• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Tack för kramen Klockarbol!
    Nej, han är inte en del av vår familj längre. Han är barnens pappa.
    Och hade han bott närmare så hade jag agerat precis så som du beskriver. Sorry, vi har andra planer. Gör om och gör rätt.
    Men så har jag inte hjärta att göra mot mina barn. De lever ju ständigt med skräcken att de aldrig mer får se sin far. Och som de längtar efter honom...
    Så just nu känns det som att det är läge att be en bön att ska nu exet dyka upp, att han gör det NU i denna vecka. Så vi kan skona barnen från ännu mer samvetskval och smärta.

    By the way: Exet gav ju T sitt gamla telefonkort (Comviq). Nu har det kommit ett par sms från tjejer i hans hemland som skriver på det språket (men T kan ju läsa även på det språket) till honom och frågar varför han inte hör av sig, länge sen sist, kommer du ihåg mig osv....
    Så jag tror att han haft fler än den här Slamkryparen, som han hållit varma under det här senaste året.
    Är så otroligt glad att han inte är min äkta hälft längre utan nu är han Slamkryparens bekymmer... hehe....

  • muggles

    Flamman: blärk för det där exet...

    Våra små tjejer har börjat klättra upp för trappan, ställa sig upp mot allt och är helt överlyckliga över detta Beda som ligger något före (som hon alltid gör) knallar redan runt vardagsrumsbordet och rör sig mellan bordet och soffan, dvs släpper taget korta stunder. Men Ada är inte långt efter, bara lite svagare.

    Dessutom har Ada äntligen börjat jollra men det med besked. Hon kommer bli en tjötmoster som maken säger. Vi kallar henne Lady Gaagah just nu (och  ni som vet hennes riktiga namn kan ju dra en slutsats om ännu ett närliggande smeknamn )

    Imorse satt de båda två bredvid varandra och hade varsin skallra som de viftade med. De viftade så de nästan lyfte från golvet och tittade på varandra och skrattade - det var så otroligt gulligt!

    Och härom dagen jagade de varandra med gåstolarna och skrattade så de kiknade. Man bara stannar upp och ler...

  • muggles

    Kan tillägga att de är 10 mån nu och det är fullt sjå att hålla reda på två stycken som försöker lära sig gå samtidigt... puh!

  • Klockarbol

    Tack för tipset Vhidis!
    Jag har ju svårt att vinkla handlederna pga värken men när armbågen fick hjälpa till så gick det att hitta rätt

    Ja du Flamman, förhoppningsvis får Slamkryparen vad hon förtjänar. Antagligen får hon mer än så.

    Å så himla omtänksamt av Ärkeexet att låta T ta del av hans ouppklarade affärer... GAH Jag saknar ord.
    Konstaterar dock att så länge det finns broar kvar så ska de tydligen brännas, helst från bägge ändar.

    (Dessutom är jag en bitter sugga som i hemlighet bryter ihop ibland över det orättvisa i barns villkorslösa kärlek till föräldrar som f-n i mig inte gör sig förtjänta av det för en sekund!)

    Här handlar det mer om tramsigt trots från exet's sida.

    Vi har väntat i mer än ett halvår nu på en ny innerdörr istället för den han sparkade hål i.
    Nu har vi kommit så långt att dörrf-n är måttbeställd på bredden och hämtad.
    Återstår gör tydligen att kapa dörren på höjden. Det gick inte att måttbeställa.
    Den senaste problematiken är att -hepp- gångjärnen inte passar!!!
    Å det är ju sååååå märkligt att det bara följde med "halva" gångjärn med dörrbladet... (eh, det skulle kunna bero på att andra halvan av gångjärnen vanligtvis SITTER PÅ DÖRRKARMEN. Och den ska ju inte bytas.

    Detta åtföljs av en milt förvånand och lite bekymrad blick när han informativt förklarar för mig att "Ja för vet du, det är ju inte standardmått på den dörren"

    NÄHÄ. Tänka sig att jag inte hade en ringaste aaaaaaning om att det inte är standardmått på dörrarna i mitt hus!
    Mitt hus som är en liggtimmrade stuga byggd i mitten på 1850-talet... Med en takhöjd på drygt 2 meter närmast skorstenstocken...

    Fast jag är trots allt inte förvånad över att han helt hade missat sådana detaljer. Han bodde ju trots allt bara där i dryga 20 år...

