar vår gamla -00, ska väl vara avhängt på årsmodell, motorstrl o utsläpp eller?

    Ballabus blir 3 år om lite mindre än en månad......o snart har jag väl en födelsedagsgris till att fira....men det hoppas jag blir i augusti!

  • start september

    Hej i tråden! Så mycket som har hänt över en lång sommar.

    Grattis till Helipanzer först och främst, men också grattis till Leksi och Ninnis -. så roligt med småsyskon. Och Fru E - hopppas så att allt fortfarande är bra. Och Ingis - vad roligt att det snart är dags!

    Syrinx, så fina foton! Och grattis till både bröllop och bra sommarjobb.

    PB, håller alla tummar för villavagnen. Vilken prestation med din löpning! Bra jobbat!

    Soldemor, det låter kämpigt men det är väl rimligt att det har med pension att göra. Hoppas ni kan nå fram till varandra i det och att det sen kan lätta.

    Flamman - är du kvar därborta? Hoppas allt har gått bra.

    Lanovia, de låter som ni är på rätt väg. Jag känner igen det där med att ta åt sig trots att man har bestämt sig, jag har kloka svärföräldrar i så många frågor men gällande just sömnrutiner tycker vi så olika och det är svårt att stå upp. Efter Lillas namngivning var tex stora helt färdig (inte konstigt, lek och släktkalas i två dagar och mycket sötsaker mm) men det är inte ändå en kalasidé att en 3,5-åring som inte längre sover middag ska få sova middag kl 17  en söndag kväll trots tjat.  Svärmor tyckte jag var hård, kanske var flickan sjuk, ska hon inte få sova. Då måste man kunna kompromissa lite lite med någon minuts sömn men sen ändå inte paja kväll och natt samt ork för dagis dagen efter - det beslutet måste jag ta för hennes och vår skull. Men det var tufft, det medges. Ännu tuffare om man inte varit i sitt eget hem.

    Villemoa, hoppas allt är bra med dig. Hittade i en gammal tråd att du varit på ett hotell som vi ska besöka - jag inboxar dig några frågor, svara bara om du hinner såklart.

  • start september

    Och Hvidis, bra jobbat med vikten! Och håller tummarna för att jobbet ska visa sig vara något bra för dig.

    För egen del har det varit ett långt sommarlov för Stora, idag började hon igen. Halva tiden har maken haft semester och en hel del har jag haft båda barnen själv. Körigt ibland och vädret har satt lite käppar men det har gått bra. Lilla är 11 månader och hasar på rumpan i väldig fart. Stora gick vid 11 månader, alla är vi olika påminns man om. Just nu pågår projekt sova bättre och ta bort nattamningen.

    Jag går med någon slags oro och missnöje i kroppen som jag dövat med sämre mat (sen har jag semsterätit dessutom) så det blir fokus på att röra på sig och vad man äter den närmaste tiden, hoppas det hjälper upp lite. Och mer mindfulness dessutom.

    Fyraåringar är dessutom svåra, de kan ibland mycket och ibland är de små. Det är lätt att kräva alldeles för mycket och det vill man inte.

  • Ankan80

    Grattis Leksi!!! Jätteroligt!


    Leksi skrev 2012-08-10 14:36:25 följande:
    Halloj!!

    Nu är det snart dags att heja på Sverige igen i OS-handbollen Blommis! Har du pom-pomsen redo?
    5 km på 30 min är JÄTTEBRA! Vad långt du har kommit redan! *imponerad*

    Här har det varit en skön sommar. Vi har målat om solsidan på huset och mest gjort dagsutlykter. Varit på Furuvik, Skansen och ut på Fjäderholmarna en dag. Mysigt! Nu ska jag snart vara ledig två veckor till, men då är det "bara" lillskrutt & jag.

    Och så har jag en liten i magen...
    Vecka 10+6 idag så snart är de jobbiga första 12 veckorna förbi. Hoppas illamående och trötthet också går över snart. Ska på inskrivning nästa vecka och den här gången ska vi göra KUB så jag hoppas på ett UL om inte alltför länge också. Är jättetjock redan så pass att det är svårt att dölja. Redan i vecka 8 blev jag avslöjad av en kompis och dagispersonalen har också frågat rätt ut.

    När har du BF Ingis? Inte så långt kvar nu väl?

    Kram till alla!!
  • Soldemor

    Lanovia: (tror jag det var) Det går inte att diskutera med honom, för han gör inga fel what so ever! Han får lov att anv'ända vilket tonfall han vill, men inte jag. Det är ju han som bestänmer- öh? Jag fasar för hösten och är jätteglad att jag inte går i pension på ganska många år. Dessutom skall jag bli sådan där emeritus sedan, som har gudstjänster och så när jag har lust!

    Solde är trattlös nu och njuter! Vi var i Botaniskan i dag och hon klättrade i tre träd! Känns som om jag måste ge hennne så¨mycket livskvalitet som bara är möjligt.

    Och loppan är nu mer GIP! Betyder Grand International Premier men kan 'även utläsas Grand International Padda!

    Barn: Jo, jag har en 28-åring någonstans, en son.

    Nu hör jag Måns Z i stora rummet, så¨jag kanske skall gå och titta på honom en stund.

    Någon som har något kul jobb till mig? Har otroligt liten lust att återvända till gamla stället, blä!

    Hur går det med fikaplaner?

    Nu sjunger maken allsång!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård