• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Aleta, någon-jag antar postis-hade idag ställt in ett väldigt spännande paket på min punschveranda!

    Jag är så nyfiken så jag dör, men jag tänker minsann inte öppna det förrän på fredag morgon. Tack! Gulle dej!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

    Blommis fyller du på fredag??? Jag vet att det är nu i januari men inte mer än så.

  • lanovia 08

    Fru Sy, bra att du tar det lugnt och flyttar ner sängen. Hur känns det att behöva vara stilla hela tiden. Går det bra bara för att du vet att det är nödvändigt? Jag tänker att man borde bli oerhört rastlös?

    Vad gäller spruta för lungutveckling så tänker jag precis som Blommis att det inte alls är konstigt.  Ingen vet ju hur morgondagen ser ut, som läget är nu gör de nog allt för att förbereda ifall (som Blommis så fint uttryckte det (underbart uttryck jag kan itne låta bli att skratta)) skiten skulle träffa fläkten.

    Vad gäller sjukskrivning finns det nog ingen läkare i världen som kunde få för sig att skicka dig till jobb.

  • lanovia 08

    Ninnis jag vet att vi satt och jämförde barnförsäkringar innan vi valde men kommer inte ihåg vad som fick oss att välja den vi gjorde. Men vi har ialla fall Länsförsäkringar. Kanske för att vi har allt annat där, men vi tyckte också försäkringen verkade bra.

  • lanovia 08

    Hvidis hur är det med dig? Hur har du och Batman det? Är han gladare?

  • BrudSommar2006

    Heloise, jag har missat någon bit här om lilla Elise som jag undrar över, vad var det som hela tiden fick dem att leta efter något som var fel trots att de inte hittade något? Du skrev ju att hon hade väldigt få saker som egentligen pekade på just det här syndromet?

  • lanovia 08

    Här har vi just nu lite bonustid. Maken är pappaledig och jag har inget uppdrag utan går hemma med lön. Ganska skönt faktiskt. Ialla fall för några veckor, blir ju lite semester. Sedan hoppas jag ju att det blir någon lösning för mig.

  • BrudSommar2006

    Heloise igen, någon frågade ju också om det här syndromet kan ha varit orsaken till den tidiga födseln? Fast det borde ju inte orsaka din infektion du fick antar jag?

  • Fru sy
    lanovia 08 skrev 2011-01-03 20:32:05 följande:
    Fru Sy, bra att du tar det lugnt och flyttar ner sängen. Hur känns det att behöva vara stilla hela tiden. Går det bra bara för att du vet att det är nödvändigt? Jag tänker att man borde bli oerhört rastlös?

    Vad gäller spruta för lungutveckling så tänker jag precis som Blommis att det inte alls är konstigt.  Ingen vet ju hur morgondagen ser ut, som läget är nu gör de nog allt för att förbereda ifall (som Blommis så fint uttryckte det (underbart uttryck jag kan itne låta bli att skratta)) skiten skulle träffa fläkten.

    Vad gäller sjukskrivning finns det nog ingen läkare i världen som kunde få för sig att skicka dig till jobb.
    Det är klart att jag blir rastlös och inte tycker jag att det är roligt precis men det verkar som man kan få Orvar att stanna länge i magen bara av att ligga så då borde jag ju kunna fixa det Och bara att jag faktiskt får gå upp och gå på toaletten (så skönt att slippa gå på bäcken) och får halvsitta lite i sängen är något som vi firat här ikväll, men chokladbollar, chips och the   Mannen har varit här och hälsat på mig nu, men gick precis. Han kommer in i morgon bitti igen för vi vill vara båda två när vi pratar med läkaren om jag skall hem eller inte. Så att vi är med båda två om beslutet, känns väldigt viktigt för mig!

    Självklart är det jättebra att de ger spruta för lungutveckling, bara det snabba skiftningarna som är så jobbiga. De började nämligen prata om att man får åka ner till Lund och så... läkaren var inne och pratade med barnläkarna på neo. och så en dag senare får man gå hem för att det ser bra ut! Är ju överlycklig över att det ser bra ut men jobbigt med alla olika beslut hela tiden...

    Var likadant idag när jag varit på kontrollen, blev körd ner i sängen till ultraljudet, fick inte gå många meter utan de körde verkligen mig fram till britsen. När jag sedan kommer upp till avdelningen igen kommer en bm in och säger att jag fortfarande skall vara sängliggande, får gå på toa men inget mer. Att jag ikväll skulle få spruta mot blodproppar. Så då ringer jag och berättar det för maken. Sen tar det kanske 10 minuter så kommer en annan läkare in och säger att det ser så bra ut så jag kan få upp lite idag, och åka hem imorgon. Önskar att de hade pratat ihop sig lite innan de kommer och säger något så man slipper alla olika bud.

    Sorry att jag är ego nu, mycket som snurrar i huvudet. Lovar att jag tänker på er och skall kommentera en annan dag när jag är lite mer människa igen... 
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård