• jakother

    Bröllop inom ett år efter förlovning?

    Vi förlova oss förra året den 27 augusti på en hamnpromenad på Lidingö och ska gifta oss vid en fors i Västerbotten iår den 25 aug..

    Någon fler som gifter sig inom ett år efter förlovningen?


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?
  • Annamolly
    pulmonate skrev 2012-06-17 22:01:23 följande:
    Ja det har jag också undrat. I Sverige är det många som förlovar sig när dom är jätte unga men det verkar inte ha något att göra med bröllopet. Man har ju ganska starka Sambo-regler i Sverige som inte alls finns i många andra länder, så ofta tror jag inte att man ser någon anledning. Folk verkar också skaffa barn vid en lägre ålder än övriga Europa (detta kanske bara är min uppfattning...) och har man redan barn ser man heller ingen vits med att gifta sig. Desutom har man andra prioriteringar när man redan har barn. Det är svårare att lägga ut 80 000kr eller vad man nu lägger på ett stort bröllop om man redan har en familj att ta hand om. 
    Här i Italien är alla desutom mer religösa, och det är desutom många som inte bor ihop inan de gifter sig. Det finns inga som helst Sambo-lagar så för att ha lite rättigheter så gifter man sig. De skaffar också barn relativt sent i snitt (över 30).  
    Det ar nog sa. Jag bor inte i Sverige och har ingen koll pa sambolagen men det ar ju klart att maste kannas mera stabilt att vara ogift sambo om man vet att man faktiskt har lite rattigheter anda. Da ar det ju aven egentligen en storre grej att flytta ihop i och med att det innebar vissa rattigheter och obligationer gentemot varandra.  
  • lordoz

    Vi förlovade oss på vår 9-års dag den 6/4 2012, och kommer gifta oss exakt på årsdagen, vår tioårsdag den 6/4 2013. För mig känns det viktigt att gifta sig inom ett år från förlovningen, i alla fall för min egen del. JAg kan inte riktigt sätta fingret på varför, men det kanske är av samma anledning som jag ska ha 'något blått, någor lånat, något gammalt och något nytt' och rent av silverpeng i skon...

    Men anser att det är ett beslut som är upp till var och en att ta...

  • Pagnie

    Jag måste bara fråga. Hur kan man veta att det är så rätt att man ska gifta sig redan efter två månader? Är man inte fortfarande nykär då?

  • jakother
    Pagnie skrev 2012-06-20 19:34:38 följande:
    Jag måste bara fråga. Hur kan man veta att det är så rätt att man ska gifta sig redan efter två månader? Är man inte fortfarande nykär då?
    Dom säger ju att man är nykär i upp till 8 månader...
    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Pagnie
    jakother skrev 2012-06-20 20:03:37 följande:
    Dom säger ju att man är nykär i upp till 8 månader...
    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
    jo jag har hört att man till och med kan vara nykär längre än så också. När vi hade varit tillsammans 2 månader hade vi inte ens sagt "jag älskar dig" till varandra.
  • MrsH

    Förlovning 17 september 2011 och bröllop 1 september 2012 :)

  • jakother

    Allt är ju relativt men jag anser nånstans att man iaf bör vara tillsammans längre än ett år innan man iaf kan ha en aning om man kommer fungera tillsammans, gå igenom alla högtider och årstider kanske till och med två ggr för att veta hur man håller sig tillsammans.. Vi förlova oss efter 2,5 år tillsammans, vi hade känt varandra många år även innan vi blev ett par.. Men jag säger absolut inte att vår väg är rätt.. Tycker dock att man borde prova vara ihop ett tag innan man bestämmer sig för att gå hela vägen.. Varför så brottom ibland??


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Pagnie
    jakother skrev 2012-06-21 08:01:04 följande:
    Allt är ju relativt men jag anser nånstans att man iaf bör vara tillsammans längre än ett år innan man iaf kan ha en aning om man kommer fungera tillsammans, gå igenom alla högtider och årstider kanske till och med två ggr för att veta hur man håller sig tillsammans.. Vi förlova oss efter 2,5 år tillsammans, vi hade känt varandra många år även innan vi blev ett par.. Men jag säger absolut inte att vår väg är rätt.. Tycker dock att man borde prova vara ihop ett tag innan man bestämmer sig för att gå hela vägen.. Varför så brottom ibland??
    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
    Jo men det är lite så jag känner också. Jag kan säga att efter 1 år kände jag inte ens i närheten av alla delar av min sambo. Jag tycker att det är först efter ja 1,5 - kanske 2 år tills man har en aning om det kan funka. Jag känner att det blev mest tydligt om vi funkade ihop efter att vi hade bott ihop ett tag. Man behöver nog testa vardagen lite så att säga. Det tror jag inte man har kunnat göra efter 2 månader. Men alla är ju olika så vi får bara hoppas att det funkar för alla som tar snabba beslut.
  • ElinFalk85
    zita skrev 2012-06-18 15:47:12 följande:
    Låter väldigt likt hur det var för mig! Min fästman friade efter, ja, lite mer än två månader efter att vi träffats, men vi visste båda två att det skulle hända och han kunde väl helt enkelt inte hålla sig längre, hehe.

    Vi planerar nu att gifta oss på vår ettårsdag, så det blir ju inom ett år av själva frieriet. Vi bodde tillsammans i Portugal först, där vi träffades och han vuxit upp, och där ser folk väldigt annorlunda på förlovning också. Ytterst ovanligt att man bor tillsammans och/eller är förlovad en längre tid innan man gifter sig Nu har vi iofs flyttat till Sverige men kör på det ändå - varför vänta när hjärtat hittat rätt? 
    Vi hade också tänkt gifta oss på vår årsdag, men den inföll på en måndag i år och då skulle vi behövt vänta i 5 år.... så det blev på valborg =).
  • paet

    Det är nästan inom ett år. Vi förlovade oss 20/6-2011. Nu blir det bröllop 28/7-2012 så det är ju en månad och åtta dagar efter ettårsdagen. Men det är ju relativt nära iaf!

Svar på tråden Bröllop inom ett år efter förlovning?