Inlägg från: huni |Visa alla inlägg
  • huni

    svensk/persiskt bröllop hjälp!

    Hej! Jag och min m2b ska nu gifta oss i Juli 2011. Det är så spännande och planeringen är full igång! Men nu återstår det fotograf och musik. Nån som möjligen vet nån bra fotograf som även mixar video? Behöver även DJ som mixar det bästa från svensk och persisk musik! :)

    Tacksam för svar! :)
    / johanna

  • Svar på tråden svensk/persiskt bröllop hjälp!
  • huni

    Jag bor i sthlm! Jag har googlat runt som en dåre och hittar inget! Letar även efter en fin soloist till kyrkan..

    Nån annan som också planerar svenskt/persiskt bröllop ?? :) Vore kul att ha någon att bolla ideér med :)

    / Johanna

  • huni

    Åh tack för alla svar! Vilken snabb respons! :)

    Fryser det låter som en väldigt bra idé.. :) Då får han även en inblick i vår musiksmak och kanske har liknande låtar som han tror vi diggar.. :) 

    JosefinePatrik2010 Vilket bra tips! tack! Jag ser nu tyvärr att han håller till i gbg.. Han kan väl visserligen ta sig till sthlm men försöker hålla i budgeten och det skulle inte funka tyvärr.. synd.. han är verkligen duktig!

    GnuGS Hehe ja varför inte men då ska vi ha riktigt tur att få han bokad! ;)

    // Johanna

  • huni

    Vad roligt! Och Grattis! :)

    Vi kommer att ha kyrklig vigsel samt sen festen med mycket persiskt, t.ex stor persisk buffé (Vem älskar inte persisk mat?) och sen blandat med musiken.. Jag tror att detta kommer uppskattas av alla gäster :) Sen blir det väldigt roligt för alla min släktingar och vänner som får uppleva persiskt bröllop :)

    Vi kommer inte att ha ngn Sofre Aghd, möjligtvis att vi lägger upp dekorativt men vi kommer inte vigas på persiskt sätt..

  • huni

    Åh vad roligt! :) Japp jag är svensk och han är iranier.. :) Vi är lite osäkra på om vi ska lägga fram sofre.. har ett par bekanta som brukar anordna sofre jätte fint på bröllop.. så de lägger framdukat på en scen..

    Buffé känns som det perfekta valet, och vi har turen att ha bokat en lokal där kocken är grym på persisk mat :) Vi kommer köra de olika grytorna (ghormeh sabzi, fezenjaan, olika sorters ris, salad olivier.. ja allt det där.. det blir upp till 16 olika rätter.. även djojeh kebab och sånt :) Första tänkte vi blanda svensk och persisk mat i buffén men nu blir det endast persisk mat :)

    Hur många gäster kommer ni att ha? :)

    // Johanna

  • huni

    MjLove det låter väldigt kul! Det är ungf samma för mig, det är väldigt många fler från hans sida så vi kommer hamna på cirka 120 pers, och då är det ej inräknat dem från självaste Iran.. men vi får se.. håller på att renskriva listan nu :)

    Vi kommer att gifta oss 16 Juli i sthlm.. :)
    När tänkte ni skicka ut injudningar? :)

    GnuGS Tack för tipset, trodde inte till en början att det var möjligt att få arash eller hans gäng med på bröllopet men allt har sitt pris.. får ta och kontakta dom.. vilken fest! :)

    Vi hade även tänkt oss magdansörerm någon annan som tänkt hat de med?

    Sofre Aghd låter så romantiskt!

  • huni

    Hej! vad kul! :) Då sitter vi i samma sits..  Vi kommer nog blanda persisk musik med amerikanskt samt techno och sånt.. men samtidigt vill man ju ha musik som alla dansar till och kan sjunga med till (och då majoriteten av gästerna är iranier så vill man ju att alla dansar..) Men samtidigt finns det grymt bra persisk techno remix som t.ex Ashkan ft. Kooshan - Doset daram .. så bra låt! LYSSNA HÄR
    ">



    Så som svar på din fråga.. mycket persisk men även bra hits som är populära just nu ..vore bröllopet idag skulle t.ex låtarna som "We no speak americano" och "Alorse on dance" spelas flitigt :)

    Jag veeet faktiskt inte det där med magdansöser.. har kollat några klipp på youtube då de uppträtt på bröllop.. men vet inte om de var persiska bröllop... det vore ändå lite ballt samtidigt en underbar underhållning!

    Mvh Johanna

  • huni

    Hej Sommarullis, välkommen till tråden :) Vad kul! Det ör ungf samma här hos mig.. min m2b vet inte heller vilka traditioner vi bör köra med så jag har fått hela ansvaret att planera bröllopet själv (typ).. :)

    Sofre aghd känns endå nu som en självklarhet då innerbörden av hela uppdukningen är så fin och romantisk.. Vi kommer att vigas i Kyrkan och kommer därför inte att ha ngn persisk traditionell vigse.. Festen kommer att vara väldigt persisk när det kommer till mat, dessert och musik men så får man blanda med svensk tradioner.. (dessa är vad jag nu försöker klura ut då jag inte varit på ngt svensk bröllop tidigare utan bara persiska)

    Vad ska ni köra för olika slags underhållning på festen? Liveband, uppträdanden? Olika lekar?

    Mvh :)
    TREVLIG HELG!

  • huni

    m och n: Jamen vad roligt.. och smart med Spotify lista! :) Ja det kanske inte blir så populärt att bara köra persiskt så ni får blanda till det snyggt :) Förhoppningsvis så diggar svenskarna den persisk musiken.. :D:D och vice versa.. persisk musik är ju väldigt modern så det blir nog inga problem :) Vet dock ingen lista som kan vara bra till bröllop.. men kolla låtar som Mansour sjungit han är väldigt duktig :) Låten To Azize Delami är min favorit! :)

    Har ni tänkt köra några lekar under kvällen? Dom persiska bröllopen jag har varit på har aldrig inneburit några lekar.. mest bara mat, dans, skål och massa "tililili" tjut.. haha.. men inga lekar (som det ofta är på helsvenska bröllop).. Missförstå mig rätt men jag vill heller inte att det ska bli löjligt.. Åh jag vet inte!

    Vill helst att så många som möjligt ska lära känna varandra (vilket man lättsamt gör om man leker) och vi kommer nog heller inte blanda ut sällskapen med bordsplacering, utan kommer göra så att familjer sitter med varandra.. risken är ju att det blir mindre mingel.. nån som har bra lekar på hur man kan lära känna varandra bättre? :) Hur kommer ni göra med bordsplaceringen?

    Hare gott!
    // Johanna

  • huni

    Knivdans kommer bli riktigt roligt och kommer att ta alla med häpnad! :)

    Hm, bra persiska låtar? ja det finns väldigt många nya moderna låtar som man kan hitta på bland annat bia2.com och iranianradio.com sen finns det dom här klassikerna som är festlåtar som Benyamin - Bahare, Sayed shayesteh (osäker stavning) - goli, mansour - azize delami, Arian - Parvaz, Benyamin - Donya, Ashkan ft Kooshan - Doset daram.. m.m

    lycka till! :)

    Shit vad tiden går fort! Måste ut med save tha date kort snart då vi gifter oss i semestertider!

  • huni

    Dom här är också sköna låtar som är kärleksfulla o fina och som alla gillar att dansa till! Jag är själv på jakt.

    Sepideh - Kish
    ">


    Benyamin - Loknat
    ">


    0098 - Boro halesho bebar
    ">


    Leila - Bahande (samma länk, remix)
    Mohsen & Saeed - Chejouri (samma)

    Leila Forouhar - Aroosi (låt nr 2 i remixen)
    ">



    Ashkaan - Aroosi
    ">


    Mansour - Dooneh Dooneh
    ">



    Amr Diab - habibi (arabsik men mkt känd bland persier)
    Dj Crush Greek Hit Chikulat - (grekisk men grymt bra!)

    Hoppas det var ngn hjälp :)
    Trevlig helg

Svar på tråden svensk/persiskt bröllop hjälp!