• yourscompletely

    Vänta eller inte vänta?

    Jag har alltid vetat att jag vill förlova mig någon gång med min pojkvän, men inte känt någon brådska eller ens tänkt på det speciellt mycket. Förrän nu. Jag känner mig redo, och de senaste veckorna har jag inte kunnat tänka på någonting annat. Jag vill förlova mig med honom.

    Det är bara det att jag alltid drömt om att bli friad till. Och jag skulle gissa att han inte alls tänker speciellt mycket på förlovning, och att om jag ska vänta på att han ska fria till mig kan det nog ta ett par år. Jag tror dock att han skulle bli jätteglad och säga ja om jag frågade, ingen av oss känner några tvivel på att vi vill leva ihop, men han själv kommer nog inte komma på tanken förrän senare.

    Vi har pratat om förlovning en gång tidigare, och då sa jag att jag skulle vilja bli friad till (vi pratade en hel del). Men då kändes det mycket längre bort. Vi har varit tillsammans i 2,5 år i april. Vi planerar även en london-resa i vår, så jag har funderat lite smått på om jag eventuellt skulle fria då. Samtidigt känner jag att jag kanske borde vänta, tänk om han planerar att fria i sommar, eller på våran 3-årsdag i oktober eller något sånt? Det är sjukt svårt! För jag vet inte om jag orkar vänta så länge... Så då antar jag att jag måste bestämma mig för hur viktigt ett frieri är för mig? Om jag verkligen vill ha det eller om jag ska fria själv. Borde jag hinta till honom?

    Hur skulle ni göra/har ni gjort? Behöver lite tips och olika synvinklar! Vet att jag inte är ensam om det här dilemmat.

  • Svar på tråden Vänta eller inte vänta?
  • NaturBarn

    Hej!

    Som du skriver, du måste tänka efter och bestämma hur viktigt det är för dig att han friar.
    Och om det är viktig för dig att det är han som friar så kan du ju börja hinta till honom.

    När jag träffade min sambo så var jag helt anti förlovning, bröllop och äktenskap. Men efter tiden har gått så har jag ändrat mig helt. Jag vill gifta mig med min sambo. Vi har pratat mycket om det, jag har hintat STORT men inte tusan har han friat än.

    Så därför tar jag saken i egna händer. Och det känns faktiskt väldigt bra, bättre än att låta honom fria. För nu bestämmer jag hur det ska gå till. Ett enkelt frieri blir det, för det är mer jag.

    Jag tänker göra en scrapbook ( tror jag det heter, är jättedålig på pyssel och sådant), bilder på oss, dikter och låttexter som betyder något för oss, och på sista sidan ska jag fråga om han vill gifta sig med mig.
    Först tänkte jag fria på skottdagen, eftersom det är ju då vi kvinns "får" fria. Men sen tänkte jag att jag vill överraska honom, och antagligen kan han ana vad som är på gång då.

    Så därför blir det magiska datumet 14/2. Jag är inte så mycket för Alla hjärtans dag, men brukar ge honom något krafs ändå, för han är gillar det. Därför tror jag att han kommer bli väldigt överraskad.

    Och förhoppningsvis säger han ja.

  • Lejonhjärta

    Du har svaret själv,antingen hinta eller gör det själv! ;)  
    Jag hade tänkt o fria till min kille nu på skottdan men så för några veckor sen så sa han; jag vill gifta mig med dig!! Jag svarad; jag vill gifta mig med dig också! Och så bestämde vi oss för att byta förlovningsringar nu på alla hjärtans dag!Känns så himla bra. 
    Kör på o fria du. Det är cool med friande brudar tycker jag! ;) 

  • yourscompletely

    Tack för svaren Glad

    Låter bra NaturBarn! Håller tummarna.

    Antar att man är skadad av alla filmfrierier och därför drömmer om ett likadant själv. Men det är ju själva förlovningen som egentligen är viktig. Och det skadar nog mest att gå runt och tänka på det hela tiden. Jag tänker nog vänta ett tag, känna hur det känns när vi åker till london, men förmodligen ge honom lite mer tid, typ året ut. Om jag kan stå ut med det villsäga. Kanske hinta lite ;) Händer ingenting så får jag väl ta saken i egna händer. Fördelen med att fria själv är ju att man kan arrangera det exakt hur man vill!


