• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

    Och ni som kan Facebook lite mer än  vad jag kan. brukar man ha titel och arbetsgivare så att det syns överst liksom? och om jag inloggad spanar på folk jag inte är vän meds profiler, ser de det nånstans?

    Jag är lite nybörjare där kan man säga...

    Det var dagens frågor, jag hjälper gärna till med sånt jag kan om nån annan undrar nåt. Kanske inte helst trädgård och FB då. Jag kan lite annat än utredningar vid missfall bara så jag inte skrämdes förut.

  • Klockarbol

    Viftar in lite snabbt på väg mot kudden, är fortfarande helt färdig...

    Tack för länkar och trådomtankar!

    Jag lusläste F-kassans hemsida när jag gjort lite nytta på jobbet och blev eventuellt lite klokare. Fast bara eventuellt.
    Däremot hjälper dom tydligen inte till att räkna ut belopp när det inte ska drivas in via dom. Å där stöp jag på "schablonbelopp för barnets kostnader". Det hänvisas till det och skrivs att såväl f-kassa som domstol använder det och att det omfattar del av boendekostnader.
    Men beloppet går inte att hitta...
    Bara en hänvisning till Konsumentverkets "Koll på pengarna" vilkas listor inte omfattar del av boendekostnader på ett begripligt sätt.
    I morgon tänker jag fortsätta terra socialstyrelsen som tydligen har gjort beräkningen.

    Flamman - jag återkommer så fort jag har några siffror.

    Hursom tänker jag göra iordning blanketter för underhåll för både Äldsta (som fortf går i gymnasiet) och Yngsta så får han väl skriva under bäst han vill.

    Flamman igen - på f-kassans hemsida står det rätt mycket om "internationella situationer" men handlar visst mest om EU-länder.
    Inte är väl hans hem ett EU-land? *rodnar en skvätt över fullständig okunskap*

    Ring och prata med f-kassan.

    Vad gäller enskild vårdnad så är det familjerättsbyrån som gäller. Åtminstone heter det så här i hålan.
    Kolla din kommuns hemsida så borde du hitta dom där.

    Jag skulle råda dig till att nysta i detta så snart som möjligt.
    Underhållsstöd (det som f-kassan driver in) räknas bara en månad retroaktivt...

    Piggelin - tulpanlökar brukar funka bra även om man spettar ner dom i tjälad mark - tåliga rackare det där - medan narcisser vill i backen tidigare. Enligt odlarna (alltså lökproducenterna) så vill påsk-o pingstliljor i marken nästan en månad innan tulpanerna.
    På jobbet planterar vi tulpanlöken först när det är mindre än 10 plusgrader i jorden. Är det varmare än 14 grader så börjar löken gro och då blir det mest skräp kvar till våren.

    Växter som ska vinterförvaras kan jag ingenting om. Mina växter brukar hinna dö innan det är dags...
    Jag har lyckats övervintra en amaryllis en gång. Fast det berodde bara på att den ramlat ner bakom frysboxen och när jag väl fick syn på den framåt vårkanten så hade den nästan helt vita 50 cm långa blad
    Men den grönade på sig och blommade tom under sommaren även om den var så krokig så jag fick binda upp den i schersminbusken!

    Nåt nytt om lån har det inte blivit. Jag har varken hunnit eller orkat ringa runt och boka tider bland all annan pappersexcersis.
    Känns lite som att den mesta tiden spenderas i soffan med ungarna tittandes på film och serier sittandes i en hög omsvepta av filtar.
    Mysigt är det och vila behöver vi men vi ska nop försöka få lite bättre balans på det hela igen. Svårt när det är himla bra dvd-boxar som vi 'måste' plöja igenom 

    Jag tror fö att det är en mystisk invigningsrit hos lagom små barn att trilla från saker och slå sig i huvudet!?
    Har hitills aldrig mött någon förälder som inte åldrats 5 år och kännt sig som en skurk för att barnet åkt i golvet och av detta drar jag slutsatsen att alla barn gör sånt minst en gång. (Alltså jag har aldrig mött nån som sagt att barnet aldrig rullat/trillat/vridit sig så det har trillat och slagit sig - eller jo, en karl på jobbet påstod bestämt att nåt sån't ALDRIG hänt hans barn... vilket enbart berodde på att han aldrig var hemma så han hade ingen aning om vad som hänt eller inte...)

