Inlägg från: MackanB |Visa alla inlägg
  • MackanB

    Orolig för flickvännen (utebliven mens)

    Hej!

    Jag har en fundering som någon tjej säkert kan hjälpa mig med, som har uppkommit på sistone.

    Det är nämligen som så att min flickväns mens har uteblivit. Sist hon hade mens var i juni. Hon har haft regelbunden mens sedan hon började få den, men så i juli uteblev den och så har det fortsatt.

    Till en början ville hon inte säga något till mig, hon berättade det först i ett senare skede, med motiveringen att hon inte ville göra mig orolig.

    Lite orolig är jag dock. Är det normalt att mensen uteblir så pass länge? Hon har sökt läkarhjälp, tagit prover som inte visade något speciellt, men inte fått några vidare läkartider.

    Jag är förstås rädd för att hon inte ska kunna få barn. Jag har ju ingen aning om vad det kan vara, och kanske bekymrar mig i onödan. Har någon här inne upplevt något liknande?

  • Svar på tråden Orolig för flickvännen (utebliven mens)
  • MackanB

    Hon idrottar nog, spelar fotboll och tränar 4-5 gånger i veckan. Dock har vikten inte rasat något direkt.

  • MackanB
    Rufsas skrev 2009-12-04 21:37:00 följande:
    Det jag menar är - har ni varit hos en gynekolog?
    Hon har varit på ett läkarbesök, därifrån hon skickades vidare för att ta blodprov. Dessa visade ingenting onormalt alls. Någon vidare tid har hon inte fått, vilket jag tycker är konstigt.
  • MackanB

    Jo, hon ska nog till en gynekolog. Det är bara det att jag bekymrar mig så :(

  • MackanB

    Hej alla och tack för era råd och funderingar!

    Min flickvän har som sagt inte haft några som helst problem tidigare, det dök bara upp i somras. Blodproven var ok och hon har inte några andra sjukdomar/problem.

    Det är säkert så att jag bekymrar mig i onödan. Men jag är samtidigt rädd för att jag inte ska få bli pappa en vacker dag.

    Hoppas att de hittar något när de undersöker vidare, och att det hela kommer igång igen.

    Har ni några andra funderingar på vad det skulle kunna vara?

  • MackanB

    Kan tillägga att hon inte ätit p-piller eller haft någon stav. Hon hade en ganska tuff sommar i jobbet och nu har skolan varit ganska intensiv till hösten, detta kombinerat med fotbollen.

    Så lite stressrelaterat kanske det kan vara.

  • MackanB

    Hej igen på er alla!

    Idag fick så min flickvän ett samtal från den läkare hon varit till första gången. Han ringde för att berätta att han "glömt" att meddela att det sista blodprovet hade visat att det var "något med hormonerna" och att det var "något med hypofysen".

    Något desto mera vet jag inte, men hon skulle få remiss till sjukhuset för vidare undersökningar.

    Så, vad betyder nu detta? Min flickvän blev orolig, och så blev även jag.

  • MackanB
    Imma skrev 2009-12-14 15:34:08 följande:
    En sak till:När min mens försvann fick jag börja äta p-piller för att få den där hormonskjutsen jag behövde för att sätta fart på systemet igen (precis som jag skrev i mitt första inlägg). Nu är jag gravid i vecka 23 och hade inga som helst svårigheter att bli med barn trots att jag hade haft knas med hormonerna och mensen tidigare.
    Tack ska du ha! Nu lugnade jag ner mig lite!

    Det här forumet är ett av de bättre, man får svar av folk med erfarenhet!
  • MackanB

    Hej!

    Nu har min flickvän varit på röntgenundersökning här i Umeå. Någon form av magnetröntgen. Hon har läkartid inkommmande vecka. Ska jag vara med då, eller är det hennes ensak?

    Hon har haft en del huvudvärk på sistone, kan det ha något med just hypofysen att göra?

  • MackanB

    Ska fråga henne imorgon. Ska bli skönt att få veta vad det är som är fel. Samtidigt är jag nog ganska så rädd för att det ska vara något värre. Hoppas att det går att ordna upp.

  • MackanB

    Jo jag tror det är så det funkar. Jag är så oinsatt i mens och hypofys och sådant, men det är mest tanken på att jag inte ska kunna bli pappa som skrämmer mig. Visst, jag oroar mig säkert i onödan, men ändå.

Svar på tråden Orolig för flickvännen (utebliven mens)