• joy

    Roligare gästbok?

    Hej alla Tänkte göra en egen gästbok där gästerna kan få fylla i istället för en tom sida Jag har alltid svårt att komma på vad jag ska skriva :| Så jag tänkte ungefär lite så här; Ruta för bild på gästen (som vi kan lägga till efterbröllopet) Namn; Hur lärde jag känna paret; Mitt råd till paret; Mina önskningar till brudparet; Om 5 år är ni; Om 5 år är jag;  Jag tyckte ert bröllop var;  Bästa med bröllopet var; Kvällens bäst klädda; Kvällens citat; Övrigt; Lite som en "mina vänner"s bok Om ni förstår idéen Skulle ni tycka att det var roligt att fylla i en sån eller bara tråkigt? Ni får jätte gärna komma med konstruktiv kritik :) Jag vet inte vad man kan ha för frågor Andra idéer?

  • Svar på tråden Roligare gästbok?
  • joy

    Chicita: Det är sant, fast jag har en bild av vilka som kommer att skriva i den och vilka som kommer vägra, det är väl aldrig alla som skriver i en gästbok ändå, och det är helt ok att inte göra det :)  Äriqa Bra idee!  Jag tänkte dela ut bladet vid ankomst sen kan man sitta och fundera på det under kvällen, fylla i den, och sätta in det i en pärm Ska ha toastmastern påminna lite då och då Ewamarie Åh va roligt! Det hade jag velat ha från början men tyckte det blev så komplicerat, men det kanske inte är det?  Hur gjorde ni? Stod kameran bara där? Hade ni någon där som assisterade när gästerna ville spela in?  Vad hade ni för kamera? Lätt att använda?  Snälla dela med dig :) 

  • Chicita
    joy skrev 2012-09-18 06:51:59 följande:
    Chicita: Det är sant, fast jag har en bild av vilka som kommer att skriva i den och vilka som kommer vägra, det är väl aldrig alla som skriver i en gästbok ändå, och det är helt ok att inte göra det :)   
    Tummen upp för dig här och guldstjärna Skrattande
    Det är (som jag upplevt) många som tvingar sina gäster att skriva i gästboken genom att låta någon (exempelvis toastmastern) gå runt med boken och sätta den i händerna på var och en och vänta medan man fyller i, bara för att dom vill ha allas gratulationer / historier...
    Jag har själv varit i den sitsen ett par gånger, alltså "tvingad" att skriva. Ena gången protesterade jag och sa att jag ju faktiskt inte kände brudparet. Dom var bara släkt med min dåvarande sambo och han kände dom knappt. Vi var väl mest inbjudna som utfyllnad och hade först försökt slippa ifrån att gå alls, men hans föräldrar tvärvägrade att höra på det örat Tungan ute 
    Du kan ju tänka dig vad jag svarade på dom där frågorna i slutänden, även om jag inte var elak Flört 
    -Vet inte
    -Vet inte
    -Har aldrig träffat dom
    -Men lycka till i framtiden 
  • tågjäntan

    Vi hade en liknande gästbok (eller det blev tre, men med samma test) med frågorna:


    Mitt/vårt namn


    Något speciellt/roligt minne från bruden/brudgummen


    Dagens höjdpunkt


    Brudparet passar så bra i hop därför att


    Ett gott råd till brudparet


    Därför kommer jag att minnas den här festen


    Min/vår hälsning till brudparet


     


    De flesta skrev där - men en bok kom bort så vi fick skicka till de gästerna och be dem skriva på nytt. Efteråt kanske man skulle kunna säga att vissa av kommentarerna går i varandra, men de är väldigt roliga att ha kvar i dag. Bläddrar i dem ibland och minns vår härliga dag. Speciellt "Dagens höjdpunkt" - det var så spännande och roligt att se att alla tyckte olika saker, vilket gör att "just ja, så var det ju"...


     


    Lycka till!

  • joy
    Chicita skrev 2012-09-18 07:11:01 följande:
    Tummen upp för dig här och guldstjärna Skrattande
    Det är (som jag upplevt) många som tvingar sina gäster att skriva i gästboken genom att låta någon (exempelvis toastmastern) gå runt med boken och sätta den i händerna på var och en och vänta medan man fyller i, bara för att dom vill ha allas gratulationer / historier...
    Jag har själv varit i den sitsen ett par gånger, alltså "tvingad" att skriva. Ena gången protesterade jag och sa att jag ju faktiskt inte kände brudparet. Dom var bara släkt med min dåvarande sambo och han kände dom knappt. Vi var väl mest inbjudna som utfyllnad och hade först försökt slippa ifrån att gå alls, men hans föräldrar tvärvägrade att höra på det örat Tungan ute
    Du kan ju tänka dig vad jag svarade på dom där frågorna i slutänden, även om jag inte var elak Flört
    -Vet inte
    -Vet inte
    -Har aldrig träffat dom
    -Men lycka till i framtiden

    hahaha det hade jag också gjort


    jag har glömt att skriva på flera bröllop för jag tycker att alla skriver samma sak, tråkigt


    men de finns ju dom som har nåt kul att skriva då blir det roligt att läsa :)

