• pnufs

    Behöver hjälp! Uppdrag

    Hej! Vi var ett ganska stort gäng som skulle haft möhippa för en kompis på torsdag, men nu har tyvärr hennes farmor gått bort och det blir begravning just på torsdag. Vi har styrt om det hela till lördag (de gifter sig den 3/8), men det är tyärr bara jag och en till som kan då.. Och den andra tjejen kan bara till ca kl 17.. Det blir en "mini-hippa" o sen är tanken att hon ska få en ordentlig fru-hippa istället..

    Då vi inte har så mycket tid hinner vi inte dra iväg med henne någonstans så planen är att hon ska få göra uppdrag o sen ska vi äta picknick i en park.

    Jag behöver tips på "uppdrag" hon kan få göra på stan! Tungan ute

  • Svar på tråden Behöver hjälp! Uppdrag
  • Chicita

    Vänta lite... Stopp och belägg. 
    Hennes farmor hade precis gått bort och nu är begravningen bara 2 dagar innan minihippan?

    Jag skulle inte vara så upplagd att ha några uppdrag just då.
    Däremot skulle jag mer än gärna sätta mig med några vänner och prata minnen, kanske ha lite picnick om vädret tillåter och bara få landa lite.

    Min mamma dog 1 månad innan vår vigsel och vi hade en väldigt snabb begravning bara lite drygt 1 vecka senare och jag var verkligen inte i någon form att springa runt och göra uppdrag.
    Ok jag ville inte sitta i ett hörn och slicka mina sår heller. Men det finns gränser för vad man orkar rent mentalt.

    Det är stort av er att ni vill muntra upp henne och se till att hon får en liten hippa. Men om det bara är 2 nu som kan så är det kanske inte läge att springa runt och sälja slanggurkor på stan, eller att tigga efter slattar utanför systemet eller något liknande "hippa-uppdrag".
    Kan ni inte hellre ha en liten hemma-spa-dag annars. Det är inte så väderkänsligt Flört
    Be alla som inte kunde komma nu att skicka en liten kort anekdot som dom varit med om med bruden och låt henne gissa vem som skrivit vad.  
    Men kör inte hela möhippe-racet. Risken är att det slår tillbaka och att hon istället blir ledsen. 

  • Sailergirl

    Har ni koll på hur hon mår och hur hon tagit det som hänt? 
    Ett uppdrag som jag själv gillar är att fota hur ens liv kommer att se ut om säg 5 eller 10 år.
    Då behöver man inte ta kontakt med folk, bara fota dem ;)
    Tex:
    Hur ser din familj ut om 10 år (antal barn etc?)
    Vilket husdjur har ni
    Hur bor ni
    Vilken bil

    Så kan ni sätta ihop detta i en liten bok etc till bröllopet, eller bara klippa ihop det till en film på datorn. 

    Vill ni ha riktiga uppdrag så har jag följande förslag:
    Printa ut foton på en del av de män som kommer på bröllopet + den blivande mannen. Klistra upp dem på ett plakat etc och häng runt brudens hals. Sedan får hon gå runt på stan och fråga folk vem av männen de tror att hon ska gifta sig med, så får hon papper och penna och för statistik. Detta gjordes på min mans svensexa och uppskattades (med tjejer på bilderna... där var också någon kändis med på plakatet).

  • pnufs

    Chicita: Jag kanske skulle förtydliga lite: Att hennes farmor gick bort var ganska väntat och hon skulle snarare bli besviken om det inte blev nån hippa.. Vi tänkte inga elaka uppdrag, bara lite kul saker så att det inte blir så förutsägbart :) Spa blir svårt då det inte riktigt finns så stort utbud runt där hon bor.. Sallergirl: Tack för tipsen! De har dock redan hus, två barn, hund o husvagn, så framtiden är inte så oviss ;)

  • Chicita
    pnufs skrev 2013-07-23 12:13:18 följande:
    Chicita: Jag kanske skulle förtydliga lite: Att hennes farmor gick bort var ganska väntat och hon skulle snarare bli besviken om det inte blev nån hippa.. Vi tänkte inga elaka uppdrag, bara lite kul saker så att det inte blir så förutsägbart :) Spa blir svårt då det inte riktigt finns så stort utbud runt där hon bor.. Sallergirl: Tack för tipsen! De har dock redan hus, två barn, hund o husvagn, så framtiden är inte så oviss ;)
    Hemma-spa skrev jag i och för sig Flört
    Alltså att man köper på sig lite ansiktsbehandlingsgrejor (typ såna där enportions ansiktsmasker) och annat trevligt. Kanske bokar in en demonstration av någon Mary Kay, Marja Entrich eller Rosenmetoden-säljare.
    Eller varför inte bara piffa till tånaglarna (kanske hjälpa varandra) med ett fint lack när ni sitter på picknicken?  

