• Redaktör Kristin

    50 bästa sätten att fria! Fyll på.

    Nu vill vi veta, hur friar man på bästa sätt?

    Hjälp oss och ge tips här. Du kan berätta om hur du friade, eller blev friad till. Frierier du hört talas om, eller sett på teve.

    Plats, stämning, planering, romantik, överraskning...

    Målet är att samla ihop 50 bra sätt att fria!

  • Svar på tråden 50 bästa sätten att fria! Fyll på.
  • Hon sa ja

    Jag tror att alla frierier är fantastiska, eftersom de innebär att de inblandade har bestämt sig. Då blir det vackert, oavsett.

    I vårt fall gick det till så här: 

    Vi hade pratat om äktenskap och att vi ville leva ihop. Kring den biten visste jag var vi stod. Men vi hade bara varit tillsammans en kort tid (vi var vänner innan dess, men ändå).
    Jag trodde att hon skulle kunna svara ja, men var absolut inte säker. Duktigt nervös!!!

    Jag började 10-09-08 (ett bra nedräkningsdatum) med ett kuvert att öppna klockan 10.09. Där var ett schiffer som jag hittat på själv (gjorde nya tecken för bokstäverna och "skrev" med dem istället). Det fanns inget facit. Det är väl ingen sport ;)  

    Där stod iaf att  hon skulle minnas dagens datum, eftersom det var hennes kod. Sen på kvällen fick hon öppna en försluten presentpåse med kombinations-hänglås på. Däri låg ett foto på oss med en rebus på baksidan. Den ledde till en utflykt nästa kväll, där buss- och tunnelbanenummer blev nästa dags kod. Ny påse, ny dag. Då var det ett pussel att lägga. Det var mycket pyssel och fix under veckan, men det var sjukt kul att hålla henne på halster och se hur hon klurade. Jag hade gjort ett pussel av att plasta in ett a4 med bilder på oss och ett kärleksbrev. Där skrev jag att hon skulle packa en väska och göra sig redo för att åka ut till "vår ö" nästa dag. På kvällen träffade vi några kompisar som hittade på ett sidospår och grävde ner ytterligare ledtrådar i en park mitt i STHLM som hon fick leta efter mitt i natten under en utekväll. Lite roligt, eftersom de inte visste att det var ett frieri som låg bakom, utan trodde att det bara var ett av mina upptåg. 

    Vi åkte ut till ön på lördagen, och hon trodde att det var det som var skatten. Men när vi haft picknick på våra klippor så fick hon en skattkista med ett övre lager plast-guld-smycken. Under låg en ask med ett hals-smycke jag låtit gravera med texten "Vill du bli min fru?".
    Mitt hjärta stod still.
    Hon tittade ner och läste och svarade ja utan att jag hunnit ställa frågan i ord. För säkerhets skull gick jag ner på knä och frågade en extra gång. Hon sa ja då också.
    Sen drack vi champagne i min mormors gamla glas som jag smugglat med mig.

    Ringarna ville jag att vi skulle bestämma tillsammans sen, så jag hade hennes "vanliga" ring som tillfällig och hon hade halssmycket som "råkade" vara en ring också. Sen åt vi middag på värdshuset och satt emellan två gnäll-par som vi inte märkte något av. Vi sov på hotell och vaknade i skärgården som förlovade. Det var en fantastisk kväll och helg. 

    Jag vet att hon älskar mig och vill leva med mig, men det fanns en stor risk att hon skulle tycka att det gick för fort. Men när jag vet, så vet jag. Det finns ingen bättre för mig. Ingen annan som får mig att vara den bästa versionen av mig själv. Som får mig att tänka att ett liv tillsammans är för kort. Jag vill ha mer...  
    Den 23 juli gifter vi oss på våran ö. Hon vill bli min fru. Hon sa ja.

  • nawa

    Jag råkade säga "what would you say if I asked you to marry me?" när jag var något berusad på vr favorit klubb framför DJ båset. Han såg helt stel ut och så hörde jag precis vad jag hade sagt (dvs att jag hade råkat fria). Sen såg han jätteglad ut och sa JA! Världens bästa Freudian slip...

