• flizz

    Nu är mitt "arga" brev till guldfynd klart

    detta skrev jag till butiken, hoppas nu att jag får ett svar med en ursäkt.

    Hej,

    Mitt namn är Felicia.

    Jag känner att jag behöver skriva till er då jag och min sambo fick väldigt tråkigt bemötande på guldfynd i Karlstad.

    Vi gick in i butiken den 30/8 och väntade på vår tur, tjejen i kassan låste upp och tog fram dom släta förlovningsringarna jag bad om.

    Efter det gick hon bara därifrån och ställde sig i kassan, det fanns inga kunder i butiken så hon gick inte dit för att hjälpa någon.

    Jag var tvungen att gå tillbaka till henne för att be om något att prova storlekarna på fingrarna med, hon gick och hämtade det och lämnade oss sedan igen.

    Sen när vi hade bestämt oss var jag tvungen att gå till kassan ännu en gång för att visa vilka ringar det var vi ville ha, vi beställde dom sedan och gick därifrån.

    När jag sedan kom hem kände jag verkligen hur tråkigt det var att vi inte hade fått någon hjälp, vi fick inte veta vilken kvalitet det var på vilka ringar eller vad någon av det kostade (jag vet att priset står nedanför).

    Jag hade mer än gärna sätt att hon hade pratat om ringarna så vi hade fått veta vad vi köpt.

    Jag trodde att när man skulle välja ut ringar skulle vara trevligt och att man skulle kunna få ha en kunnig människa bredvid sig som skulle kunna hjälpa en om man hade några frågor.

    Nu var jag istället som kund tvungen att springa fram och tillbaka till henne om jag hade några frågor, det hade kännts okej om hon hade varit ensam som säljare i butiken och det hade varit kunder i kassa och hon hade ursäktat sig och frågat om det var okej att gå till kassan och hjälpa kunderna där, men nu var hon varken ensam eller hade kunder i kassan.

    Vi ville också ha gravyr i ringarna, och jag frågade då hur mycket det rymdes i ringen då fick jag till svar:

    - jag vet inte, typ inte så mycket.

    Borde inte hon veta det när hon jobbar i butiken?

    Känner nu att jag nästan ångrar att jag spenderade mina slantar hon er, det känns också mycket tråkigt att det är fler än jag som hade denna tråkiga åsikt om dålig service, då jag har pratat med många andra som också kännt sig dåligt bemötta.

    Hoppas att ni tar detta mail som något som kan göra eran butik bättre, hoppas också på att i framtiden kunna få bättre bemötande om jag nu väljer att gå tillbaka någon gång.

    Om det är viktigt hette säljaren ******.

    Mvh Felicia

  • Svar på tråden Nu är mitt "arga" brev till guldfynd klart
  • 090208

    Hur gick det??


    Meria84 skrev 2009-09-03 16:03:31 följande:
    Undrar om det är samma människa jag stötte på? Hade krångel med vigselring. En kom bort på posten till butiken och en annan fick ett nytt leveransdatum. Efter att ha blivit lovad av butikschefen att de skulle hitta en ring åt mig i tid före bröllopet, trodde jag det skulle lösa sig. När jag senare över telefon fick veta att den andra ringen inte skulle hinna fram heller, frågade jag vad jag ska göra då? Bröllopet var om en vecka och nu har två ringar inte kommit fram. Hon blev sur i telefon och tyckte "jag vet inte, jag kan ju inte trolla fram en ring". Detta var också på Guldfynd i Karlstad. Bra att du skickade brevet och att du fick svar på det
  • Meria84
    090208 skrev 2009-09-03 20:27:30 följande:
    Hur gick det??
    Jag letade runt (läs: sprang i panik) i alla guldsmedsaffärer jag hittade i Örebro (där jag var när samtalet från Karlstad kom). Sista affären var Albrekts Guld, är ju samma kedja som jag förstått det.. Men där var det helt plötsligt möjligt att beställa just en sån ring jag ville ha. Fick den 4 dagar senare, 3 dagar före bröllopet
  • mums78

    :) Fissade lite när jag hittade denna tråden. Just Guldfynd verkar ha låga krav på serviceanda hos sina anställda.
    Här är några sköna kommentarer jag gått, på olka GF runt om i Sverige:

    "Varför köpte du en sånt här halsband?, de är inge bra alls, nej du får ju inte den lagad!"
    När jag bad att få reklamera en halslänk som gått av efter en vecka.

    Jag: får jag se på och prova armbandet som ingår vid köp av halsbandet?
    Hon: "Nej inget ingår"! Jag : "Jo, det står det ju att det gör"
    Hon: "Ja , suuuck, ok då, men varför ska du prova det, det är ju inte så att du får den i någon annan storlek ändå så..."

    En annan tjej talade i uppenbart privat samtal så länge och viftade bort mina antydningar om hjälpönskan två gånger.
    Vi gick.

    En annan gång var jag me min syster och den anställda var så otroligt arrogant och trist mot oss och min syster är lite mer uppkäftig än jag är, frågade rakt ut vad det är för fel på att vara lite serviceinriktad och intresserad av ens kunder.

    Klart man kan ha dålig dag men lite synd är det ju att man ska behöva känna sig så oönskad i Guldfynd butiker.
    Såklart har jag totalt slutat handla där.

  • flizz

    ja detta blir nog sista gången vi handlade där, har redan hittat våra vigselringar på ett annat ställe så man ska nog inte behöva gå tillbaka dit något mer.

    Dock var det en jätte trevlig kvinna där när vi hämtade ringarna, men hon blev lite konfunderad när vi inte hade blivit tillfrågade om att försäkra våra ringar.

    Så det var en till sak den otrevliga tjejen missade, och dum som jag är trodde jag att det ingick när hon inte sa nått.

  • LisasFanclub

    Jag och min fästman köpte våra ringar på Smycka i Karlstad.
    Vi förklarade att vi ville titta på ringar, och hon dukade fram en massa. Sen sa hon "Jag låter er diskutera och välja ifred, säg till när ni behöver mig..!"
    Det kändes väldigt trevligt att få vara ifred och prova och jämföra, när vi hade bestämt oss ropade vi på henne, ställde några frågor som hon svarade på och sen beställde vi.

    Jag misstänker att de flesta kedjor har som policy att låta paret välja sina ringar i fred, vilket jag tycker är helt rätt. :)

    Sen är det givetvis viktigt att ge ordentlig service även om paret tar beslutet i fred.

  • tågjäntan

    Mums78
    Du borde nästan oxå skicka ett brev om dina erfarenheter... Det verkar som att de behöver jobba på det med kundbemötande.

  • AlaM

    Det är i och för sig inget konstigt utan så man oftast gör. Det är alltid korkat att betala i förväg om det inte behövs. Om guldfynd under de dagarna skulle råka ut för något som leder till konkurs el. likande så kan man inte bli ersatt för förvägsbetalningar då man hamnar längst ner på "listan" efter alla banker osv.


    flizz skrev 2009-09-01 19:01:04 följande:
    090208:jo jag skrev en annan tråd om det, la till en ny nu med bara brevet.Hon ville att vi skulle betala handpenning på 1000Kr när det allt som allt blev ca2900 och vi dessutom skulle hämta ut dom en vecka senare och då hade varit tvugna att betala hela summan.
  • Nippran
    AlaM skrev 2009-09-22 22:49:33 följande:
    Det är i och för sig inget konstigt utan så man oftast gör. Det är alltid korkat att betala i förväg om det inte behövs. Om guldfynd under de dagarna skulle råka ut för något som leder till konkurs el. likande så kan man inte bli ersatt för förvägsbetalningar då man hamnar längst ner på "listan" efter alla banker osv.
    Nej, det är inget konstigt att man får lägga en handpenning. Dock är det brukligt med 10% av köpeskillingen....
  • flizz

    jag tycker inte heller det är konstigt med handpenning, men vi ville betala hela summan direkt.

  • Anonym

    Måste bara flika in. Jag hade fått en provanställning på Guldfynd, detta var 2010 tror jag. Lycklig! Men det var verkligen svårt med så allvarliga saker som förlovningar där kunder naturligtvis kunde ha 1000 frågor. Man borde definitivt få ha genomgång och utbildning på denna bit för jag kände mig som Bambi hal is i underkant. Jag håller alltså med om att personalen ska vara kunnig. Innan min 6 månaders provanställning var slut fick jag, som nyast i butiken, vara den som hade ansvar och jag blev lämnad själv med personal under tiden chefen hade semester. Dessutom skulle HELA butiken rensas och packas ner pga att lokalens golv akut skulle göras om. Fick där hjälp av en urgullig regionschef. Dagarna efter öppning igen så stod det fortfarande massa kartonger överallt, inget kamerasystem var inkopplat jag var själv på passet och massa kunder. Bl.a. två män i 50års-åldern av utländskt härsprung. Jag tänkte att detta är antagligen kunder som behöver hjälp, det är liksom inte ett par fjortonåriga tjejer som ögonshoppar bijouterier. Så jag går fram till dem och frågar om de vill ha hjälp. Det vill de inte. Jag har många kunder och får fullt upp i kassan. Det jag hinner tänka är att de är inne lite väl länge. Efter långt om länge blir det lugnare och jag går runt i butiken, upptäcker då ett dyrare silverskåps lås på glasdörren liksom är flyttat och ja!! Det är olåst. Lite panik. Men vi har andra silversmycken i butiken oskyddat, jag är fortfarande ny och vi har precis öppnat efter renoveringen. Mm, kanske ska vara så...? Kan heller inte se om något speciellt fattas då det inte är jag som plockat upp i skåpet och det varit så hektiskt så jag har inte gått dit och noterat hur det ser ut. Svårt att memorera alla smyckeskasetter i hela butiken då skulle man behöva fotografiskt minne... Min anslutande kollega dyker upp för att bryta av mig på passet, och jag visar henne. Hon har jobbat på Guldfynd länge och hon säger att vi ska ta in dessa silversmycken i kassaskåpet bakom. Mycket riktigt, minns inte hur många dagar efter, men jag blir inkallad av vår regionchef som berättar att ca 50 000:- är snott från skåpet. Jag blir helt chockad. Hennes sätt att fråga ut mig får mina ögon att spruta av tårar. Jag är annars en mycket sansad stark person. Men den här häxan säger slutligen att jag får ta några dagar att fundera på om jag vill sluta eller om jag vill ha mer stöd och hjälp för framtiden så sådant här inte ska hända igen? Efter någon dag ringer min chef upp åt denna häxa och säger att jag inte får fortsätta. De hade hoppats att jag skulle gå självmant. Visst fick jag gå på en säkerhetsutbildningsdag i början, men där tycker jag att det är dubbelmoral. Man ska bemöta misstänkta med extra mycket service och uppmärksamhet, men så ger de exempel på hur dessa misstänkta kan se ut. Männen jag hade i butiken gick under den beskrivningen... JAG vägrar behandla någon så men det fick jag sota för på Guldfynd. Det är några år sedan, men jag mår fortfarande mycket dåligt av samtalet med denna regionschef. Och jag handlar helst inte på Guldfynd längre!

  • swdnchick

    Kära Anonym!! Denna tråden är från 2009, och senaste inlägget är också från 2009. Kan du inte bara låta en gamla tråd få vila i frid?

    Jag förstår att du vill skriva av dig, men en 5 år gammal tråd är nog inte rätt plats....

    :)

  • Ms T

    Swdnchick av vilken orsak skulle inte anonym få det då denna tråd går att läsa även 2015. Det kan vara bra att varna andra

Svar på tråden Nu är mitt "arga" brev till guldfynd klart