• KatjaB

    det heter b o r g e r l i g t

    Inte "borgligt" eller "borgelit" eller andra konstiga stavningar.

    Nu kan man ju undra om jag inte har nåt bättre för mig än att reta mig kopiöst mycket över detta.
    Men nej, tydligen inte!

    Borgerligt, borgerligt, BORGERLIGT!

  • Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-02-08 16:30:16 följande:
    Bland det grövsta språkmissbruket av alla. Nämligen att ta starka och oerhört värdeladdade ord, sådana man ska använda för att benämna allvarliga saker i tillvaron, och istället förminska orden, göra begreppen urvattnade och menlösa, genom att applicera dem på vad som helst man möter i livet som man inte gillar.
    Ord som

    rasism
    mobbing
    kränkt
    ångest
    hysterisk
    psykopat

    och så vidare, är alla exempel på hur man missbrukar (överanvänder och felrubricerar) så att man tillsut inte har några ord att ta till när det kommer till kritan och orden verkligen behövs.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Precis... glömde att ta upp den biten. Kom att tänka på det precis när jag postat mitt inlägg och åkt för att handla.
    Det här är riktigt farligt. Alltså att vattna ur begrepp. Se bara på "moderna" sjukdomar som utbrändhet och fibromyalgi. Jättemånga springer runt och säger att dom är utbrända eller har "fibro". Vilket gör att ingen tror på dom stackare som verkligen har diagnosen. Dom stämplas som lata och dumma bara för att andra missbrukar dessa termer.
    Jag kan bli riktigt arg av sånt här
  • Chicita
    annapanna88 skrev 2012-02-08 17:08:06 följande:
    Aj då det har jag missat... måste genast köpa nya dukar!! ;)
    Ja och glöm inte att byta ut bröllopsföljet (eller ska man skriva brudföljet kanske, det är ju bara bruden som räknas den här dagen) också om dom inte passar in...
    Soldemor skrev 2012-02-08 17:18:18 följande:
    Depositionsavgift - skall kryssas i på hindersprövningen att man önskar!
    Bra poäng, benämns också som ruta XA43,5 om ni läser om hindersprövningen på skatteverkets hemsida.
  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-02-08 17:25:14 följande:
    Precis... glömde att ta upp den biten. Kom att tänka på det precis när jag postat mitt inlägg och åkt för att handla.
    Det här är riktigt farligt. Alltså att vattna ur begrepp. Se bara på "moderna" sjukdomar som utbrändhet och fibromyalgi. Jättemånga springer runt och säger att dom är utbrända eller har "fibro". Vilket gör att ingen tror på dom stackare som verkligen har diagnosen. Dom stämplas som lata och dumma bara för att andra missbrukar dessa termer.
    Jag kan bli riktigt arg av sånt här
    Och allergi. Folk är "allergiska" mot allt möjligt som de inte gillar, vilket gör att andra tänker "äsch, hon märker säkert inte om jag slänger i lite grann och rör om ordentligt" och så sitter jag där med svullna läppar och kliande svalg bara för att nån tyckte det blir godare med morötter i såsen och inte fattade att när jag säger att jag är allergisk så betyder det att jag är allergisk.
  • Soldemor
    Aniara4 skrev 2012-02-08 18:05:01 följande:
    Och allergi. Folk är "allergiska" mot allt möjligt som de inte gillar, vilket gör att andra tänker "äsch, hon märker säkert inte om jag slänger i lite grann och rör om ordentligt" och så sitter jag där med svullna läppar och kliande svalg bara för att nån tyckte det blir godare med morötter i såsen och inte fattade att när jag säger att jag är allergisk så betyder det att jag är allergisk.
    Och, som PB skrev, att vara kränkt. Så himla lätt det är att svänga sig med att man blir det för minsta lilla. Ibland, när exempelvis någon av mina konfirmander blir "kränkt" för att jag säger till dem att inte göra/säga vissa saker, då blir jag ARG. Språkmissbruk, det är vad det är, inget annat!
  • Dejli
    passionsblomman skrev 2012-02-08 16:30:16 följande:
    Bland det grövsta språkmissbruket av alla. Nämligen att ta starka och oerhört värdeladdade ord, sådana man ska använda för att benämna allvarliga saker i tillvaron, och istället förminska orden, göra begreppen urvattnade och menlösa, genom att applicera dem på vad som helst man möter i livet som man inte gillar.
    Ord som

    rasism
    mobbing
    kränkt
    ångest
    hysterisk
    psykopat

    och så vidare, är alla exempel på hur man missbrukar (överanvänder och felrubricerar) så att man tillsut inte har några ord att ta till när det kommer till kritan och orden verkligen behövs.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Word!
  • Aniara4
    passionsblomman skrev 2012-02-08 16:30:16 följande:
    Bland det grövsta språkmissbruket av alla. Nämligen att ta starka och oerhört värdeladdade ord, sådana man ska använda för att benämna allvarliga saker i tillvaron, och istället förminska orden, göra begreppen urvattnade och menlösa, genom att applicera dem på vad som helst man möter i livet som man inte gillar.
    Ord som

