• Zandraaa

    Handgjorda och beställda inbjudningskort m.m. Titta hit

    Ska skulle gärna vilja veta om ni beställde inbjudningskort,festprogram och placeringskort eller om ni gjorde de själva eller bara något själv. Vart beställde ni ifrån isf?`Vad kostade det för er att göra egna?

  • Svar på tråden Handgjorda och beställda inbjudningskort m.m. Titta hit
  • daniiel

    Vi beställde också från Vistaprint och är mer än nöjda. Vi beställde inbjudningskort, tackkort och visitkort som vi använde som placeringskort. Dom har ju även menykort och sedan finns det ju broschyrer som man kan beställa och använda som både vigselprogram och festhäften. Innehållet skriver man ju dit själv :) Ja, dom har ju andra saker också, som tex banderoller om man vill skriva något på en sån och hänga upp i festlokalen tex.

    Nåja, jag hade först tänkt pyssla egna kort, men det blev mkt billigare att beställa färdiga. Enkelt och snyggt. Tror vi betalade ca 12-13kr/kort inkl kuvert.


  • daniiel
    msoderby skrev 2012-11-13 07:46:20 följande:
    Hej,

    Hur långt innan ska man egentligen skicka sina kort? Och vilken stil ska man köra på. Jag har flera olika alternativ, vet inte vilket som passar bäst in. Gillar 4:e alternativet bäst. Här hittar du alla alternativ:
    brollopsyran.se/2012/november/brollopsinbjudn...

    LOVE
    MS 
    När man skickar beror väl mkt på när bröllopet är och vart man har sina gäster. Är bröllopet på tex nyårsafton eller mitt under semestertider, så kan det vara bra att vara ute i god tid. Då kan man nog skicka "Save the date"-kort ca 1 år i förväg och inbjudningar allt från 6-3 månader före bröllopet. Samma sak om man har många gäster som måste resa långt och boka flyg och boende.

    Vi hade mestadels gäster som bor i närheten, samma stad, så vi skickade inbjudningarna ca 3 månader i förväg och hade OSA ca 1,5 månad före bröllopet. Det räckte gott och väl :)

    Och vilken stil man bör ha på inbjudan beror ju väldigt mkt på hur man är som personer och vilken stil man vill ha på bröllopet. Ska man ha ett lantligt bröllop i en tex en byagård, i trädgården eller i en lada, så kanske det inte passar så bra med en väldigt formell och strikt inbjudan. Då kanske man vill satsa mer på en lite lantlig inbjudan. Ska man ha strandbröllop, så kan man ju knyta an till det på inbjudningarna osv.
  • Zandraaa
    daniiel skrev 2012-11-13 07:50:36 följande:
    Vi beställde också från Vistaprint och är mer än nöjda. Vi beställde inbjudningskort, tackkort och visitkort som vi använde som placeringskort. Dom har ju även menykort och sedan finns det ju broschyrer som man kan beställa och använda som både vigselprogram och festhäften. Innehållet skriver man ju dit själv :) Ja, dom har ju andra saker också, som tex banderoller om man vill skriva något på en sån och hänga upp i festlokalen tex.

    Nåja, jag hade först tänkt pyssla egna kort, men det blev mkt billigare att beställa färdiga. Enkelt och snyggt. Tror vi betalade ca 12-13kr/kort inkl kuvert.
    När du menar att man skriver dit själv. Skriver man när man beställer då? Så allt klart när det kommer? Eller skriver man det här hemm aoch skriver ut och sätter i häftet?
  • Zandraaa
    Chicita skrev 2012-11-12 21:19:52 följande:
    Vi gjorde allt själva.
    Dyrt papper, men inget direkt "pyssel". Alltså inga saker som var påklistrade eller så.
    Jag jobbade bara en del med fonten för att det skulle kännas lite medeltida då det var temat, och pappret var det som var mest pergamentliknande av allt vi hittade. Alla kuvert handtextades med medeltida font och förseglades med vax och sigill.
    Men om det blev så mycket billigare än att beställa några fina design-grejor från ett företag. Det vetesjutton Tungan ute 

    Så här såg dom ut till slut

    Inbjudan


     Festhäftets utsida


    Placeringskorten. Mammas stod i hennes minneshörna då hon gick bort 2 månader innan vigseln
    Samma sigill på paceringskortet som på kuverten


    Hur gjorde du erat festprogram? Hur satte du ihop alla sidor? Fanns det mallar du skerv efter?
  • daniiel
    Zandraaa skrev 2012-11-13 08:08:03 följande:
    När du menar att man skriver dit själv. Skriver man när man beställer då? Så allt klart när det kommer? Eller skriver man det här hemm aoch skriver ut och sätter i häftet?
    Man skriver det innan man beställer, så det kommer färdigt :)
  • Fremm

    Jag/ vi har pysslat ihop allt själva men tvivlar på att det blev billigare, snarare dyrare men eftersom jag älska att pyssla och vill ha ett personligt bröllop så har jag ändå valt att göra allt själv och inte beställa... :) det är ju bland det roligaste i förberedelserna enligt mitt tycke! ;)


