• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

    Trist Ingis, men försöka hålla huvudet kallt ett tag till. Var det idag som var BIM eller kan det vara lite tidigt?Kram!

    Syrinx, har familjemedlemmar som är i teaterbranschen så jag har förstått att det är en kamp och att  det handlar mycket om nätverk, slumpen och ketchupeffekten även om man är jätteduktig på det man gör. Hoppas på alla tre för din och makens del. Kommer ni konkurrera om samma jobb framöver?

    Heloise recept  sparat också.

    Här gör maken helstekt kött a la tjälknöl i ugnen, jättegott. Rostade grönsaker till och jag lovade skala jordärtskockorna, pilligt men gott och lyxigt tillägg till det mer basala morötterna och sånt. Lite rödbetor i till storan också. Och färdig chlibea. Mums med gott vin.

    Annars är jag helt slut, stora vaknade 05.45. Suck. Det var lilla som väckte men stora blrjar med trotsdiskussioner istället för att försöka somna om. Dubbelsuck. Eftersom hon precis slutat sova middag blir det bråk fram emot em ändå så det känns inte lovande framöver. Just nu är hon och maken iväg och fixar lite saker och den förkylda lillan ville inte alls sova med mamma. Efter 45 min amning och mys  utan så mycket sovet fick jag gå upp men kaffe, er och lite äppelpaj vi bakade igår är inte så dumt heller. Äpple Där fick jag in den med!

    Veckan var körig och nästa blir värre, maken reser mycket. Men det är min sovmorgon imorgon så det ordnar sig, hälften av det köriga är det jag som vill göra så jag får väl tagga ner och sova lite när hon sover mer. .

  • start september

    Usch Muggles, såna barn gillar jag inte. Ett kompispar sen gammalt har fått  lika konstiga barn, håller oss nästan undan nu pga det du beskiver. Sen håller jag med 100% avseende grannrelationer. Bor nu i äldre villaområde, tror det extra lätt blir så där när man är många i samma sits som det ju blir i nyproducerade områden.  

    Här får man jobba lite mer för att hitta folk att umgås med, vilket ju känns viktigt inte minns för  barnens skull, är himla glad att ha hittat en föräldraledig till med barn som går bra ihop med vår stora.

  • start september

    En sån här dag ångrar jag att jag gravsatte min mamma på andra sidan landet, hade varit mysigt ikväll att åka dit. En släkting gör det (det är en släktgrav) så det finns ljus och det är jag glad för.

  • Heloise

    Vad trist Ingis, är du hundra på att Bim var idag? Jag fick - med E ända framtills Bim. Jag har vsrit skengravid så många ggr att jag tappat all tro på min kropp . Vi är på väg hem ifrån en härlig em hos goda vänner. Första ggr E varit där och hon har gått laget runt :) Ibland blir jag så gråtmild mär jag ser mina vänner och all den kärlek de öser över E. Hur fel kan det bli när alla bara öser kärlek, omsorg och flrstpelse över henne. Jag är ganska säker på att vår fantastiska familj och underbara vänner mer än väl kommer att kompensera mina tillkortakommanden som mamma. Det är tryggt!

  • ingenjörsbruden
    muggles skrev 2011-11-05 12:21:48 följande:
    Heloise: låter gott!

    Syrinx: usch vad jobbigt med så osäker arbetsmarknad   Bra gjort iaf att ringa de där samtalen, kan tänka mig att det är lite jobbigt det också.

    Vi har bjudit hit grannarna på middag idag, känner inte alls för det (bestämt sedan länge). Jag umgås ganska mkt med mamman i familjen (de bor mittemot och hon går gärna promenader precis som jag) och mannen är också sympatisk. Däremot är ingen av oss så himla förtjust i deras äldste son för han är inte alltid så snäll. Tex låter han inte alltid andra barn vara med och leka (han har tex sagt nej till Moa några ggr). En gång när han var här med sin mamma på en fika så vägrade han leka med Moa, han satt bara med vid bordet och surade. i desperation tog jag fram lite pussel men då klagade han på att de var för småbarn (det var 3+ och 5+ och han är snart 5 men han ville väl ha svårare). Suck. Ser framför mig hur han vägrar leka med Moa ikväll. Hon blir ju lite förvirrad varför och vi vuxna tycker det är lite pinsamt. Nåja. Vi har nu iaf bjudit igen för i somras. Jag umgås gärna med grannar på fikor och promenader mm, men tycker det är lite onödigt att bli så tajta så man ska bjuda varandra på middagar mm - det eskalerar liksom.