    rasism
    mobbing
    kränkt
    ångest
    hysterisk
    psykopat

    och så vidare, är alla exempel på hur man missbrukar (överanvänder och felrubricerar) så att man tillsut inte har några ord att ta till när det kommer till kritan och orden verkligen behövs.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jaha, nu är man en hemsk människa bara för att man tar till lite starka ord ibland. Jag känner mig faktiskt oerhört kränkt av ditt inlägg och tycker att vi måste sätta stopp för sån här mobbning på internet. Vi har faktiskt yttrandefrihet här i landet, så du kan inte komma och säga att jag inte får skriva hur jag vill. Jag tycker ditt inlägg ska tas bort faktiskt.
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-02-08 18:05:01 följande:
    Och allergi. Folk är "allergiska" mot allt möjligt som de inte gillar, vilket gör att andra tänker "äsch, hon märker säkert inte om jag slänger i lite grann och rör om ordentligt" och så sitter jag där med svullna läppar och kliande svalg bara för att nån tyckte det blir godare med morötter i såsen och inte fattade att när jag säger att jag är allergisk så betyder det att jag är allergisk.
    Jepp... I know.
    Nu är jag bara allergisk mot nickel, men om nån säger "låna mitt halsband om du vill" om vi är hemma hos nån och gör oss i ordning för en kväll på stan. Och jag frågar om det är nickel i det - och dom svarar "om det är nåt så är det inte så mycket i alla fall" för dom är minsann allergiska också mot nickel... Och så lånar jag det där förbannade halsbandet och efter en halvtimme så börjar mina öron att i princip lossna.
    Jag får nämligen öppna sår bakom öronen även om det som har nickel i sig inte är i närheten av öronen ens...
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-02-08 18:17:57 följande:
    Jaha, nu är man en hemsk människa bara för att man tar till lite starka ord ibland. Jag känner mig faktiskt oerhört kränkt av ditt inlägg och tycker att vi måste sätta stopp för sån här mobbning på internet. Vi har faktiskt yttrandefrihet här i landet, så du kan inte komma och säga att jag inte får skriva hur jag vill. Jag tycker ditt inlägg ska tas bort faktiskt.
    Jaa dä ä jääääättesynd om däj *kjamiz*
  • evigtkär

    Om jag upplever det ni skriver som mobbing, vem är då du att säga att det inte är det. Jag har själv blivit mobbad i från 3:an till sista året på gymnasiet, så jag anser att jag är kvalificerad att använda ordet mobbing när jag tycker det passar!


    Jag skriver själv som en kratta men varit på gränsen till att få "stämpeln" dyslexi. Jag kände mig otroligt ledsen och utpekad när jag läste er tråd. Jag msåte kolla upp ord som borgligt (stavade säkert fel) om jag ska vara säker på att jag stavar det rätt. Och har jag kollat upp det måste jag kolla upp det nästa gång jag ska använda det igen. Ett av mina problem är att jag aldrig lär mig vissa ord hur mkt jag än försöker. Men jag försöker komma över det och anser att jag ska få skriva på olika forum även om det inte är korekt svenska.


    Varje gång någon startar en sådan här tråd känner jag mig otroligt ledsen men jag tycker inte att jag ska behvöa använda stavningsprogram för att få skriva på ett forum!


     


     

  • Chicita
    evigtkär skrev 2012-02-08 19:01:41 följande:

    Om jag upplever det ni skriver som mobbing, vem är då du att säga att det inte är det. Jag har själv blivit mobbad i från 3:an till sista året på gymnasiet, så jag anser att jag är kvalificerad att använda ordet mobbing när jag tycker det passar!


    Jag skriver själv som en kratta men varit på gränsen till att få "stämpeln" dyslexi. Jag kände mig otroligt ledsen och utpekad när jag läste er tråd. Jag msåte kolla upp ord som borgligt (stavade säkert fel) om jag ska vara säker på att jag stavar det rätt. Och har jag kollat upp det måste jag kolla upp det nästa gång jag ska använda det igen. Ett av mina problem är att jag aldrig lär mig vissa ord hur mkt jag än försöker. Men jag försöker komma över det och anser att jag ska få skriva på olika forum även om det inte är korekt svenska.


    Varje gång någon startar en sådan här tråd känner jag mig otroligt ledsen men jag tycker inte att jag ska behvöa använda stavningsprogram för att få skriva på ett forum!


    Om du känner dig utpekad i en tråd som inte har nämnt dig någonstans. I en tråd där det flera gånger sägs att det är stor skillnad på skrivsvårigheter  / dyslexi och ren lathet, så kanske du ska fundera på varför du känner dig utpekad och jobba på det istället.

    Jag blev kallad för massa elaka saker i skolan och varje gång nån skriver eller säger dom orden så mår jag dåligt. Men jag kan inte hindra nån från att samtala om vissa saker. Utan jag måste bearbeta det själv.
    Att du missar på vissa ord gör inget. Det gör alla någon gång. Även riktiga språkvetare kan slinta på tangenterna ibland.
    Och det har ingenting med den här tråden att göra.
    Om du väljer att tolka det så så är det ju du själv som gör dig ledsen.

    Men faktum är att om det inte finns "språkpoliser" som reagerar över när spåket missbrukas så blir det snart omöjligt att förstå vad som skrivs. Om alla skrev som dom ville så skulle det bli ännu svårare för de som har dyslexi eller liknande språksvårigheter att hänga med.
    För d e vl nte så lett å hänga me omja skrvr p deher settet spciellt nte m ja bra fortsettr skrva utn pnktr elr kmmatäcken radbrutnngr mm.

    Det är stor skillnad mellan att missbruka språket och skita i hur man skriver - och att ha problem med det.
    Ingenstans här drivs det med, eller klagas på, de som har problem. Tvärt om! Dyslektiker har tagits i försvar många gånger.
Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t