• Esonda

    Snabbt hjälp ang Möhippa!

    Hejsan!
    Jag håller på och planerar min chefs möhippa. Vi har kommit en bra bit och jag tror hon kommer gilla det starkt!
    En grej som jag nu undrar över är alkoholen.

    Chefen är en kvinna som tål sprit som supermannen tål stryk.. Tungan ute
    För att få henne i samma nivå som oss bör vi börja tidigt!!

    Vi tänkte hålla till i göteborg och nordstan om det blir kallt och dåligt väder. Och vill hon inte göra vissa uppdrag så ska hon ta shots istället.

    Hur funkar det där med alkohol på allmän plats?? Ser de mellan fingrarna när det är möhippa? Mest är det ju bruden som ska dricka men vi andra följer säkert med sakta men säkert... Oskyldig
    Möhippan är lördag nästa vecka!

    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Snabbt hjälp ang Möhippa!
  • Cicci90
    Esonda skrev 2012-04-24 09:01:23 följande:

    Hejsan!
    Jag håller på och planerar min chefs möhippa. Vi har kommit en bra bit och jag tror hon kommer gilla det starkt!
    En grej som jag nu undrar över är alkoholen.

    Chefen är en kvinna som tål sprit som supermannen tål stryk.. Tungan ute
    För att få henne i samma nivå som oss bör vi börja tidigt!!

    Vi tänkte hålla till i göteborg och nordstan om det blir kallt och dåligt väder. Och vill hon inte göra vissa uppdrag så ska hon ta shots istället.

    Hur funkar det där med alkohol på allmän plats?? Ser de mellan fingrarna när det är möhippa? Mest är det ju bruden som ska dricka men vi andra följer säkert med sakta men säkert... Oskyldig
    Möhippan är lördag nästa vecka!

    Tack på förhand!!


    Lagen är en lag oavsett om det är en möhippa eller inte.
    Kan tänka mig att vissa poliser/ordningsmän kan se mellan fingrarna, men långt ifrån alla.
    Så tyvärr, ni kommer inte undan lagen. Prova kan man ju göra, med risk för att man blir tillsagd och utslängd.
  • Anneli256

    Tänkte på en sak dock.. du skriver för att hon ska vara i nivå med er måste ni börja tidigare. Tänk bara på att om ni hittar på något kul så borde hon vilja vara så pass nykter att hon minns vad ni gjort efteråt :) så det inte blir för mycket av det goda..

  • Esonda
    Anneli256 skrev 2012-04-24 09:57:22 följande:

    Tänkte på en sak dock.. du skriver för att hon ska vara i nivå med er måste ni börja tidigare. Tänk bara på att om ni hittar på något kul så borde hon vilja vara så pass nykter att hon minns vad ni gjort efteråt :) så det inte blir för mycket av det goda..


    Jo det har jag tänkt på,Glad  men hon tål rätt regält mycket... Och vi andra inte lika mycket!!
    Cicci90 skrev 2012-04-24 09:12:24 följande:
    Lagen är en lag oavsett om det är en möhippa eller inte.
    Kan tänka mig att vissa poliser/ordningsmän kan se mellan fingrarna, men långt ifrån alla.
    Så tyvärr, ni kommer inte undan lagen. Prova kan man ju göra, med risk för att man blir tillsagd och utslängd.
    Vad säger lagen då??? Skäms
  • Cicci90
    Esonda skrev 2012-04-24 10:40:42 följande:
    Jo det har jag tänkt på,Glad  men hon tål rätt regält mycket... Och vi andra inte lika mycket!!
    Cicci90 skrev 2012-04-24 09:12:24 följande:
    Lagen är en lag oavsett om det är en möhippa eller inte.
    Kan tänka mig att vissa poliser/ordningsmän kan se mellan fingrarna, men långt ifrån alla.
    Så tyvärr, ni kommer inte undan lagen. Prova kan man ju göra, med risk för att man blir tillsagd och utslängd.
    Vad säger lagen då??? Skäms
    "Vid en offentlig tillställning på offentlig plats får alkohol inte förtäras om det inte sker vid tillståndsgiven servering"
    Bryter man mot detta kan ordningsböter utfärdas.

    Sen vet jag inte hur offentlig en möhippa klassas som.
    Dessutom så skiljer sig bestämmelserna från kommun till kommun var gränserna för "offentlig och allmän plats" är.
  • Linn88

    Tänk också på att bruden inför bröllopet kankse bantar eller stressar mycket och därmed inte tål lika mycket som hon normalt gör=) 

  • MeaJ
    Esonda skrev 2012-04-24 09:01:23 följande:

    Chefen är en kvinna som tål sprit som supermannen tål stryk.. Tungan ute
    För att få henne i samma nivå som oss bör vi börja tidigt!!


