• KimOchKjell

    Vegetariska alternativ, hjälp!

    Jag skulle jättegärna ta emot tips på ett vegetariskt alternativ som passar till våra tillbehör. Ser gärna att dom är helt vegetariska alltså inga skaldjur eller fisk, rödvinsåsen kan göras separat till veg-gästerna utan köttfond i, men tar gärna emot tips på sås till "proteinet" också som kanske passar bätttre än rödvinsås.

    Vi ska servera:

    Förrätt:
    Toast skagen med en hint av lime och chili

    Varmrätt:
    Gödkalvsfile med pomanna och rödvinsås med chili och limezest

  • Svar på tråden Vegetariska alternativ, hjälp!
  • Alyllyra
    KimOchKjell skrev 2013-12-10 14:35:46 följande:
    Kikade in vad Tzay är för nått, och det ser riktigt gott ut !
    Skulle vara jättekul att servera på vårat bröllop, du som har ätit det. Tror du att det hade passat med en pomanna med rödvinsås och limezest? Läste att det var ingefära i dom flesta som man kan få tag på, är det en markant ingefärasmak? För då kanske det passar bättre med någon annan sås.

    Hoppas du inte har något emot att jag bombar dig med frågor :)
    Ja, det tror jag! Tycker själv inte att ingefärssmaken är överhängande på något sätt. Vi serverade det chili- och pepparmarinerat till potatisterrin och kantarellsås på vårt bröllop och det passade fint :)
  • Oakim och Bubba

    Som vegetarian vill jag påpeka: portabellosvamp är jättegott och ett bra alternativ MEN det måste vara ngt mer till. Man blir helt enkelt inte mätt. Man skulle kunna likna det med att jämföra mättnadskänslan efter 3 championer med en oxfile bit (var tvungen att ha pojkvännen som ref här eftersom jag inte ätit kött sen jag var 12)

  • Oakim och Bubba

    Ber om ursäkt: du eftersökte alternativ: om man är duktig på vegetarisk mat så kan soya bli tiktigt bra. Är man inte det skulle jag hålla mif till quorn, men vara försiktig så att det inte blir för torrt. Grönsaker och wokar är gott men det behövs ngt mer matigt typ soya, quorn el. Dyl. Pma mig om du har frågor :)

  • Chicita
    Oakim och Bubba skrev 2013-12-13 18:24:44 följande:
    Som vegetarian vill jag påpeka: portabellosvamp är jättegott och ett bra alternativ MEN det måste vara ngt mer till. Man blir helt enkelt inte mätt. Man skulle kunna likna det med att jämföra mättnadskänslan efter 3 championer med en oxfile bit (var tvungen att ha pojkvännen som ref här eftersom jag inte ätit kött sen jag var 12)
    Hon ville ju ha ett alternativ till proteinet i den andra rätten. Som funkade med de tillbehör som var till den.
    Så det är inte "bara en portabellosvamp" som rekommenderats som ensam rätt alltså Flört 
  • KimOchKjell
    Oakim och Bubba skrev 2013-12-13 18:27:29 följande:
    Ber om ursäkt: du eftersökte alternativ: om man är duktig på vegetarisk mat så kan soya bli tiktigt bra. Är man inte det skulle jag hålla mif till quorn, men vara försiktig så att det inte blir för torrt. Grönsaker och wokar är gott men det behövs ngt mer matigt typ soya, quorn el. Dyl. Pma mig om du har frågor :)
    Nja quorn försöker vi undvika i den mån vi kan, quorn känns lte tråkigt. Vill att våra gäster med vegetariska preferenser ska känna att vi lagt ner lika mkt tanke bakom deras mat som våran.
     vi ska ha möte med kockarna vi ska ha på bröllopet här strax efter nyår. Förväntar mig att dom som utbildade kockar har den erfarenheten, av att laga vegetarisk mat alltså hehe :)

     Är grymt nyfiken på de här tzai som nämns ovan, det är väl baserat på soya tror jag. Har du provat det någon gång och isåfall, vad tyckte du ? :)
  • Anniina

    Om du vill ha portabellosvamp kan du ju fylla den med ex lins- eller bönröra, för att få in proteinet. Man måste ha massor av proteiner i maten om man ska bli mätt på vegetariskt. Finns inget tråkigare än att inte bli mätt som vegetarian, men ack så ofta det händer. Apropå tångkaviar tycker jag själv att den är supergod:)

  • KimOchKjell
    Anniina skrev 2013-12-16 22:18:58 följande:
    Om du vill ha portabellosvamp kan du ju fylla den med ex lins- eller bönröra, för att få in proteinet. Man måste ha massor av proteiner i maten om man ska bli mätt på vegetariskt. Finns inget tråkigare än att inte bli mätt som vegetarian, men ack så ofta det händer. Apropå tångkaviar tycker jag själv att den är supergod:)
    Tack för tipset :)
    Vi kommer möjligtvis bara ha svamp som ett tillbehör/komplement till det vegetariska. Så våra veg gäster kommer få något matigare i och med att dom andra gästerna får såpass rejäl mat. Frågan är bara vad dom ska få :) haha
  • Ekorren

    Varför går vanliga ägg bra men inte fiskrom? (Dum fråga kanske). Annars är det bra tips du fått tycker jag! :)

