Inlägg från: LindaCalle |Visa alla inlägg
  • LindaCalle

    Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!

    Mm, jag älskar det också och har itne varit där på 10 år nu....längtar som bara den! Hade gärna åkt på nån trevlig, inte uberflashig, solsemester med hela familjen annars, men om det blir NY så blir det såklart barnfritt. Inge, rolig semester för barn...

    Har du varit på Cafe Wha? nån gång? Mitt favvoställe... :)

     

  • LindaCalle

    Åh härligt!! Då har du inte provat den eller? Ny eller begagnad? Jag är verkligen inte nån klänningsmänniska så jag hoppas på en sjysst begagnad, har ett par jag fått erbjudande om .

    Har du inga bilder att visa??

    Jag har fått tips om ett fint ställe nu, Näsby gård
    nasbygard.com/ 

    Hoppas på det! :) Får kolla upp priser o så först så klart!

    Har ett bröllop sen förrförra sommaren som "idealbröllop", helt underbart! Dock kommer de som gifte sig förhoppningsvis, så jag vill ju inte sno rätt av... ;)
    Det jag gillade skarpt var:

    Gifte sig borgeligt utanför en herrgård, man fick gå stora stentrappor för att komma upp.
    Sen var festen i omgjord lada på gårdsplan.

    Förrätt: västerbottenost paj, heinekenflaskor stod på bordet och man skulle dricka ur flaskan (det momentet SKA jag ha, min favvoöl och SÅ sjysst att dricka ur flaskan!!)
     
    Sen var allt annan kanon också, men detta har verkligen fastnat hos mig!

    Toastmaster har jag en självskriven i princip, dock har han precis bytt jobboch blivit rektor så jag hoppas innerligt att han orkar fixa med det ändå, ska fråga honom imorron när de kommer på middag hit.
     

  • LindaCalle
    Miss JH skrev 2012-12-28 13:10:13 följande:
    Nä, jag har inte prövat den. Det är en av mina tärnor som gick och köpte 2 klänningar till sitt eget bröllop. Varav hon nu ville GE mej den ena till mitt bröllopSkäms. Får man ha mer underbara vänner liksom??? Den är begagnad, så jag kommer behöva sy in den lite. Dock drar vi i stort sett samma mått hon och jag. Hon är lite längre dock, så den kommer nog behöva läggas upp lite. Jag har fått bilden på sms, och jag har sparat den i mitt kameraalbum. men sen när jag trycker på ladda upp bild från telefonen så verkar den inte vilja lägga in den i inläggetObestämd. Surt. Jag ville ju visa den!!! Får se om sambon har nåt bra förslag på hur jag kan få in den fråhn datorn när han kommer hem från jobbet.

    Näsbygård är fantastiskt fint!!! Hoppas ni kan få komma till där. Håller mina tummar.
    Låter verkligen jättehärligt, bröllopet som ni är inspirerade av. Det är bra att man hunnit vara på några bröllop nu, så kan man plocka bra ideér från alla, haha.

    Jag är inne på sommartema, sommarfest. Lite amerikanskt trädgårdsbröllop. Gifta sej under blombåge i trädgården. Mamma har stugan precis nere vid stranden vid Tre toppar och där är ju alltid så smockat med folk, så alla planer på att gifta sej på stranden har vi lagt nerSkrattande. Eventuellt kommer vi ha liveband eller trubadur som spelar på festen också. Öl och cider i stora zinkbaljor fyllda med is, så gästerna kan gå och ta när de vill.

    Jag har bett kin ena tärna att vara toastmadamme också. Men sen har jag funderat på OM det kanske blir för mycket för henne? Har fått förslag på 1 som skulle kunna tänka sej att vara toastmaster också. kan man ha 2 eller ska jag säga till min träna att bara vara tärna? Och be honom vara toastmaster? Åh vad tankarna snurrarFlört. Håller tummarna för att din tilltänkta toastmaster tackar ja. Det är ju ett väldigt ärofyllt uppdrag, så det gör han säkert!

    Hur gamla är ni? Känner mej som jag är jättegammal soom kommer gifta mej vid 36 års ålder haha. Är 35 i nån månad till dockFlört
    Men ÅH, så snällt att GE dig klänningen! Det var verkligen sjysst! Och fin var den med ju! Spännande o se hur du trivs med den på sen, men bra om det finns möjligheter att sy in/ut osv!

    Men skoj ändå men fest så nära där människor passerar, jag tycker om när det är lite folk omkring! Fast jag förstår att det kanske inte är så kul med själva vigseln mitt i allas solande, haha!

    Jag vill också ha trubadur eller liveband. De bästa bröllopsfesterna jag har varit på har haft liveband, vilket ös det har varit då! Samtidigt är jag själv mer trubadur-typen...hrm...blir lite svårt att välja. Men om vi hör om några bra så får vi hojta till här!!

    Alltså, hör med tärnan om hon tycker det blir för mycket själv. Kanske den andra tärnan kan vara huvudtärna och sköta det mesta kring dennes uppgifter, med lite hjälp av tärna två....som såklart behöver fokusera på toastmadame uppdraget....? Har hon nån respektive som kanske kan dela uppdraget med henne?

    MIn toastmaster har jag tänkt får dela lite på uppdraget med sin fru som är min vän sedan försa klass :) 
  • LindaCalle

    Ja verkligen, det är super när man kan ha nära o kära som hjälper till!

