• Junika

    Hjälp mig att bli förlovad - eller acceptera min sambostatus!

    Hej alla glada BT:are!

    Long time lurker, first time poster, som man säger. Glad Nej, allvarligt talat har jag hängt på det här forumet i flera år, och det finns en anledning till det:

    Jag är nämligen en kvinna med det delikata problemet att ha träffat en fantastisk man. Han är snäll, och smart, och generös, och rolig, och påhittig, och ansvarsfull, och snygg. Och jag vill inget hellre än att gifta mig med honom.

    Han vill gifta sig med mig också (yay!). Men "inte än". Han trivs med att vara sambo, medan jag håller på att förgås av längtan och är besviken varje dag som det inte kommer ett frieri, men allra mest på speciella dagar som Alla Hjärtans Dag, vår årsdag och nyårsafton. Att fria själv är inte ett alternativ, eftersom vi pratar väldigt öppet om det här och jag vet var han står. Det är helt enkelt jag som måste vänta på att han ska bli redo.

    Men hur ska jag kunna stå ut? Till saken hör att jag är en planerare, jag vill ha lång tid på mig att förbereda allt och i synnerhet mitt bröllop. Min sambo däremot är mer spontan, hatar att planera och om jag känner honom rätt så kommer han att fria när han är redo att gifta sig imorgon, typ. Värt att notera är också att jag är sex år äldre än honom, och börjar känna mig stressad eftersom jag inte vill gifta mig "för" gammal (löjligt, jag vet). För ett par dar sen bröt jag ihop och han har lovat att vi ska gifta oss innan jag är 35, men vad han inte tycks förstå är att jag nu är 31 och jag skulle vilja ha ett par år på mig som förlovad. En annan grej som kan vara viktig i sammanhanget är att han inte är svensk; han kommer från ett land där det är vanligt att man gifter sig som 22-23-åring. För honom är det alltså att gå emot traditionen (och därmed skapa sin egen) att inte gifta sig, medan jag kommer från den generationen där våra föräldrar gjorde precis samma sak, medan jag skulle gärna gifta mig ung och ser det inte på något sätt som slutet på ungdomslivet och början på villa, Volvo och vovve.

    TL;DR, vad jag vill be om råd om är följande: hur kan jag få honom att förstå hur viktigt det här är för mig att vi förlovar oss (i första hand) snart, utan att det känns som att jag tjatar fram ett frieri? Går det över huvud taget, eller ska jag ge mig och vara nöjd med att jag lever tillsammans med den mest underbare man jag någonsin träffat (inte så illa pinkat det heller, jag veeet)? Kommer jag bli en ärbar fästmö inom en snar framtid, eller måste jag fortsätta vara bridezillan som planerar mitt bröllop trots att jag inte ens är förlovad?

    Hjäääälp mig BT! Jag har som sagt hängt här ett tag och jag vet att det finns många kloka människor här.

  • Svar på tråden Hjälp mig att bli förlovad - eller acceptera min sambostatus!
  • Jossen

    Jag förstår dig, jag vill pckså (nu är vi inte riktigt i samma sits såklart). MEN om han nu är så underbar som du beskriver - vänta tills HAN är redo! Om det är viktigt för honom att få gå emot hans lands/familjs traditioner och att få skapa egna (med dig!!!) - låt han få göra det! Det borde gå före allt annat även för dig.

    Jag är också en planerare, så planera allt du kan sålänge och njut istället av din man. För din man är han ju - ni är bara inte makar... Ännu!

  • Junika

    Tack för ditt fina svar Jossen! Jag vet ju att du har rätt. Glad Egentligen har jag haft sån tur, och jag är faktiskt glad över det fina vi delar! Det är nog mycket mina självförtroendeproblem som spökar i den här frågan. Jag vill att han ska säga till mig och hela världen att vi tänker leva förevigt tillsammans, och jag vill kunna planera och kunna "skylla" på att jag vet att det finns ett bröllop i pipelinen.

