• EmmaPemma

    Hur lång uppsägningstid??

    Är det någon som vet hur man skall tyda sin uppgsägningstid?

    Enligt mitt avtal har jag än så länge 1 månads uppsägningstid (från arbetstagarens sida).

    Hur blir det om jag säger upp mig t ex. 10 januari. Har jag då rätt att lämna jobbet den 10 februari, eller är det månadsvis som det gäller (dvs. 1 mars).

    Jag har letat som en galning efter information om detta, men inte hittat något .
    Jag hoppas verkligen att 1 månad = 30 dagar, men är det någon som vet?

  • Svar på tråden Hur lång uppsägningstid??
  • Norrbottensbrud

    EmmaPemma: Jag sade upp mig den 12:e i månaden och hade tre månaders uppsägningstid. Jag hade då min sista dag tre månader senare den 12:e.

  • Signatur

    Vi har en månad från det datum vi säger upp oss dvs säger jag upp mig 10 febuari så slutar jag 10 mars.

  • EmmaPemma

    Tack för alla nya svar!

    Det verkar som att alla har varit med om "olika".

  • snuttepuffan

    EmmaPemma

    Även om matten kanske inte blev rätt så var poängen att om det står endast "en månads uppsägningstid" så lär det ju vara det också när det finns såna långa och knepiga formuleringar...

  • Lilla_my

    Jag har bara varit med om att uppsägningstiden gäller från det datum man sägs/säger upp sig och x antal månader framåt.
    Det här hittade jag på nätet:
    "Uppsägningstiden börjar löpa från det att arbetstagaren fått del av uppsägningen. Uppsägningstiden är minst en månad. Om arbetstagaren har varit anställd längre än två år är uppsägningstiden två månader eller mer. I centrala kollektivavtal kan det finnas ytterligare regler om uppsägningens längd."

  • NYCsvensk

    Vad du ar duktig som verkligen forsoker forsta vad foretaget menar med sina formuleringar!!!!

    Om det blir problem sa kan du val bara saga att du tolkade beskrivningen som 30 dagar och inget mer?! Vad kan de du jobbar for egentligen gora om du val skall sluta? De kan ju inte sparka dig!!!

    Jag skulle tanka att det var 30 dagar det gallde, fasst det ar ju klart. Om det star en manad och inte 30 dagar kan det bli knivigt!!!

    Lycka till fran en som lever i landet dar man har tva veckors uppsagningstid.

  • f.d. Svart brud

    På vårt jobb har det varit exakt på dagen efter antalet månad(er).

    Har man sagt upp sig den 10:e så har den 10:e nästa månad varit sista arbetsdagen

  • EmmaPemma

    Vad snälla ni är allihop som svarar .

    NYCsvensk:
    ja, det är inte mycket min arbetsgivare kan göra om jag slutar . I värsta fall så skulle man väl få sjukanmäla sig sista dagarna (om det skulle bli problem), för man prioriterar ju sitt nya jobb högre.

    Det ordnar sig säkert!

  • gift liten sessa

    Jag fick sluta innan uppsägningstiden tog slut eftersom det fanns en som kunde ta över mitt jobb, då den hon vikarierade för kom tillbaka efter mammaledighet. Ibland kan man ha tur också!

  • EmmaPemma

    Sådan tur kommer jag nog inte ha, med tanke på att vi konstanst har MYCKET att göra och att det tar flera veckor att lära upp någon ny.

    Så jag kommer antagligen inte kunna gå så fort jag vill, utan de håller nog på mig så länge de kan .

    Men man kan ju alltid hoppas .

  • Fea

    Hej

    Jag jobbar på ett fackförbund, så jag kan svara på din fråga.

    Om det står en månad uppsägningstid så betyder det 30, eller möjligtvis 31, dagar. Dvs har du sagt upp dig den 18:e mars så är den 18:e april din sista dag. Detta är det normala på hela arbetsmarknaden. Visst kan det finnas annat, men det där att man skulle gå vid månadsskiftet har jag aldrig sett.

    Säg upp dig skriftligt för att det inte ska bli något bråk om vilken dag du sa upp dig.

    Om du vill sluta tidigare än så måste du komma överens med arbetsgivaren, också helst skriftligt. Skulle du bara på eget bevåg sluta tidigare så bryter du ert avtal (dvs avtalet om din anställning mellan dig och arbetsgivaren). Då kan du bli skadeståndsskyldig, ifall arbetsgivaren vill jävlas med dig. Inte att rekommendera.

    Om du sjukskriver (utan att vara sjuk) dig kan du också råka illa ut. Blir du påkommen så kan fallet tas till domstol och du kan dömas till bidragsfusk. Så jag skulle inte rekommendera det heller.

    Det enklaste för att få hjälp mot krångliga chefer och att tolka avtal är förstås att gå med i facket. Många fack, som vi, har dessutom grundkurser för medlemmar där man får lära sig sina rättigheter.

  • EmmaPemma

    Fea:
    en aningens reklam eller .

    Facket ger jag tyvärr inte så mycket för. Jag vet det mesta om mina rättigeter, det var framförallt definitionen av "1 månad" som jag behövde hjälp med (och det känns lite ondödigt att gå med i facket för en sådan sak) .

  • Fea

    Naturligtvis lite reklam, jag tycker ju själv att det är bra att vara med och det har hjälpt mig väldigt mycket. Men du är fri att fatta ditt eget beslut.

  • gift liten sessa

    Mitt fack har hjälpt mej jättemycket men då jobbar jag hos en mycket liten arbetsgivare som inte riktigt vet hur saker ska gå till... Det är säkert skillnad om man jobbar på ett stort företag som är lite proffsigare.

  • laina

    Jag är både anställd och har ett eget AB. Måste få säga att fackets hjälp beror mycket på vilken person man har att göra med. I min anställning gör facket ingenting trots påstötningar från anställda. Mitt företags fackförbund försökte (och i viss mån försöker) rent ut sagt lura oss i tron att vi var okunniga om avtalet i fråga.

Svar på tråden Hur lång uppsägningstid??