  • tesso77
    GladVi hade bokat en spa-weekend tillsammans med min blivandes syskon. Men vi ville ha en kväll för oss själva och åkte ned en dag tidigare än de andra. Jag skulle på eftermiddagen få en ansiktsbehandling och frågade min m2b att följa med så kunde vi gå och bada efteråt. Men han kom med alla möjliga bortföklaringar om att han var tvugen att kolla vart resturangen låg där vi skulle äta på kvällen. Jag fattade eller anade ingenting. Så jag gick ner själv och satte mig i "väntrummet" . Där var en hög med tidningar så jag drog ut en och det visade sig vara ett brudmagasin Skrattande Fick min behandling och gick sedan upp mot vårat hotellrum. När jag öppnar dörren står han där, på knä med 20 röda rosor och en flaska champange Solig Han sa världens kärleksförklaring till mig och frågade om jag ville bli hans fru! Givetvis svarade jag JA!Kyss
    Jag blev ganska paff och kunde inte fatta hur han hunnit med å åka och köpa blommor på den lilla stunden som jag var på ansiktsbehandling. Han talar få om att han köpt rosorna hemma innan vi åkte, gömt dom i utrymmet där reservhjulet till bilen ligger tillsammans med champangen Skrattande så han var skitnervös att vi skulle få punktering på vägen för då skulle ju allt avslöjas! Kan säga att de stackars blommorna inte levde så länge !
    Den 19 maj nästa år gifter vi oss!
  • flying

    En solig morgon gick jag in i duschen. När jag kom ut låg där en lapp om att min M2B hade kört iväg och kom tillbaka om en halv timme och vilka saker jag skulle packa.


    Vi körde ut till flygplatsen. Han berättar inte vad vi skulle. Jag hade självklart lite på känn, så jag frågade inte häller.


    Min M2B är pilot och har ett litet hobbyflyg, så det susade vi iväg med. Vi landade på en väldigt liten ö i danmark. Här hade han förberätt en enorm picknickkorg, med champange och det hela. Vi avnjuter den ute på en kornåker. Plötsligt faller han ner på knä och friar.


    Senare på kvällen satte vi oss nere på en liten brygga med varsit vinglas och njöt. Natten tillbringade vi i ett litet korsvirke hus som han hyrt.


    Jag var lycklig och imponerad över det han arrangerat, det var så romantiskt!!
  • wictory

     Frieriets tid och plats var helt osannolikt men det var sååå min fästman - att göra det på sitt sätt och överaska.

    Sprang Vårruset 5 km i våras och tyckte det var kul - jag som aldrig springer, och inte tränar heller för den delen... Blev så taggad att jag nämnde det för all-sportande sambon och tillsammans anmälde vi oss till Varbergsloppet den 9/7 kl 14.00 - 1 mil långt. 

    I lördags morgon vaknar sambon och säger strålande "Detta kommer bli bästa dagen i ditt liv". Tjo tjena tänker jag; först vara med på uppspel i golf och sedan springa 1 mil :) Anade dock att något var i görningen men tänkte nog att det måste visa sig på kvällen eftersom han försökte få bord på alla de lite roligare restaurangerna.

    Det är strålande sol och varmt - loppet börjar och vi håller bra tempo och inga skoskav. När vi sprungit 8 km och nått Subbe fyr vid kusthotellet ber han mig springa in på en liten stig, bort från tävlingsrundan. Jag är trött, röd och svettig - något förvirrad - och springer efter med mjölksyra. När jag kommer upp är han redan där, ger mig ett fint skrivet kärleksbrev och ber mig vända mig om för utsikt mot havet. I brevet förklarar han varför det är vi och avslutar med att jag ska vända mig om. Där står han på knä med ringar och jag förstår först inte men skriker sedan JA! och kastar mig om halsen på honom. Han tar fram en flaska Champagne och glas som han varit och gömt tidigare under dagen, vi korkar upp, häller i glasen, skålar och häller i oss drycken. 

    Tävlingsinriktad som jag är ville jag komma iväg och avsluta loppet - av bär det, de sista 2 km. Uttorkad, svettig, trött och vimmelkantig, men ack så glad och lycklig. Vi avslutade loppet på 1 h 6 min - inklusive frieri. 

    Han hade rätt - bästa dagen hittills, inklusive kvällens spontana förlovningsfest med bästa vännerna :)

    Idag, två dagar senare är redan kyrka och lokal bokade för nästa års bröllop.

    Låt planerandet börja!
     

  • majflicka

    Överraskningsfrierier är underbara! Så blev jag friad till av min kille sedan då 3 år. Jag bara bölade när han frågade mig! Kunde inte förstå vad han ville fråga mig om. Tog lång tid tills jag sa ja vilket stressade min blivande ;)

  • queenelin
    Mirjami skrev 2011-07-08 09:16:01 följande:
    Jag bestämde mig i februari i fjol. SÅ medan gubben jobbade ordnade jag bröllopskonto, bestämde datum, bokade kyrka och präst och så. Sen skickade jag ett sms till gubben:

    "Den sjätte augusti nästa år  ska vi gifta oss, bara så du vet. Kyrka och så är bokat. Vi pratar mer om det när du kommer hem. Älskar dig, puss"

    Han trodde jag fått fnatt totalt. När han kom hem kramade han mig och sa: -"Vad har du nu hittat på knäppis?"

    Och så var det klart! Romantik på högre nivå går ej att finna va?  ;)
    Fantastiskt! Klappat och klart!
  • queenelin
    Hon sa ja skrev 2011-07-08 22:47:38 följande:
    Jag tror att alla frierier är fantastiska, eftersom de innebär att de inblandade har bestämt sig. Då blir det vackert, oavsett.

    I vårt fall gick det till så här: 

    Vi hade pratat om äktenskap och att vi ville leva ihop. Kring den biten visste jag var vi stod. Men vi hade bara varit tillsammans en kort tid (vi var vänner innan dess, men ändå).
    Jag trodde att hon skulle kunna svara ja, men var absolut inte säker. Duktigt nervös!!!

    Jag började 10-09-08 (ett bra nedräkningsdatum) med ett kuvert att öppna klockan 10.09. Där var ett schiffer som jag hittat på själv (gjorde nya tecken för bokstäverna och "skrev" med dem istället). Det fanns inget facit. Det är väl ingen sport ;)  

    Där stod iaf att  hon skulle minnas dagens datum, eftersom det var hennes kod. Sen på kvällen fick hon öppna en försluten presentpåse med kombinations-hänglås på. Däri låg ett foto på oss med en rebus på baksidan. Den ledde till en utflykt nästa kväll, där buss- och tunnelbanenummer blev nästa dags kod. Ny påse, ny dag. Då var det ett pussel att lägga. Det var mycket pyssel och fix under veckan, men det var sjukt kul att hålla henne på halster och se hur hon klurade. Jag hade gjort ett pussel av att plasta in ett a4 med bilder på oss och ett kärleksbrev. Där skrev jag att hon skulle packa en väska och göra sig redo för att åka ut till "vår ö" nästa dag. På kvällen träffade vi några kompisar som hittade på ett sidospår och grävde ner ytterligare ledtrådar i en park mitt i STHLM som hon fick leta efter mitt i natten under en utekväll. Lite roligt, eftersom de inte visste att det var ett frieri som låg bakom, utan trodde att det bara var ett av mina upptåg. 

    Vi åkte ut till ön på lördagen, och hon trodde att det var det som var skatten. Men när vi haft picknick på våra klippor så fick hon en skattkista med ett övre lager plast-guld-smycken. Under låg en ask med ett hals-smycke jag låtit gravera med texten "Vill du bli min fru?".
    Mitt hjärta stod still.
    Hon tittade ner och läste och svarade ja utan att jag hunnit ställa frågan i ord. För säkerhets skull gick jag ner på knä och frågade en extra gång. Hon sa ja då också.
    Sen drack vi champagne i min mormors gamla glas som jag smugglat med mig.

    Ringarna ville jag att vi skulle bestämma tillsammans sen, så jag hade hennes "vanliga" ring som tillfällig och hon hade halssmycket som "råkade" vara en ring också. Sen åt vi middag på värdshuset och satt emellan två gnäll-par som vi inte märkte något av. Vi sov på hotell och vaknade i skärgården som förlovade. Det var en fantastisk kväll och helg. 

    Jag vet att hon älskar mig och vill leva med mig, men det fanns en stor risk att hon skulle tycka att det gick för fort. Men när jag vet, så vet jag. Det finns ingen bättre för mig. Ingen annan som får mig att vara den bästa versionen av mig själv. Som får mig att tänka att ett liv tillsammans är för kort. Jag vill ha mer...  
    Den 23 juli gifter vi oss på våran ö. Hon vill bli min fru. Hon sa ja.
    Sååå fint! Jag sitter nu här på jobbet med tårar i ögonen! Schysst...

    Vilket jobb du la ner, jag förstod inte alla turer men grinade ändå. Hoppas att ni får ett fantastiskt bröllop som håller hela långa livet ut (and then some)!
  • Miss L
    wictory skrev 2011-07-11 23:06:52 följande:
     Frieriets tid och plats var helt osannolikt men det var sååå min fästman - att göra det på sitt sätt och överaska.

    Sprang Vårruset 5 km i våras och tyckte det var kul - jag som aldrig springer, och inte tränar heller för den delen... Blev så taggad att jag nämnde det för all-sportande sambon och tillsammans anmälde vi oss till Varbergsloppet den 9/7 kl 14.00 - 1 mil långt. 

    I lördags morgon vaknar sambon och säger strålande "Detta kommer bli bästa dagen i ditt liv". Tjo tjena tänker jag; först vara med på uppspel i golf och sedan springa 1 mil :) Anade dock att något var i görningen men tänkte nog att det måste visa sig på kvällen eftersom han försökte få bord på alla de lite roligare restaurangerna.

    Det är strålande sol och varmt - loppet börjar och vi håller bra tempo och inga skoskav. När vi sprungit 8 km och nått Subbe fyr vid kusthotellet ber han mig springa in på en liten stig, bort från tävlingsrundan. Jag är trött, röd och svettig - något förvirrad - och springer efter med mjölksyra. När jag kommer upp är han redan där, ger mig ett fint skrivet kärleksbrev och ber mig vända mig om för utsikt mot havet. I brevet förklarar han varför det är vi och avslutar med att jag ska vända mig om. Där står han på knä med ringar och jag förstår först inte men skriker sedan JA! och kastar mig om halsen på honom. Han tar fram en flaska Champagne och glas som han varit och gömt tidigare under dagen, vi korkar upp, häller i glasen, skålar och häller i oss drycken. 

    Tävlingsinriktad som jag är ville jag komma iväg och avsluta loppet - av bär det, de sista 2 km. Uttorkad, svettig, trött och vimmelkantig, men ack så glad och lycklig. Vi avslutade loppet på 1 h 6 min - inklusive frieri. 

    Han hade rätt - bästa dagen hittills, inklusive kvällens spontana förlovningsfest med bästa vännerna :)

    Idag, två dagar senare är redan kyrka och lokal bokade för nästa års bröllop.

    Låt planerandet börja!
     
    @ wictory:
    Vilket otroligt romantiskt och roligt frieri! Jag är dessutom sjukt imponerad av tiden, du måste ha smygtränat inför det loppet eller så är du en naturbegåvning :) Grattis till förlovningen!

    Själv går jag och drömmer om ett framtida frieri från min pojkvän. Egentligen har han redan ställt frågan, av misstag, då han en gång i våras ville försäkra sig om utfallet av ett eventuellt frieri genom att fråga "Men om vi säger så här, skulle du säga nej om jag frågade någon gång under 2011?" och jag svarade "Nej". Tungan ute Men vi vill göra det mer ordentligt när vi känner oss redo för att göra det officiellt. Vi har många gånger pratat om framtiden och att vi vill leva ihop och gifta oss, men han vill ändå göra det till sin grej att fria på ett romantiskt sätt. Tyvärr tror jag att han kommer skjuta upp förlovningen ett par månader till pga flytt, ekonomi och annat men åh vad jag längtar... Mitt drömfrieri vore nog något oväntat, som under ett tävlingslopp (precis som för "wictory"), kanske under en fotbollsmatch på en stadion (min kille älskar brittisk fotboll och ser alltid till att jag har det mysigt med kaffe, choklad eller annat trots att jag är lost när det gäller fotboll) eller på en mysig weekend/utflykt. Blir det inget i år så kommer jag nog fria själv på nyårsdagsmorgonen :)
  • Hanna och Petter

    Min blivande friade förra sommaren under en resa i Tukiet. Under hela veckan hade vi tittat på folk som körde skydiving ner för berget. Han tyckte att vi borde prova men jag höjdrädd som jag är blånekade jag.

    Till saken hör att vi pratade om giftemål å framtiden under veckan och han påstod att han tyckte att vi skulle vänta (hade vart tillsammans knappt ett och ett halv år så de va ju förståligt).

    Efter att ha sittut på balkongen till vårt hotellrum och tittat på många, många som flög runt i luften började han lyckas med att övertala mig att prova, jag var dock mycket skeptisk.

    Innan vi åkte upp köpte vi skumpa för at kunna fira när vi kom ner igen, typ att vi gade överlevt tänkte jag men han hade andra planer. Han hade tänkt at fria när vi var  säkehet nere på marken igen men när vi var typ 2000 meter upp i luften frågade hans "chafför" honom om jag var hans flickvän eller fru (vi hade bett att få åka nära varandra) och han svarar "hon är min flickvän men jag funderar på att fria", chaffören undrar då om han vill göra det i luften, tyldigen har de tom vigt folk i luften..

    Min kille ville dock vara säker på att jag inte var alldeles vettskrämd och att jag skulle fatta vad han ropade och kunna svara ordntligt så han började med att ropa och fråga om jag mådde bra, jag svarade med tummen upp. Då ropade han att jag måste skrika så han hör (han ville ju inte riskera att missa mitt svar).

    Sen ropade han att det var något han ville fråga mig. Jag hörde klart och tyldigt vad han sa, men i min förvåning ropade jag bara VA?!!!! Vad säger du??? och då friade han i luften...

    Riktigt oväntat (han hade ju lurat bort mina idéer å aningar genom att påstå att det var fr tidigt tidigare under veckan) och alldeles, alldeles underbart. Lite jobbigt dock att det tog drygt en halvtimme innan vi var nere på marken och kunde kramas och pussas... 

    Långt efter jag hade landat kändes det som om jag fortfarande svävade långt up i de blå, översvallande lycka över att vi skulle gifta oss blandat med adrenalinet av att ha vågat göra något jag ALDRIG i mitt liv hade trott att jag skulle våga. 

  • saraelise

    Det bästa frieriet hände mig igår. 
    Jag kommer hem från en fika hos min mammas väninna, ganska trött och sliten. Jag hälsar på min kille, säger att jag är ganska hungrig men han nämner inget om det. Han hade köpt 21 röda rosor som stod på matsalsbordet - samma bord som jag har min macbook på - men missar dom när jag går och sätter mig vid datorn.

    Jag struntar i att käka och kollar min mail först när killen går ut i köket. Jag tänker inte mer på att han går iväg och är borta en stund, jag tänkte att han säkert kollar sin telefon som sitter på laddning i sovrummet. Då plingar det till i min iphone och jag får ett MMs; en bild på min far som gör tummarna upp. "vet du vad den här gubben sa?" står det under bilden. "nej?" skickar jag kallsvettigt tillbaka.

    Min älskade pojkvän hade ringt min far tidigare på dagen och bett honom komma till hans jobb för "jag måste prata med dig om något". De satt och pratade och min kille ber om min hand, då han tänkt fria till mig. Min pappa sa ja och gav sin välsignelse men sa även "det är skitkul att du frågade mig först, men hade jag sagt nej hade Sara skitit i det ändå och gift sig i vilket fall, det vet vi ju det"  Min pappa är ganska traditionell och jag vet hur mycket det betyder för honom att min kille verkligen frågade honom innan han firade, vissa väntar ju och friar till tjejen först men jag hade ingen aning om detta.

    Tusen tankar far genom huvudet och jag börjar bli lite kallsvettig och nervös. Vad tusan gör pappa på bilden? Efter MMs;et kommer min kille in med champagne, jordgubbar och en provisorisk ring som står upp i grädden. Han kommer fram till mig vid datorn, jag vänder mig mot honom samtidigt som han går ner på knä och frågar om jag vill gifta mig med honom. Han tar ur ringen ur grädden, men måste suga bort grädden då den vält och gör detta på ett underbart och gulligt sätt innan han sätter den på mitt finger. Jag hade även hunnit svara ja, såklart:)

    Ringen är en enkel från glitter -dyrgripen- som han kallar den. Den har bokstäverna I <3 U och är i silverfärg. Denna passar perfekt då han innan provat mina ringar på sitt lillfinger och visste exakt vart ringen skulle sitta på hans finger för att den skulle passa. Skumpan och glasen gömde han under täcket tills det var dags, korken smög han upp. 

    Detta frieri var otroligt uträknat och så VI, men ändå så otroligt avslappnat och i bara vårt egna sällskap vilket var perfekt. 

    Att se min fästman skaka av nerver, svettas i pannan och skjuta pilar av kärlek ur ögonen när han frågade mig var det vackraste jag sett i hela mitt liv. Så något så simpelt som ett MMs kan visa sig vara det mysigaste som finns.

    Så den 14/7 2011 15:57 förlovade vi oss och idag beställde vi ringar:)

  • Hon sa ja
    queenelin skrev 2011-07-12 10:29:15 följande:
    Sååå fint! Jag sitter nu här på jobbet med tårar i ögonen! Schysst...

    Vilket jobb du la ner, jag förstod inte alla turer men grinade ändå. Hoppas att ni får ett fantastiskt bröllop som håller hela långa livet ut (and then some)!
    Skrattande Tack! Vad fint skrivet.
    (ledsen för jobb-grinet... ska skärpa till mig! Flört)

    Jag förstår förvirringen... var själv lite yr där ett tag, över alla lappar/pussel/pyssel/lås och koder... Men det blev sjukt bra tillslut och hon sa ja, och det är huvudsaken. 
  • izredam

    M2b friade äntligen idag! vi hade ju köpt ringar tillsammans som kom i onsdags - men han ville ändå fria till mig med ring sen. Så idag kom det!

    Han skulle jobba och jag är liet halvsjuk (lite feber, ont i halsen och sådär) så när han gick upp reflekterade jag inte över det utan grymtade något om "god morgon, lycka till på jobbet!" och sen somnade jag om. Han klädde på sig, fejk-åt frukost (!) och borstade tänder, fixade hår etc. Sen pussade han mig hejdå och smög på vägen ut med sig sin kavaj. Gick ner och startade bilen för att jag trodde att han skulle åka och sen gick han till ICA och köpte frukost med färska bär, vattenmelon och ananas (jag älskar ananas), min favoritjuice och risifrutti (jag älskar risifrutti nästan lika mycket som jag älskar ananas). Dessutom fick han med sig kärleksmums och 10 rosor hem (dock fick han gå till hemköp för att få tag på vettiga rosor tydligen)..

    Strax efter 9 ringer det i alla fall på dörren här hemma och jag får slänga på mig kläder för att kunna öppna för vem det nu är som ringer på dörren så tidigt en lördag. Och där står han iförd jobbkläder och kavaj med rosor och en matkasse. Förvirringen var total, jag frågade nog 100 gånger medan vi gjorde iordning frukosten om inte han skulle vara på jobbet - men han hade tydligen bytt bort sitt pass idag till någon som skulle vara ledig idag men som ville jobba in timmar för att få en vecka semester till... Så det blev frukost tillsammans framför HP7pt1 (vi ska se part 2 ikväll). Sen blev det en dusch och en "sätt på dig något fint" innan vi åkte iväg.

    Vi hamnade tillslut vid Tidö slott där vi åt en supergod lunch och gick och kikade lite på omgivningen och mitt på slottsbacken med utsikt över mälaren och den vackra omgivningen så går han ner på knä och berättar hur mycket han älskar mig och hur höjdpunkten på dagen är att få komma hem från jobbet och träffa mig. Sen frågade han om jag ville gifta mig med honom och så plockar han fram ringen som  han hade gömt under sin skjorta fastsatt i sitt halsband.

