• Linaaa

    Uppsalabrudar 2011

    Hej alla ni som planerar bröllop nästa år 2011! Ni är där jag var för ett år sedan mycket skoj planering framför er. Jag gifte mig i Uppsala i lördags (14 aug) och vi hade en helt fantastisk dag.


    Jag har sett att ni tidigare hade en tråd påbörjad som nu är stängd då det gått över 3 mån.


    Jag delar iaf gärna med mig av mina erfarenheter med cateringfirma fotograf mm.

  • Svar på tråden Uppsalabrudar 2011
  • Fårävvör

    Vi har inte valt något färgtema och det är inget som känns sådär klockrent heller... Jag vill gärna ha pioner i brudbuketten, men har inte bestämt mig för rosa eller röda. Borde kanske prata med en florist om det... Sambon har heller inte hittat sina kläder än (och vet inte om han vill ha någon särskild färg på tex väst eller plastrong)


    Jag tror att jag lutar mer åt rosa än röda pioner nu när jag funderar lite på det. Vad kan man mer har för färg till vitt och en lite ljusare rosa? Bladgrönt kanske? Fast det där är ju absolut inte färger som sambon passar i! Oj, vilka problem man kan ha


    Jag har ingen aning om vilken florist vi ska köpa från. Bor ganska nära blomsterhallen, men har inte varit nöjd med dom senaste gångerna jag har köpt bukett där... Funderar på att kolla med blomsterlandet och så några nere i stan.

  • Sörön10

    Ni ska bara veta hur avis jag är på er!! Ni har detta häftiga framför er! 


    Rekommenderar även att njuta av själva förberedelserna för det är ju rätt kul det också! =)


  • Rödarosenblad

    Vi kommer att ha vitt, grönt (ljust) och silver som färgtema.

    Har ni andra hittat skor? Jag tycker det är svårt att beställa skor eftersom man inte vet om de passar men det finns inte så många butiker som säljer...

  • Fårävvör
    Rödarosenblad skrev 2010-11-12 14:26:32 följande:
    Vi kommer att ha vitt, grönt (ljust) och silver som färgtema. Har ni andra hittat skor? Jag tycker det är svårt att beställa skor eftersom man inte vet om de passar men det finns inte så många butiker som säljer...
    jag har inte hittat skor än, men ska börja leta nästa helg... Tänkte satsa på brudbutikerna i Uppsala först, och även dansbutiken borta vid stadsbiblioteket. Hittar jag inget där tar jag nog en tur till dansshoppen i Örebro någon gång. Vågar inte beställa skor på nätet eftersom jag brukar även i affär ha svårt att hitta skor som passar... Smala taniga 36or är ingen bra skostorlek, allt är bara för stort!
  • eundk110903
    Rödarosenblad skrev 2010-11-12 14:26:32 följande:
    Vi kommer att ha vitt, grönt (ljust) och silver som färgtema. Har ni andra hittat skor? Jag tycker det är svårt att beställa skor eftersom man inte vet om de passar men det finns inte så många butiker som säljer...
    Jag tänkte köpa klänning först. Men jag har kikat lite på nätet och hittat snygga skor som sys i Kina. Dock är det där med storleken ett problem. Eftersom de inte är allt för dyra funderar jag på att beställa ett sådant par och hoppas på att de passar (det går att reklamera också). Annars tänkte jag bara leta i de vanliga skobutikerna, skorna är inte det viktigaste för mig (bortsett från att de ska vara relativt sköna).

    Färgtemat låter fint! Vi funderar på nåt med vinrött. Men får inte riktigt ihop det med andra färger (förutom vitt). Hm.


    Nu har vi iaf prelbokat en lokal även om det inte är den vi allra helst skulle vilja ha. Men nu behöver jag inte stressa ihjäl mig iaf.

  • Rödarosenblad

     


    eundk110903 skrev 2010-11-12 16:52:16 följande:
    Jag tänkte köpa klänning först. Men jag har kikat lite på nätet och hittat snygga skor som sys i Kina. Dock är det där med storleken ett problem. Eftersom de inte är allt för dyra funderar jag på att beställa ett sådant par och hoppas på att de passar (det går att reklamera också). Annars tänkte jag bara leta i de vanliga skobutikerna, skorna är inte det viktigaste för mig (bortsett från att de ska vara relativt sköna). Färgtemat låter fint! Vi funderar på nåt med vinrött. Men får inte riktigt ihop det med andra färger (förutom vitt). Hm. Nu har vi iaf prelbokat en lokal även om det inte är den vi allra helst skulle vilja ha. Men nu behöver jag inte stressa ihjäl mig iaf.

    Vinrött var vi också inne på först, så fint. Tyvärr ville inte sambon riktigt... Men grönt blir också bra, det känns "vårigt".

    Skönt att ni bokat lokal, det känns som en viktig del innan man börjar planera för mycket. 

    Bra med tips om "dansbutiker", det hade jag inte tänkt på.
     

  • Mrir

    Rödarosenblad: Vi har samma färgtema! Gifter oss den 2:a juni så grönt var ganska naturligt val. Skulel vilja hitta en grön kostym, någon som har tips? 


    Vad det gäller brudbukett ska jag inte ha några blommor alls. Jag har lånat ett silverhandtag (eller vad man nu ska kalla det) och ska göra en bulett av bara gröna växter, just nu murgröna och hjärtan på tråd om jag får till det, annars blåbär-lingonris och kanske nån pärla eller så. 

  • Mrir

    Kom på en sak till. Någon som varit och tittat i butiken som heter Papper?  (ligger på drottninggatan mitt emot olssons tyger torr jag) 

  • Fårävvör

    Mrir: jag har tänkt att gå dit, men inte hunnit än... Men snart så!

  • Mrir

    Jag kanske går dit idag. i så fall postar jag en up-date om stället. 


    förresten, vet ni att man får rabatt på panduros sortiment på uppsalafärg i city. får ett visst antal procent men måste handla för en viss summa eller nåt sånt. Det är nog uppåt 1000:- på tre månader eller nåt sånt, men det kanske är värt för någon att kolla upp. 

  • Fårävvör

    VAd ska era m2bs ha på sig på bröllopet? Min har bestämt sig för kostym (en lite bättre som han kan använda även efter bröllopet) men vi vet inte vart vi ska börja leta eftersom hans kroppsform inte riktigt är som alla andras (tänkt bredaxlad men smal för övrigt).


    såg på nätet att både Bergmans, Mäster Arnes och Drömer (på dag hammarsköldvägen) kan göra måttsydda kostymer, men det känns lite mastigt att börja med det utan att titta på konfektionssydda först...


    Hur gör ni?

  • Mrir

    Vi vet inte. Min käraste vill inte ha mörk kostym utan grön eller vit och det är inte helt lätt att få tag på. Vi har till juni på oss ås det kanske kommer i vårkollektionerna. har inte kollat i någon butik så har ingen koll på utbudet. 

  • eundk110903
    Fårävvör skrev 2010-11-15 11:14:08 följande:
    VAd ska era m2bs ha på sig på bröllopet? Min har bestämt sig för kostym (en lite bättre som han kan använda även efter bröllopet) men vi vet inte vart vi ska börja leta eftersom hans kroppsform inte riktigt är som alla andras (tänkt bredaxlad men smal för övrigt). såg på nätet att både Bergmans, Mäster Arnes och Drömer (på dag hammarsköldvägen) kan göra måttsydda kostymer, men det känns lite mastigt att börja med det utan att titta på konfektionssydda först... Hur gör ni?
    Vi har inte kommit så långt än men vi har funderat på både frack och vanlig kostym. Dock vet jag inte hur det fungerar med frack, är det olämpligt om klädkoden för gästerna är mörk kostym? Hörde nämligen något om det.

    Ett alternativ är absolut en shysst kostym som kan användas många gånger efteråt. Känner jag min karl rätt kommer han kika på Jaber mode efter märkeskostymer.

  • eundk110903
    Mrir skrev 2010-11-15 08:56:04 följande:
    Jag kanske går dit idag. i så fall postar jag en up-date om stället.  förresten, vet ni att man får rabatt på panduros sortiment på uppsalafärg i city. får ett visst antal procent men måste handla för en viss summa eller nåt sånt. Det är nog uppåt 1000:- på tre månader eller nåt sånt, men det kanske är värt för någon att kolla upp. 
    Hur fungerar det?
  • Rödarosenblad

     


    Mrir skrev 2010-11-14 17:52:30 följande:
    Kom på en sak till. Någon som varit och tittat i butiken som heter Papper?  (ligger på drottninggatan mitt emot olssons tyger torr jag) 

    Papper är en trevlig butik med serviceinriktad personal. De har massor av fina papper.


    Fårävvör skrev 2010-11-15 11:14:08 följande:


    VAd ska era m2bs ha på sig på bröllopet? Min har bestämt sig för kostym (en lite bättre som han kan använda även efter bröllopet) men vi vet inte vart vi ska börja leta eftersom hans kroppsform inte riktigt är som alla andras (tänkt bredaxlad men smal för övrigt). såg på nätet att både Bergmans, Mäster Arnes och Drömer (på dag hammarsköldvägen) kan göra måttsydda kostymer, men det känns lite mastigt att börja med det utan att titta på konfektionssydda först... Hur gör ni?

    Min m2b ska hyra jaquett, eftersom han så gärna vill ha det och det känns inte som ett alternativ att köpa.

  • Mrir

    Bröllopsbonus från panduro. 


    "Handla bröllopsrelaterade produkter till ditt bröllop i vår city-butik för minst 1000:- under en 3-månadersperiod. Lämna denna lapp tillsammans med dina kvitton så skickar vi ett presentkort på 15% av köpesumman. Bonusen gäller på ordinarie pris och ej på redan rabatterade produkter"


    Det är en speciell lapp som man hämtar i butiken. 


     


    Blev inte av att jag åkte till stan idag, men nån gång i veckan svänger jag förbi. Tack Rödarosenblad, låter bra!


     


    Btw råkade jag hitta en snygg kostym som jag ska presentera för fästmannen när han kommer hem (den gröna)


    http://skraddericathrine.se/skradderi/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=53 


     

Svar på tråden Uppsalabrudar 2011