  • joy
    tågjäntan skrev 2012-09-18 11:18:11 följande:

    Vi hade en liknande gästbok (eller det blev tre, men med samma test) med frågorna:


    Mitt/vårt namn


    Något speciellt/roligt minne från bruden/brudgummen


    Dagens höjdpunkt


    Brudparet passar så bra i hop därför att


    Ett gott råd till brudparet


    Därför kommer jag att minnas den här festen


    Min/vår hälsning till brudparet


     


    De flesta skrev där - men en bok kom bort så vi fick skicka till de gästerna och be dem skriva på nytt. Efteråt kanske man skulle kunna säga att vissa av kommentarerna går i varandra, men de är väldigt roliga att ha kvar i dag. Bläddrar i dem ibland och minns vår härliga dag. Speciellt "Dagens höjdpunkt" - det var så spännande och roligt att se att alla tyckte olika saker, vilket gör att "just ja, så var det ju"...


     


    Lycka till!


    finnt minne att ha efter, jätte bra frågor


    tack för tipset


     

  • Chicita
    joy skrev 2012-09-18 12:14:44 följande:

    hahaha det hade jag också gjort


    jag har glömt att skriva på flera bröllop för jag tycker att alla skriver samma sak, tråkigt


    men de finns ju dom som har nåt kul att skriva då blir det roligt att läsa :)


    Våra gäster fick använda gåspenna och bläckhorn (medeltidstema) så många skrev ju bara för att få testa på det. Men inga låga berättelser dock Flört
    Vår pulpet, gästbok och skrivdon


     
  • ewamarie
    joy skrev 2012-09-18 06:51:59 följande:
    Chicita: Det är sant, fast jag har en bild av vilka som kommer att skriva i den och vilka som kommer vägra, det är väl aldrig alla som skriver i en gästbok ändå, och det är helt ok att inte göra det :)  Äriqa Bra idee!  Jag tänkte dela ut bladet vid ankomst sen kan man sitta och fundera på det under kvällen, fylla i den, och sätta in det i en pärm Ska ha toastmastern påminna lite då och då Ewamarie Åh va roligt! Det hade jag velat ha från början men tyckte det blev så komplicerat, men det kanske inte är det?  Hur gjorde ni? Stod kameran bara där? Hade ni någon där som assisterade när gästerna ville spela in?  Vad hade ni för kamera? Lätt att använda?  Snälla dela med dig :) 
    Vi använde en iPhone 4S (tömd på bilder och filmer och utan simkort) sen köpte vi en hållare som är för iPhone till cyklar som vi satte på ett vanligt stativ. Kameran var vänd mot de som skulle spela in, alltså så att de som spelade in såg sig själva i skärmen och oxå om de spelade in eller inte. Det var ingen som övervakade kameran utan den stod i ett rum. Vi hade satt upp två stolar och lite rekvisita låg på ett bord. Så enkelt och så roligt att titta på nu i efterhand! I början av kvällen så var alla seriösa och önskade oss lycka till och så vidare. Senare så användes rekvisitan mycket flitigt och klippen blev mer humoristiska. Vi hade också sett till att det var ordentlig belysning så att de som spelade in verkligen syns.
    Det var hur enkelt som helst!! Vår toastmaster förklarade i början av kvällen hur det fungerade och alla lyckades! Det är ju så enkelt med iPhonen. Bara trycka på stora knappen och låsa upp sen är telefonen igång på filmning.
    Jag rekomenderar verkligen att ha med det om ni kan lösa det för det är så härligt att titta på filmerna nu!!
    Lycka till 
  • PiaB

    Vi funderar på att ha en stor målarduk på ett staffli där gästerna får skriva sin "autograf" med spritpenna. Vi har även tänkt på acrylfärg som jag målar mycket med, men känner att det tar mer tid och kan kladda. Känns lättare att bara ta en penna och skriva sin namnteckning. Sedan tänker vi ha tavlan på något lämpligt ställe hemma, som modern konst på väggen


