Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

    Roaccutan mot akne - hjälp!

    Jag har också ätit Roaccutan i två olika omgångar, och det har hjälp men jag har inte helt blivit av med acnen. Biverkningarna som jag fick var torr hud och torra läppar, vilken man kan leva med. Men vad som är viktigt är att man inte får bli gravid under behandlingstiden och ett tag efter, eftersom medicinen kan ge fosterskador.

  • Bröllopstokiig

    Lite uppdatering om någon är intresserad:

    Jag fick Roaccutan och har nu ätit en låg dos i en vecka. Idag gick jag upp till den dos som dermatologen gett mig (0.63mg/kg/dygn). Rekommenderade dosen är ju mellan 0.5-1mg/kg/dygn, så jag ligger alltså ganska lågt vilket känns skönt.

    Hittills har jag fått torr hud och lite torra läppar. Jag smörjer in mig med moisturizer morgon och kväll och använder lip balm hela tiden. Igår när jag snöt mig kom det lite blod, men inte mycket.

    Jag räknar med att biverkningarna kommer blir ganska rejäla nu när jag dubblar dosen till 0.63 (tog alltså hälften första veckan).

    Hittills har hyn blivit mycket bättre, men den fruktade uppblossningen kan lura runt hörnet, så jag har förberett mig på det värsta. Men det är ju helt normalt att det blir rejält mycket sämre innan det blir bättre. Får se vad som händer...

    Och Roaccutan är uppenbarligen väldigt mycket billigare här i Australien. Jag betalar 25 dollar (typ 140 kronor) för 60 tabletter (20mg), alltså en månads förbrukning med min dos. Himla tur för mig!! (och undrar lite varför de är så dyra i sverige...)

Svar på tråden Roaccutan mot akne - hjälp!