• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Piggelin1
    lanovia 08 skrev 2011-11-21 11:25:00 följande:
    Igår var vi på tipspromenad så skönt att komma ut i skogen.
    Det var möjligen inte i våra krokar?! En klass i skolan där vi bor ordnade det igår & jag hade en tanke på att vi skulle gå, men sen kom annat emellan & det föll bort totalt. Har inte gått tipspromenad sen jag var liten, dasg att återuppleva det igen nu

    Känner igen det där med packa väskan sent - det var samma sak för oss nu med Eric. Eller förresten, den var nog inte packad inför Amanda heller, men det fanns iaf en lista minns jag!

    Såg också artiklarna i GP, alldeles tårögd bara jag läste rubrikerna...

    Hej på er allihopa förresten!
    Mkt host, snörvel & snor här i tråden förstår jag. Typiskt för november... Lilleman har haft lite ont av sin förkylningsastma senaste veckan, men vi har bra medicin numera, så det funkar bra för honom ändå. Plus att han inte är lite större nu än när han åkte på det första gången när han var drygt tre månader. Tur i oturen är att jag känner igen det väl, eftersom jag själv har det också.
    Mugglan - hälsa maken din - fyyy för lunginflammation .-o Det har han väl aldrig haft förut?

    Ang frustrerade barn som inte vill äta - jag gav upp några ggr i våras, det måste varit när lilleman var runt halvåret - då fick han ersättning till lunch några ggr minns jag. Nu verkar han vara inne i nästa fas, börjar vilja äta mer & mer själv. Det ser ut som kriget i valiga fall när han blivit matad, men nu är det ännu värre... Maken kämpar på därhemma...

    Fast just nu är han & barnen bortresta några dgr (de åkte i förmiddags) & jag är helt själv ända tills fredag Samtidigt som jag självklart kommer att sakna dem, så känns det otroligt lyxigt med fyra egna kvällar/mornar på raken!! Har nog inte inträffat sen Amanda föddes! Tror mannen var borta kanske tre nätter med A en vända när han var pappaledig för tre år sen, men det är isf enda gången. LYX!

    Ooops nu måste jag rusa - fick tfnsamtal imorse att det fanns en återbudstid på röntgen (för ultraljud) om trekvart - de ska spana  efter njurstenar.

    Tjing på er & kramar till de som behöver & vill ha!
  • muggles

    Lanovia: jag skulle aldrig våga träffa en gravid nu! Vem vet vad jag bär på... Men tack för tanken

    Någon som hört av Blomman? Vet att hon inte skulle prioritera tråden nu men ändå länge sedan hon hördes av.

  • lanovia 08

    Piggelin nej vi var uppe vid Herkulesgården. Vi brukar försöka gå några gånger per år, finns lite här och var i vår närhet. Riktigt trevligt.

    Skönt med några dagar för sig själv även om jag förstår att saknaden blir stor.

    Hoppas röntgen går bra.

  • ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-11-21 11:41:24 följande:
    Jobbigt med pappan din. Bra att han har ett barnbarn att glädja sig över.

    Låter som att när våra små busor träffas får vi hålla i hattarna för tror de två tjejerna skulle kunna riva ett hus. igår dansade E en dans med sin vällingflaska som fick oss att kikna av skratt. Mellan varven stannar hon upp och applåderar sig själv.
    hahaaha de hade varit på samma nivå o synnerligen lika roliga o samspelta!

    Lussekatter SKA ha saffran.....a´nnars är de bara vetebullar i annat format...
  • ingenjörsbruden

    Usch tycker faktiskt allmänt synd om oss alla, med gräl, förkylningar, upponer-ungar, mörkt ute....

    Ngt som plingar i mitt huvud om att jag upplevt detta förr precis innan advent....mera ljus o mys o lite pynt har gjort underverk tidigare år har jag för mig........

    Men din vecka låter rätt härlig, Piggelin! 4 hellediga mornar o kvällar! Va lyxigt! *dagdrömmer.........tappar upp ett ångande bad med massor med bubblor o mängder med tända ljus i badrummet, sätter i gång mysig musik på stereon, stänger av telefonerna, häller upp bubbel i fint glas o dukar fram jordgubbar o choklad o en god bok...ansiktsmask......rrrrttsssssrttttssss(sir väs) o sjunker ner i det varma badet.......lyxig hårinpackning, bodypeeling o en härligt mjukgörande lotion.....lite manikyr o pedikyr med fint lack på naglerna o lyxig handkräm som topp.........sveper in sig i en stor badrock...brygger en stor kanna the o tänder fler ljus o fortsätter att läsa bok varmt nerbäddad i soffan*

  • Hvidbrud

    Mmmmm! Underbart Ingis!
    på tal om inpackning.. Du kör balsammetoden väl? Vilka produkter använder du? Överväger att börja med BM mitt hår har fått post-grav spel och ramlar av och blir fett och kliar och har sig...

  • Hvidbrud

    Ska ta mig tid att färga det också- det tar bara sån attans tid, inte något jag har så mycket till mig själv av med knoll och Tott i hasorna. Det brukar bli extra fint då... Förresten lääängtar jag till på onsdag.

  • Piggelin1

    Tillbaka igen, läkaren hittade inga stenar, men tydligen är ultraljud inte speciellt tillförlitlig metod för att hitta grus i njurarna, det måste vara förkalkat grus för att synas lärde jag mig. Gissar att det var ett första steg & utifrån detta blir det ev CR (typ skikt-/magnetröntgen). Jaja, den som lever får se, det löser sig & skulle jag få ett riktigt anfall, så har jag medicin hemma nu.

    Lanovia, jag har dålig koll inser jag - ingen aning om var Herkulesgården är. Får googla på det. Fortfarande en liten stadsråtta som bor i mig, månntro

    Mugglan - varsågod , steel with pride - korvgubben & låtsaspengarna gick absolut hem bland barnen! Laddade ner en bild på en gammal papperstia, som vi sen printade ett gäng av. (hmmm, när försvann de egentligen & ersattes av guld-tian? Jag minns inte längre.) Har ett svagt minne av att in egen mamma agerade glasskiosk på barnkalas när vi var små, dvs gjorde strutar med glass till oss. Måste varit därifrån idén kom.

    Kalaset gick bra - lagom många barn. lagom många lekar & tempo - kände mig som värsta lektanten, blev alldeles varm & svettig på kuppen Fick mersmak inför nästa år!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård