• jakother

    Bröllop inom ett år efter förlovning?

    Vi förlova oss förra året den 27 augusti på en hamnpromenad på Lidingö och ska gifta oss vid en fors i Västerbotten iår den 25 aug..

    Någon fler som gifter sig inom ett år efter förlovningen?


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?
  • Fremm

    För vår del är det mindre än ett år. Vi förlovade oss 14e februari i år och gifter oss på nyårsafton! :)

  • Mona83

    Vi gifte oss 6 månader och 2 veckor efter att vi forlovat oss och det var 1 år och 10 månader efter att vi träffades.
    Man gör det som känns rätt för båda, det finns ingen mall man måste följa :)
    Lycka till med allt och jag önskar er en underbar bröllopsdag!

  • FrökenMäkelä
    MiaMariaRydell skrev 2012-06-17 13:17:01 följande:
    Vi blev ihop 2003, förlovade oss 2005 och gifte oss tillslut nu den 26 maj 2012. Vi behövde va riktigt riktigt säkra!!! *asg*

     


     


    Blev ihop Dec - 01, förlovade oss Juli -02 och kommer gifta oss Sep -2013 om vi nu av ekonomiska skäl inte måste flytta fram det ett år.
  • lillsmilla

    Vi förlovade oss 12/2-12 och kommer gifta oss 2/2-13!

  • Emelie 87

    Nä man behöver absolut inte följa någon tidsram förutom det datum man själv sätter. Vi gifte oss dryga 2½ år efter vår förlovning. :)


    En man, två barn, oändligt med kärlek
  • CoG

    Vad jag vet finns det inga lagar kring det härmed förlovning och giftemål, eller i vilken ordning som gäller om man ska ha barn före man gifter sig eller omvänt.

    Många har åsikter om vad som är rätt (och det här är min ;) )
    Men är inte det rätta, just vad som känns rätt för det enskilda paret?

    Visst, ordet förlovning har en innebörd i sig.
    Men jag tycker ändå att det inte har någon större betydelse i långa loppet.
    Huvudsaken att folk känner sig nöjda med sitt val.

    En del förlovar sig väldigt snabbt efter att dom blivit tillsammans,
    som en bekräftelse på kärleken och för att visa att dom hör ihop.
    Vissa av dom gifter sig kanske inom ett år också, för att fullfölja det hela.

    Andra träffas och väntar något år med att förlova sig,
    och sedan gifter dom sig efter ett år...
    Det finns de som låter det ta flera år mellan förlovning och giftemål.
    En del av dom kanske inte har möjligheten att gifta sig tidigare,
    andra vill inte gifta sig inom den snäva tidsramen.

    Det finns de som förlovar sig för att dom älskar varandra
    och för att det även ska synas att dom hör ihop
    men faktiskt aldrig tänkt gifta sig.

    Det finns även de som träffas, flyttar ihop, får barn och
    lever hela livet ihop utan att varken förlova sig eller gifta sig.

    Och alla andra olika sätt...

    Vi flyttade ihop efter ett år,
    förlovade oss efter 2 år (och fick vårat gemensamma barn då med),
    nu blir det en flytt efter 3½ år och en månad efter 4 års dagen blir det bröllop.

    Jag skulle faktiskt inte vilja gifta mig ett år efter förlovningen,
    det är ju så roligt att ha saker framför sig och sprida ut de stora händelserna i livet!

    Men jag tycker att man gör det som i hjärtat känns rätt.
    Gamla seder kan man följa om man vill.

    Och så tycker jag :)

  • Krystal

    För ett par år sedan, en nära vän till m2b friade till en tjej (har svårt att se henne som hans flickvän innan för jag hade aldrig träffat henne innan och jag visste knappt att hon ens existerade) 30 april och 6 juni gifte dom sig... (och typ tre månader senare väntade dom barn)

  • KochM

    Vi förlovade oss 28/4 och gifter oss 13/10 så det blev inte ens ett halvår emellan! :)

  • CoG
    Krystal skrev 2012-09-28 12:28:50 följande:
    För ett par år sedan, en nära vän till m2b friade till en tjej (har svårt att se henne som hans flickvän innan för jag hade aldrig träffat henne innan och jag visste knappt att hon ens existerade) 30 april och 6 juni gifte dom sig... (och typ tre månader senare väntade dom barn)
    En vän till mig blev tillsammans med sin man midsommar förra året.
    Samma höst flyttade han in till henne och hennes son, förlovade sig, i maj i år gifte dom sig och i juli kom deras gemensamma barn.

    Dom gör varandra lyckliga, resten har inte på något sätt betydelse :)
  • Nutsoba

    Vi förlovade oss 29/4 och gifter oss nästa år den 29/6, så det blir lite mer än ett år för oss Glad

    Egentligen tycker inte jag det spelar någon roll hur länge man är förlovad, men jag tycker väl att ett giftemål hägrar någonstans i framtiden när man förlovar sig. Ibland får jag också känslan av att vissa i min ålder mer syftar på så kallade "promise rings" ist för en förlovningsring då de förlovar sig eftersom de inte har en tanke på giftemål...alls. Kanske är jag gammalmodig där hehe Tungan ute

Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?