Inlägg från: KatjaB |Visa alla inlägg
  • KatjaB

    En tråd för vintagebrudar!

    vi har tänkt ha 20-tals anda på klädsel och frisyr. Inte helt och fullt 20-tal kanske på min klänning, men iallafall åt det hållet. tänker mig hollywood glamour från gamla filmer, tider när håret låg i lagda vågor, man rökte cigaretter med munstycke och hade långa satinnattlinnen.. typ. Tycker det är så fint! Får se om vi lyckas förverkliga det också

  • KatjaB

    åh, måste in och kolla. Kommer faktiskt ha en a-linjeformad vidd på kjolen, men annars så kommer tyget och stilen vara med 20-tal.. framförallt hår smink och såna detaljer ska vara det. M2b ska också ha 20-tal, frisyr har vi inte pratat om men han vill ha plommonstop.. tror dock att det är egentligen 10-tal?
    Jag har iallafall kommit så långt som att veta att jag vill ha gräddfärgade romantiska spetsunderkläder, gärna med en gammaldags touch, (och korsett) men längre än så har jag inte kommit

  • KatjaB

    cltsp: vi har tänkt ha lite 20-30 tals inspirerade kläder, dock är klänningen inte en tidstypisk rak och enkel variant utan mer princessig i formen, men med satin och spetsar och med sweetheart-format liv. Sambon ska ha kostym med väst i samma färg, käpp och plommonstop.
    håret ska ligga i 20-talsvågor och en bulle i nacken, och just nu håller vi på med danskurs för att lära oss sväva fram på dansgolvet till Frank Sinatra, lite wienervals för att övergå till quickstep eller foxtrot. Får se hur det blir i slutändan.
    Sen försöker vi få en känsla avglamuor och svunna tider i dukning osv.. lite gammaldags känsla på det.

    Helt 20-tal blir det ju som sagt inte, men det är tidsepoken 20-40 tal som är inspirationen iallafall

  • KatjaB
    Cltsp skrev 2009-09-14 19:54:23 följande:
    Det låter härligt! När jag tänker på den tidsepoken tänker jag cigarettmunstycken, rökiga jazzlokaler, snygga hårprydnader med fjädrar och glamour. Läckert!Har ni nån särskild Frank Sinatra låt utvald? Vi tänkte ha Fly me to the moon under vår vigsel men det blev inte så sedan. Vi körde Marilyn Monroe och Ricky Nelson ist.
    ja, vi har funderat på fly me to the moon eller the way you look tonight.
    Inte helt spikat det där, men storbandsmusik ska det vara och gärna jazzigt.
    Vi skulle ju börja en danskurs men den vi ville gå fick inte tillräckligt många deltagare så nu ska vi eventuellt gå en kurs i Swing. Det är ju 40-tal, men jag känner mig aningen osäker på hur det går att dansa med brudklänning, hehe
  • KatjaB

    då blir det alltså först wienervals och sen övergår det till swing.. men vi får se.. vi måste ju lära oss först också

  • KatjaB

    ja, det stod swing/lindyhop på kursen vilket jag tror är samma sak?

  • KatjaB
    Junebug skrev 2009-09-17 09:25:29 följande:
    Har ni bestämt vilka låtar ni ska gå in/ut till? Det finns ju så många att välja på!Jag har budat på ett klänningsmönster på ebay nu och kontaktat en sömmerska.. så det lutar åt att jag kommer sy upp en klänning. Den blir vadlång (dvs tea-length) med sweetheart-urringning och mycket vidd i kjolen, tror det kan bli fint. Hur går det för er andra med klänningar?Katja B;Vi funderar på att ha "It had to be you" med Frank Sinatra. Sinatra känns som ett måste på bröllop :)Vi har gått på Lindy hop kurs två terminer, kan varmt rekommendera det! Hyfsat lätt att lära sig och väldigt roligt! Vi tänkte dansa swing till vår första låt, men nu funderar jag på att börja med en lugn istället.
    har du sett den här första dansen? helt underbar
  • KatjaB

    jag vill ju gärna att min sambo ska tycka att jag är fin, och han vet ju lite vad jag passar i också. Så jag har visat en del bilder för att kolla av med honom, men sen får han inte se slutresultatet förren dagen D, jag är otålig som tusan och vill visa, men han tycker att det är kul att inte veta.

    Annars så är vi nog inte så vintage av oss i stilen, han är med 80-tal i klädstil och jag har väl ofta tweedkjolar, knälångt och pups, ja lite "damigt" sådär som på 40-talet. Men det är olika, beror väl på humöret. Hemma har vi dock en del 50-tals möbler

Svar på tråden En tråd för vintagebrudar!