  • darkHorse
    KimOchKjell skrev 2013-12-17 09:57:51 följande:
    Tack för tipset :)
    Vi kommer möjligtvis bara ha svamp som ett tillbehör/komplement till det vegetariska. Så våra veg gäster kommer få något matigare i och med att dom andra gästerna får såpass rejäl mat. Frågan är bara vad dom ska få :) haha
    Eftersom det handlar om en måltid och inte en kosthållning kan man få det mättande genom att använda mycket grädde, smör och liknande. I längden är det dock inte så bra för fiuren
  • KimOchKjell
    Ekorren skrev 2013-12-17 10:49:35 följande:
    Varför går vanliga ägg bra men inte fiskrom? (Dum fråga kanske). Annars är det bra tips du fått tycker jag! :)
    Nä jag tycker det var en bra fråga! Tanken har inte ens slagit mig. Men kan kanske tänka mig att det handlar om befruktade eller inte befruktade ägg. Har egentligen ingen koll på det, men vet att några av våra vegetariskt ätande vänner inte gillar fisk och dyl..

    Ja men visst har jag fått bra tips =D helt fantastiskt.
  • Anniina
    Ekorren skrev 2013-12-17 10:49:35 följande:
    Varför går vanliga ägg bra men inte fiskrom? (Dum fråga kanske). Annars är det bra tips du fått tycker jag! :)
    Hahah vilken bra fråga. Jag är själv vegetarian sen 12 år, och har aldrig ens tänkt på det! Med tanke på att fisken som lägger rommen förmodligen lider myyyyycket mindre än den stackars hönan är det en berättigad fråga. Jag får väl börja käka kaviar och sluta äta ägg! Synd bara att jag gillar ägg men inte kaviar;)

    Jag tror annas att fylld svamp skulle göra sig bra som istället-för-kalvfilé. Annars bönbiffar eller tzai eller soyabiffar (inte quorn då, eftersom ni inte vill ha det). Ett tips är att åka till en välsorterad butik, typ ica maxi eller ica kvantum (de brukar vara bäst på "udda" mat) och gå loss i vegetariska disken. Så kan ni själva smaka och komma fram till vad som passar. Och kanske hitta egna, nya maträtter på köpet;) Lycka till!
  • Chicita

    När det gäller rom VS ägg så kan det bero på att mycket av den rom som säljs kommer från fisk som rensas.
    Det är alltså inget som samlas upp från levande fisk, utan det är fiskad och dödad fisks rom som tas till vara.
    Medans hönorna ju lever fast deras ägg samlas upp.

    Sen går det att "mjölka" fisk på rom också. Men det är ändå en annan typ av hantering än med hönor och ägg Glad 

  • Chicita
    Anniina skrev 2013-12-18 00:55:39 följande:
    Tack chicita! Då vet jag att det inte blir någon kaviar i fortsättningen heller:)
    Det finns ju alltid tångkaviar (vegetarisk som sagt) om du vill ha "kaviar" i någon maträtt Flört
    Men kalles kaviar kanske inte är riktigt rätt om man är vegetarian eller vegan Flört
  • Kalaspinglan

    Vi hade blomkålssufflé som vegetarisk huvudrätt. Allätare fick fisk med nypotatis och allehanda primörer. De som inte åt fisk fick förstås samma tillbehör som fiskätarna.

    Enligt vegetarianerna var blomkålssufflén ett gott och ovanligt alternativ, quorn och fyllda grönsaker är många väldigt trötta på.

    Vår förrätt bestod av sparris och skagenröra, vegetarianerna fick nån fiskfri variant av skagenröran, även den lär ha varit god.

    Oavsett vad man väljer att servera sina gäster ska man tänka på att protein ger den mesta mättnadskänslan, så en väldigt kolhydratbaserad måltid behöver protein också.

  • Ekorren

    Chicita: Tack då vet jag, ägg som ägg tänkte jag, men är fisken död så är det kanske inget vegetarianer ser som ok ;)

  • Anettem

    Grönsakterrin, biffar eller timbaler brukar vara gott. Dock kanske terrin blir lite lustigt ihop med pommes Anna. :)

  • KimOchKjell
    Anettem skrev 2014-01-09 15:32:21 följande:
    Grönsakterrin, biffar eller timbaler brukar vara gott. Dock kanske terrin blir lite lustigt ihop med pommes Anna. :)
    Låter gott alltihop =) Ja terrin och pomanna kanske inte är bästa kombon, men vi funderar på en grönsaks/rotfruktsbiff, pomanna, portabellosvamp (fylld) och veg-rödvinsås.. Hoppas,hoppas det blir gott =D vi har inte provlagat något med kockarna än så dom kanske har några idéer också (förhoppningsvis)

    Mitt största problem är just nu vegan-specialkosten... Några tips? :)
  • Anettem

    Jag ska prata med min blivande och se vad han säger, när är det ni ska gifta er? Så man vet vad som är i säsong och så vidare. :)

  • KimOchKjell
    Anettem skrev 2014-01-09 16:28:26 följande:
    Jag ska prata med min blivande och se vad han säger, när är det ni ska gifta er? Så man vet vad som är i säsong och så vidare. :)
    Åhh tack vad snällt!

    5e Juli iår på Öckerö :)
Svar på tråden Vegetariska alternativ, hjälp!