• mirre01

    jag får ett trailer trash bröllop

    meningen var att vi skulle ha enn fint romatiskt bröllop med fin middags buffe, allt va bokat & klart, 
    MEN poff så kom de folk som va arga lite här och var på att de inte fick komma på bröllopet, och inte hade fått inbjudan, så mitt i detta fick vi poff omgående flytta 30 mil bort, så vi kommer fortfarande gifta oss i kyrkan men kommer att åka upp 2 dagar innan bröllopet för att fixa inför den stora dagen, då de ökade from 40 gäster till 70 har vi inte ekonomin just nu att bjuda alla på den middagen som vi skulle, vi har inte heller ekonomin att köpa porslin till alla osv, så nu blir de smörgåstårta till middag bröllopstårta & fika sedan ost & kex mot kvällen, detta va ej vad jag vill känns så himla billigt, dessutom kommer vi använda oss av plast glas vin champagne osv, hur tusan dukar man snyggt & romantsikt med plast :S 

  • Svar på tråden jag får ett trailer trash bröllop
  • mirre01
    daniiel skrev 2013-03-27 13:50:12 följande:
    Hur har ni tänkt duka? Alltså hur ska borden stå? Vad ska ni ha för dukar? Hur ser tallrikarna och glasen ut? Har ni temafärger? Vill du att dukningen ska gå i dom färgerna?
    vi skall duka med vit & rosa samt rosbland glasen ör genomskinliga vita vinglas i plast
  • daniiel
    mirre01 skrev 2013-03-27 14:16:56 följande:
    vi skall duka med vit & rosa samt rosbland glasen ör genomskinliga vita vinglas i plast
    Okej, och vad vad dukningen har ni redan klart? Har ni dukar? Löpare? (Om ni ska ha det) Ljushållare? Vaser?
  • mirre01
    Eleya skrev 2013-03-27 14:06:39 följande:
    Åh herre gud! Jag kan bli vansinnig på folk som ens vågar komma med åsikter och krav.
    Du behöver inte duka med plast och äta kinamat till middag..ni får införskaffa kuvertavgift!!

    Jag lovar nästan att alla som klagat..VIPS..kommer bli tysta när de själva måste betala för allt för att vara med.

    Kompromissa inte med gästerna..ENDAST med din fästman, det är ert bröllop inte deras.
    Jag skiver inte detta lättvindligt, jag har haft några dunster med min familj också sedan vi började planera bröllopet..alla verkar ha egna idéer, påhitt och åsikter som de försöker procka på oss..men jag har lärt mig att säga ifrån och vara stenhård..det är INTE deras dag!

    Lycka till, jag känner verkligen med dig!
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
    TACK så hemskt mycket, skönt att nån endå förstår mig, folk vänder allt till negativt fast jag ber om tips på hur man kan förfina det med just sitsen med plast osv som vi har nu, 

    tack :) 
  • mirre01
    daniiel skrev 2013-03-27 14:18:31 följande:
    Okej, och vad vad dukningen har ni redan klart? Har ni dukar? Löpare? (Om ni ska ha det) Ljushållare? Vaser?


    vi har vita underduka sedan cerisa löpare som skall ligga på bordets kort sida tvärs över här är en provdukning på det vi har dock känns de naket då vi ej kommer duka med tallrikar nu utan plastglasen enbart på bordet vill alltså fylla ut bordet med mer dekoration & pimpa så glasen kanske syns mindre 
  • daniiel
    mirre01 skrev 2013-03-27 14:21:54 följande:


