• Zandraaa

    Honnörsbordet. Skillda föräldrar

    Hur gör man då? Vill gärna ha med 2 iaf av extra föräldrarna :P men då får vi ta allihopa. Tyvärr kommer de nog bli en mindre. Så de kommer vara min mamma och hennes man, min pappa, sambons mamma och hennes man, sambons far och hans fru. Men hur man kan sätta dom allihopa vid bordet? Kan man sätta andra där också? Ska tärna och bestman också sitta där?

  • Svar på tråden Honnörsbordet. Skillda föräldrar
  • Aniara4
    sommar2014 skrev 2013-02-11 22:22:28 följande:
    TS: Mitt förslag är att ni utgår från "standardplaceringen" och så fyller ni på med bonusföräldrarna på utsidorna utifrån vilka ni tror kan trivas ihop.

    Brudgummens mor - brudens far - bruden - brudgummen - brudens mor - brudgummens far

    (fr vä till höger sett fr gästernas håll)
    Så tycker jag också, och vi gjorde så, förutom att min pappa inte var med, honom hoppade vi helt sonika över och ersatte inte honom med någon. Traditionellt sitter ju brudens föräldrar på vardera sidan om brudparet, med brudgummens föräldrar utanför. Sen kan man fylla på med andra nära släktingar, och föräldrars nya partners kan ju vara såna. Vi hade tre såna respektive, och min mammas man hade svärfars fru till bordet. Men de satt längre ut än föräldrar och syskon.

    Sen håller jag med Chicita om att platserna längst in på mittersta tungan/tungorna på ett E-bord kan vara de bästa ur konversation-med-brudparet-synpunkt. Vi satte våra närmaste vänner där, och jag tycker också det funkar bra att ha tärnor/marskalkar, som ju ofta är nära vänner, där.
  • anne på grönkulla
    afturelding skrev 2013-03-11 12:25:22 följande:
    Vid vårat honörsbord sitter vi, mina två tärnor, sambons marshalk, mina föräldrar och sambons far + fru och hans mor. Svärmor har sambo, men det är inte säkert att han kommer. Och gör han det så får han stta på en tunga, eftersom att han inte tillhör familjen på samma sätt. Oerhört fel enligt etiketten, men det passar oss bäst. 
    Tycker det låter både vettigt och korrekt, varför skulle det vara fel enligt etiketten?
  • trixie71
    PiaB skrev 2013-03-10 20:19:48 följande:
    Vi kommer att bli sex stycken vid hönnörsbordet. Vi fick problem eftersom min blivande mans föräldrar är döda. Men tillslut valde han sin äldsta bror med fru, som liksom får ta föräldrarnas plats där och då. Han tyckte det var svårt att välja bland sina fyra syskon, så då tog han den äldsta.
    Sedan sätter vi hans andra syskon och min bror närmaste oss på tungorna.
    Hur många man kan ha på honnören beror väl också på om man har U eller E bord och hur många gäster man har.Vi blir 37 om alla kommer så fler än sex käns mycket för oss

    Samma situation här, men vi tänker oss nåt i stil med:
    Brudens dotter(tärna1) - brudens far - brud - brudgum - brudens mor - brudens dotter (tärna2)
    Vi har totalt 4 bröder med resp. som vi måste pytsa ut på tungorna på nåt vettigt sätt :)
    Men jag håller nog med om att fler än 6 vid honnörsbordet känns knepigt, vi blir ungefär lika många som ni :)

  • Fenuril

    Måste man ha honnörsbord? Och måste det isf vara just föräldrarna som sitter där? 

    Det känns som om hur vi än gör blir det fel, och vi funderar på att bara ha brudföljet vid bordet. Dvs tärnor och marskalker. Men det kanske blir jättefel? Jag är rädd att såra folk...

  • Emelie87
    Fenuril skrev 2013-03-13 11:16:58 följande:
    Måste man ha honnörsbord? Och måste det isf vara just föräldrarna som sitter där?

    Det känns som om hur vi än gör blir det fel, och vi funderar på att bara ha brudföljet vid bordet. Dvs tärnor och marskalker. Men det kanske blir jättefel? Jag är rädd att såra folk...
    Egentligen är ju huvudregeln för bröllop att man får göra som man vill, men jag tror personligen att det kan bli lite konstigt om man har sina föräldrar på bröllopet men att de får sitta någon annanstans eftersom man har sina kompisar vid honnörsbordet istället.

    Om man har så pass dålig relation till sina föräldrar att man inte vill ha dem vid honnören kanske man inte ska bjuda dem? Och om det är föräldrar som inte tål varandra så ska de ju som sagt inte sitta bredvid varandra ändå. Kanske bättre att göra som SofiaMagdalena då och bara ha brudparet vid ett eget bord.
  • afturelding
    anne på grönkulla skrev 2013-03-13 08:54:17 följande:
    Tycker det låter både vettigt och korrekt, varför skulle det vara fel enligt etiketten?
    Partners ska ju sitta i närheten av varandra, och sambo går att likställa med förlovade numera. Annars är det rätt, men det är just hennes sambo som ställer till det. Men så länge han får folk att prata med så får det vara så :)
  • Fenuril
    Emelie87 skrev 2013-03-13 11:25:45 följande:
    Egentligen är ju huvudregeln för bröllop att man får göra som man vill, men jag tror personligen att det kan bli lite konstigt om man har sina föräldrar på bröllopet men att de får sitta någon annanstans eftersom man har sina kompisar vid honnörsbordet istället.

    Om man har så pass dålig relation till sina föräldrar att man inte vill ha dem vid honnören kanske man inte ska bjuda dem? Och om det är föräldrar som inte tål varandra så ska de ju som sagt inte sitta bredvid varandra ändå. Kanske bättre att göra som SofiaMagdalena då och bara ha brudparet vid ett eget bord.
    Åh, nej jag har jättebra relation till mina föräldrar (även om deras nya inte har så bra relation med varandra...). Däremot är alla skilda med nya partners, så det blir tio personer (inklusive oss) vid honnörsbordet, det fungerar inte rent praktiskt. Absolut max 6 får plats, och då är det TRÅNGT. Så, vilka ska man utesluta? Det fungerar inte alls, hur man än gör så blir någon sårad. 

    Därför funderar jag på andra alternativ, E-bord får inte plats, utan det är små bord med fyra till sex vid varje i en avlång lokal. Så bordsplaceringen är en mardröm. ^^
  • Aniara4
    Fenuril skrev 2013-03-13 13:53:16 följande:
    Åh, nej jag har jättebra relation till mina föräldrar (även om deras nya inte har så bra relation med varandra...). Däremot är alla skilda med nya partners, så det blir tio personer (inklusive oss) vid honnörsbordet, det fungerar inte rent praktiskt. Absolut max 6 får plats, och då är det TRÅNGT. Så, vilka ska man utesluta? Det fungerar inte alls, hur man än gör så blir någon sårad.
    Men i så fall borde det väl vara ganska lätt att motivera att ni två och era biologiska föräldrar är de 6 som sitter vid honnörsbordet? Ingifta styvföräldrar brukar traditionellt prioriteras lägre vid formella tillställningar, och det finns absolut inget som säger att era föräldrar måste få ha sina respektive vid samma bord - såvida de inte är nyförlovade och -förälskade och därför bör få sitta tillsammans och ägna varann all sin uppmärksamhet....

    Men jag tycker nog man kan välja att sitta tillsammans med brudföljet också om det känns mer rätt, bara man pratar med föräldrarna i förväg så att de är införstådda med hur ni tänker och att det inte är en dissning. Särskilt om föräldrarna är traditionella och/eller lättkränkta!
  • Fenuril
    Aniara4 skrev 2013-03-13 14:01:37 följande:
    Men i så fall borde det väl vara ganska lätt att motivera att ni två och era biologiska föräldrar är de 6 som sitter vid honnörsbordet? Ingifta styvföräldrar brukar traditionellt prioriteras lägre vid formella tillställningar, och det finns absolut inget som säger att era föräldrar måste få ha sina respektive vid samma bord - såvida de inte är nyförlovade och -förälskade och därför bör få sitta tillsammans och ägna varann all sin uppmärksamhet....

    Men jag tycker nog man kan välja att sitta tillsammans med brudföljet också om det känns mer rätt, bara man pratar med föräldrarna i förväg så att de är införstådda med hur ni tänker och att det inte är en dissning. Särskilt om föräldrarna är traditionella och/eller lättkränkta!
    Ja, du har rätt. Det är kanske så enkelt. =) 

    Det jag kan känna är att festen blir lite roligare om folk får sitta tillsammans med folk som dom trivs och kan ha kul med. Och även om både mina och blivandes föräldrar har bra relationer med sina ex, så är det kanske inte den ultimata bordspartnern... Det är svårt sånt här tycker jag.  Men jag borde nog prata med dom först och främst, så jag vet hur dom tänker. =) 
  • Aniara4
    Fenuril skrev 2013-03-13 14:10:11 följande:
    Ja, du har rätt. Det är kanske så enkelt. =) 

    Det jag kan känna är att festen blir lite roligare om folk får sitta tillsammans med folk som dom trivs och kan ha kul med. Och även om både mina och blivandes föräldrar har bra relationer med sina ex, så är det kanske inte den ultimata bordspartnern... Det är svårt sånt här tycker jag.  Men jag borde nog prata med dom först och främst, så jag vet hur dom tänker. =) 
    Men de behöver ju inte sitta med sina ex! Din mamma sitter med hans pappa, och din pappa med hans mamma. Ibland är det traditionella bäst!
Svar på tråden Honnörsbordet. Skillda föräldrar