• MissNeverMarried

    Imorgn ska jag fråga!

    Ja, imorgon fyller min älskade år och jag ska "kidnappa" honom och åka ut till en fin plats vid havet...och "fria" till förlovning! Jag är jättenervös!
    Vi har pratat lite löst om förlovning och bröllop tidigare, mest för att se vart vi står i den frågan, och förlova sig ville han..men inte gifta sig. Självklart accepterar jag det! Men för att få lite som jag vill så ska jag fria, fast bara till förlovning
    bara det att jag blivit jättenervös inför svaret...tänk om han säger nej? Då sjunker jag genom marken.
    Jag har inte gjort någt stort av det hela, inte köpt några ringar. Vill att vi gemensamt ska bestämma och kolla ut dem så vi båda blir nöjda. Men ska åka iväg imorgon och fixa stora fina rosor och en egen dikt!

    Är det för mesigt? Jag vill sågärna fria till han..vi älskar verkligen varandra och han är den jag vill spendera resten av livet med...men nu när jag tänker igenom på vilket sätt så vet jag inte om det är korkat eller  fesigt att "fria till förlovning"..

    Är det konstigt att göra på detta sätt?
  • Svar på tråden Imorgn ska jag fråga!
  • Willowfield

    Jag friade till förlovning  skottdagen 2008, sen friade han med stort F nyår 2009. kör på o lycka till

    glömde säga inte knäppt alls.. 

  • MissNeverMarried
    LisaEleonor skrev 2011-04-09 22:00:52 följande:
    Nej, Gud kör på! =) Hoppas det går bra.
    Nervositeten ligger på topp här... ska försöka sova lite nu! Skriver här hur det gick imorgon...
  • Aniara4

    Lycka till!

    Men vet han verkligen vad förlovning betyder...?

  • Albertina83

    Det är inte konstigt att göra på det sättet, lycka till! 
    Jag och min älskling förlovade oss för snart 1 år sen men ingen har friat än. Vi bestämde gemensamt att vi ville förlova oss och sen var vi och valde ringar, vi förlovade oss vid en sjö i skogen. Gifta oss tänker vi göra när nån av oss fria, fråga vill du gifta dig med mig. Men jag vet att min fästman vill gifta sig för han pratar mer om bröllop än jag, han har ritat en bild på hur han önskar att jag ska se ut som brud. Jag funderar på att fria till han om det tar för långt tid innan han fria. Men det kommer nog dröja nåt år för vi har inte råd att gifta oss än, pengarna kommer gå åt till vårt hus som vi flyttar till i sommar.

  • In Wonderland

    TS hur gick det med frieriet? Håller tummarna för att allt går precis som du planerat och hoppats!

  • BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2011-04-09 22:28:16 följande:
    Lycka till!

    Men vet han verkligen vad förlovning betyder...?
    Frågan är kanske om TS vet vad förlovning betyder heller, i så fall.

    Ja, jag tycker att det är konstigt att göra så. Förlovning är ett löfte om att gifta sig med varandra och slutledningen av det är att en förlovning inte kan komma till stånd om man inte har accepterat det faktum att man ska gifta sig med varandra.

    Eftersom förlovningen inte har någon juridisk betydelse längre, så finns det ju inget som förbjuder en att kalla det en förlovning, men rent tekniskt är det ju inte det, det är. Vill man ha någon egen typ av ceremoni för att befästa sin relation så kan man ju kalla det något annat och kanske välja någon annan typ av smycken än just ringar. Om inte annat så kan det ju vara en god idé för sin egen del. Säger man att man är förlovade så kommer ju alltid frågan från några om när det blir bröllop. Om den ene vill gifta sig och inte den andre så kanske den frågan blir jobbig. Väljer man att göra något annat för att befästa relationen så slipper man ju ta den diskussionen med sin omgivning. Bara en tanke. 
  • In Wonderland

    Men det är ju jättevanligt i Sverige att par förlovar sig utan att gifta sig.

  • MuBu

    Man behöver inte gifta sig i direkt anlutning till förlovningen.
    Vi har varit förlovade i 10 iår och ingen av oss har friat än.
    Vi har köpt hus och fått 2 barn sedan förlovningen så bröllopet får bli en senare fråga!
    Och inte går det nån nöd på oss för det Glad

Svar på tråden Imorgn ska jag fråga!