    I går bad Äldsta honom att ta med kärra och köra bort resten av skräpet han har samlat på sig och spridit ut över hela tomten.
    Typ gamla däck. Kan ju vara bra att ha. Kanske.
    Vi räknade till strax över 20 däck med fälg...

    Av dessa ligger 5 stycken travade i två travar i kanten på gången ner på tomten. Och eftersom det är grejer på andra sidan gången också så är det med nöd och näppe att man kommer fram med en skottkärra. (En gång i tiden kunde man backa ner en balvagn där utan problem...

    Vi går ut och pekar på det som vi vill ha bort först och främst eftersom DET ÄR I VÄGEN!

    Sen går vi in.

    Döm om vår förvåning när vi kommer ut i morse och de 5 däcken fortfarande ligger kvar!?

    Jag ringer och frågar, Öh?

    Då visar det sig att han valt att börja lasta de däck som ligger i hörnet av ladan, mot skogskanten, och sen blev det fullt på kärran. Kan ni förstå???? Det blev fullt fast han hade tänkt att ta med alla däcken.

    När jag stillsamt undrar varför han inte började lasta det som vi pekat ut som DET SOM ÄR I VÄGEN!!!!!????? utan istället börjat med det som inte alls är i vägen just nu så blev han stött i kanten för han hade ju trott att allt skulle få plats. Och det var ju faktiskt inte hans fel att det blev fullt på kärran...

    Om jag bara kunde komma förbi vad det faktiskt säger om mig coh mitt omdöme, som valde att dela så många år med honom (eller dela och dela, det var visst bara jag som delade), så kanske jag kunde lyckas landa i att karln helt enkelt är korkad. Eller har slarvat bort de bestick han kanske hade i lådan?
    Eller nåt.

    Att bara kunna avpolettera honom utan att varken slösa ilska eller sorg på honom.
    Att landa i att det kanske inte säger så mycket om mig, egentligen. Att han väljer att vara en trotsig 13-åring i en 50-årings förklädnad är ju trots allt hans val. Inte mitt.

    Varför skäms jag då så förbannat?

  • Soldemor

    Tittar in efter att ha varit datorlös några dagar (men följt så gott jag kunnat på telefonen).


     


    Heja Elise och Muggelbarnen! Och mina varmaste tankar och mentala kramar till Flamman!


    Nu skall vi se vad denna veckan har i sitt sköte när det gäller arbete (förutom att chefen skickar mail med saker hon vill att jag skall göra!)

  • BrudSommar2006

    Hej alla, tillbaka efter en vecka i fjällen, men nu sitter jag här förkyld istället. Inte så konstigt kanske när ena tjejen låg i 39 graders feber de första fyra dagarna och den andra i 40 grader efter det. Vet inte om man ska vara glad att vi slapp en vab-vecka eller besviken över att fjällen-veckan inte riktigt blev som det var tänkt... Äntligen är båda barnen på dagis i alla fall, de bara bråkar och tvåårstrotsen exploderar jag snart över.

    Det var väldigt lite snö i år jämfört med tidigare år, vi åker alltid upp samma vecka. Hundspannet och skoteråkningen var nog inne på sista dagarn och i backarna var det isgata på morgnarna och sörja på eftermiddagarna.

    Nu har barnen och jag fått bo hos mina föräldrar sedan vi kom hem dessutom för så klart gick vår panna sönder (igen) samma morgon som vi skulle åka så maken kunde inte följa med oss, vi fick åka upp utan honom. De lyckades stabilisera eländet till dagen efter i alla fall genom att stänga av vattnet hemma men det betydde ändå att maken kunde komma upp kvällen efter. Idag får vi förhoppningsvis nya pannan installerad så att vi kan flytta hem igen och ha vatten hemma igen men det var ju 75 000 kr vi inte hade...

  • BrudSommar2006

    Flamman, jag trodde att ni skulle slippa eländet nu när vi räknade ner dagarna förra året innan han skulle åka! Jag måste ändå fråga, det finns ingen risk att han tar barnen och sticker väl?

    Klockis, du milde, jag saknar ord!!!

  • Soldemor

    Flamman: Ja, ja, vi har iaf vår här nere nu, så det så! *plutar lite surt med munnen*


     


    BS: Sicket skit med pannan! Och det finns nog en lag som styr sådan där (Murphy?), för jag har aldrig hört talas om pannor som går sönder när man verkligen har råd till det! Skit och mög för sådant!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård