• baboo

    Vilka sitter vid honnörsbordet?

    Som rubriken lyder. Vilka satt/ska sitta vid ert honnörsbord? Ofta är det kanske bara föräldrar? Jag tycker mycket om mina föräldrar och svärföräldrar och det gör min fästman också men vi skulle gärna vilja ha våra syskon med respektive och barn vid samma bord också. Frågan är hur man löser det rent praktiskt. Om de hamnar långt ifrån så spelar det kanske ingen roll? Totalt skulle vi bli 17 stycken. Funderar på om man kan vinkla två bord från bordet där vi sitter... Förslag, tankar ideer?

  • Svar på tråden Vilka sitter vid honnörsbordet?
  • stormhelen

    Det vanligaste tror jag är att iaf brudparet och deras föräldrar sitter vid honörsbordet. De är ju rätt så självklara kandidater till honörsbordet.


    Men man kan nog göra lite som man vill med de andra platserna. Då kan man ju utgå fårn hur man själv vill ha det. Vi kommer att ha ett ganska så långt honörsbord (14 st platser).


     


    Så här kommer vårt homörsbord att bli:


     mitten sitter jag och min m2b. Jag sitter till höger om min blivande make.


    Bredvid mig på min höger sida sitter min pappa, bredvid honom brudgummens mamma (får bli hans biologiska mamma då hans föräldrar är skilda).Bredvid henne kommer mina tre tärnor att sitta samt den ena tärnas pojkvän (han får sitta längst ut på ena kanten).


    Brevid min m2b sitter min mor, bredvid henne sitter brudgummens far, brevid honom sitter min m2b:s "plast" mamma.


    Bredvid henne sitter marsalken (best man), bredvid honom toast mastern och brevid honom toastmadame (som även är toastmasterns fru).


     

  • daniiel

    Brud och brudgum sitter såklart vid honnörsbordet, bruden till höger om brudgummen. Sedan ska, traditionellt sett, brudens far sitta brevid bruden och brudgummens mamma brevid honom. Brevid brudgummen ska sedan brudens mor sitta och brevid henne brudgummens far. Sedan placerar man ut övrig släkt, ju äldre och närmare brudparet dom står, desto närmare brudparet ska dom sitta. Om man vill ha någon mer vid honnörsbordet avgör man själv. Efter det ska brudparets vänner sitta och till sist, längst från brudparet sitter bekanta.

    Nu kan ju familjeförhållanden se olika ut och vissa har bara en, eller ingen, förälder i livet osv. Därför är det många som gör sin egen variant av honnörsbord och placerar lite som man vill :)

    Vi valde att göra såhär



    Vilket ju inte är en helt traditionell bordsplacering, men en välfungerande :) Vi var 60 personer, hade ett honnörsbord med 10 personer och sedan tre tungor ut från det. Jag tycker det blev väldigt lagom :)
  • kitkät

    Jag är syrian och min fästman är svensk. Enligt syriansk kultur så sitter brudparet och deras brudfölje (brudtärnor och marskalkar) vid honnörsbordet och så ska även vi sitta under vår bröllopsmiddag. Brudtärnorna är mina bästa vänner och våra marskalkar är min respektive hans bror. 

    Vårt bord kommer vara avlångt med plats för 6 personer. Resten av borden kommer vara runda, placerade som "öar" i festlokalen! Vid borden närmast honnörsbordet kommer hans och min närmaste familj att sitta. Så med andra ord, närmsta familjen/släkten sitter närmast honnörsbordet. 

     

  • SandraM

    Vi hade ett stort bröllop och stället vi hade bröllopet på ville av säkerthetskäl (nödutgångar, etc) men också av praktiska skäl så att de kunde servera mat och dryck utan att spilla att vi skulle vara iaf 8 personer vid honnören.


     


    Vi hade våra föräldrar och sen äldsta brodern (både jag och min man har bröder) med respektive. Dessutom var de här brorsorna våra toastmasters så det blev jättebra!

  • jimsan78

    Vi ska sätta de två borden som ett T. På honnörsbordet kommer vi och våra föräldrar sitta. På det andra kommer resten sitta, syskon, deras respektive, kusiner och vänner.

  • Aniara4

    Det beror ju på hur långt honnörsbord man har.

    Vid vårt honnörsbord med 14 personer satt våra föräldrar (utom min pappa) och deras respektive, våra syskon och deras respektive, samt en morbror och prästen som var en kompis. Föräldrar var närmast, därefter syskon, och därefter respektive. Vi hade ett E-bord med fyra tungor direkt ut från honnörsbordet (inget mellanrum), så de som satt längst in på de två mittersta tungorna var ganska nära oss. Där satt våra närmaste vänner.

    Vi hade inget brudfölje, men det hade nog inte påverkat placeringen så mycket eftersom de nog i så fall varit våra närmaste vänner, och vi hade nog satt dem på samma ställe då också.

  • afturelding

    Vid vårat honörsbord ska våra föräldrar (fem personer, sambons föräldrar är skiljda och hans far är omgift) sitta, samt mina tärnor och sambons marschalk. Och så vi, såklart. Min sambo har många syskon, så det går inte att lösa praktiskt att ha dem där. Vi har c.a 50-60 gäster, och sammanlagt har vi 7 syskon. 

  • Chicita

    Varje bord kunde man sitta 6 personer på (tre på varje sida). Alltså varje fysiskt bord. Sen satte vi ju ihop flera bord till långbord.
    Men vi valde att bara sitta 2 på varje bord på honnörsbordet för att få lite armbågsutrymme...
    Tärnor och marskalker var makens båda bröder + deras sambo/flickvän (det var kortare att skriva det på bilden jag gjorde lite snabbt Tungan ute ) Så så här löste vi placeringen av våra nära och kära...

    Sen hade vi ju skrivit ut att klädseln påverkade bordsplaceringen. Så mina jobbarkompisar som valde att klä sig i fina adelskläder fick sitta bredvid våra toastmasters, medans makens släktingar som valde borgare hamnade längre bort.
    Förutom min pappa, min styvmor och min bror så var bara mina två kusiner med respektive med så jag hade inga större problem att placera min släkt...

    Hmm såg nu på bilden att brorsan hade "halkat ner" ett hack eller två. (det är han som har munkkåpa på bilden) Undrar om dom bytte med varandra vid bordet. Han var placerad närmast honnörsbordet från början i alla fall.. Tungan ute



  • TheD

    Från vänster:
    Tärna (syster) - pappa - jag - maken - mamma - marsalk


     


     

  • MTB

    Men vart sätter man min mormor och min sambo´s farmor? funderar på om de ska sitta vid honörsbordet alternativt att dom sitter med folk/familj dom faktiskt känner igen, kanske blir för stimmigt annars.

  • Längtandsfull

    tror det blir såhär..


    min mammas man- vår dotter- min mamma- min pappa- jag- min sambo- min sambos mamma- min sambos pappa- vår son


     


    men de är inte helt spikat än..


    det dumma är att vi blir 4 på min sida och 3 på sambons sida.. blir ojämt.

  • Aniara4
    Längtandsfull skrev 2013-01-19 21:17:27 följande:

    tror det blir såhär..


    min mammas man- vår dotter- min mamma- min pappa- jag- min sambo- min sambos mamma- min sambos pappa- vår son


     


    men de är inte helt spikat än..


    det dumma är att vi blir 4 på min sida och 3 på sambons sida.. blir ojämt.


    Kan ni inte ha en traditionell placering då, så blir det inte som två sidor?

    Alltså (sett som om man står mittemot er):  din sambos mamma - din pappa - du - sambon (ja, eller maken då ju!) - din mamma - och så antingen barnen tillsammans på ena sidan, eller en på vardera sidan, och din mammas man någonstans där det känns bäst? Sen hamnar ju inte ni exakt i mitten om ni har ett udda antal personer på honnörsbordet, men det är ju inte hela världen heller.
  • stormhelen
    Aniara4 skrev 2013-01-20 00:01:01 följande:
     och så antingen barnen tillsammans på ena sidan, eller en på vardera sidan, 
    Kanske bra om barnen sitter tillsammans på ena kanten? (speciellt om de är lite yngre). Då har de ju någon hyffsat jämnårig att prata med. Barn brukar ju tycka att vuxna är super tråkiga. Solig
  • Aniara4
    MTB skrev 2013-01-19 20:40:52 följande:
    Men vart sätter man min mormor och min sambo´s farmor? funderar på om de ska sitta vid honörsbordet alternativt att dom sitter med folk/familj dom faktiskt känner igen, kanske blir för stimmigt annars.
    Kan ni sätta dem vid honnörsbordet är det nog fint, det finns en tradition att man ska "hedra" äldre släktingar med en fin placering. Vi hade inga mor- eller farföräldrar kvar i livet, men fick in min morbror som är äldst i släkten på honnörsbordet.

    Men sen måste man ju också ta hänsyn till var man tror de skulle trivas bäst, om de vill sitta med personer de känner, och kanske om de är gamla och skröpliga, kanske hör dåligt osv. Kolla gärna om ni misstänker att någon kanske hör sämre på ena örat, så man tänker på att sätta dem med rätt sida till!
  • stormhelen
    Aniara4 skrev 2013-01-20 13:48:53 följande:
    Kan ni sätta dem vid honnörsbordet är det nog fint, det finns en tradition att man ska "hedra" äldre släktingar med en fin placering. Vi hade inga mor- eller farföräldrar kvar i livet, men fick in min morbror som är äldst i släkten på honnörsbordet.

    Men sen måste man ju också ta hänsyn till var man tror de skulle trivas bäst, om de vill sitta med personer de känner, och kanske om de är gamla och skröpliga, kanske hör dåligt osv. Kolla gärna om ni misstänker att någon kanske hör sämre på ena örat, så man tänker på att sätta dem med rätt sida till!

    Precis håller helt med! Å' det gäller ju alla så att säga. Att de sitter med en eller två som de trivs med sedan försöker man blanda lite så att det inte blir för grupperat. (tycker jag iaf)


     


    Jag fick ett tips om att om de äldre itter ute på tungorna så är det bra om de sitter så att de slipper vrida på nacken för att kunna se brudparet. Dels för att det är jobbigt för dem och det kan vara svårt att höra.


    Jag tyckte iaf att det var ett jätte bra tips, som vi ska tänka på när vi börjar med bordsplaceringen.

  • MTB

    Tack för era synpunkter =)

    Jo jag hade nog tänkt att sätta de äldre damerna vid honörsbordet. Sambons farmor kan ju få sitta med sin son (svärfar) men min mormor blir ju då placerad vid min svärmor. Iof så skulle man ju kunna sätta "tungorna" i angränsning med folk dom känner till oxå. hmmm.. tål att tänkas på.

  • baboo

    Har varit på flera bröllop då man gjort som chicita. Tror dock inte att det kommer funka för oss då lokalen är avlång fast på det andra hållet. Så vi kommer nog ha kortar bord och lite mer utspridda. Får klura lite på det. Ska på ett möte med de som äger lokalen och har hand om maten så får vi se om de har några ideer:)

  • anne på grönkulla

    Traditionellt sätter man föräldrar, ev syskon och äldre släktingar typ mormor/farmor om de finns i livet. Ett alternativ om man hellre vill det är att sätta brudföljet istället för familjerna på honnören, men då är det bra om man tror sig veta tt ingen känner sig åsidosatt och surar för det.

    Hur man drar gränsen och hur många man sätter på honnören kan ju bero lite på hur stort sällskap det är, om mer än hälften av de närvarande sitter på honnörsplatser så blir det ju lite otympligt i dukningen.

  • baboo
    anne på grönkulla skrev 2013-01-22 09:11:10 följande:
    Hur man drar gränsen och hur många man sätter på honnören kan ju bero lite på hur stort sällskap det är, om mer än hälften av de närvarande sitter på honnörsplatser så blir det ju lite otympligt i dukningen.
    Vi blir strax över hundra gäster så ett stort honnörsbord borde ju inte vara något problem egentligen:)
Svar på tråden Vilka sitter vid honnörsbordet?