    Vilken tråkig inställning att ni ska få bruden så full som möjligt istället för att fokusera på att bruden ska få en rolig och minnesvärd möhippa.
    Sommarbrud 2013
  • hsmamma

    Om mina vänner fixar möhippa för mig, hoppas jag inte de ska supa mig under bordet!!! Utan jag får en trevlig dag!

  • Chicita

    Hade mina vänner försökt få mig full och försökt ordna massa pinsamma uppdrag så hade jag gått hem.
    Och det visste dom också, så det blev en lugn och trevlig kväll bara vi, tärnorna och marskalkerna istället Glad 

    Man ska anpassa möhippan efter bruden.
    Om bruden är en sån som inte är rädd för att skämma ut sig och tycker att sånt är kul så visst ska ni köra på sånt.
    Men jag skulle hoppa över sprit på offentlig plats.
    I bästa fall häller dom bara ut det ni har med er.
    I näst bästa fall så får ni böter.
    I värsta fall blir ni arresterade för förargelseväckande beteende och får tillbringa natten i fyllecellen... 

  • Chicita

    Korrigerar mig själv. I "värsta fall-scenariot" kan också bli arrest för fylla på allmän plats, men påföljden är samma sak.

  • BettyBoop

    Om du vill veta vad som gäller rent tillståndsmässigt så kan du ringa 114 14 och via växeln be att få tala med tillståndsavdelningen. De kan informera dig om vad som gäller beträffande offentlig fylla och lag.

    Personligen har jag mycket svårt att se att någon polis skulle ge böter om ni dricker offentligt på en möhippa. Det KAN hända men är inte särskilt sannolikt såvida ni inte är så otroligt fulla att ni ramlar omkring, kissar ner er osv.. Men sköter ni det på en "normal svensson-nivå" så är det som sagt inte särskilt sannolikt att ni får böter. Stör ni ordningen så kan ni ombes att förflytta er. Det hela handlar lite om sunt förnuft.

  • MatsoLotta

    Har inte förstått det där att man måste bli full på möhippa, är det inte roligre om man gör något mysigt tillsammans. Jag skulle bli skitförbannad om nån förnedrade mig att göra löjliga saker på offentlig plats.

  • BettyBoop
    MatsoLotta skrev 2012-04-24 17:44:37 följande:
    Har inte förstått det där att man måste bli full på möhippa, är det inte roligre om man gör något mysigt tillsammans. Jag skulle bli skitförbannad om nån förnedrade mig att göra löjliga saker på offentlig plats.
    Personligen så är inte det min smak heller. Men olika människor har olika tycke och smak och bara för att ett scenario inte passar mig betyder det inte att det inte kan passa någon annan. Trådstartaren ställde en fråga om vad som gäller beträffande alkohol och offentlig plats. Hon bad inte om åsikter om hennes och hennes vänners val av möhippe-aktivitet. Jag tänker att man får anta att de som ordnar möhippan vet vad den möhippade skulle uppskatta och arrangerar därefter...
  • MatsoLotta
    BettyBoop skrev 2012-04-24 17:48:45 följande:
    Personligen så är inte det min smak heller. Men olika människor har olika tycke och smak och bara för att ett scenario inte passar mig betyder det inte att det inte kan passa någon annan. Trådstartaren ställde en fråga om vad som gäller beträffande alkohol och offentlig plats. Hon bad inte om åsikter om hennes och hennes vänners val av möhippe-aktivitet. Jag tänker att man får anta att de som ordnar möhippan vet vad den möhippade skulle uppskatta och arrangerar därefter...
    Jag trodde man fick vilka åsikter man ville. Jag hoppar inte på henne, jag skriver bara att jag inte förstår det upplägget och att JAG inte skulle vilja ha det så.
  • Joli84

    Ni som oroar er att trådstartarens enda mission är att få sin chef full under möhippan kan nog sluta oroa er. Jag läser inte in det som att det var det enda den här hippan gick ut på, men just nu var det den frågeställningen hon hade. Alla möhippor ser ju olika ut och en del är ju helt utan alkohol medan en del har massor. Det kan ju bero på vilken relation man har till den man hippar också, och chefen verkar ju vara en kvinna som festar en del. Då kanske de vill ge henne en sån hippa också.