    vi har vita underduka sedan cerisa löpare som skall ligga på bordets kort sida tvärs över här är en provdukning på det vi har dock känns de naket då vi ej kommer duka med tallrikar nu utan plastglasen enbart på bordet vill alltså fylla ut bordet med mer dekoration & pimpa så glasen kanske syns mindre 
    Ska ni inte ha tallrikar och bestick på borden? Även om det är papptallrikar och plastbestick, så kan ni ju duka med det på borden. Glasen tycker jag egentligen inte att ni behöver göra så mkt med. Du kanske kan köpa ett rosa organzaband, ganska tunt, som du knyter en rosett runt foten med. I övrigt så tycker jag inte, och tror inte, att er dukning kommer se naken ut alls. Less is more ;) Kom ihåg det, för det gäller nästan alltid faktiskt. Servetterna kommer ju ligga på tallrikens plats om inte annat och eftersom den är rosa, så fyller den ut bra. Jag antar att ni dessutom kommer ha blommor i vaserna och ljus i ljuskopparna, det fyller också ut. Placeringskort kanske är något som ni ska ha också? Även en sådan lite sak fyller ut bra. Jag vet inte om ni tänkt er festhäften, för dom fyller ju också ut i sådana fall.
  • Anonym
    mirre01 skrev 2013-03-27 14:18:44 följande:
    TACK så hemskt mycket, skönt att nån endå förstår mig, folk vänder allt till negativt fast jag ber om tips på hur man kan förfina det med just sitsen med plast osv som vi har nu,

    tack :)
    ...och nu är alla emot dig IGEN, enligt dig. Du framstår som mycket aggresiv i ditt sätt att skriva och utrycka dig. Om det är konkreta tips du är ute efter sluta då att beklaga dig (jag trodde först det här var en gnälltråd). Du förvirrar folk. Du verkar irritera dig på att folk här inne ifrågasätter din relation med din blivande man, men tycker du det är så konstigt med tanke på hur du skrev om den i din förra tråd? Du skrivet att du får ett trailer trash bröllop och när folk råder dig att flytta fram bröllopet och stå på dig så säger du helt plötsligt att allt ändå är ok bortsett från porslin och glas. Du måste bli mer tydlig i ditt sätt att skriva och dämpa dina känslostormar. Folk härinne vill hjälpa dig.
  • FruForsmark

    Hej, såg på tv4 i morse angående vintage dukning där man kan köpa fantaskt porslin och vackra glas på loppis och myrorna för endast några få kronor. Kan vara värt att fundera över. Det kan ju bli jättesnyggt om man satsar på att köra lite omaka tallrikar och glas (inte allt för avvikande dock). Lycka till!

  • Alyllyra
    daniiel skrev 2013-03-27 14:15:50 följande:
    Är dock inte ofta så att den där typen av plastglas, som inte är engångs, är nästintill lika dyra som att köpa riktiga glas? Åtminstone riktiga glas från tex Ikea. Jag tror ju tanken med att använda sig av just engångsartiklar var att få ner kostnaden. Personligen kan jag tycka att engångsplastglas som är i någon färg ofta ser ännu billigare ut och att det lätt blir barnkalas över det hela då.
    Jo, det kan säkert stämma. Jag kollade inga priser utan körde på spontan inspiration Flört

    Ett tips till framtiden för TS del kan ju vara att beskriva frågan lite mer ingående för att man ska förstå vad man förväntas ge tips om. Alltså, en fråga ställd som en fråga och inte som en beklagan kan göra att man slipper få kommentarer som man inte vill ha.

    För övrigt tycker jag att dukningen ser precis lagom ut. Lägg servetterna på borden vid varje plats och ställ dit glasen så tror jag att det blir jättesnyggt. Och som daniiel skriver så kan ni ha t.ex. placeringslappar eller festhäften om ni vill ha något mer. Eller bara en fin lapp vid varje plats med "Tack för att du vill fira med oss", eller ett fint visdomsord typ "Kärleken är störst av allt".
  • Anonym (nyfiken)

    TS- Får man fråga hur gamla du och din m2b är?

  • Sjörå

    Ett annat sätt att få till mysig stämning är att lägga ut ljusslingar på borden alternativt lägga dem i en vas, typ så h
    här (bilden finns en bit ner på sidan)

    www.styleroom.se/album/19333 

    Ljusslingor och vaser finns billigt på IKEA.  

  • Asmar

    Jag har läst tråden och blev INTE alls förvirrad över det någon skrivit. Ta det lugnt och tänk på att det är svårt att tolka det som skrivs och läses, vi är olika, skriver olika och tolkar olika.