    Jag har ett par vänner som erbjudit sig att sjunga på vår vigsel, men "tyvärr" är jag o min sambo rätt muskkräsna och vill nog gärna ha en kille som sjunger, och båda vännerna är tjejer... Vi har en lokal favvo, funderar på att kolla vad han tar, antingen för ett par sånger på själva vigseln, eller för att sitta som trubadur. Love från artmade... Hela artmade hade varit kanon som band, men dels kostar de nog en del, samt bara vi lokala "ungdomar" som känner till musiken ;)

    Har i alla fall kommit så långt som att fått reda på att min bror bor granne med han som äger näsbygård, samt en annan vän känner dem också, så de har lovat att kolla upp lite mer!

    På mitt jobb (gymnasieskola) utbildar vi make up artister, så kanske är där nån som för en billigare peng kan snygga till mig lite och sätta fransar osv... Men ingen gör ju nåt gratis, så...ja...
    Håret har jag TÄNKT (kan mkt väl ändras, haha) att jag vill ha en in/ut-bakad fläta som går från ena sidan på huvudet och snett ner över andra, så at resten av flätan sen hänger fram över axeln. Men då krävs löshår....gah.

    Men men, det är sånt som jag fixas senare känner jag, det viktigaste nu är att bestämma lokal och datum, och få iväg inbjudningarna, vilket också innebär att bestämma färgtema.... och som gammal scrappare är jag ju inte lite kräsen....hrm. Bridezilla....me??

  • LindaCalle

    Jag jobbar som engelsklärare på Praktiska Gymnasiet i kristianstad, nästan granne med näsbygård ;)
    Jag ska kolla upp vad de som tar studenten nu i vår kan tänkas ta, och om de är nåt att ha, annars kanske Vanessa, deras lärare tar lite privatjobb! :)

    Sprit ska vi också ha från tyskland, definitivt! Snäll av din mamma att dela, sånt uppskattas!

    Rosa, marin o nougat var lite ovanligt, tror nog det är vanligare med din andra kombo, men kul att vara lite annorlunda tycker jag! Jag kan inte bestämma färg förren jag vet om det blir sommar eller höst känner jag. Egebtligen är höst mer mina färger, men trevligare att ha sommarbröllop då man är mer ledig, så det inte blir panik över bara en helg o sen tillbaka till jobbet. Men vi får väl börja med att utgå från när lokal o vigselförättare är lediga ;) Min bror skulle in o höra med grannen om näsbygård imorron sa han, väntar med spänning på svaret! :)

    Toastmastern tackade iaf ja till sitt uppdrag idag! Och hans fru vill gärna göra tårtan sa hon, hon är duktig, men på hobbynivå, men väääldigt fina tårtor! I så fall gör vi en provtårta i god tid för att se resultatet! 

  • LindaCalle

     Vilken prälle har ni bokat?

    Jag skickade en länk till en pianospelande (en av sångfåglarna) vän igår, men en sång jag verkligen vill ha med på bröllopet på något vis!

    pianomusicsheet.net/yiruma-river-flows-in-you/

    Denna eller en annan....jag är ett enormt twilight fan...har aldrig tidigare snöat in på nåt som på just de filmerna, och den här låten är underbar! Men där finns en till som jag överväger också, från samma film ;)

    Dock lite hemligt för sambon, för jag tror inte han är lika glad i iden, så jag vill hålla på tanken lite tills jag vet mer, haha!

    Kan bli svårt bara, för om vi inte är i kyrkan så kan hon inte spela den som ingångsmarch (högtalare till keybord utomhus kanske funkar??) eller om det går att dansa bröllopsdansen tll den, men det är ju knappast nån valstakt har jag på känn...eller om hon "bara" ska spela den medan alla gäster hittar sina sittplatser eller ja, vad som helst!

     

  • LindaCalle

    Åh, kanon med uppsättningen ju! Samma för dig där, kolla gärna upp vad shon skulle ta för en "utomståendes" håruppsättning. :)
    Nu TROR jag förvisso att min uppsättning kommer vara enkel att göra med hälp av vänner, då det egentligen bara är en in/utbakad fläta, men bra med en backup! Löshåret ska ju med i...om det nu blir den frillen vill säga.

    Ja, precis samma krux som oss då ju, att vilja ha ingångsmarch som SKA HÖRAS, men antagligen utomhus...Men rejäla högtalare borde ju funka...men man vill ju åt känslan och att alla ska höra ordentligt liksom...och den biten är ju lättare i kyrka hur man än vänder o vrider på den känns det som, tyvärr :(
    Halleluja är suuuuuperfin ju...

    På en väns bröllop förra sommaren spelade hennes syskon gitarr och sjöng "utan dina andetag" som en del av deras tal kan man säga, alltså i brudparets ovisshet. Sååååå underbart, inte ett öga torrt kan jag säga. Den är fantastisk!

    Mm, min bror hade pratat med sin granne idag, gården hyrs för 5000+moms (så lite drygt 6000 då ju) fre-sön. Helt klärt bättre än 16 000 för kolonin i åhus, haha! Så vi ska försöka åka o kolla så fort som möjligt.
    sambon är mer inne på åhus, men jag tror inte vi kommer hitta nåt här, så vi får nog bereda oss på att överge vår lilla by den dagen, haha! :)
     

  • LindaCalle

    I know, superskönt att ha nån i samma sits att snacka med! Och ännu mer sen  när det kommer till detaljer har jag på känn, haha! Synd bara att inte fler hittat hit, alla har ju olika tips o ideer så det hade varit toppen med ännu mer input tycker jag. Men det verkar fattigt på brudar härifrån, märkligt nog! :)

  • LindaCalle





    Här är en länk till den egentliga låten som jag tänkt...dock mycket stråkar och så i bakgrunden så jag får kolla hur den låter när det är bara piano.
    Finns fler länkar, denna var rätt kort, men du får ett hum iaf!  I love it! 

    Köpte en bröllopstidning idag med förresten, massa skoj att inspireras av! :) 

Svar på tråden Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!