    Jag tror det är relativt vanligt att folk skålar på möhippor, även på allmän plats. Men som en del andra skriver så får man nog passa sig för att supa till det för mycket om man vill slippa få varningar/böter...
    Sen så tror inte jag att ni behöver stressa för mycket över att få henne på samma nivå som er. Ni märker väl själva hur sugen eller inte sugen hon är på att dricka =) Så länge ni inte sätter fast en tratt i halsen på henne (som det nästan låter som ni har planerat, om man läser några av svaren) så har hon ju faktiskt det fria valet själv!
    Lycka till!

  • BettyBoop
    MatsoLotta skrev 2012-04-24 17:53:20 följande:
    Jag trodde man fick vilka åsikter man ville. Jag hoppar inte på henne, jag skriver bara att jag inte förstår det upplägget och att JAG inte skulle vilja ha det så.
    Står dig fritt att tycka vad du vill. Precis som det står mig fritt att tycka vad jag vill. Och för att förtydliga så håller jag med dig i sakfrågan. Jag skulle inte heller uppskatta en sådan möhippa. Men oavsett vad du och eller jag tycker så har det inte med saken att göra för det är ändå inte det tråden handlar om.. Det är hela min poäng. Många av trådarna spårar ur om andra saker än just det som trådstartaren frågar efter och jag tycker det är ganska tråkigt. Fast nu bidrar jag till att denna tråden handlar om annat än det som TS frågar efter så nu ska jag följa mitt eget råd och hålla truten. Glad
  • Esonda

    Tack för alla svar och era åsikter!! Glad


    De har vart väldigt hjälpsamma!

    En sak som jag vill göra klart gällande vissa åsikter är det att jag har tidigare pratat med chefen (när hon berättade att hennes M2B har friat) gällande möhippan. Hon vet att jag är nyfiken av mig så därför misstänkte hon inget. Hon hade enbart 2 saker som hon Totalvägrar att göra och det var att sälja pussar och spela paintball. Allt annat kunde hon tänka sig!

    Hon är en festtjej rakt igenom när hon släpper loss och hon behöver just nu ha en galen dag och kväll!! (hennes önskemål som vi vet via mannen och systern)

    Skulle ALDRIG drömma om att göra en möhippa som är helt emot hur personen som ska hippas är. Det är inte okey eller rättvist Flört Ska faktiskt vara en dag man aldrig kommer att glömma.

    Gällande alkoholen så kommer vi inte hälla i sprit i henne för och bli så full som möjligt. Utan det är ju något vi sprider ut under hela dagen, på kvällen sen är det dock en annan sak Flört

  • Chicita
    Esonda skrev 2012-04-28 10:00:21 följande:

    Tack för alla svar och era åsikter!! Glad


    De har vart väldigt hjälpsamma!

    En sak som jag vill göra klart gällande vissa åsikter är det att jag har tidigare pratat med chefen (när hon berättade att hennes M2B har friat) gällande möhippan. Hon vet att jag är nyfiken av mig så därför misstänkte hon inget. Hon hade enbart 2 saker som hon Totalvägrar att göra och det var att sälja pussar och spela paintball. Allt annat kunde hon tänka sig!

    Hon är en festtjej rakt igenom när hon släpper loss och hon behöver just nu ha en galen dag och kväll!! (hennes önskemål som vi vet via mannen och systern)

    Skulle ALDRIG drömma om att göra en möhippa som är helt emot hur personen som ska hippas är. Det är inte okey eller rättvist Flört Ska faktiskt vara en dag man aldrig kommer att glömma.

    Gällande alkoholen så kommer vi inte hälla i sprit i henne för och bli så full som möjligt. Utan det är ju något vi sprider ut under hela dagen, på kvällen sen är det dock en annan sak Flört


    Så länge det är anpassat efter individen så är det bra Glad 
    Hoppas ni får en bra dag, men var försiktiga med alkohol på allmän plats är ni snälla...
    Det vore ju synd att riskera något. Det finns ju liksom lagar emot det, och det kan räcka med att ni träffar "fel" polis... 
  • Esonda
    Chicita skrev 2012-04-28 10:05:35 följande:
    Så länge det är anpassat efter individen så är det bra Glad 
    Hoppas ni får en bra dag, men var försiktiga med alkohol på allmän plats är ni snälla...
    Det vore ju synd att riskera något. Det finns ju liksom lagar emot det, och det kan räcka med att ni träffar "fel" polis... 
    Såklart det är det Flört Det vore som sagt fel annars!!
    Tack så mycket! Ja, det ska vi verkligen vara!!
Svar på tråden Snabbt hjälp ang Möhippa!