• Linie

    En tråd för vintagebrudar!

    Hej! Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd för alla blivande brudar som tänker gifta sig i vintage-stil! Det spelar ingen roll vilken era ni inspireras av (för mig är det framförallt 50-tal!), eller om ni planerar ett temabröllop fullt ut, eller bara vill gifta er i en klänning som andas vintage (eller är äkta vintage för den delen!).

    Själv ska jag gifta mig i en vadlång (s.k. tea length) 50-talsinspirerad klänning (den ska sys av en vän efter min design). Vårt bröllop blir inte ett rockabilly bröllop dock, som man skulle kunna tro efter klänningvalet, utan min blivande man kommer att ha en two-tone/ska kostym och musiken kommer att bli ska, rocksteady, motown och senare på natten (som en kompromiss med min blivande!) blir det även ett punkband.

    Tänkte att vi kunde byta idéer, tips och inspiration! Vad planerar ni? Vad ska ni ha på er? Ska ni ha tema på festen? Ja... let's discuss, vintage darlings!

  • Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!
  • Cltsp

    Det låter härligt! När jag tänker på den tidsepoken tänker jag cigarettmunstycken, rökiga jazzlokaler, snygga hårprydnader med fjädrar och glamour. Läckert!

    Har ni nån särskild Frank Sinatra låt utvald? Vi tänkte ha Fly me to the moon under vår vigsel men det blev inte så sedan. Vi körde Marilyn Monroe och Ricky Nelson ist.


    KatjaB skrev 2009-09-11 09:11:32 följande:
    cltsp: vi har tänkt ha lite 20-30 tals inspirerade kläder, dock är klänningen inte en tidstypisk rak och enkel variant utan mer princessig i formen, men med satin och spetsar och med sweetheart-format liv. Sambon ska ha kostym med väst i samma färg, käpp och plommonstop. håret ska ligga i 20-talsvågor och en bulle i nacken, och just nu håller vi på med danskurs för att lära oss sväva fram på dansgolvet till Frank Sinatra, lite wienervals för att övergå till quickstep eller foxtrot. Får se hur det blir i slutändan. Sen försöker vi få en känsla avglamuor och svunna tider i dukning osv.. lite gammaldags känsla på det. Helt 20-tal blir det ju som sagt inte, men det är tidsepoken 20-40 tal som är inspirationen iallafall
  • Linie

    bride in the city, jag gillar verkligen din klänning! ska bli spännande att se lite bilder från ert bröllop också! kommer du att lägga upp några bilder? Hoppas dagen blev underbar för er :). Jag älskar också dina ringar! väldigt vackra, är de antika?
    min kille försökte verkligen hitta en antik ring till mig, men i slutändan blev det en modern (men ändå vacker!).

  • KatjaB
    Cltsp skrev 2009-09-14 19:54:23 följande:
    Det låter härligt! När jag tänker på den tidsepoken tänker jag cigarettmunstycken, rökiga jazzlokaler, snygga hårprydnader med fjädrar och glamour. Läckert!Har ni nån särskild Frank Sinatra låt utvald? Vi tänkte ha Fly me to the moon under vår vigsel men det blev inte så sedan. Vi körde Marilyn Monroe och Ricky Nelson ist.
    ja, vi har funderat på fly me to the moon eller the way you look tonight.
    Inte helt spikat det där, men storbandsmusik ska det vara och gärna jazzigt.
    Vi skulle ju börja en danskurs men den vi ville gå fick inte tillräckligt många deltagare så nu ska vi eventuellt gå en kurs i Swing. Det är ju 40-tal, men jag känner mig aningen osäker på hur det går att dansa med brudklänning, hehe
  • KatjaB

    då blir det alltså först wienervals och sen övergår det till swing.. men vi får se.. vi måste ju lära oss först också

  • Bride in the city

    Åh, menar du min klänning? Tack! Nu fick du se den som du ville.


    Cltsp skrev 2009-09-14 19:49:59 följande:
    Åh vilken snygg klänning, jag älskar turkost!!
  • Bride in the city

    Tack, vad roligt att du gillar den. Dessutom hittade jag den vid första försöket. Hade en himla tur.

    Solitärringen, min förlovningsring, är arvegods från min mans sida och köptes troligtvis på Bohlins i Stockholm 1950. Ringen och klänningen är därmed jämngamla. Safirringen som är min vigselring är nygjord av Vasastans guldsmedja. Båda är i platina.

    Få se ang bilder. Har inte fått alla ännu. Kanske finns det några som känns anonyma nog att lägga ut här. Det är förstås lite snålt att inte dela med sig, jag kollar ju på andra, men jag känner mig inte helt bekväm med att ha bilder ute på mig. Vem som helst kan ju se dem, även icke-medlemmar! Man måste väl bli PLUS-medlem för att kunna stänga obehöriga ute. Morr


    Linie skrev 2009-09-16 22:00:14 följande:
    bride in the city, jag gillar verkligen din klänning! ska bli spännande att se lite bilder från ert bröllop också! kommer du att lägga upp några bilder? Hoppas dagen blev underbar för er :). Jag älskar också dina ringar! väldigt vackra, är de antika?min kille försökte verkligen hitta en antik ring till mig, men i slutändan blev det en modern (men ändå vacker!).
  • Bride in the city

    Psst, Linie, hur går det med designidéerna för din klänning?

    En favvissajt för min del är poshgirlvintage.

  • Junebug

    Har ni bestämt vilka låtar ni ska gå in/ut till? Det finns ju så många att välja på!

    Jag har budat på ett klänningsmönster på ebay nu och kontaktat en sömmerska.. så det lutar åt att jag kommer sy upp en klänning. Den blir vadlång (dvs tea-length) med sweetheart-urringning och mycket vidd i kjolen, tror det kan bli fint. Hur går det för er andra med klänningar?

    Katja B;
    Vi funderar på att ha "It had to be you" med Frank Sinatra. Sinatra känns som ett måste på bröllop :)

    Vi har gått på Lindy hop kurs två terminer, kan varmt rekommendera det! Hyfsat lätt att lära sig och väldigt roligt! Vi tänkte dansa swing till vår första låt, men nu funderar jag på att börja med en lugn istället.

  • KatjaB

    ja, det stod swing/lindyhop på kursen vilket jag tror är samma sak?

  • KatjaB
    Junebug skrev 2009-09-17 09:25:29 följande:
    Har ni bestämt vilka låtar ni ska gå in/ut till? Det finns ju så många att välja på!Jag har budat på ett klänningsmönster på ebay nu och kontaktat en sömmerska.. så det lutar åt att jag kommer sy upp en klänning. Den blir vadlång (dvs tea-length) med sweetheart-urringning och mycket vidd i kjolen, tror det kan bli fint. Hur går det för er andra med klänningar?Katja B;Vi funderar på att ha "It had to be you" med Frank Sinatra. Sinatra känns som ett måste på bröllop :)Vi har gått på Lindy hop kurs två terminer, kan varmt rekommendera det! Hyfsat lätt att lära sig och väldigt roligt! Vi tänkte dansa swing till vår första låt, men nu funderar jag på att börja med en lugn istället.
    har du sett den här första dansen? helt underbar
  • Linie

    den dansen gillar jag!! jag och min kille har precis börjat prova på lite swingmusik, det är något som vi antar att vi skulle gilla men inte riktigt har lyssnat på än.. däremot älskar jag ragtime från 40 och 50-talet och jazz, men det gör inte min kille, så jag undrar hur jag ska lyckas få in lite sån musik ändå utan att han märker.. ;)

    Är era killar också intresserade av retro/vintage, gammal musik osv? Min kille älskar 50-tal på mig, men han klär sig inte så själv, hans inspiration är mer "rudeboy"/2 tone från 60 och 70-talet, fast han klär sig faktiskt rätt så "vanligt" för det mesta.

    Bride in the city.. åh det är speciellt med arvegods. Min killes mamma erbjöd mig sin ring, men den är från 70-talet och faller mig verkligen inte i smaken... tyvärr! gult guld och "cluster"-fattning. Nej det var synd... Men jag kikar lite på en antik vigselring i platina som jag hittat, helt enkel och slät bara, antagligen från 1920-talet. Men det är så tidigt att köpa ringen nu, och jag skulle å andra sidan vilja designa en egen, tex rundad (se i mitt bildgalleri för exempel från www.stepheneinhorn.co.uk)

    hoppas du hittar några bilder som känns okej att lägga ut! Det vore kul att se hur ni såg ut! kanske fotoshoppa bort era ansikten?

    Tja, jag har inte kommit längre med klänningen ännu.. jag har två erbjudanden om hjälp att sy den av duktiga personer, så det lutar åt att det blir en klassisk vit klänning med mycket vidd i kjolen! Jag har många halterneck-klänningar och jag är lite trött på att visa så mycket urringning faktiskt, så jag tror brudklänningen får bli lite mer oskuldsfull!

    Jag visade lite bilder för min kille och spets gick verkligen inte hem... så det kanske lutar mot att det blir siden utan spets. Hur mycket bryr ni er om vad era killar tycker?! Min kille har väldigt starka åsikter om vad han tycker om, och generellt har han väldigt god smak när det gäller kläder, design, inredning osv. så jag förlitar mig ganska ofta på vad han tycker..

    jag har lagt in några bilder på klänningar jag gillar i mitt galleri!

    ursäkta det långa inlägget igen! :)


    KatjaB skrev 2009-09-19 23:05:00 följande:
    har du sett den här första dansen? helt underbar
  • KatjaB

    jag vill ju gärna att min sambo ska tycka att jag är fin, och han vet ju lite vad jag passar i också. Så jag har visat en del bilder för att kolla av med honom, men sen får han inte se slutresultatet förren dagen D, jag är otålig som tusan och vill visa, men han tycker att det är kul att inte veta.

    Annars så är vi nog inte så vintage av oss i stilen, han är med 80-tal i klädstil och jag har väl ofta tweedkjolar, knälångt och pups, ja lite "damigt" sådär som på 40-talet. Men det är olika, beror väl på humöret. Hemma har vi dock en del 50-tals möbler

  • Linie

    oj! jag har fixat det nu tror jag...


    KatjaB skrev 2009-09-26 18:56:47 följande:
    ditt galleri syns förresten inte
Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!