  • LyckligaBruden

    Blir lite glad i magen av att läsa om din längtan och kärlek ^_^ Tänk vad GLAD du kommer vara den dagen det händer!

    Vill mest bara önska lycka till och att du står ut lite till! Det kommer bli skitbra den dagen han väl kläcker frågan :D

  • Junika

    Hej LyckligaBruden (lyllos dig! Tungan ute), tack för ditt svar och din uppmuntran. Och vad roligt att du blir glad att läsa om hur kär jag är (för det är jag!), det är därför jag älskar Bröllopstorget, varje dag (ja, desperat är jag) hittar jag något att tjuta lite över (om än bara inne i mitt huvud, annars tror ju folk att man är helt knäpp. Särskilt på jobbet, de har faktiskt ingen förståelse för sånt här).

    P.S. Din kille/man (jag antar att det är han på din avatar) är lik ett av mina ex! (Det är inte han, men när jag ser bilden hajar jag till litegrann innan jag ser att det är nån annan.) Skrattande

  • Annamolly

    Du sager: "Värt att notera är också att jag är sex år äldre än honom, och börjar känna mig stressad eftersom jag inte vill gifta mig "för" gammal (löjligt, jag vet)."
    Nej, det ar inte lojligt att du vill ha lite stabilitet i ditt liv nar du borjar komma till den alder da kvinnor bade socialt och biologiskt ar i den ideala aldern for att skaffa familj och barn. Spelar detta in ocksa? Vill du ha barn? Vill han? Har ni pratat om detta? Ar det i sa fall viktigt for dig att fa detta loftet innan eventuella barn? Det ar inte heller det minsta lojligt, i sa fall utan i min mening helt forstaeligt.
    Du sager: "Ska jag ge mig och vara nöjd med att jag lever tillsammans med den mest underbare man jag någonsin träffat...?" Det kanske du kan ett tag till, det beror nog pa hur lange ni har varit tillsammans och hur lang tid han tar pa sig. Men detta verkar sa otroligt viktigt for dig att det faktiskt ar en ganska stor kompromiss fran din sida, hur underbar han an ma vara i ovrigt.
    Jag far intrycket av att du nedvarderar dig sjalv lite i ditt inlagg, medan du hojer honom till skyarna. Ar det lite sa att du kanner att han ar sa fantastisk att du ar radd att forlora honom om du staller nagra krav?

  • MagnusFru

    Det jag tänker är att om din kille kommer från ett land där många gifter sig ganska unga.....kan det vara så att man i det landet också verkligen går in i "familjelivet" på ett mer tydligt sätt när man gifter sig?
    Alltså man hela ens liv riktas mot villa vovve volvo och att det är en tydlig ändring i livet på ett annat sätt än här? Många här är ju sambos innan man gifter sig och livet kanske inte ändras så mycket efter bröllopet men kanske är det annorlunda i hans land? Kan det vara så att hans familj skulle se honom som familjeförsörjare om ni gifter er men nu är han "ung och har inte så mkt ansvar" och att han vill fortsätta att känna sig "ung"?
    Även om ni lever som sambos och ert liv inte kommer ändras så mkt efter ett bröllop så kanske en del av att han inte är redo kommer från att han vuxit upp med ett annat synsätt där mannen ska försörja familjen efter bröllopet? Även om din kille inte skulle bli familjeförsörjare efter ert bröllop så kanske han känner att han på något sätt skulle förväntas vara "vuxen och ordentlig" om ni är gifta?
    Jag vet att det finns en rädsla från många killar ( oavsett vilket land de kommer från) att "livet tar slut" om man gifter sig eller får barn och att killar ibland mognar senare än tjejer och om din kille dessutom kommer från ett land där livet verkligen ändras mkt efter bröllopet så kan nog alltihop kännas väldigt STORT för honom. Och det är ju stort att gifta sig men ibland kanske killar blåser upp det till en"uppgift" som är så stor så det nästan är omöjligt?

  • Chicita

    Min spontana tanke är att du kan börja planera, spara pengar och annat så att du är redo den dag han säger "nu är jag redo".
    Lätt upp två planer.
    1: Kort tid till bröllopet. Hur gör vi? Vad är viktigast att få med? Vilka lokaler kan vara tillgängliga med kort varsel och hur gör man dom mysiga på bästa sätt.

    2: Om ni sätter datumet långt fram... Vad är drömlokalerna? Kan ni få någon av dom? Kan ni lyxa till det lite extra nu när ni har extra lång tid på er att spara.

    Men alltså, inget hindrar ju dig från att börja planera redan nu även om du gör det på bred front så att säga Solig 

  • Junika
    Annamolly skrev 2012-08-17 22:55:11 följande:
    Du sager: "Värt att notera är också att jag är sex år äldre än honom, och börjar känna mig stressad eftersom jag inte vill gifta mig "för" gammal (löjligt, jag vet)."
    Nej, det ar inte lojligt att du vill ha lite stabilitet i ditt liv nar du borjar komma till den alder da kvinnor bade socialt och biologiskt ar i den ideala aldern for att skaffa familj och barn. Spelar detta in ocksa? Vill du ha barn? Vill han? Har ni pratat om detta? Ar det i sa fall viktigt for dig att fa detta loftet innan eventuella barn? Det ar inte heller det minsta lojligt, i sa fall utan i min mening helt forstaeligt.
    Du sager: "Ska jag ge mig och vara nöjd med att jag lever tillsammans med den mest underbare man jag någonsin träffat...?" Det kanske du kan ett tag till, det beror nog pa hur lange ni har varit tillsammans och hur lang tid han tar pa sig. Men detta verkar sa otroligt viktigt for dig att det faktiskt ar en ganska stor kompromiss fran din sida, hur underbar han an ma vara i ovrigt.
    Jag far intrycket av att du nedvarderar dig sjalv lite i ditt inlagg, medan du hojer honom till skyarna. Ar det lite sa att du kanner att han ar sa fantastisk att du ar radd att forlora honom om du staller nagra krav?
    Det här med barn är en annan fråga, det är inte egentligen därför jag vill gifta mig (även om jag vill vara gift när vi skaffar barn, för deras och min trygghet).

    Jag skriver nog ner mig själv lite väl mycket här känner jag, jag har inte så dåligt självförtroende egentligen, men jag ville inte att tonen på tråden skulle vara "min kille är en svinpäls som vägrar gifta sig med mig".

    Det är en stor kompromiss från min sida, men samtidigt känner jag att det alltid är den som inte vill som måste "vinna", man kan ju inte tvinga någon att göra något som den inte vill göra. Men det kanske blir lite annorlunda eftersom min sambo ju faktiskt vill gifta sig, men inte än?

    Nu har jag brutit ihop en gång igen, jag har varit ganska ledsen de senaste dagarna sen vi pratade om det här och tyckte att han borde vara smart nog att inse att jag kunde behöva lite extra kärlek och uppmärksamhet om han nu inte kan lova mig mitt frieri. Men det var han tydligen inte, så jag fick förklara och nu har han nog förstått lite mer hur viktigt det här faktiskt är för mig.