  • Zandraaa
    daniiel skrev 2012-11-13 09:34:58 följande:
    Man skriver det innan man beställer, så det kommer färdigt :)
    Får man fråga vart du beställde ifrån :)? vad kostade det?
  • daniiel
    Zandraaa skrev 2012-11-13 10:13:38 följande:
    Får man fråga vart du beställde ifrån :)? vad kostade det?
    Vi valde att göra egna på datorn, i publisher, sedan skriva ut dom hos ett tryckeri. Jag hade inte sett då att man kunde beställa broschyrer från Vistaprint. Hade nog valt att göra det hos Vistaprint annars.
  • Zandraaa
    daniiel skrev 2012-11-13 10:24:14 följande:
    Vi valde att göra egna på datorn, i publisher, sedan skriva ut dom hos ett tryckeri. Jag hade inte sett då att man kunde beställa broschyrer från Vistaprint. Hade nog valt att göra det hos Vistaprint annars.
    Va det färdiga malla hos vistaprint då?
  • Chicita
    Zandraaa skrev 2012-11-13 08:35:33 följande:
    Hur gjorde du erat festprogram? Hur satte du ihop alla sidor? Fanns det mallar du skerv efter?
    Jag gjorde det i Word.
     
    Det finns mallar, bland annat finns ett rätt ok festprogramsverktyg på brollopsguiden
    Som du ser så har jag knutit ett band om det, och det är det som håller ihop programmet.
    Väldigt enkelt Glad 
  • Zandraaa
    Chicita skrev 2012-11-13 20:44:31 följande:
    Jag gjorde det i Word.
     
    Det finns mallar, bland annat finns ett rätt ok festprogramsverktyg på brollopsguiden
    Som du ser så har jag knutit ett band om det, och det är det som håller ihop programmet.
    Väldigt enkelt Glad 
    ok. Vo ska nog också göra egna :) blir lite bättre i pris bla.Räknat lite själv och landar på 2000 för både placeringskort, inbjudan och festprogram. Än att lägga 3300 på bara festprogrammen :P. ;en de programmet har inte ja :( har placeringsprogram men inget festprogram :(
  • Chicita
    Zandraaa skrev 2012-11-14 06:15:59 följande:
    ok. Vo ska nog också göra egna :) blir lite bättre i pris bla.Räknat lite själv och landar på 2000 för både placeringskort, inbjudan och festprogram. Än att lägga 3300 på bara festprogrammen :P. ;en de programmet har inte ja :( har placeringsprogram men inget festprogram :(
    Det finns en annan bröllopssida, forumet är rätt dött, men dom har ett bra program för festprogram och jag gillade deras bordsplaceringsverktyg.
    Prova det.
    Sidan heter brollopsguiden (eller tja bröllopsguiden då Flört)
  • Zandraaa
    Chicita skrev 2012-11-14 19:33:38 följande:
    Det finns en annan bröllopssida, forumet är rätt dött, men dom har ett bra program för festprogram och jag gillade deras bordsplaceringsverktyg.
    Prova det.
    Sidan heter brollopsguiden (eller tja bröllopsguiden då Flört)
    Å tack :D va inne och titta nu. Typiskt att datorn la av 2 gånger haha. Men det verkade ju jätte bra :D
  • Chicita
    Zandraaa skrev 2012-11-15 07:28:59 följande:
    Å tack :D va inne och titta nu. Typiskt att datorn la av 2 gånger haha. Men det verkade ju jätte bra :D
    Ja jag använde det till att börja med. Men eftersom jag skulle skriva ut på jobbets proffsmaskin och det inte var kompatibelt så var jag tvungen att göra det "manuellt" så att säga, utan något speciellt program. (man fick inte ladda hem något till jobbdatorn, så jag kunde inte ladda upp de versioner av olika program jag behövde för att kunna skriva ut sidorna på jobbet sen)

    Word funkade precis lika bra för mig då, men då hade jag ju "lekt" lite i det här programmet hemifrån och lärt mig lite om hur jag skulle lägga upp det och i vilken ordning man skulle skriva sidorna för att det skulle bli bra.

    Tror att du kan göra det i publisher också men det har inte jag jobbat så mycket i, så jag valde ett ordbehandlingsprogram som jag behärskar helt enkelt Glad 
  • pulmonate

    Dessa gjorde jag själv. Svårt att säga den exakta kostnaden då jag inte vet exakt hur mycket färg jag använde för att skriva ut dem. Men pappret köpte jag en speciell sort som är återvinnat tjockare papper. Kostade 8euro för 120 blad har jag för mig. Vi använde ca 60 till inbjudningarna. 
    Jag gillade att göra dem personliga och inte för seriösa. Många små detaljer som många märkte vilket är kul. Saker som sedan kom igen i själva bröllopet. 
    T.ex. i kartan längs uppe till vänster hade jag en vägskyllt som jag sedan byggt ihop och hade på bröllopet, blommorna som är vårt färgschema, ett slott som visar bröllopsplatsen (vi gifte oss i ett slott) med 3 flaggor som visar våra nationaliteter, knappar som visar var restaurangen är och vi hade även knappar som dekoration, en fiat 500 bil där det står "just married" mm. 
    Själv ville jag ha det så personligt som möjligt och tycker det är kul att pyssla och photoshoppa, så för mig var det självklart att göra det själv. 





Svar på tråden Handgjorda och beställda inbjudningskort m.m. Titta hit