    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.
  • daniiel

    En idé som jag tycker är väldigt rolig och fin angående frierier, är att anlita en fotograf som i hemlighet fotar det hela. Som mycket annat kommer det väl från USA och blir större och större där. Jag tycker ofta att bilderna blir så otroligt vackra, för man fångar ju verkligen ögonblicket då. Det är ju ingen stor gest för den man friar till förrän efteråt, då man berättar och visar bilderna. Man kan ju passa på att ta lite fina porträttbilder tillsammans efteråt också, om man lix har en fotograf :)

    www.sharonbushman.com/gallery/7219164_angGs&n=14
    www.gruberphotographers.com/Proposals
    luciebellephotography.blogspot.com/2011/01/secret-proposal-photography.html
    artworkstulsaphotography.com/blog/a-proposal-to-remember/


  • Sarahholm

    Jag kände precis samma som du och ville verkligen att han skulle fria. Så jag gav honom några hintar/knuffar i rätt riktning. Jag pratade med honom om att gifta oss och sedan var det upp till honom att planera resten. Vissa män behöver en knuff i rätt riktning ;)

  • yourscompletely

    Lejonhjärta: Jag har hört om många personer som det har blivit så för! Så himla gulligt :) måste ju vara så att partnern känner ens vibbar och börjar tänka samma sak eller något.

    Daniiel: Det låter faktiskt väldigt fint, bara man har ett sådant frieri så att det passar. Typ utomhus.

    Sarahholm: Hur hintade du? :) Funderar på hur man kan göra. Typ lämna sidor uppe på datorn eller har ni några bra förslag?


    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.
  • Lenblo
    daniiel skrev 2012-02-02 21:33:22 följande:
    En idé som jag tycker är väldigt rolig och fin angående frierier, är att anlita en fotograf som i hemlighet fotar det hela. Som mycket annat kommer det väl från USA och blir större och större där. Jag tycker ofta att bilderna blir så otroligt vackra, för man fångar ju verkligen ögonblicket då. Det är ju ingen stor gest för den man friar till förrän efteråt, då man berättar och visar bilderna. Man kan ju passa på att ta lite fina porträttbilder tillsammans efteråt också, om man lix har en fotograf :)

    www.sharonbushman.com/gallery/7219164_angGs#!p=1&n=14
    www.gruberphotographers.com/Proposals
    luciebellephotography.blogspot.com/2011/01/se...
    artworkstulsaphotography.com/blog/a-proposal-...
    Jag skulle velat se min man organisera något sådant - med tanke på att han friade på en bergstopp tre dagsmarscher in i Sarek. Tungan ute
  • Lenblo
    yourscompletely skrev 2012-02-05 14:22:18 följande:
    Lejonhjärta: Jag har hört om många personer som det har blivit så för! Så himla gulligt :) måste ju vara så att partnern känner ens vibbar och börjar tänka samma sak eller något.

    Daniiel: Det låter faktiskt väldigt fint, bara man har ett sådant frieri så att det passar. Typ utomhus.

    Sarahholm: Hur hintade du? :) Funderar på hur man kan göra. Typ lämna sidor uppe på datorn eller har ni några bra förslag?
    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.
    Du kan ju faktiskt sätta dig ned vid köksbordet med honom och ta ett ärligt snack om att du tycker att det är dags att gifta er etc.  Det är inget konstigt att gemensamt komma överens om det faktum att ni är mogna för bröllop. Sedan kan han planera ett tillfälle att fria som han finner lämpligt.
  • yourscompletely
    Lenblo skrev 2012-02-05 20:14:03 följande:
    Du kan ju faktiskt sätta dig ned vid köksbordet med honom och ta ett ärligt snack om att du tycker att det är dags att gifta er etc.  Det är inget konstigt att gemensamt komma överens om det faktum att ni är mogna för bröllop. Sedan kan han planera ett tillfälle att fria som han finner lämpligt.
    Bröllop blir det inte förrän om några år hur som helst. Och all respekt till de som gemensamt diskuterar fram en förlovning, det är absolut inte konstigt som du säger, men det är inte så jag vill ha det. Och att säga "hörrudu, jag vill bli din fru, så nu kan du välja ett lämpligt tillfälle att fria till mig" (inte ordagrant då) gillar jag inte heller. Då friar jag hellre själv (att fråga är ju ett frieri). Glad
    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.
  • NaturBarn

    Jag friade till sambon i går, den 15:e, och han sa JA!!


     


    Hur går det för dig TS?


     


     


    Den som endast söker applåder utifrån har lagt hela sin lycka i andras händer.
  • yourscompletely
    NaturBarn skrev 2012-02-16 10:23:16 följande:

    Jag friade till sambon i går, den 15:e, och han sa JA!!


     


    Hur går det för dig TS?


     


     


    Den som endast söker applåder utifrån har lagt hela sin lycka i andras händer.
    Vad kul, grattis! Skrattande

    Det går långsamt, jag försöker ha lite is i magen för tillfället... Ska höra lite med hans bästa kompis vad han tror. Försöker intala mig själv att jag lika gärna kan vänta ett år, vi har ju hela livet på oss. Men det är svårt när man känner att man bara vill, då vill man ju inte vänta!
    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.
  • NaturBarn
    yourscompletely skrev 2012-02-18 15:29:57 följande:
    Vad kul, grattis! Skrattande

    Det går långsamt, jag försöker ha lite is i magen för tillfället... Ska höra lite med hans bästa kompis vad han tror. Försöker intala mig själv att jag lika gärna kan vänta ett år, vi har ju hela livet på oss. Men det är svårt när man känner att man bara vill, då vill man ju inte vänta!
    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.

    Jag förstår, jag är heller inte den bästa på att vänta när jag vill ha något.


    Jag hoppas det löser sig för dig/er snart!

  • Anneli256

    Vi gjorde allt i omvänd ordning.. har liksom ända från början pratat om att vi kommer att gifta oss.. Jag ville att det skulle gå lite snabbare än min m2b eftersom han precis genomgått en skillsmässa när vi hade träffats. Vi pratade och helt plötsligt så sa jag att jag ville att vi skulle bestämma datum.. det gjorde vi.. 378 dagar efter skulle vi vigas bestämde vi. Därefter så bestämde vi förlovningsdag.. dagen för bröllop bestämde vi i maj förra året... vi förlovade oss i Augusti .. veckan efteråt gick min sambo ner på knä och friade till mig.. Tungan ute Helt omvänt.
    Har en väninna som varit förlovad ett bra tag.. dom bestämde bröllopsdatum..och han friade till henne efter att dom redan planerat bröllopet ett tag, detta gjorde han på hennes 30årsdag.

    Ja du..om du vill ha det klassiska frieriet så kan du ju även lägga fram kataloger från smyckesaffärer... dra med honom in i smyckesaffärer för att titta på ringar osv.. eller så kan du helt enkelt bara säga det rätt ut..

    Det är inte heller fel att fria själv..överraska honom. Eller bara säg tex jag vill förlova mig.. och att ni bestämmer det till Englandsresan.. sen själva frieriet kan du ju vänta på lite Flört 

  • JesFre

    Jag råkade fria i sömnen i sommras men min kära fästman tyckte inte att det räknades. Då jag inte har något minne själv av det. Men hade han inte friat i höstas hade jag helt klart gjort det nu vid skottdagen. Ganska glad att jag slipper planera det också nu dock. Men mysigt hade det Drömmer

  • yourscompletely

    Anneli: Jag har sett här på BT att det är jättemånga som gör så. Alla sätt är ju bra, bara det känns rätt :)  Vi brukar faktiskt också prata om giftermål, men mer på skoj liksom. Typ "vad ska vi ta för efternamn när vi gifter oss" och sånt. Funderar ju på att fria själv, det är ju superkul att fixa överraskningar! Men minst lika kul att få dem själv...


    JesFre skrev 2012-02-22 20:32:09 följande:
    Jag råkade fria i sömnen i sommras men min kära fästman tyckte inte att det räknades. Då jag inte har något minne själv av det. Men hade han inte friat i höstas hade jag helt klart gjort det nu vid skottdagen. Ganska glad att jag slipper planera det också nu dock. Men mysigt hade det Drömmer
    JesFre: HAHA, underbart! Fria i sömnen liksom. Kanske ska testa det Skrattande
    If I had only felt how it feels to be yours, I would have known what I've been living for all along.
Svar på tråden Vänta eller inte vänta?