    Tack för ditt svar! Mycket att tänka på där. Glad
  • Junika
    MagnusFru skrev 2012-08-18 11:28:58 följande:
    Det jag tänker är att om din kille kommer från ett land där många gifter sig ganska unga.....kan det vara så att man i det landet också verkligen går in i "familjelivet" på ett mer tydligt sätt när man gifter sig?
    Alltså man hela ens liv riktas mot villa vovve volvo och att det är en tydlig ändring i livet på ett annat sätt än här? Många här är ju sambos innan man gifter sig och livet kanske inte ändras så mycket efter bröllopet men kanske är det annorlunda i hans land? Kan det vara så att hans familj skulle se honom som familjeförsörjare om ni gifter er men nu är han "ung och har inte så mkt ansvar" och att han vill fortsätta att känna sig "ung"?
    Även om ni lever som sambos och ert liv inte kommer ändras så mkt efter ett bröllop så kanske en del av att han inte är redo kommer från att han vuxit upp med ett annat synsätt där mannen ska försörja familjen efter bröllopet? Även om din kille inte skulle bli familjeförsörjare efter ert bröllop så kanske han känner att han på något sätt skulle förväntas vara "vuxen och ordentlig" om ni är gifta?
    Jag vet att det finns en rädsla från många killar ( oavsett vilket land de kommer från) att "livet tar slut" om man gifter sig eller får barn och att killar ibland mognar senare än tjejer och om din kille dessutom kommer från ett land där livet verkligen ändras mkt efter bröllopet så kan nog alltihop kännas väldigt STORT för honom. Och det är ju stort att gifta sig men ibland kanske killar blåser upp det till en"uppgift" som är så stor så det nästan är omöjligt?
    Mjo, det ligger nog lite i det här även om våra kulturer inte är så olika att han skulle förväntas vara familjeförsörjare, men han tror nog lite att han måste bli vuxen och sluta göra roliga grejer när han är gift. Samtidigt har vi många vänner som är gifta och pluggar, reser och hittar på grejer, så han borde ju se att det inte behöver bli så. Vi får nog umgås lite mer med dem känner jag. Flört
  • Junika
    Chicita skrev 2012-08-18 11:51:38 följande:
    Min spontana tanke är att du kan börja planera, spara pengar och annat så att du är redo den dag han säger "nu är jag redo".
    Lätt upp två planer.
    1: Kort tid till bröllopet. Hur gör vi? Vad är viktigast att få med? Vilka lokaler kan vara tillgängliga med kort varsel och hur gör man dom mysiga på bästa sätt.

    2: Om ni sätter datumet långt fram... Vad är drömlokalerna? Kan ni få någon av dom? Kan ni lyxa till det lite extra nu när ni har extra lång tid på er att spara.

    Men alltså, inget hindrar ju dig från att börja planera redan nu även om du gör det på bred front så att säga Solig 
    Tack för tipsen! Det här är ju lite av en bifråga jag har, hur mycket är det "okej" att planera innan man är förlovad? Jag känner mig som värsta bridezillan som sitter och kollar klänningar, vigselplatser och diskuterar ingångsmusik med min syster innan något ens är officiellt, men det kanske är så jag får göra?
  • Chicita
    Junika skrev 2012-08-18 16:33:21 följande:
    Tack för tipsen! Det här är ju lite av en bifråga jag har, hur mycket är det "okej" att planera innan man är förlovad? Jag känner mig som värsta bridezillan som sitter och kollar klänningar, vigselplatser och diskuterar ingångsmusik med min syster innan något ens är officiellt, men det kanske är så jag får göra?
    Det är väl inga fel i att drömma...
    Det är väl om du börjar beställa klänningar på chinasidor och boka lokaler osv som du kanske ska börja lyssna på varningsklockorna Flört 

    Kör på du, men ha i bakhuvudet att han också måste få sätta sin prägel på det sen. Så planera det du kan planera och spara både idéer och pengar samt telefonnr och adresser till lämpliga ställen på ett särskilt ställe så går det ju snabbt att få ihop själva bröllopet sen när det är dags.
    Exempelvis så kan du ju träna på att pyssla ihop inbjudningskort eller festhäften i olika program bara för att lära dig hur programmen fungerar så du vet vilket som du gillar bäst och vill använda sen när det är dags oavsett om det blir helt annan design då... 
  • Junika

    Jag kan redan ha köpt en möjlig klänning... Skäms Men jag försvarar mig med att den var från H&M, och det var limited edition så det var då eller aldrig. Den skulle passa bra ifall det nu blir ett enkelt in-på-rådhuset-och-middag-med-familjerna-bröllop.

  • Chicita
    Junika skrev 2012-08-18 17:15:17 följande:
    Jag kan redan ha köpt en möjlig klänning... Skäms Men jag försvarar mig med att den var från H&M, och det var limited edition så det var då eller aldrig. Den skulle passa bra ifall det nu blir ett enkelt in-på-rådhuset-och-middag-med-familjerna-bröllop.
    Jamen en sån klänning kan man ju faktiskt ha på en fin sommarfest också... Så det behöver ju inte vara uteslutande brudklänning Flört
    Jag tänkte mer på måttbeställt från någon av dom där chinaleverantörerna där man kan beställa kopior på designerklänningar...
    Att köpa måttbeställda klänningar innan ett datum ens är satt, är inte så smart, även om man inte brukar pendla i vikt så kan man både rasa kraftigt eller gå upp massor av stressen inför bröllopet sen Flört
  • NeutronStar

    Förstår precis hur du känner, fast för mig kanske det är lite mer "löjligt" så jag känner eftersom jag bara är 21 och min sambo 27... Alla årsdagar och högtider som passerar förbi och man sitter och tänker idag, idag händer det. =P Hade jättesvårt i flera år att acceptera att han inte vill nu, särskilt eftersom han varit förlovad förut  så det var mycket tanker om varför han inte ville förlova sig med mig när han kunde med sin förra flickvän, men dagen innan vår sista årsdag satte han sig ner och pratade med mig på allvar och sade som det var, att han mådde lika dåligt över det faktum att han inte ville förlova sig nu, men kände att jag förtjänade någon som ville det, som att jag inte "fick" min förlovning. Vi pratade en lång stund och han sa att han kommer göra det, när han känner sig redo, och när han gör det kommer han inte dra på det utan det kommer ske direkt, så det känns ju bra.

    Det jag försöker få fram är att jag gick i flera år och hintade och smågnällde över att det aldrig kom, och sedan fick jag reda på att han mått dåligt över att han inte kunnat ge mig det han tyckte jag förtjänade för att han inte riktigt kände sig redo. Ibland är det väl så, antar jag.Det viktigaste är ju att man är lycklig och nöjd med där man är i livet, och det har jag börjat inse det senaste med par runt om oss som bryter up eller bråkar konstant, jag har det j**ligt bra. Så han får ta den tid han behöver. Tänker inte fråga själv heller för då känns det också som att jag tvingar honom till något han inte vill.

    Och som tidigare inlägg har påpekat; You are awesome! Tänk absolut inte nedvärderande om dig själv bara för att du är den som vill NU(!), utan det är dina känslor och absolut inget du ska strunta i! =)


    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • LyckligaBruden
    Junika skrev 2012-08-17 21:06:46 följande:
    Hej LyckligaBruden (lyllos dig! Tungan ute), tack för ditt svar och din uppmuntran. Och vad roligt att du blir glad att läsa om hur kär jag är (för det är jag!), det är därför jag älskar Bröllopstorget, varje dag (ja, så desperat är jag) hittar jag något att tjuta lite över (om än bara inne i mitt huvud, annars tror ju folk att man är helt knäpp. Särskilt på jobbet, de har faktiskt ingen förståelse för sånt här).

    P.S. Din kille/man (jag antar att det är han på din avatar) är lik ett av mina ex! (Det är inte han, men när jag ser bilden hajar jag till litegrann innan jag ser att det är nån annan.) Skrattande
    Härligt! Solig Jag älskar BT också, alla är så otrligt positiva och hjälpsamma och glada.

    Nä, det är inte min blivande man, bara nån bild jag hittade på nätet för han var så snygg haha Drömmer
    Jooo klart det är han, och får väl säga att du har bra smak om han är lik ditt ex  Tungan ute
Svar på tråden Hjälp mig att bli förlovad - eller acceptera min sambostatus!