• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Ni har skrivit så mkt som jag skulle vilja kommentera men behöver koncentrera mig på vägen innan jag blir illamåeende. Väl i Norge kopplar jag bort internet så att det inte blir så dyrt. Men kommer säkert låna datorn där lite. Så länge kram på er alla. Tänker på eräven de dagar jag inte hinner hit.

  • lanovia 08

    Ninnis vad bra att ni hade det bra på Smögen. Synd att ni inte behövde fika på vägen. Vad gäller Mini har du fått bra råd redan. Det är absolut inte lätt alltid o finns dagar då man som mamma bara gråter.

  • Villemoa

    Blommis; BRA att du sa ifrån å det skarpaste! Den typen av "skoj" kan man ju klara sig utan! Demon Vet inte hur många gånger jag gått bananas typ när ungarna i skolan kallar varandra "jävla damp-barn" eller liknande uttryck! "Vaddå, det var ju bara på skoj" får man då till svar....
    Och på tal om nåt helt annat; vad gott det låter! *slurp*

    Ninnis; jaa du, tänk om det följde med en bruksanvisning. Det vore grejer det   Vad fina ni är du och Mini!

    Fru Bygg; vad skönt att allt såg bra ut! Bra att du stod på dig också!

    lanovia; ha det så underbart i Oslo!

    Syrinx; vad skönt att allt är bra med kissen och att det inte var tumörer!  

  • start september

    Vad skönt Fru Bygg med ordentlig undersökning och svar!

    Hej Villemoa och Ninnis! Japp, på måndag är BF. Jag är ju ganska nojig eftersom jag både tar blodförtunnande sprutor och det är ett lite mindre barn än mitt förra, men det ser bra ut enligt ett UL igår. Helst skulle jag vilja slippa igångsättning, sist gick gick jag över 12 dagar och det är lite onödigt nu tycker de. Så gärna lite spontanförlossning skulle vara välkommet de närmaste 10 dagarna! 

    Hvidis, har ingen erfarenhet av den vagnen dessvärre. Vi har köpt en Bugaboo Donkey, men ju ännu inte fått börja använda den....

    Och Ninnis, du har fått mycket bra tips om Minis ätande. jag känner igen en hel del också.  Försök ta dig ut (måste du väl med vovven), då orkar man alltid mer.  

    Kram och smyger ut igen...

  • Fru sy
    Leksi skrev 2011-08-30 21:34:07 följande:
    Åh käraste Ninnis! *kramar om* Tror mig veta precis hur du känner dig, känner igen allt du skriver. När A var runt 3 månader började amningen på dagtid krångla sådär, han åt lite, släppte taget och skrek, mjölken sprutade och jag kände mig helt förtvivlad för jag visste inte var det var för fel eller vad jag skulle göra. Om och om igen höll det på så där, han var ju hungrig men det ville inte funka! På nätterna gick det jättebra när jag låg ner och ammade men på dagarna... Blä! Efter ett tag kom jag på att det fungerade någotsådär om jag gick omkring samtidigt som jag ammade, det var ju urtungt men då lugnade han ner sig iallafall och hade jag tur kunde jag sätta mig efter en stund.
    Precis så har det varit för oss oxå, nu har det lugnat sig igen. Jag fick gå runt och amma Orvar för det var enda sättet att få honom att ta bröstet. Och från att det tröstat honom att komma till bröstet hela tiden kändes det ju jättekonstigt. Efter ett tag märkte jag att han inte var hungrig lika ofta längre och det var därför han inte ville ta bröstet... från att ha ätit med 2-3 timmar mellan kan det nu gå uppåt 4-5 timmar. Han ville helt enkelt bara att det skulle hända något annat... typ upp och gå
  • Hvidbrud

    Start september: åh! Då är det snart! Spännande! BD går bort för oss för lille J är inte så liten längre. Han har nog fått min farbrors tvåmetersgener för han är redan över 70cm nu 3,5mån gammal, så alla små smidiga liggdelar är ute ur bilden...

  • Hvidbrud

    Hej fru sy! Har sån lust att lägga in en beställning, men kan inte komma in på din sida från iFånen... Och lat är jag, så jag orkar inte gå och tända för den rostiga gamla dinusauriedatorn... Mössorna är ju hur fina som helst och ett par matchande muddbyxor till mina ögonstenar lockar.

  • Fru sy
    Leksi skrev 2011-08-30 21:40:23 följande:
    Hur är det med Fru Sy? Var det inte väldigt länge sedan vi såg dig här?
    Fullt upp med Orvar?
    Tack för att du frågar. Allt är kanon, men vi har fullt upp. Inte med Orvar kanske, han fortsätter att "sköta sig"  Men han och jag har varit på lite utflykter... På två veckor har vi varit i Karlskrona och Göteborg och till helgen åker vi till Stockholm. Mellan detta har vi hunnit med fikastunder och shopping med kompisar och sen första föräldragruppträffen igår, där det stod babymassage på schemat. Så mysigt! Sen försöker jag hinna sy en del oxå för är höstmarknad här om 1 månad som jag ska vara med på. Sen har vi påbörjat renoveringsplanera här, så det är snickare, elektriker ect som springer här om dagarna...  Jag trivs så bra att vara hemma, det är så mysigt!!

    Jag är inne här och läser men har inte hunnit kommentera.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård