Godis skrev 2011-11-25 14:41:51 följande:
Ska nog också beställa från Milly. Men när det kommer till hälsningsfras så fungerar "Hi" eller "Hello" bra, har du ett namn på den du skickar till så har du med det också, dock endast förnamn. Jag avslutar alla mina mail till mina kinesiska arbetspartners med "Best regards (mitt namn)". Det handlar om att man ska vara övertydlig i sin vänlighet, nästan på fjäskigt, även om det uppstår problem. För det värsta man kan göra mot en asiat vid uppgörelser är att få dom att "tappa ansikte" aka skämmas, då får man endast sura svar, om man ens får svar. Det kan vara svårt för en svensk då vi får lära oss att avtal bryter man inte, avtal ses lite annorlunda på i Asien, där är det mer en attityd av: "jaja, det löser sig så småningom". Hoppas detta hjälper dig lite iaf.....
Jane skrev 2011-11-25 14:52:20 följande:
Håller med Godis man måste fjäska för att dom ska göra sakerna korrekt och bra.
jag skrev typ:
Hi Milly bridal!
I am a girl from sweden and i am getting married date: xx xx xx.
I have heard so much good things about you, therefore would i like to order a dress from you.
Here is the picture of the dress:.......
Is it possible that you can make it with a built-in bra?
How much would this dress cost and how long will it take to receive it?
Best regards
Jane
Sedan väntar man på svar från dem, är du nöjd med svaret kan du skicka dina mått.
Tack så mycket för hjälpen Godis och Jane. Jättesnällt att ni delade med er. Känns bra att ha något att utgå ifrån så att man inte sitter där och våndas över vad man ska skriva. Man vill ju att det ska bli så rätt som möjligt. Nu "vågar" jag skicka iväg mitt första mejl, ska göra det nästa vecka när jag har mer tid.
Pluppe skrev 2011-11-25 19:57:27 följande:
Jag har väldigt kort hollow to hem mått med ;) Är 159 cm lång.. Mitt hollow to hem mått är UTAN skor 131 cm så då la jag till 4 cm för antingen klackar eller ifall det är så att man skulle behöva ha en underkjol till den. Så mitt mått är ju ännu mindre än ditt
Jag skrev Hi eller Hello i början, när väl kontaktpersonen och jag började diskutera klänningen osv så har vi nu börjat skriva Morning eller som i början Hi.. Jag avslutar alltid med att skriva Kind regards :)
Haha, vad skönt att se att jag inte är ensam om att vara mini.
Bra tips med underkjolen förresten, då borde jag kanske lägga till några extra centimeter för att den inte ska bli för kort..? Hmm ...
Love you til the end skrev 2011-11-25 21:22:33 följande:
Tack :) Ja, jag är helnöjd!
Den kostade c:a 2500 och den är från Milly! :)
Jättefin klänning! Sitter väldigt bra på dig.