    Ta istället hand om varandra och bidra med förslag, råd eller vad det än är du uppfattar personen frågar efter. känner du är det är gnälligt och inte orkar med det så gå vidare, det är just du som bestämmer över ditt agerande.

    Antingen ta emot eller förkasta det som skrivs men ställ inte krav på hur andra ska skriva - det är väl ingens jobb att göra det, eller?

  • Asmar
    mirre01 skrev 2013-03-27 14:21:54 följande:


    vi har vita underduka sedan cerisa löpare som skall ligga på bordets kort sida tvärs över här är en provdukning på det vi har dock känns de naket då vi ej kommer duka med tallrikar nu utan plastglasen enbart på bordet vill alltså fylla ut bordet med mer dekoration & pimpa så glasen kanske syns mindre 
    Mirre01, tycker din dukning ser enkel och fin ut, och som Daniiel säger, det går att fylla med annat som namn skylt, häfte osv... det kommer säkert bli jätte fint. Använd fantasin :)
  • IdaRebecca

    Det finns ju väldigt mycket olika plast/papperstallrikar, glas och bestick nuförtiden också - bara att kolla runt på nätet. Finns hur mycket fint som helst!

    Lite saker där jag utgått från rosa/vitt:

    http://www.broarne.se/butik/shop/koeket/picknick/c_103.html
    (rosa, mintfärgade eller gröna plastbestick kanske? :) )

    http://www.leilasgeneralstore.com/sv/articles/2.94.186/leilas-general-store-sugror-rosa

    http://www.leilasgeneralstore.com/sv/articles/2.94.188/leilas-general-store-sugror-puderrosa

    http://www.lagerhaus.se/produkter/engangsartiklar/301/270

    Varför inte göra det lite kitschigt och ta det med en klackspark? Det är ju inte roligt att gifta sig om man ska måla fan på väggen hela tiden, det ska ju vara en kärleksfest!

    Nu är det som det är och då är det bara att göra den bästa festen ni kan, eller så sätter ni ner foten så att ni kan göra som ni först tänkte. Det är bara upp till er :)

  • mirre01
    Sjörå skrev 2013-03-27 15:42:34 följande:
    Ett annat sätt att få till mysig stämning är att lägga ut ljusslingar på borden alternativt lägga dem i en vas, typ så h
    här (bilden finns en bit ner på sidan)

    www.styleroom.se/album/19333 

    Ljusslingor och vaser finns billigt på IKEA.  
    detta har jag inte ens tänkt på kan va ett jätte bra alternativ, då jag inte gillar nakna dukningar vill gärna ha lite amerikans stil gärna lite för mycket :)
  • mirre01
    Asmar skrev 2013-03-27 16:13:52 följande:
    Jag har läst tråden och blev INTE alls förvirrad över det någon skrivit. Ta det lugnt och tänk på att det är svårt att tolka det som skrivs och läses, vi är olika, skriver olika och tolkar olika.

    Ta istället hand om varandra och bidra med förslag, råd eller vad det än är du uppfattar personen frågar efter. känner du är det är gnälligt och inte orkar med det så gå vidare, det är just du som bestämmer över ditt agerande.

    Antingen ta emot eller förkasta det som skrivs men ställ inte krav på hur andra ska skriva - det är väl ingens jobb att göra det, eller?
    TACK, dock vet jag om att jag kan skriva knepigt då jag har dyselexi men personligen tyckte jag många tog tråden fel, men tack för dina ord :) 
  • mirre01
    IdaRebecca skrev 2013-03-27 16:28:49 följande:
    Det finns ju väldigt mycket olika plast/papperstallrikar, glas och bestick nuförtiden också - bara att kolla runt på nätet. Finns hur mycket fint som helst!

    Lite saker där jag utgått från rosa/vitt:

    www.broarne.se/butik/shop/koeket/picknick/c_1... (rosa, mintfärgade eller gröna plastbestick kanske? :) )

    www.leilasgeneralstore.com/sv/articles/2.94.1...

    www.leilasgeneralstore.com/sv/articles/2.94.1...

    www.lagerhaus.se/produkter/engangsartiklar/30...

    Varför inte göra det lite kitschigt och ta det med en klackspark? Det är ju inte roligt att gifta sig om man ska måla fan på väggen hela tiden, det ska ju vara en kärleksfest!

    Nu är det som det är och då är det bara att göra den bästa festen ni kan, eller så sätter ni ner foten så att ni kan göra som ni först tänkte. Det är bara upp till er :)
    tack ska kika :)
  • Pillan

    Ett litet tips utan att ha läst för mycket här i tråden men det finns ofta porslin att hyra rätt billigt. Vi tänkte göra det först men så visade det sig att det ingår i hyran... Värt att kolla!

  • Asmar
    Pillan skrev 2013-03-27 19:41:43 följande:
    Ett litet tips utan att ha läst för mycket här i tråden men det finns ofta porslin att hyra rätt billigt. Vi tänkte göra det först men så visade det sig att det ingår i hyran... Värt att kolla!
    Tänkte samma sak, de där färgglada muggarna kostar en hel del och sen får man nog inte mycket för de om man ska sälja de i andra hand. Westmans som hyr artiklar hyr sitt porslin för 2.75 kr styck. sen kostar ju det en del om det skulle gå sönder men det händer väl inte ofta...
  • Chicita
    FruForsmark skrev 2013-03-27 14:42:07 följande:
    Hej, såg på tv4 i morse angående vintage dukning där man kan köpa fantaskt porslin och vackra glas på loppis och myrorna för endast några få kronor. Kan vara värt att fundera över. Det kan ju bli jättesnyggt om man satsar på att köra lite omaka tallrikar och glas (inte allt för avvikande dock). Lycka till!
    Håller med här.
    Det kan bli supersnyggt att mixa och matcha.
    Låna ihop så många glas ni kan få tag i ( = gratis) och kolla sen på loppisar mm.
    Det behöver inte bli många hundralappar. Och förhoppningsvis kan ni få tillbaka det mesta genom att sälja glasen på loppis igen sen Flört 

    Med glas på borden + bestick, placeringskort och kanske någon blomma i vasen så kommer det räcka med dekorationer också.

    Annars kan jag tipsa om att ställa fram karaffer i glas och lägga i lite frusna hallon + vatten (billigt bubbelvatten från ICA om man vill lyxa till det, annars funkar kranvatten bra).
    Karaffer kan man också köpa på loppis... Hallonen kommer göra vattnet lite lätt rosa (så det passar temat) och det blir en dekoration i sig + många vill ha lite vatten emellanåt i alla fall Glad 
  • Anonym (söndag)
    Asmar skrev 2013-03-27 16:13:52 följande:
    Jag har läst tråden och blev INTE alls förvirrad över det någon skrivit. Ta det lugnt och tänk på att det är svårt att tolka det som skrivs och läses, vi är olika, skriver olika och tolkar olika.

    Ta istället hand om varandra och bidra med förslag, råd eller vad det än är du uppfattar personen frågar efter. känner du är det är gnälligt och inte orkar med det så gå vidare, det är just du som bestämmer över ditt agerande.

    Antingen ta emot eller förkasta det som skrivs men ställ inte krav på hur andra ska skriva - det är väl ingens jobb att göra det, eller?
    Håller helt med dig här för jag blev inte heller förvirrad över det som var skrivet.

    Men jag har märkt när jag sitter här och läser att vissa kan kommentera ålder o dra in annat dumt när någon kanske är både ledsen o uppriven o uppgiven skrivit något.

    Ibland kan man säkert skriva så fort så man funderar inte alltid på orden...sen är det ju upp till dem som läser att läsa det för vad det är o utgå därifrån utan att döma.

    Och nu skriver jag som anonym så inte dessa som brukar vara snabba att kritisera inte börjar med massa påhopp igen ;)

    Ang ditt problem så hade jag nog satt ner foten. Men du har också fått jättemånga bra förslag här.
    Mycket färg gör en glad :)
Svar på tråden jag får ett trailer trash bröllop