• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

    BS-jag tror inte att det är någon skillnad mellan utredningen eftersom missfall är missfall oavsett hur man blivit gravid. Vi plussade förra måndagen men fick icke gravid i söndags och blodproven bekräftar så detta är vårt allra tidigaste missfall.

    Flamman-du kan inte hitta piano på tradera, blocket etc

  • BrudSommar2006

    Flamman, det går inte att hitta något begagnat på Blocket eller så?

    Usch ja, det är inte lätt med allt som kostar, och det stämmer nog att de vill ha ungefär lika många presenter.

    Däremot är i alla fall våra tack och lov små nog för att fortfarande tycka att det är lika roligt med Kinder-ägg som med större presenter typ.

    Visste förresten inte att de där Bratz-dockorna finns fortfarande, för längesedan läste jag att det blev någon tvist mellan hon som uppfunnit dem och de som sålde dem och så slutade det med att de fick lägga ner hela alltet, men alltså inte. Jaja, det var en bisak.

    Förra året var mina föräldrar med Iris på julspelet i kyrkan och de sade att det var så fantastiskt så i år måste jag försöka följa med, bara det passar med Astrids sovtid så.

  • Norrskensflamman

    Tror jag måste ta ett allvarligt snack med tjejerna om det här med jul o julklappar. Att i år blir det lite annorlunda kanske. Men att det kan bli mysigt ändå

  • BrudSommar2006

    Flamman, har exet några planer på att resa hit och träffa barnen regelbundet eller så? Tycker du verkar klara dig bra under omständigheterna i alla fall! Japp, väldigt lätt för mig att säga...

  • Norrskensflamman

    BS!! När du nu säger det så är det länge sen jag såg såna där Bratzdockor... Men det finns nåt liknande, med getingmidjor, stora boobisar och enorma ögon... *kräks*

  • BrudSommar2006

    Hm, Iris önskar sig två saker i julklapp, en flickrobot med armar och ben och en pojkrobot utan armar och ben (men möjligen med armar och ben som man kan dra in och ut ur kroppen). Jag fattar inte var detta kommer ifrån.

  • Norrskensflamman
    BrudSommar2006 skrev 2011-11-08 11:30:28 följande:
    Flamman, har exet några planer på att resa hit och träffa barnen regelbundet eller så? Tycker du verkar klara dig bra under omständigheterna i alla fall! Japp, väldigt lätt för mig att säga...
    Nej, det har han inte. Han kommer inte ha ekonomi till det. Det är endast om jag lyckas skrapa ihop pengar och åka dit med tjejerna (de är för små för att åka ensamna). I en bra värld så lyckas han få sig ett jobb och kan kosta på sig en resa norröver så att vi kan mötas halvvägs t ex.
  • start september

    Fru E, som alltid kan det väl vara olika i olika landsting men 3 MF ska ge rätt till utredning. De verkar variera så otroligt dock, så att komma till rätt ställe är nog jätteviktigt. jag är väldigt nöjd där jag gått i Sthlm, men det är ju fel landsände. Gör Dr Mirakel i HBG utredningar tro? Lite har ni ju kollat längs resans gång, men det kan väl vara värt att göra om. Fråga i den andra tråden också och ge dig inte förrän gamlingarna där svarat.

  • passionsblomman

    Flamman, har T några egen sparpengar? För ett sådant där piano låter som en väldigt dyr sak, som det vore vettigt om hon förstår vad det faktiskt kostar. Du vet "jo älskling, men ett sådant får vi lov att spara ihop till, alla i familjen kan inte få varsin så dyrbar julklapp" Det fattar hon ju!
    Det här med presener, kommer ju i framtiden att bli något du och din EX-make får sköta efter eget huvud. Sannolikheten är stor att han kommer att göra precis exakt samma sak i fråga om barnens presenter som han gjort när ni levde ihop. Men jag tycker inte du ska låta honom fortsätta dra in dig i det.
    Förklara för barnen att man inte kan använda pengar man inte har-för då går det dåligt tillslut. Det är vråltufft, men bland det viktigaste de har att lära sig. Särskilt med e sådan far och hans inställning.

    Just vad vem ger i presenter är ju förresten en klassiker bland frånskilda föräldrar. Vanligt scenario: Han vräker på med värsta feta medan hon har stått för allt vardagligt och inte har råd med hysteriska presenter. Mamma känner sig mindervärdig och osynlig och fattig, medan hon retar sig på hur pappan försöker köpa barnens gunst och smiter från allt annat. Samtidigt som materialismen svider att se införlivas hos barnen, önskar hon att hon också kunde ge gåvan som får ögonen att lysa mest.

    Vad som är lämpliga presenter brukar också komma på tapeten. Mamman vill inte att ungen ska HA någon 4-hjuling, men ojsan, det köpte pappa ändå...

    Eller, så är där en pappa som inte uppmärksammar högtider alls, och det kommer inte ens ett julkort.

    Eller så tävlar föräldrarna så barnen DRÄNKS i grejor-än värre än vad en "hel" kärnfamiljs ungar redan gör.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2011-11-08 11:29:38 följande:
    Tror jag måste ta ett allvarligt snack med tjejerna om det här med jul o julklappar. Att i år blir det lite annorlunda kanske. Men att det kan bli mysigt ändå
    Just det!

    Och prata ihop er om hur NI vill göra juligt hemma och vad ni ska äta osv. Skapa förväntan runt allt annat, för det gillar ju barn att delta i. Jag tror att även om det såklart finns med i medvetandet att "pappa är inte här" så är just julen en väldigt bra högtid att verkligen bygga på er och er egna nya lilla värld. Fyll den med det du saknat! Som lugn och ro tex!

    Här diskuterar vi förövrigt också julen.....
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård