• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-10-21 09:33:09 följande:
    Vad synd! Jag har mamma på besök idag så jag kan inte, annars hade jag gärna träffats!
    Hur är det med din mamma?

    Maken är i Gbg i stort sett någon dag varje vecka så vi har prata om att jag, Mini och vovven ska åka med upp någon gång när han övernattar. Jag hör av mig när det blir aktuellt så hoppas jag att vi kan få till en träff då. 
  • lanovia 08

    Jag är här, kom tillbaka från stugan igår, men det blev rätt sent. Vi var vägen via en barndomskompis och tittade på hennes lille nyfödde. Så söt och så liten. Kan inte fatta att vi själva skall få en sådan om 5v o 2 dar (om den anländer på BF vilket inte är så troligt)

    På vägen stannade vi också och åt på Buger King, bara för att få ihop tiden lite grann. Här finns dock ingen mat för E att äta så vi plockade fram en burkmat för 1½ åringar. Och oj vad hon slukade den, var visst gott. Men kära hjärtanes vad hon har bajsat efteråt. Det bara rinner rakt igenom henne, 3 blöjor hann vi ta innan dagis idag. Undrar just om det är puréformen som bara rinner igenom...

    Vad gäller foglossningen så är den mycket bättre. Den finns där och gör sig påmind men gör inte alls så ont som det gjorde första dan när jag nämde den här. Men har börjat göra lite övningar som kanske hjälper. Värst nu är att vända sig i sängen.

    Helgen i stugan var helt kanon. Lördag var mulen men riktigt gött höstväder så vi var ute mycket. Har en tjej som bara älskar att få vara ute.

  • lanovia 08

    Ingis vad bra att ni fick pratat ut i helgen. Det brukar göra så mycket att bara sitta ner och prata och förklara hur man känner och tänker.
    Hoppas ni löser det själva annars är det bra att ni tänkt tanken på parterapi.

  • lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-10-24 10:11:02 följande:
    Hur är det med din mamma?

    Maken är i Gbg i stort sett någon dag varje vecka så vi har prata om att jag, Mini och vovven ska åka med upp någon gång när han övernattar. Jag hör av mig när det blir aktuellt så hoppas jag att vi kan få till en träff då. 
    Jajajajaja!!!!
  • lanovia 08

    Blommis de andra skriver så klokt och bra till dig. Nästa gång du står där under stjärnhimlen hoppas jag du känner hur vi alla står där med dig, håller om och kramar.
    Diggar ditt pepptalk!

  • lanovia 08

    Ninnis hoppas ni får det bra på babysimmet och att Mini gillar det.

    Med tanke på vilket bottennapp det var för oss och E har jag svårt att tvätta bort min skeptiska känsla över babysim, men det är ju bara att inse för de flesta är det ju helt fantastiskt.

  • Villemoa

    Jag är här! 

    Vi har varit krassliga här hemma, både jag och maken och nu flickorna lite grann. Annars försöker vi få tiden att räcka till till alla vardagliga bestyr. Maken jobbar ganska mycket och vi har en del att fixa med i huset, bl a att få färdigt en groventré som vi påbörjade att bygga i våras. Eller rättare sagt som snickaren började bygga. Kvar åt oss var att måla och ställa i ordning, men så hann trädgårdssäsongen komma emellan och så rann det ut i sanden lite grann. Nu hoppas jag att vi hinner färdigt innan jul men allra helst innan E fyller år. 

    Jag har smygläst, har ett bra tag känt att jag inte har mycket vettigt att komma med så jag fortsätter att hålla mig i kulisserna men tittar fram då och då. 

    Jag har inte en chans att kommentera allt ni skrivit så jag skickar tankar och kramar till alla trådisar och så säger jag hej, hej och välkomna till alla nya! Kyss 

  • start september

    Kram till PB. Din sorg är stor, men jag tror  att den är större än din sons någonsin blir, med råge. om det kan trösta. Våra barn har inga kusiner, men våra kusiners barn har tagit sig an dem och tycker att det inte är någon större skillnad.Jag delar till viss del på ansvaret för min moster, som är den i äldre generationen som står mig nämast (mamma är borta redan och pappa står inte alls lika nära.). Bara som ett exempel. Sen tror jag att familjebilder och vänskapsrelationer flyter ihop allt mer, säsrkilt en generation framöver.

    Lanovia, det hör till att inte förstå innan han eller hon (minns inte om du sagt här?) är här tror jag.

    Ingis, det låter som ett bra steg ändå. Jag går i liknande tankar, vi lever med för stor belastning från olika håll och jag lurar på hur vi mår långsiktigt, man kan inte skjuta allt på framtiden flöatt det är körigt nu. Det ska nog bli terapi här också för att må bra på sikt. Maken fnyser än så länge och visar mig att göra listan, så du har kommit långt.

    Nä lunch på rester och sen promenad med kompis. Vart tog sthlmssolen vägen tro?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård