• Chicita

    vad ger ni till gästerna?

    Tänk på att det här inte är ett måste. Och att om ni ska ge bort något så bör det vara något som speglar er personlighet.
    Graverade glas mm är nästan garanterat att kasta pengarna i sjön...

    Vi hade ett medeltidsbröllop, så vår granne (som är smed) smidde små trollkors (hängen) som gästerna fick uppträdda på en vaxad lintråd, med en liten lapp som berättade vad det var för betydelse i det.

    En liten burk marmelad eller sylt (gärna hemkokt) med egna ettiketter är perfekt för ett höstbröllop.

    En liten påse med minttabletter räcker gott annars om man bara vill ha något på tallriken

  • Chicita
    sofie e skrev 2012-02-07 12:10:11 följande:
    Jag vill nog ändå ge något..älskar att pyssla och ge små saker till nära och kära.
    Och sen blir det en fin detalj till dukningen hade jag tänkt.. får fundera lite på vad jag ska göra.. tror det får bli något ätbart iallafall
    Såna presenter är alltid uppskattade...
    Det är personligt och omtänksamt.

    Det är i sig inget fel på presenter till gästerna, det är vad man ger som är det viktiga, och varför...
    Som mitt exempel att köpa glas med brudparets namn och vigseldatum ingraverat (eller liknande) som gästerna ska få ta med hem som minne. Det är rätt bortkastade pengar. Hur många vill ha ett eller två glas med gravyr i skåpet hemma... Några är ju så smarta att dom graverar in gästens namn... men ändå. Vad har jag för nytta av ett glas med mitt namn på? Flört

    Nej men hemlagat / hembakt eller något annat som speglar brudparets intressen är trevligt (nån blivande make brukade göra pingviner i lera. Så han gjorde såna till alla gäster) Glad
  • Chicita
    Carro1210 skrev 2012-02-07 13:15:21 följande:
    Jag vill så gärna koka saft. Jag älskar att koka saft på olika blommor, ex hägg eller syrén. Men mitt problem är vart man kan köpa billiga små flaskor. Hittade några men dom kostar kring 20-25:-/st och om man ska beställa 90 st blir det alldeles för mkt pengar för den "lilla" gesten. Ingen som har någon idé var man kan köpa små glasflaskor? Alt små små glasburkar till sylt.
    Dom hade ett erbjudande på panduro för ett tag sen. Tror det var 25:- för 6 små flaskor. Vet inte om det är kvar dock.
    Annars kan ÖB och IKEA ha Glad
  • Chicita
    masz skrev 2012-02-07 13:41:37 följande:
    Om man gör saft, hur mycket saft ger man bort då?
    en liten flaska blir så liten känns det som, ett smakprov liksom. och en stor alldeles för mycket att göra till alla gäster :)
    En liten räcker gott och väl...
    Varför inte göra en ettikett med recept på (eller gör receptet på ett lite styvare papper som du viker ihop, sätter ett band i och hänger runt halsen på flaskan).
    2-4 mintpastiller är ju inte direkt jättemycket heller. Men det räcker utmärkt. Så då bör ju en liten flaska som räcker till kanske 2-3 glas saft räcka bra
  • Chicita
    sofie e skrev 2012-02-07 14:07:42 följande:
    Jag har också funderat på vart det går köpa billiga söta burkar att stoppa något i..har kollat lite på tradera, blocket och ebay men krukset är ju att vi behöver ca60st. Ska kolla på ikea föresten.

    Funderar på praliner som man gör själv och då vore det en bra ide som åvan att skriva receptet.
    Eller polkagrisar som passar in i vårat tema och våra färger.

    Tack för tipsen:)
    Åh polkagrisar är ju jättegott...
    Varför inte göra hjärtformade polkagrisar och ge bort annars? (är nog lättast att göra stänger och forma som hjärtan)

    Det skulle kunna vara en fyllning i tårtan också (om ni ska ha tårta) ha ena fyllningen med polkacrisp.
    Eller göra en polkagrispannacotta...
    Oh nu blev jag baksugen Oskyldig
Svar på tråden vad ger ni till gästerna?