• snowstars

    Städer att åka till i slutet av september?

    Okej, nu börjar den där förlovningen närma sig. Den som gjorde att jag blev medlem här från första början. Kan säga på en gång att jag inte är särskilt romantisk av mig överhuvudtaget (firar inte alla hjärtans dag, vår första årsdag frade vi med ett wienerbröd typ) så det är inte så att jag har ett jättebehov av att det ska vara så speciellt.


    Vi hade tänkt jobba som galningar i sommar båda två och åka väg en liten sväng i höst istället. Eftersom våran årsdag också infaller på hösten har vi pratat löst om att åka bort och förlova oss. Eftersom jag har en sjuk förälskelse för England överhuvudtaget och London i stort hade vi nog tänkt oss dit (om inte OS är i vägen då? har inte kollat det). Nu råkar dock min sambos ena (plast)syster har förlovat sig där härom veckan så det kändes inte så kul längre..


    Har ni några tips på andra städer och vad man i så fall kan göra där? Vill att man ska klara sig med engelska, gärna knapphändig engelska då min kära sambo inte har världens bästa självförtroende när det gäller språk. Allt utom Köpenhamn är välkommet (förstår inte danska överhuvudtaget ;) ) Det får gärna vara relativt billigt också men engelskan går före ;)


    (Plan B är för övrigt en fjälltopp som jag tycker mycket om så jag är inte helt hjälplös när det gäller förlovningen ;) )

  • Svar på tråden Städer att åka till i slutet av september?
  • Aniara4

    Prag eller Barcelona kanske? Båda är ju vana vid turister, så åtminstone i de mer "turistiga" delarna bör man klara sig bra med engelska.

    Jag var i Prag 1996, och det enda problem jag hade var när min kamera blev stulen och jag skulle göra en polisanmälan. Jag kunde 5 språk, polisen kunde tjeckiska...  Men det gick hyfsat med kroppspråk och lite tyska tills de lyckades skaka fram en tolk! Skrattande

    Men som sagt, på hotell, restauranger och turistattraktioner kan man nog räkna med att de kan engelska vart man än åker.

  • milaui

    Hej!


    Kanske är jag helt ute och cyklar men vore inte Dublin något? Engelska pratar (eller förstår iaf!) dom ju och jag har hört att det ska vara riktigt fint och trevligt. Har inte varit där själv, dock. :)

  • Magenta

    Finns ju massa andra städer i England om du gillar England. Glasgow är en jätte härlig stad med mycket kultur, shopping och fina omgivningar. För att inte tala om alla kuststäder i söder.

  • snowstars

    Vad ni är bra :)


    Aniara4: Tack, det var precis det jag ville höra. Att man klarar sig med engelska i både Barcelona och Prag (som jag har med på min lista över städer att besöka). Det låter ju som att om jag håller i handväskan så ska jag klara mig bra då ;) Jag kan både lite spanska och tyska men min sambo kan nog bara engelska och jag har inte lust att fungera som tolk under hela resan. Jo, lust har jag, men jag tänkte att det är lite trist för hans skull ;)


    milaui: Jo, Dublin tänkte jag också på. Har hört mycket fint om det. Funderar mest bara på vad man kan göra där? Vet liksom inte så mycket om Dublin även om jag antar att de har sina sevärdheter och restauranger som alla ndra (jo, jag vet att jag kan googla, men det är ju roligare om nån kan tipsa en).


    Magenta Funderade på både Glasgow och Edinburgh (som väl ligger i Skottland?). Har för mig att jag läste för ett tag sen att den ena av de skotska städerna var värd att besöka men inte den andra. Det var här på BT. Nån som kommer ihåg? Glasgow låter ju inte dumt på din beskrivning i alla fall :)

  • Aniara4

    Jag har alltså inte varit i Barcelona (än), men min erfarenhet av att resa till olika ställen är att på de platser där det finns turister brukar det gå att göra sig förstådd på engelska. Tar man sig utanför turiststråken och besöker mer "genuina" delar av staden/landet kan det vara knepigare.

    Edinburgh tror jag är väldigt mycket finare än Glasgow, som ju är mer av en arbetarstad. Däremot är det galet mycket backar i Edinburgh!

    Dublin tycker jag personligen är överskattat, det är mest som vilken europeisk stad som helst. Om jag skulle åka till Irland skulle jag åka till Galway på västkusten, väldigt mycket mysigare och med spekakulär natur alldeles utanför. Men det är förstås inte lika smidigt att åka dit som till Dublin över en helg.

  • snowstars
    Aniara4 skrev 2012-04-21 13:16:57 följande:
    Jag har alltså inte varit i Barcelona (än), men min erfarenhet av att resa till olika ställen är att på de platser där det finns turister brukar det gå att göra sig förstådd på engelska. Tar man sig utanför turiststråken och besöker mer "genuina" delar av staden/landet kan det vara knepigare.

    Edinburgh tror jag är väldigt mycket finare än Glasgow, som ju är mer av en arbetarstad. Däremot är det galet mycket backar i Edinburgh!

    Dublin tycker jag personligen är överskattat, det är mest som vilken europeisk stad som helst. Om jag skulle åka till Irland skulle jag åka till Galway på västkusten, väldigt mycket mysigare och med spekakulär natur alldeles utanför. Men det är förstås inte lika smidigt att åka dit som till Dublin över en helg.

    Ja, det är väl den tanken jag också har. Att det borde gå. Är inte så berest (än, hehe) att jag kan luta mig mot det påståendet dock så det är skönt att höra från andra. Och att bara vara på turiststråken duger för mig än så länge :)


    Kollar upp Edinburgh först då. Och kanske skippar Dublin helt? Får se, har en kompis som ska dit snart så jag har ju lite input där. Hon kan förstås tipsa om saker att göra också, det hann jag inte tänka på innan jag postade förra inlägget.


    Nån som har varit på Island? Där har jag nämligen hört att de är väldigt duktiga på engelska.

  • ELO

    Barcelona!!! Var där förra sommaren och det är verkligen bäst! Engelska går bra, mkt att se, strand, supergod mat!! Prismässigt skulle jag säga billigt att flyga, billigt att äta typ som i sverige med hotell. Kan verkligen rekomenderas!

  • Fannyterez
    snowstars skrev 2012-04-20 10:51:23 följande:

    Okej, nu börjar den där förlovningen närma sig. Den som gjorde att jag blev medlem här från första början. Kan säga på en gång att jag inte är särskilt romantisk av mig överhuvudtaget (firar inte alla hjärtans dag, vår första årsdag frade vi med ett wienerbröd typ) så det är inte så att jag har ett jättebehov av att det ska vara så speciellt.


    Vi hade tänkt jobba som galningar i sommar båda två och åka väg en liten sväng i höst istället. Eftersom våran årsdag också infaller på hösten har vi pratat löst om att åka bort och förlova oss. Eftersom jag har en sjuk förälskelse för England överhuvudtaget och London i stort hade vi nog tänkt oss dit (om inte OS är i vägen då? har inte kollat det). Nu råkar dock min sambos ena (plast)syster har förlovat sig där härom veckan så det kändes inte så kul längre..


    Har ni några tips på andra städer och vad man i så fall kan göra där? Vill att man ska klara sig med engelska, gärna knapphändig engelska då min kära sambo inte har världens bästa självförtroende när det gäller språk. Allt utom Köpenhamn är välkommet (förstår inte danska överhuvudtaget ;) ) Det får gärna vara relativt billigt också men engelskan går före ;)


    (Plan B är för övrigt en fjälltopp som jag tycker mycket om så jag är inte helt hjälplös när det gäller förlovningen ;) )


    Tycker definivit du ska kolla upp Barcelona! Det är en underbar stad, med myckett kärlek i luften, samtidigt avslappnat! I september är det deessutom lite lugnare då de flesta turister kommer i juni-juli. Vi bodde på ett hotell för två år sen som hette NH RALLEY som låg precis vid Barcelonas stadio (kommer inte ihåg vad den heter). Det var jättefint hotell, med takpool, billigt och bra frukostbuffé. rekommenderas!
  • Pyttsan

    Den mest romantiska platsen jag vet är Monschau, en liten by på gränsen mellan Belgien och Tyskland. Otroligt vackert område att vandra i och den lilla staden är som tagen ur en film!

    Kan hålla med om edinbourgh, mycket mysigare och finare än Glasgow! Och Dublin är också sevärt. Amsterdam är en personlig favorit, där klarar man sig bra på engelska.Glad 

  • snowstars

    Tack, tack och tack för bra svar. Ska börja göra lite research och presentera förslagen för min sambo ;)

  • SkövdeSophie

    Ner York! Underbar stad! Och säkert bara så härlig på hösten. Tänk Central Park i alla färger. Jag älskar NY! Finns verkligen nästan allt där

  • lordoz

    Hej!

    Jag och min sambo (och numera fästman och m2b) var i Skottland för några år sedan. Först kom vi till Glasgow (där Ryanair landade) och det upplevde vi som en riktig tråkig industristad. Därför åkte vi snabbt vidare till Edinburgh som är bland det bästa jag varit med om. Visst, det är en hel del backar.. men det är en fantastisk stadskärna, inom promenadavstånd ligger en kulle/berg som man kan gå upp för och bestiga och därifrån är utsikten fantastisk. De har en fin hamn och slott och parlament och en hel del museeum och sånt.

    Kan verkligen rekommendera Edinburgh, om ni inte vill ha lite mer värme, för då är naturligtvis Barcelona bättre... :)

    Lycka till!

  • studs

    Hej!

    Slutet av september vill jag varmt rekommendera  Venedig.
    Detta är en oerhört (i mina ögon) romantisk stad , perfekt för en förlovning, man behöver inte åka gondol för ca. 1 000:- kroner utan det räker gått å väl att man promenerar i dom små gränderna efter mörkrets inbrott och lyssnar på gitarrmusiken och soprano sångarna som glider fram i gondolerna längs kanalerna.

    Jag vill rekommendera att man bor på ön Lido strax utanför Venedig, mycket billigare och mycket lugnare, båtar går oavbrutet till och ifrån Lido och tar ca 20 min beroende på vart man stiger på och av.

    Vill även passa på att säga att det är Edinburgh som man enligt min mening skall besöka om man väljer på de två städer du nämnt.

    Trevlig resa! 

Svar på tråden Städer att åka till i slutet av september?