• huni

    svensk/persiskt bröllop hjälp!

    Hej! Jag och min m2b ska nu gifta oss i Juli 2011. Det är så spännande och planeringen är full igång! Men nu återstår det fotograf och musik. Nån som möjligen vet nån bra fotograf som även mixar video? Behöver även DJ som mixar det bästa från svensk och persisk musik! :)

    Tacksam för svar! :)
    / johanna

  • Svar på tråden svensk/persiskt bröllop hjälp!
  • mjlove

    Oohh va gott det låter. Vi ska inte ha så många olika rätter utan vi kör bara på 2-3 stycken.


    Vi satt alldeles nyss och räknade på gästantalet och vi har än så länge hamnat på 116 personer. :S


    Vi hade tänkt ha ett litet bröllop först men det går dessvärre inte pga hans stora släkt. Själv har jag inte alls så stor släkt. 


    Har ni många gäster? Är det i Sthlm ni ska vara?


    När gifter ni er förresten?

  • GnuGS

    Åh, kan ni inte berätta lite om persiska bröllopstraditioner?! Vad är sofre, t ex?


    Rådet med Arash var allvarligt menat. Om inte annat kan ni ju be DJ:n använda hans skivor. Eller ring Arash-gänget i Malmö och fråga om de känner till någon DJ i Stockholm.


    En kompis till mig var på bröllop med en av svenskarna i Arash-kretsen -- ett överdådigt bröllop som hölls i Dubai (minns inte varifrån bruden kom, möjligen från Iran eller Arabiska halvön)..

  • mjlove

    Sofre är ungefär en duk där man lägger fram vissa grejer som ska symbolisera olika saker.


    Jag är inte så insatt i det där faktiskt, har aldrig sett det själv, bara på bild och så har jag hört hur det går till.


    Vi kommer inte göra sådant då vi inte vill ha någon vigsel enligt islams seder.

  • Pixiebelle

    Hejsan!


    Flikar in med lite info i den här tråden då jag själv är halv svensk/halv iranier och min sambo är iraniner. Vi ska gifta oss i augusti 2011 och det blir ett traditionellt bröllop med sofreh aghd, persisk buffé och en massa dans :)


    Vill bara klargöra att Sofreh-aghd inte har något som helst med islam eller muslimska traditioner att göra. Det är en urgammal tradition som härstammar från tiden innan Iran blev ett muslimskt land, dvs från zorosterismens tid, precis som den persiska nyårs-traditonen "Haft-sin".


    På sofreh-aghd dukar man upp en rad olika saker som alla symboliserar något:


    - Spegel - symboliserar ljuset, att brudparet ska få en ljus framtid tillsammans.


    - 2 stycken ljusstakar - symboliserar energi och eld (solen var väldigt viktig i zorosterismen)


    - Ett traditionellt bröd ("Sangack") - symboliserar välgång


    - Valnötter, hasselnötter, mandlar - symboliserar fertilitet


    - Socker i form kristaller ("Nabat") - så att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans


    - Guldmynt - Lycka och välgång


    - Honung - återigen en symbol för att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans


    - Olika sorters kakor - Gästerna som varit närvarande vid cereminin bjuds på kakor när ceremonin är över


    -Rökelse ("Esfand") - Anses ha en renande funktion och symboliserar hälsa


    - Olika örtkryddor - ofta 7 olika sorter som ska skydda mot det onda ögat


    - Allt detta dukas upp på en äldre handvävd och handbroderad duk som gått i arv i flera generationer - symboliserar familjen och traditioner.


    - Avesta - zorosterismens skrift. Efter att Iran blev ett muslimskt land så har man bytt ut denna mot koranen - en välsignelse för brudparet.

  • mjlove
    Pixiebelle skrev 2010-10-18 20:56:16 följande:
    Hejsan! Flikar in med lite info i den här tråden då jag själv är halv svensk/halv iranier och min sambo är iraniner. Vi ska gifta oss i augusti 2011 och det blir ett traditionellt bröllop med sofreh aghd, persisk buffé och en massa dans :) Vill bara klargöra att Sofreh-aghd inte har något som helst med islam eller muslimska traditioner att göra. Det är en urgammal tradition som härstammar från tiden innan Iran blev ett muslimskt land, dvs från zorosterismens tid, precis som den persiska nyårs-traditonen "Haft-sin". På sofreh-aghd dukar man upp en rad olika saker som alla symboliserar något: - Spegel - symboliserar ljuset, att brudparet ska få en ljus framtid tillsammans. - 2 stycken ljusstakar - symboliserar energi och eld (solen var väldigt viktig i zorosterismen) - Ett traditionellt bröd ("Sangack") - symboliserar välgång - Valnötter, hasselnötter, mandlar - symboliserar fertilitet - Socker i form kristaller ("Nabat") - så att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans - Guldmynt - Lycka och välgång - Honung - återigen en symbol för att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans - Olika sorters kakor - Gästerna som varit närvarande vid cereminin bjuds på kakor när ceremonin är över -Rökelse ("Esfand") - Anses ha en renande funktion och symboliserar hälsa - Olika örtkryddor - ofta 7 olika sorter som ska skydda mot det onda ögat - Allt detta dukas upp på en äldre handvävd och handbroderad duk som gått i arv i flera generationer - symboliserar familjen och traditioner. - Avesta - zorosterismens skrift. Efter att Iran blev ett muslimskt land så har man bytt ut denna mot koranen - en välsignelse för brudparet.
    Jag syftade inte på själva sofren som en islamisk sed, utan jag tänkte mer på att man vigs enligt islams seder i samband med sofren på persiska bröllop.
  • huni

    MjLove det låter väldigt kul! Det är ungf samma för mig, det är väldigt många fler från hans sida så vi kommer hamna på cirka 120 pers, och då är det ej inräknat dem från självaste Iran.. men vi får se.. håller på att renskriva listan nu :)

    Vi kommer att gifta oss 16 Juli i sthlm.. :)
    När tänkte ni skicka ut injudningar? :)

    GnuGS Tack för tipset, trodde inte till en början att det var möjligt att få arash eller hans gäng med på bröllopet men allt har sitt pris.. får ta och kontakta dom.. vilken fest! :)

    Vi hade även tänkt oss magdansörerm någon annan som tänkt hat de med?

    Sofre Aghd låter så romantiskt!

  • m och n

    Här är en till som vill ha persisk musik på festen! Vi är ett svensk/iranskt par (jag svensk, fästmannen persisk) och vi kör på Sofreh Aghden, persisk buffé och som sagt gärna persisk musik. Ska ni som har persisk musik köra det rakt igenom, eller blandar ni upp med svenska låtar också?


    Magdansös hade jag inte tänkt på förrän nu, är det vanligt på persiska bröllop?


     


     

  • huni

    Hej! vad kul! :) Då sitter vi i samma sits..  Vi kommer nog blanda persisk musik med amerikanskt samt techno och sånt.. men samtidigt vill man ju ha musik som alla dansar till och kan sjunga med till (och då majoriteten av gästerna är iranier så vill man ju att alla dansar..) Men samtidigt finns det grymt bra persisk techno remix som t.ex Ashkan ft. Kooshan - Doset daram .. så bra låt! LYSSNA HÄR
    ">



    Så som svar på din fråga.. mycket persisk men även bra hits som är populära just nu ..vore bröllopet idag skulle t.ex låtarna som "We no speak americano" och "Alorse on dance" spelas flitigt :)

    Jag veeet faktiskt inte det där med magdansöser.. har kollat några klipp på youtube då de uppträtt på bröllop.. men vet inte om de var persiska bröllop... det vore ändå lite ballt samtidigt en underbar underhållning!

    Mvh Johanna

  • sommarullis

    Hej!
    Jag gifter mig också i juli 2011 med en kille som kommer från Iran. Men vi har inte riktigt bestämt oss för om vi ska ha med några presiska traditioner eller inte. Han känner inte riktigt att han vet exakt vad de står för och tycker därför det känns konstigt. Hur tänker ni?

  • atlast

     


    JosefinePatrik2010 skrev 2010-10-16 11:14:08 följande:
    Jag kan rekommendera dig www.michaelabrahamsson.com eller www.mame.nu som det nu heter, om du behöver hjälp. En bekant känner honom och vi hade även honom på vårt egna bröllop. Riktigt bra att ha och göra med och super duktig. Gå in och lyssna på hemsidan så hör du själv :)

    Jajmänsan - detta är en fin rekomendation eller????

Svar på tråden svensk/persiskt bröllop hjälp!