    Äldsta fick använda hjälm efter 3e hjärnskakningen.

    nähä. men jag skulle ju gå och lägga mig?

  • Fru E

    September-har ställt frågan i experttråden men tror inte de svarat än, var länge sedan någon var inne där känns det som.
    Får väl ta och ringa doktorn i Hbg med men börjar tröttna på att det är en själv som måste undersöka nya vägar och inte läkaren...

  • Fru E

    September-har du markväv eller fiberduk hemma? Bubbelplast kan fungera det med och slå in buxbomen i

  • Norrskensflamman

    Klockarbol, ditt ex verkar ha lika smarta kommentarer till barnen som mitt ex.
    T berättade att pappa sagt att mamma tänker bara på pengar. Att T inte får ha med sig hemnyckeln till honom för att jag är rädd att han ska gå in och stjäla något i huset. Att han inte vill sätta sin fot nånsin mer i vårt hus. osv osv osv. Ungefär samma nivå som på ditt ex och hans kommentarer...
      

    Men Klockarbol, vi ska ta oss och barnen igenom det här. Vi får hålla varann i handen! *sträcker ut handen*

    Jag ska ringa nästa vecka till Soc på kommunen för där finns det något som heter familjerätten. Jag ska ställa frågan ang vårdnaden när en förälder flyttar utomlands.

    Jag ska också ringa till FK och fråga vad som gäller när han flyttar, och det är INTE till ett EU-land...

    Bostadsbidrag vet jag att jag inte får . Bor för stort o dyrt. Okej, men det kan jag ta.

    Sänkt barnomsorgsavgift har jag lyckats få även om han är skriven på samma adress. Jag ringde och sa att han flyttat men att han inte hunnit göra adressändring. Hoppas de inte börjar gräva i det just nu. Men jag har ju faktiskt folk som kan intyga att han INTE bor med oss!!!

    Har kollat Blocket o Tradera efter beg piano, men njet.
    Slalomskidor hyr jag, det blir lite billigare och då kan man byta upp sig i storlek efter ett år för en billig peng.
    Längdskidor ska jag kolla. Tror lillan kan få T:s och till T ska jag söka på Blocket.
    T:s skrillor passar denna säsong, har inte hunnit kolla lilla K:s men jag hoppas att hon ska kunna ha dem detta år.
    K får ärva T:s slalomdress i år. Även vinteroverall som jag lagt undan sen tidigare.
    T behöver ny slalomdress... Mormor o morfar ville sponsra med det, och vet ni, jag tänker faktiskt låta dem göra det!! Dags å svälja stoltheten... Det gäller att överleva.

    Ska ta ett snack med T ikväll, de kommer till mig en sväng efter skolan. Om hur mycket hon vill ha det där pianot och om hon förstår hur dyrt det är, är hon beredd på att hon får det och inget annat??? Att följaktligen så blir årets födelsedagspresent i januari också något litet....

    Solen skiner idag.

  • Norrskensflamman

    Blomman, fnisssss  "pinkar på gitarren"

    Hur är det med magen idag? Har du fått sova?

    Daa: kramen till dig. Kämpa på med pillren, det är för tidigt att sluta med dem, det är min gissning.

    BS; mina tjejer är 6 resp 8. Men snart är det 6½ och 9

  • Norrskensflamman

    Apropå det här med barn som ramlar... Minns att T ramlade ner från skötbordet också . Som tur var var det ett sånt där Elfa-ställ med trådkorgar under, och nedersta lådan var utdragen en bit och där fanns smutstvätt... så hon landade hyfsat mjukt iaf. Men fan man blir ju helt förstörd och börjar tvivla på om man egentligen är kapabel att vara förälder.... Men det verkar ju som att alla har varit med om det.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård