• Bettertogether

    JUNI 2010 nr 3

    Här hänger ALLA junibrudarna numera ;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 21:31
    4 JUNI-
    JosieJose

    -5 JUNI-
    Cotopaxi
    JBB
    yatzy86
    josefineoerik
    05juni2010

    -12 JUNI-
    Grisbjörnen
    han och jag
    Plutten2010
    Yoodie

    -16 JUNI-
    RocknRolla

    -18 JUNI-
    1willB2

    -19 JUNI-
    AGITI
    bettertogether
    Cina66
    Converse
    Gerberan
    Tinndra

    -25 JUNI-
    ellabay
    Bellatrix1982

    -26 JUNI-
    GrodanoJag2010
    jessie81
    krutt
    chokladmonstret
    Cessan78

  • Svar på tråden JUNI 2010 nr 3
  • Tausen

    Det börjar verkligen närma sig...Hur ska ni göra med maten? Vi kommer laga en egen buffé och behöver tips på billig mat som funkar... Är svårt att få ihop det med en liten budget...

  • Kribban

    Som sagt jag är imponerad :)


    Tausen: Har varit på massor med bröllop med egen buffé de senase åren och det har varierat med allt från italienskt med mycket kallskuret och mini pizzor, till meze inspirerat med mycket röror och små kyckling och kött spett till. Säg till om du vill ha mera "exakta" tips, kan nog leta fram lite recept (hyllorna svämmar över av  kokböcker) Det senaste vi var på i höstas hade till och med sparat in pengar på tårtan genom att de hade en tårt buffé. Hon själv och hennes systrar hade bakat två tårtor var så det fanns allt från prinsess- till chokladtårtor. Så alla kunde ta den sorten de tyckte om (eller lite av alla{#lang_emotions_innocent}) De vart mycke uppskattat av alla..

  • Bettertogether

    Vi är lite splittrade ännu när det kommer till maten. Vi har hela tiden tänkt göra maten själva, eftersom vi har en så tight budget vi följer... Men nu kan det hända att vi iallafall har råd att köra catering, OM vi får sålt vår lägenhet för mer än vi köpte den för ;)

  • Kribban

    Ona: Va kul, vart gifter ni er??


    PS. Du har väl hittat vår Ålands tråd {#lang_emotions_smile} DS.

  • Tausen

    italiensk buffe låter trevligt.. att ha kall mat är nog smart annars måste ju nån värma maten också. Minipizzor lät intressant, hur gör man såna?


    Kribban skrev 2010-01-06 21:30:35 följande:
    Som sagt jag är imponerad :)
    Tausen: Har varit på massor med bröllop med egen buffé de senase åren och det har varierat med allt från italienskt med mycket kallskuret och mini pizzor, till meze inspirerat med mycket röror och små kyckling och kött spett till. Säg till om du vill ha mera "exakta" tips, kan nog leta fram lite recept (hyllorna svämmar över av  kokböcker) Det senaste vi var på i höstas hade till och med sparat in pengar på tårtan genom att de hade en tårt buffé. Hon själv och hennes systrar hade bakat två tårtor var så det fanns allt från prinsess- till chokladtårtor. Så alla kunde ta den sorten de tyckte om (eller lite av alla) De vart mycke uppskattat av alla..
  • gumzan

    någon som beställt klänning från landy? hur lång tid tog det?

  • Kribban
    Enkla mini Pizzor Ingredienser 16-18 st

    2 1/2 dl pizzamix
    3/4 dl vatten
    1/2 dl italiensk tomatsås
    6 skivor rökt skinka
    1 1/2 dl riven ost


    Gör så här

    Sätt ugnen på 250°. Rör ihop pizzamix och vatten till en jämn och smidig deg. Kavla ut degen tunt på lätt mjölat bakbord. Tryck ut rundlar med t ex ett glas, 6 – 7 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Samla ihop resten av degen och kavla ut den på nytt. Tryck ut fler rundlar. Bred tomatsåsen på bottnarna. Skär skinkan i strimlor. Lägg på skinka och strö över osten. Grädda pizzorna i mitten av ugnen 7 – 9 min.


