Inlägg från: Fårävvör |Visa alla inlägg
  • Fårävvör

    Uppsalbrudar 2011 del 2

    Har inte funderat på hur man ska formulera sig i inbjudan, bara spånat lite på hur de ska se ut...


    Vi har börjat fundera på att ha vigseln vid (eller närheten av) Eklundshof där vi ska ha middagen, istälelt för att först ha vigseln i Orangeriet i Linnéträdgården och sen förflytta oss till Eklundshof. Har mailat dom och kollat läget, men vet inte om det går, och vet inte om vi får avboka Orangeriet heller... Helt plötsligt har min m2b börjat komma på vad han har för åsikter kring bröllopet, vilket jag absolut är glad för, men det gör ju också att man kanske får justera en del saker! =) Förut har det mest vart jag som tyckt...

  • Fårävvör
    Rödarosenblad skrev 2010-11-19 11:54:20 följande:
      Kul när mannen har åsikter (om de inte är alltför olika ens egna). Min sambo håller mest med. Jag hoppas att han verkligen tycker som jag, men det tror jag. Hans kläder är han väldigt noga med hur de ska se ut och sitta :) Det är roligt. Hoppas det löser sig med vigselplatsen.
    Jo precis, jag ska definitivt vara glad att han har åsikter! Hade bara varit bättre om han hade vetat vad han tyckte redan i våras då vi letade efter vigselplatser...
  • Fårävvör

    Jag är 25 och blivande mannen  33. Har tyvärr ingen koll på fotografer eftersom våran svåger ska fota oss.


    De stora sakerna vi har kvar är:


    Mannens kostym - han ska kolla upp hur det funkar att måttsy på Drömer Selected (Dag Hammarsköldvägen) så fort han får tummen ur (så, typ i januari då)


    Mina skor - ska nog ta en tur till en dansbutik  Örebro som också säljer brudskor. Har så illans små och smala fötter, så dansskor är typ det enda som passar...


    Inbjudningskort etc - har bestämt att göra egna, men hur det ska se ut beror lite vad sambon väljer för färger till kostymen...


    Blommor - borde väl boka en florist, men vet inte vart jag ska gå...


    Ring - vet ungefär hur jag vill ha den, men behöver ut och prova en del...


    Vigselförrättare - ska ringa så fort jag vet vart vi ska ha vigseln. Vi ska iväg till Eklundshof på tisdag och se vad de har för alternativ. Om vi inte fastnar för något där så kör vi nog på Linnéträdgården som planerat (om inte sambon får några andra tokiga idéer).

  • Fårävvör

    Köpte förlovningsringarna på Atlas guld och jag är nöjd med min ring, men tyckte att han var lite väl pushig med vilken bredd som var "rätt" till mina fingrar etc... Lite jobbigt att inte känna att man valt själv så att säga Vi var inne på Mattsons guld också, men tyckte inte att vi fick någon hjälp egentliten, de slängde bara fram de ringar de hade och sen fick vi kolla själva. De verkade inte bry sig om vi skulle köpa något eller inte!


    Såg att Paula von Weisz har Schalins också (min förlovningsring är därifrån) så kanske ska gå dit och kolla. Vill helst ha samma form på båda ringarna så då får det väl bli antingen en Schalins igen, eller att man gör en egen design. Passar ju bra att hon kan erbjuda både och så


    Vi var hemma hos sambons familj i helgen, och min blivande svärmor blev nästintill rörd till tårar när hon såg bilden på mig i min brudklänning, så söt hon är! Dessutom pratade vi lite efternamn, och de verkade inte ha något emot att vi funderar på att antingen ta en släktnamn eller något helt nytt. De är lite äldre och min blivande svärmor var väl lite emot att vi ska gifta oss borgerligt i början, så jag var lite fundersam till hur de skulle tycka om det... Även om det såklart är vi som ska bestämma hur vi ska ha det och vad vi ska heta, så underlättar det ju om man har familjerna på sin sida!

  • Fårävvör
    Sörön10 skrev 2010-11-28 22:36:49 följande:
    Ja Paula beställde hem en skena från Schalins och satte sedan i en sten åt mig. Hade nämligen en väldigt speciell skena från Schalins som förlovningsring och ville att vigselringen skulle matcha!  Lycka till! =)
    Det där låter perfekt! Men får nog ta och hålla mig med att gå dit och kolla förrän i januari... Varför ska det alltid vara så mycket att göra kring jul? Imorrn ska vi i alla fall iväg till Eklundshof och se vad de har för alternativ för vigsel, känns inte riktigt som representativt väder, men det ska nog gå ändå! =D
  • Fårävvör

    Nu har vi vart på Eklundshof och tittat igen! Snön vräkte ned i morse ju, men slutade lagom tills vi skulle titta på lokalerna =)


    Bestämde oss för att det funkar med utomhusvigsel på eklundshof (de har en loge som man kan ha som back-up vid dåligt väder), så nu ska jag försöka avboka Linnéträdgården och så boka vigselförrättare! Kommer bara på fler och fler fördelar med att göra såhär: gästerna behöver inte åka bil mellan vigsel och fest, vi behöver inte ha någon transport mellan vigsel och fest!! gästerna kan checka in på hotellet på eklundshof före vigseln, vi sparar 4500 kr (som det kostar att hyra Orangeriet i Linnéträdgården en halv dag).


    Nackdelar är väl att det blir utomhus (vilket såklart kan vara jättefint i slutet av maj, men det blir ju lite svårare med musik etc)... Men sambon tycker att det känns helrätt, så det är bra (och det gör jag med, men jag tror att även Orangeriet hade funkat) =)

  • Fårävvör
    Mrir skrev 2010-11-30 16:57:22 följande:
    Nån som har tips på ajcka/bolero/sjal man kan ha för att slippa frysa framåt kvällen?
    Jag ska sticka mig en bolero har jag tänkt. Har kollat lite på sydda boleros i brudklänningstyg, men på mig ser det lite stelt ut, och sjalar lyckas jag bara inte hantera på ett snyggt sätt, utan att tappa dem hela tiden! Så för min del blir det en stickad. Har inte riktigt bestämt mig för mönster än, men såg en del fina naturvita garner i silke, mohair etc på YlloTyll... Ska köpa med mig några nystan och jämföra med min klänning när jag åker till butiken för att lägga upp den i vår tänkte jag (Man får lämna tillbaka nystan man inte använt och få pengarna tillbaka).

    Om du vill ha en sydd såg jag ganska många på olika hemsidor när jag googlade runt efter typ "brud bolero", både i spets, satin etc.

  • Fårävvör

    Välkommen Oonah! Vi får döpa om tråden nästa gång det är dags att starta en ny till Uppsalabrudpar istället, då kanske han känner sig lite mer välkommen?! Har ni bokat lokaler än? Det är nog det som man behöver göra i mest god tid. Vi bestämde oss redan hösten 09 att vi skulle gifta oss nu i vår, bokade lokaler ett år före vigseln men har inte börjat planera resten förrän nu i höst! Så klart ni hinner! Om du ska köpa brudklänning i butik kan det vara bra att börja kolla snart, eftersom det kan vara upp 16 veckors levereanstid på dem (och sen bör det ju finnas tid till ev, uppläggningar, ändringar etc efteråt också...) Ett litet tips på vägen bara

  • Fårävvör

    Uppdaterar listan nu när vi har avbokat Orangeriet i Linnéträdgården och kör på allt-i-ett på Eklundshof


     


    Lista:


    Maj:


    Fårävvör: 28 maj 2011 (Eklundshof)


    Juni:
    Rödarosenblad: 4 juni 2011 (Skuttunge kyrka + Bygdegård)
    Nalinie: 4 Juni 2011( Gamla uppsala + Kaplangården)


    LYCKA2011: 18 juni (DanmarkKyrka + ?)

    Juli:
    Oonah: 16 Juli 2011 (Helga Trefaldighetskyrkan + ?)


    Augusti:


    September:
    eundk110903: 3 sep 2011 (Helga tref ka + Östgöta nation)

  • Fårävvör

    Vi ska inte ha tärnor eller marshalkar, men min syster ska följa med mig till frisören på morgonen och det blir nog hon som får ta hand om buketten under vigseln också. Så hon kommer väl ha lite av "uppgifterna" som en tärna har, men inte stå med därframme...

Svar på tråden Uppsalbrudar 2011 del 2