    Jag är nog världens lyckligaste idag tror jag. <3

  • Dainen

    Ber om ursäkt om jag skriver för mycket trivia, eller otydligt...
      Jag och älsklingen var på SRF nu i sommar, mest för att se Judas Priest:s (enligt hörsägen) sista konsert i Sverige. Vi hade bara köpt endagars biljetter för att ha råd med hans lillebrors biljett också (vissa saker kan man inte låta andra missa) så vi hade åkt hemmifrån vid halvåtta på morgonen för att hinna fram lagom till Joan Jett skulle spela, vilket gick smått åt h*vete när vi hamnade i en närmare två timmars bilkö en mil ifrån parkeringen . Större delen av dagen var mulen och regnig och en rätt lång stund satt vi i bilen, och eftersom jag vet hur mycket M2B älskar Priest( och dessutom är en aning för pushig) sade jag något om hur  förlova oss under spelningen vilket ledde till att vi nätt och jämnt väntade tills det slutat regna innan vi gick och hittade den perfekta ringen, (tog några veckor innan vi hittade en åt honom).  Sen överlät jag åt honom att välja under vilken låt det skulle bli, blev mitt under Electric Eye för den som är nyfiken.

  • lundabrud

    Jag och min sambo backpackade och reste jorden runt i höstas. Vi förlovade oss på Fiji i oktober 2010. Hade köpt silverringar i Naadi (Fijis huvudstad), vilka vi bytte ut till guldringar när vi kommit hem (självklart sparat de "gamla" cackpacker-ringarna). Vi åkte ut till en helt underbart vacker paradisö och bodde (för ovanlighetens skull) på ett fint, lite lyxigare ställe. Där gick vi en tur längs vattnet i solnedgången, helt ensamma, tills vi hittade en övergiven träbar som låg en bit ut över havet, ovanför vattnet. Där var det panoramautsikt och så otroligt vackert... Där förlovade vi oss.
    Vi har varit tillsammans i över 5 år och har alltid vetat att det är vi två, men ingen av oss ville förlova oss innan vi båda vet att vi kommer att gifta oss inom ett - två år.  Nästa sommar blir bröllopet!

  • Kelany

    såhär gick det till när min m2b friade till mig...

    det började en tidig morgon, för 2 veckor sen, lördag morgon och vi låg och småsov efter frukost på sängen :P
    m2b säger
    -du, vad tror du om att åka till liseberg?
    -nu?!
    -ja, roadtrip du vet!
    -eh... vet du hur långt det är till gbg från sthlm?!
    -ja. roadtrip! kom nu!

    sagt och gjort, vi är båda barnsligt förtjusta i bergochdalbanor (och liseberg är faktikst bättre än gröna lund...) vi åkte till göteborg
    åkte grejer hela dagen,  käkade middag på området, strosade runt, försökte vinna choklad (gick jättedåligt)
    plötsligt så säger han
    -kom, jag ska visa dig en sak!
    vi sätter oss i bilen igen och han börjar köra, eftersom jag inte hittar i gbg...
    vi kör ganska långt, och jag vet först inte vart vi är... tills jag börjar känna igen mig, ramberget, kiellers park!
    detta är min absoluta favoritplats i hela gbg! och det vet han...

    vi börjar gå uppför berget, bort mot vattentornet, och han säger att han har en överraskning!
    han går ner på ett knä (redan här börjar jag gråta...) och berättar hela vår historia för mig, hur vi träffades, blev tillsammans, flyttade ihop och allting...
    -Kelan, du är den viktigaste delen av hela mitt liv, det är dig jag tänker på så fort jag vaknar, och det är dig jag tänker på innan jag somnar, Michaela, vill du gifta dig med mig?
    nånstans här rusar jag på honom och kramar om honom (blöter ner hela hans tröja med tårar...) och viskar "ja, ja ja ja!" gång på gång...

  • MajKlas2014

    Min blivande friade till mig när vi var på Azorerna. Vi var på en utflykt i regnskogen och kom fram till ett vattenfall mitt i skogen. Vi hoppade i och badade och när vi stod under vattenfallet så drog han fram en ring och fride! Så romantiskt och helt underbart! Kan inte tänka mig ett bättre frieri :)

  • TheD

    Det finns inget "det bästa sättet". Det handlar om vem man är och hur man är som person. Sätt inte press på att ett visst sätt att fria är det bästa.

Svar på tråden 50 bästa sätten att fria! Fyll på.