    __________________________________________________________________________________


    Detta (lite fuskiga) recept är super enkelt och de går bra att värma på dem lite i efterhand men de går oxå bra att äta kalla. Det går ju dessutom självklart att lägga på  precis vad man vill på dessa, en liten kvist ruccola eller en oliv eller två gör ju att de ser lite extra italienskt ut :)

  • Kribban

    Kom på ett recept till som funkar både kallt och varmt som oxå är enkelt att göra.... MINI PAJER MED FETA OST Ingredienser 32 st


    Pajdeg:
    5 dl vetemjöl
    150 g smör
    1 1/2 dl Kesella lätt

    Fyllning:
    200 g grekisk feta ost
    16 körsbärstomater
    6 ägg
    5 dl Matlagningsgrädde 15%
    2 krm salt
    2 krm svartpeppar


    svarta oliver och färsk basilika efter tycke och smak


    Gör så här

    Pajdeg: Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i 32 små engångsaluminiumformar. Låt formarna stå i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Mosa osten och dela tomaterna i halvor. Vispa ihop ägg grädde, salt och peppar. Lägg osten i formarna och häll på äggstanningen. Lägg i en tomathalva i varje form, nån oliv och ett basilika blad. Grädda i mitten av ugnen i 18-20 min

  • Tausen

    Åh låter jättegott! Tar det tid? Vi kommer väl ha ca 90 gäster...
    åh önskar verkligen att catering hade kunnat rymmas inom vår budget!

  • April 99

    vi ska också göra vår egen buffé + tårtor!
    vi är inte så krångliga av oss utan gillar enkelt så...menyn typ:
    Blir tysk potatissallad a la Sofia= jag (olja,rödlök,örter,citron,salt och peppar på kall färsk potatis). lätt att göra till många!
    till det gravad lax (får någon av våra pappor fixa)
    rostbiff, kanske älgstek a la svärfar,vegetasriskt alternativt (TIPS någon?)
    röror,kanske någon paj(receptet ovan gillar jag) sallad, färskt bröd

    jag har haft en bröllopskris i några dagar. fått veta att ett gäng nära och kära inte kan närvara den 5 juni :( det är 3 syskon (och deras familjer och respektive de gäller) som jag är uppväxta med, pappas kusins barn. vi har gjort allt ihop! gått på samma skola, haft alla semestrar ihop, nyår, påsk, sportlov,födelsedagar,studenten,komfirmation och helt vanliga middagar och vardagliga ting. Allt!
    men nu har jag lugnat mig (tror jag)finns lokalen ledig helgen efter så kör vi på det annars är det ödet eller nått och jag kan bjuda några andra som jag fått valt bort (kommer inte ha bjudit en enda kusin tillexempel)men det känns tråkigt, speciellt då jag kommer närvara på en av syskonens bröllop under hösten. alltså det är ju roligt att jag kan närvara på hennes,men endå lite sorligt eftersom de inte kan komma.hoppas på den 12:e nu då!

    hoppas jag får svar imorgon så jag göra klart inbjudningarna...mest datumet som saknas innan de ska skrivas ut!

  • Martinaa

    April 99:
    Va tråkigt att de inte kan komma. Hoppas det löser sig med den 12'e istället då!

    Nu har jag suttit och gjort de sista stämplarna till inbjudningskorten, puh! Nu ska det bara klistras fast alla delar och knytas rosetter på dem. Ska nog skicka ut dem i slutet på januari eller början på februari (alternativt se till att de kommer fram till den 5 februari då det är exakt fyra månader kvar).

  • Martinaa

    Tausen:
    Hehe... men är du uppe så i ottan och gör kort lär du nog vara klar innan solen går ner idag! :)

  • Kribban

    April 99: Hoppas ni kan byta datum, man vill ju att så många som möjligt av de nära och kära ska vara med, men som du sa det är väl ödet och då finns de ju plats över till någon vän eller kusin som man kanske varit tvungen att sortera bort (Fy vad "sortera bort" lät illa men ni förstår kanske vad jag menar...) Hoppas de löser sig.


    Vad gäller inbjudningarna så har jag allt klart utom innehållet. Väntar på att min H2B ska få tiden i kyrkan bekräftad så att jag kan skriva ut det.. Sen ska de bara klippas, fästas, knytas och så slickas ett och annat kuvert innan jag får iväg dem. Hoppas på slutet av veckan...


     

  • londonaire

    Hej!
    får jag plats i er tråd? idag har vi bestämt datum och bokat lokal.. nu ska vi bara bestämma oss om vi ska viga oss där eller om vi även ska boka kyrka :) känns overkligt, pirrigt och helt enkelt underbart! har inte sagt ett pip till någon, vi tänkte vänta och att inbjudningarna skickas ut utan att vi säger något.. gäller att hålla tyst! när har ni tänkt att skicka ut dem??

  • londonaire

    fniss... kanske ska skriva att vi bestämde den 19/6.. :)
    är alldeles nipprig tror jag... :)


    londonaire skrev 2010-01-11 18:39:06 följande:
    Hej!får jag plats i er tråd? idag har vi bestämt datum och bokat lokal.. nu ska vi bara bestämma oss om vi ska viga oss där eller om vi även ska boka kyrka :) känns overkligt, pirrigt och helt enkelt underbart! har inte sagt ett pip till någon, vi tänkte vänta och att inbjudningarna skickas ut utan att vi säger något.. gäller att hålla tyst! när har ni tänkt att skicka ut dem??
Svar på tråden JUNI 2010 nr 3