• E och D

    Har kärlek och bröllop en åldersgräns?

    Vid vilken ålder tycker ni att det är okej att gifta sig? När är för tidigt och vem bestämmer egentligen det? Har kärlek och bröllop en åldersgräns?

  • Svar på tråden Har kärlek och bröllop en åldersgräns?
  • Nikkita
    Willowfield skrev 2011-07-14 19:03:28 följande:
    Tänkte nog mera på att den varianten att bruden är 15 osv..
    har själv haft ett förhållande med 24 års ålderskillnad och ser absolut inget konstigt med det Solig 
    Ja där är det nog vanligare att 15-åringen inte hunnit tänka igenom det tillräckligt för att vara säker på att hon verkligen VILL gifta sig! 
  • förlovadflicka
    Silketuss skrev 2011-07-15 10:18:37 följande:
    Förlovad flicka, jag tror att jag behöver komma med lite mer info, för att det ska bli begripligt. Det här var ju på åttiotalet, med andra ord läääänge sedan! Men på den tiden, var det faktiskt väldigt vanligt med påtryckningar från föräldrar som var JV, att deras ungdomar skulle gifta sig tidigt. Därför hade Länsstyrelsen som uppdrag att förhindra att unga med tvång eller starka påtryckningar, gifte sig utan att egentligen vilja det. Det är ju jättebra att det är främmande för alla JV nu!

    Och det var inte förrän jag fyllde sexton som, framför allt svärmor, började tjata om giftermål. Då hade vi varit tillsammans i ett år, och hon insåg att vi hade "en intim relation"...du förstår vad jag menar?? Vi hade hela tiden pratat om att vi skulle gifta oss när jag fyllde arton. Det enda som förändrade det med några månader, var att det inte tog ett halvår att bli gravid, efter att man slutat med p-piller, utan endast ett par veckor!!! Vårt giftermål och graviditeten var alltså planerade.Vi flyttade ihop efter bara ett par veckor, först bodde vi hemma hos mina föräldrar, sedan bodde vi i egen lägenhet, och slutligen i hus. Men nu blev jag nog väldigt ot.
    Ok, det är ju bra att det har blivit bättre då :)
  • schmock
    förlovadflicka skrev 2011-07-14 11:54:47 följande:

    Måste bara inflika en grej jag tänker på ganska ofta när jag läser här, angående eventuell omognad vid ung ålder. Det är inte säkert att den omognaden någonsin går över! Det hänger en del människor här som är mycket äldre än mig och som ska gifta sig, men ändå visar tecken på omognad... Menar definitivt inte att hänga ut någon, för jag menar ingen speciell, men till exempel om man har problem i sitt förhållande, varför frågar man främmande människor på nätet om hjälp istället för att prata med sin partner?? Och vet man inte att det är heeelt fel att ta tillbaka inbjudningar? Och varför kan man inte (iaf försöka) hålla sams med sina svärmödrar? (även om de säkert är ragator :P) Läste precis en tråd om favours där massa folk hoppade på pinkgrape för att hon ville ha favours fastän att de har kuvertbröllop, men snälla någon, vem är så fånig och barnslig att den skulle bli stött för att brudparet lagt ut en hundralapp på favours och låtit dem betala en tia extra?


    Och ni som såg fyra bröllop, hur omogna var inte alla som dansade bröllopsvalser för att sedan övergå i världens fulaste och töntigaste dans?


    Kom inte och klaga liksom, mognad behöver inte ha med ålder att göra :P


    Fast det behöver inte bero på omognad. Man är väl inte omogen bara för att man tycker att bröllopsvalsen är tråkig och vill "piffa upp" den (även om jag personligen inte gillar just det), att man inte alltid kan komma överens med varandras släkter eller tar tillbaka en inbjudan. Det är väl inte omoget? Det där med dansen, jag gillar ju nu som sagt vad inte just de där bröllopsvalserna när man dansar nåt annat, men en del människor gillar att spexa. Jag själv tex spelar mkt teater och tycker om att leka lekar och spexa och hitta på saker, men för det är jag inte speciellt omogen. Nu är jag ju rätt ung, men mina teaterkolleger är aööt mellan 16-60+. Vi är inte rädda att vara barnsliga och ha roligt :)

    Jag kommer vara 26 när jag gifter mig (om två år), och vi träffades när jag var 19. Omognad har för mig att göra med hur man ser på livet och plikter, hur man hanterar vardagen med jobb och räkningar tex, och hur man hanterar kriser och varandra. Jag och min sambo hade en djup kris för några år sen, och vi tog oss igenom det och blev starkare och kärare som par. Vi har i perioder haft tufft med pengar och jobb, famljkesituationer och vi klarade av det och vet var vi har varandra och att vi har varandra. Vi vet att vi vill leva med varandra och att vi älskar varandra :)
  • schmock

    I dessa kulturer där unga tonåringar gifter sig hela tiden och och det... fungerar.. Ja, de har en annan kultur och kanske är mer mogna än svenska tonåringar. Men det är ju inte direkt frivilligt alltid, det är ofta arrangerat (som en vän till mig, hon har ett arrangerat äktenskap och fick barn och allt innan hon fyllde 20, hon är inte speciellt lycklig!). De fostrar ju tjejer till att man ska gifta sig ungt och ta hand om en man, men de får ju ingen chans att göra nåt annat heller. Tänk om de vill studera, resa eller vad som helst innan de gifter sig med nån de själva valt att elva med. Hjärnan utvecklas inte färdigt förrän vid ca 20 år, många unga tjejer i andra länder som gifter sig när de inte ens fyllt 17 får skador vid förlossningar som de inte har sjukvård till att reparera. De har det inte speciellt lätt heller om de vill skilja sig.
    Nä, det är bra att man måste fyllt 18 i Sverige. Sen om man är mogen för sin ålder... jo, men man kan fortfarande inte jämföra en tonåring med en tex 30-åring. Det händer som sagt mkt mellan 18-25 år.

  • Aniara4

    Ett annat problem är att alla 16-åringar tycker att just de är mognast i världen och att alla andra bara är dumma som inte förstår det, men det är ganska få som gör en korrekt bedömning av sin egen mognad...

  • Iseika
    schmock skrev 2011-08-14 17:57:10 följande:
    Fast det behöver inte bero på omognad. Man är väl inte omogen bara för att man tycker att bröllopsvalsen är tråkig och vill "piffa upp" den (även om jag personligen inte gillar just det), att man inte alltid kan komma överens med varandras släkter eller tar tillbaka en inbjudan. Det är väl inte omoget? Det där med dansen, jag gillar ju nu som sagt vad inte just de där bröllopsvalserna när man dansar nåt annat, men en del människor gillar att spexa. Jag själv tex spelar mkt teater och tycker om att leka lekar och spexa och hitta på saker, men för det är jag inte speciellt omogen. Nu är jag ju rätt ung, men mina teaterkolleger är aööt mellan 16-60+. Vi är inte rädda att vara barnsliga och ha roligt :)

    Jag kommer vara 26 när jag gifter mig (om två år), och vi träffades när jag var 19. Omognad har för mig att göra med hur man ser på livet och plikter, hur man hanterar vardagen med jobb och räkningar tex, och hur man hanterar kriser och varandra. Jag och min sambo hade en djup kris för några år sen, och vi tog oss igenom det och blev starkare och kärare som par. Vi har i perioder haft tufft med pengar och jobb, famljkesituationer och vi klarade av det och vet var vi har varandra och att vi har varandra. Vi vet att vi vill leva med varandra och att vi älskar varandra :)
    Jag håller med dig! Mognad kommer av livserfarenhet. Inte av att sätta sig till doms över andra. Om man tror att personlig mognad har med underhållningssmak att göra är man nog mycket ute och cyklar.

    Min  man och jag har för övrigt en liknande historia som ni. Vi fick dock separera en period för att hitta tillbaka till varandra. Av hela den resan lärde vi oss väldigt mycket som vi nu tar med oss både i ljus och mörker. Man mognar med erfarenheter som man tar med sig. När jag var femton, sexton och sprang på en mina reste jag mig, skakade av mig och sprang vidare. Så gör jag inte längre idag.
  • Syrinx
    Aniara4 skrev 2011-08-14 18:23:44 följande:
    Ett annat problem är att alla 16-åringar tycker att just de är mognast i världen och att alla andra bara är dumma som inte förstår det, men det är ganska få som gör en korrekt bedömning av sin egen mognad...
  • LaKatiiX

    Jag kommer att vara 19år och m2b 20år när vi gifter oss nästa år! Men så har vi faktiskt varit tsmns i 5 år nu och allt känns helt rätt!

  • Dejli
    Aniara4 skrev 2011-08-14 18:23:44 följande:
    Ett annat problem är att alla 16-åringar tycker att just de är mognast i världen och att alla andra bara är dumma som inte förstår det, men det är ganska få som gör en korrekt bedömning av sin egen mognad...
    Ju yngre man är, desto mer vet man... det är väl common knowledge Drömmer
  • Iseika
    Aniara4 skrev 2011-08-14 18:23:44 följande:
    Ett annat problem är att alla 16-åringar tycker att just de är mognast i världen och att alla andra bara är dumma som inte förstår det, men det är ganska få som gör en korrekt bedömning av sin egen mognad...
    Ja, för tio år sen visste jag allt. Snälla du, jag var ju sååå jäkla mogen och mina föräldrar förstod bara inte storheten i min mognad.

    Det är tur att man blir äldre och visare
  • Dejli
    Iseika skrev 2011-08-15 09:59:46 följande:
    Ja, för tio år sen visste jag allt. Snälla du, jag var ju sååå jäkla mogen och mina föräldrar förstod bara inte storheten i min mognad.

    Det är tur att man blir äldre och visare
    Du var såklart (precis som jag) ett av få undantag som bekräftade alla regler också? Nu tror jag iofs att jag var ganska mogen för min ålder som 16-åring ändå, men inte så mogen som man gärna ville tro...
  • anne på grönkulla

    Eg finns bara ett svar på frågan: lagen i Sverige säger 18 år för att få gifta sig. Enskilda kan vara redo före efter eller aldrig, men lagen säger 18 år. Inte mycket kvar att diskutera, i min värld.

    Nu hade jag personligen absolut inte varit redo vid 18 (biologiskt för att få barn kanske, men inte för att leva i en vuxen relation och ta ansvar för den - kan jag tycka såhär i efterhand).  Men hade jag velat gifta mig då hade ingen kunnat hindra mig och jag hade fått ta konsekvenserna av det beslutet.

  • Iseika
    Dejli skrev 2011-08-15 10:24:31 följande:
    Du var såklart (precis som jag) ett av få undantag som bekräftade alla regler också? Nu tror jag iofs att jag var ganska mogen för min ålder som 16-åring ändå, men inte så mogen som man gärna ville tro...
    Så klart jag var!

    Jo, jag var nog också lite mer mogen än många andra på grund av lite trista omständigheter i form av ätstörning och en fysisk sjukdom, men på samma gång hade jag ju missat en hel massa som mina kompisar gjorde.
  • Diamanten90

    Jag tycker att lagen är bra som den är. Var själv 20 när jag gifte mig och min man var 21. Men då hade vi gått igenom en hel del eftersom vi har ett barn tillsammans. Annars hade vi antagligen väntat längre med det.


    junimamma.blogspot.com 20 år, fru, mamma & gravid
  • PDVD
    Kattpoet skrev 2011-07-14 12:44:35 följande:
    Och sedan finns detta.
    www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2005969...

    Rent ärligt, jag skiter i hur kära det är,  OM det är äkta kärlek så kunde han väntat tills hon var lite äldre för detta är min värld pedofili. 
    Pedofili innebär i min värld att man tänder på förpubertala barn. Det här är extremt gubbsjukt men knappast pedofili.
  • förlovadflicka
    PDVD skrev 2011-08-17 15:57:21 följande:
    Pedofili innebär i min värld att man tänder på förpubertala barn. Det här är extremt gubbsjukt men knappast pedofili.
    Ja, det är konstigt och allt men inte pedofili...
  • Kattpoet

    Så pedofili är det endast innan man  går  in i puberteten?
    Idag  så få flickor puberteten tidigare än förr,  idag är det  inte ovanligt vid  10 och vissa länder 9. 

  • darkHorse
    Kattpoet skrev 2011-08-17 20:59:19 följande:
    Så pedofili är det endast innan man  går  in i puberteten?
    Idag  så få flickor puberteten tidigare än förr,  idag är det  inte ovanligt vid  10 och vissa länder 9. 
    Faktiskt tror jag att man definierar pedofili så:
    "Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia, "kärlek", "vänskap") är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till prepubertala barn och barn i tidig pubertet (vanligtvis 12 år eller yngre)"
    Wikipedia

    Detta gör dock inte alls att det är ok att utnyttja en välutvecklad 13-åring! Juridiskt sett går det under våldtäkt av barmn skulle jag gissa.
  • förlovadflicka
    darkHorse skrev 2011-08-17 21:48:01 följande:
    Faktiskt tror jag att man definierar pedofili så:
    "Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia, "kärlek", "vänskap") är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till prepubertala barn och barn i tidig pubertet (vanligtvis 12 år eller yngre)"
    Wikipedia

    Detta gör dock inte alls att det är ok att utnyttja en välutvecklad 13-åring! Juridiskt sett går det under våldtäkt av barmn skulle jag gissa.
    ja, det är klart att det inte är ok! Men det är ju stor skillnad på en sextonåring och en tolvåring...
Svar på tråden Har kärlek och bröllop en åldersgräns?