    Just det där att få sitta i lugn och ro, bara prata och inte kunna göra så mycket mer. Det kan bli bästa stunden på hela dagen Glad 

    Men ja efter din förklaring så är det lättare att förstå att hon kanske skulle uppskatta något sånt.

    Kan hon inte få uppdrag som är relaterade till picnicken? Vet ju inte hur hon är som person och vad hon tycker är roligt eller bara jobbigt men något att spinna vidare på:
    Typ - Gå in på systemet och be om att få ett "möhippevin som passar till en picknick under träden" rekommenderat (och pengar att handla det)
    Hon kanske kan stå utanför ICA med en skylt om halsen (eller specialgjord T-shirt / linne med typ samma syfte) och fråga dom som går ut om dom har lust att bidra med något till er picknic? 
  • Sailergirl

    Aha näe då är det ju inte mycket till uppdrag :P 
    Jag fick gå in i olika restauranger och säga en specifik fras så fick jag en lapp med finurligt formulerade ledtrådar till nästa ställe/restaurang/butik. Efter några stopp med ledtrådar hamnade jag rätt och vi åt en god middag på sista restaurangen jag gick in på :)  Det var lite pinsamt men det gick, och jag fick gå själv. Alla andra var redan på rätt restaurang. Har hon jobbat på olika ställen i staden så kan ni kanske lägga upp en rutt utefter det. 

    Min man fick gå fram till förutbestämda personer/kategorier och fråga om råd inför bröllopet (typ hur man får ett förhållande att hålla eller så). Tex: Fråga gammalt par, ung tjej, stor familj etc. Kräver ju dock att det är lite folk i rörelse där man är.

     

  • ellenedward

    Ååå jag skulle nog också köra på mer minilyxdag så som typ att ni fixar hennes hår, naglar och ger massage kanske. Kolla om det finns någon som gör naglar eller liknande billigt i området, finns ofta någon som gör hemma hos sig själv för typ 200 kr... (om det nu inte finns tex ett bad där hon bor där ni kan bada bastu, bada och fixa sånt där?) Samt typ drinkar och god mat och gå ut och dansa eller så... behöver inte bli så dyrt och ni får ju också lite lyx då. Kanske någon av er har en partner som kan passa upp i finkläder, ger lyxig känsla. 

    Men uppdrag som kan vara kul är att skriva ett brev till sig själv och sin man som ska öppnas om 10/30/50 år.
    Om det känns som att hon inte bara bubblar ut ett brev kan man ha "fylla i" tex: vad kommer vi ha gjort för resor tillsammans, vad kommer vi ha för hobbys, hur många barnbarnsbarn kommer vi få osv.

     

  • pnufs

    Glömde visst återkomma...!

    Möhippan blev jätterolig, hon uppskattade verkligen att vi hittade på någonting och det blev en väldigt personlig dag där hon och våran vänskap verkligen var i centrum.

    Vi "bröt oss in" i hennes hus och satt och väntade på henne när hon kom hem från jobbet på förmiddagen. Hon fick i sig lite fika och sen åkte vi till kyrkan och gjorde en liten photoshoot i "snygga" kläder som övning inför bröllopet. Sen tävlade vi i gokart, åt god mat, hon fick sjunga på stan och sen åkte hon och jag hem till mig och avslutade kvällen ihop med hennes fästman och hans "svensexagäng" :)

    Vi hade en riktigt trevlig kväll på olika pubar i stan och det hela slutade med att jag och min sambo hade 6 personer och en hund som sov hos oss :)

    Bröllopet var dessutom helt fantastiskt! :) 

  • Chicita
    pnufs skrev 2013-11-17 16:37:13 följande:
    Glömde visst återkomma...!
    Kul att du återkopplade även om det blev lite senare än du tänkt Glad
    Det lät lyckat helt klart 
Svar på tråden Behöver hjälp! Uppdrag