  • ewamarie
    PiaB skrev 2012-09-18 14:54:54 följande:
    Vi funderar på att ha en stor målarduk på ett staffli där gästerna får skriva sin "autograf" med spritpenna. Vi har även tänkt på acrylfärg som jag målar mycket med, men känner att det tar mer tid och kan kladda. Känns lättare att bara ta en penna och skriva sin namnteckning. Sedan tänker vi ha tavlan på något lämpligt ställe hemma, som modern konst på väggen
    Vi köpte oljefärgstuber i flerpack på Clas Ohlsson. På slöjddetaljer köpte vi engångsförkläden och på apoteket köpte vi "latexhandskar" (sådanadär tunna som typ sjuksyrror använder). Vi skyddade golv och så med papp och sen var det bara att måla på för våra gäster. Jag tror att de allra flesta målade något och det är en häftig tavla med både hälsningar och "teckningar". Den är färglad och rätt cool! Men framförallt så påminner den oss om en fantastisk bröllopshelg!!
  • joy

    Åh tack ewamarie Det låter väldigt enkelt Man kanske kan ha någon nära "videobåset" som assisterar lite om det behövs hjälp Och kanske någon som tömmer kortet då och då inder kvällen Ska prata med killen om det Måste ju vara hur kul som helst att se på det :)

  • ewamarie
    joy skrev 2012-09-18 16:13:37 följande:
    Åh tack ewamarie Det låter väldigt enkelt Man kanske kan ha någon nära "videobåset" som assisterar lite om det behövs hjälp Och kanske någon som tömmer kortet då och då inder kvällen Ska prata med killen om det Måste ju vara hur kul som helst att se på det :)
    Vår toastmaster förklarade i början av middagen hur man skulle göra samt var tydlig med att inte ändra på något i "videobåset". Han meddelade oxå att man inte behövde spela in en hel monolog utan att hålla sig till under två-tre minuter. 
    Jag kan säga att två-tre minuter är bra långt att spela in. Tror dom som hade spelat in längst hade spelat in i 1.50.
    Det fanns således massa plats i minnet på kameran.
    Lycka till!! 
  • MrsButterfly

    Har nu köpt en "art journaling" bok på panduro, den innehåller en massa sidor som ser olika ut, på vissa av sidorna ska jag limma fast "mina vänner-frågor" eller "kära dagbok, med tomma luckor att fylla i om bröllopet". Sen får man helt enkelt rita/skriva/klottra vartsomhelst i boken där man får inspiration av bakgrunden. Efteråt kommer jag att fylla på med lite bilder på gästerna i boken så att restan av sidorna fylls. Boken har en sån bra, enfärgad framsida också eftersom att den är i papp så att man enkelt kan dekorera den. Boken finns i tre olika teman.


    *nöjd* =D

  • MrsButterfly

    Man kan ju också göra lappar med olika påståenden som man klistrar lite här och var i boken, så får de besvara de som de känner mest för =)


    joy skrev 2012-09-17 07:02:13 följande:
    Hej alla Tänkte göra en egen gästbok där gästerna kan få fylla i istället för en tom sida Jag har alltid svårt att komma på vad jag ska skriva :| Så jag tänkte ungefär lite så här; Ruta för bild på gästen (som vi kan lägga till efterbröllopet) Namn; Hur lärde jag känna paret; Mitt råd till paret; Mina önskningar till brudparet; Om 5 år är ni; Om 5 år är jag; Jag tyckte ert bröllop var; Bästa med bröllopet var; Kvällens bäst klädda; Kvällens citat; Övrigt; Lite som en "mina vänner"s bok Om ni förstår idéen Skulle ni tycka att det var roligt att fylla i en sån eller bara tråkigt? Ni får jätte gärna komma med konstruktiv kritik :) Jag vet inte vad man kan ha för frågor Andra idéer?
  • I vått och torrt


    Jag gillar denna... den är som mina vänner böckerna typ.. lätt att fylla i även för de som inte har någon fantasi!

     köpt på www.festingen.se
  • Färgglad bröllopsdröm

    Var på ett bröllop nyligen där vi fick skriva lyckönskningar och annat med textilpennor på ett påslakanset till brudparet. Det var en väldigt kul idé tycker jag :)

  • Kotthare

    Jag hade nog inte fyllt i isåfall. Jag vill hellre rita något och skriva stort med versaler ;) 

  • daniiel
    I vått och torrt skrev 2012-09-24 17:28:35 följande:


    Jag gillar denna... den är som mina vänner böckerna typ.. lätt att fylla i även för de som inte har någon fantasi!

     köpt på www.festingen.se
    Precis den hade vi :) Och mitt enda tips är att se till att gästboken ligger framme tidigt! Det tar tid att skriva i den. Vi hade bett vårat toastpar att lägga fram den mellan varmrätten och efterrätten vid typ kl.20, men de glömde bort det, så den kom inte fram förrän vid kl.23 och då hade endel äldre (mor- och farföräldrar) redan lämnat och av de som var kvar hann inte alla skriva tyvärr.
  • joy

    Jätte bra tips! Man kanske ska ha 2 olika saker att välja på Som bok och video eller bok och måla så att man får in de flesta gästerna Kul med minnen :)

Svar på tråden Roligare gästbok?