    Dessutom är jag lite krasslig och hostar rätt mkt, men jag får skrapa ihop lite energi. Små banaliteter jämfört med vad vissa av er andra har i ert liv just nu...

    Trevlig helg iaf!
    Men va?! Va pinsamt o vilken tråkig attityd de låter ungen komma undan med! *morrar*
    Ligger det inte på föräldrarna att hjälpa sina barn att umgås socialt?

    Hosta kan verkligen dränera en på energi. Hoppas den försvinner snarast och att ni får trevligt ikväll!
  • ingenjörsbruden
    start september skrev 2011-11-05 15:48:56 följande:
    Trist Ingis, men försöka hålla huvudet kallt ett tag till. Var det idag som var BIM eller kan det vara lite tidigt?Kram!

    Syrinx, har familjemedlemmar som är i teaterbranschen så jag har förstått att det är en kamp och att  det handlar mycket om nätverk, slumpen och ketchupeffekten även om man är jätteduktig på det man gör. Hoppas på alla tre för din och makens del. Kommer ni konkurrera om samma jobb framöver?

    Heloise recept  sparat också.

    Här gör maken helstekt kött a la tjälknöl i ugnen, jättegott. Rostade grönsaker till och jag lovade skala jordärtskockorna, pilligt men gott och lyxigt tillägg till det mer basala morötterna och sånt. Lite rödbetor i till storan också. Och färdig chlibea. Mums med gott vin.

    Annars är jag helt slut, stora vaknade 05.45. Suck. Det var lilla som väckte men stora blrjar med trotsdiskussioner istället för att försöka somna om. Dubbelsuck. Eftersom hon precis slutat sova middag blir det bråk fram emot em ändå så det känns inte lovande framöver. Just nu är hon och maken iväg och fixar lite saker och den förkylda lillan ville inte alls sova med mamma. Efter 45 min amning och mys  utan så mycket sovet fick jag gå upp men kaffe, er och lite äppelpaj vi bakade igår är inte så dumt heller. Äpple Där fick jag in den med!

    Veckan var körig och nästa blir värre, maken reser mycket. Men det är min sovmorgon imorgon så det ordnar sig, hälften av det köriga är det jag som vill göra så jag får väl tagga ner och sova lite när hon sover mer. .
    Ohh tjälknöl, det är ju så himla gott! *norpar lite mat från faten o ställer mig i ett hörn o mumsar o dricker lite vin* Hoppas den kommande natten ger mer sömn o förkylningen hos lillan går över kvickt. Trotsdiskussioner....önskar jag kunde trolla! Förstår inte hur de ORKAR trotsa om precis allt ibland!
    *viftar med trollspöet så att baciller försvinner o ersätts med gooood o låååång o djuuuuup söööööömn*
  • ingenjörsbruden
    start september skrev 2011-11-05 16:02:34 följande:
    Kram till alla som saknar någon idagHjärta (varför finns det inga ljus?)
    Kasst faktiskt! Ljus måste vi ju ha! Fast....vi är ju ena sådana riktiga ljushuvun....ibland iallafall...så det kanske inte behövs?!
  • ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2011-11-05 17:40:31 följande:
    Vad trist Ingis, är du hundra på att Bim var idag? Jag fick - med E ända framtills Bim. Jag har vsrit skengravid så många ggr att jag tappat all tro på min kropp . Vi är på väg hem ifrån en härlig em hos goda vänner. Första ggr E varit där och hon har gått laget runt :) Ibland blir jag så gråtmild mär jag ser mina vänner och all den kärlek de öser över E. Hur fel kan det bli när alla bara öser kärlek, omsorg och flrstpelse över henne. Jag är ganska säker på att vår fantastiska familj och underbara vänner mer än väl kommer att kompensera mina tillkortakommanden som mamma. Det är tryggt!
    Ja det kan vara ngt sånt, vi får se vilket som kommer först....indianerna eller ett nytt test nästa helg.
    Jag är konfunderad men inte orolig, vi tar´t som det kommer.

    Naaaaw va mkt kääääärlek! Men du....du är den absolut bästa mamma i hela världen för fantastiskt söta Elise!

    *trär på Heloise en ruggigt fin folie hjälm som justerar alla mindre bra tankar...matchar skötväskan ypperligt*
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård