• Tinga

    Barnkarusellen snurrar vidare

    Izzie - vi får ju 90 SGI-dagar och 90 lägstanivådagar extra som tvillingföräldrar, så lite mer kan man ju töja ut föräldraledigheten. Totalt kommer jag att vara hemma 18.5 månader och maken 12 månader. Förvisso tar jag ju ut 0 dagar fram tills barnen fyller ett år, just för att kunna dra ut på ledigheten, men eftersom det blev två barn på en gång vet man ju inte om det blir fler möjligheter till föräldraledighet för oss. (Fast både maken och jag är rätt inne på att vi så småningom ska försöka få till ett syskon; t ex tittar vi inte på hus med mindre än fyra sovrum. Å andra sidan krävdes ju Pergo för att få till Piff & Puff och något mer tvillingpar vill jag inte ha, så vi får väl se; inget är ju givet i barnfabriken.)

    Angående jobb så är det så att jag har lämnat min befattning, men har kvar min anställning. Alltså "fladdrar" jag mest runt för tillfället (organisationsmässigt) och så får jag se vad det finns för lediga tjänster när jag kommer tillbaka. Eftersom jag var så trött på den tjänst jag hade känns det som att det knappast kan bli sämre. I värsta fall får jag ta något "så länge" och fortsätta hålla ögonen öppna. Jag jobbar på en ganska stor arbetsplats med runt 600 tjänstemän, så förhoppningsvis finns där någon spännande tjänst när det är dags för mig att gå tillbaka till jobbet. Jag ska börja jobba igen i mitten av mars 2010, så under hösten ska jag ta tag i det här med jobb. Innan dess är det inte lönt och det är ganska skönt att verkligen kunna känna sig helt ledig från allt vad jobb heter. Eftersom jag inte ska tillbaka till mitt gamla finns det ju verkligen ingenting jag behöver hålla mig à jour med.

    Det här med UL och flyttande av BF hit och dit tror jag beror på att alla foster faktiskt inte är exakt lika stor fram tills 20:e graviditetsveckan. Det är ju det "stora Ul:et" bygger på; att det är så att i princip alla foster är lika stora fram tills dess, så att de därigenom kan bestämma åldern på fostret och därmed BF. Dock såg vi ju med Piff & Puff att om man bara gick på respektive bebis storlek skulle Piff varit 1 vecka äldre än Puff vid stora UL:et, men det kan han ju knappast ha varit, även om de är tvåäggstvillingar. ÄL måste ju ha skett i princip samtidigt från båda äggstockarna. Däremot var ju Puff tillväxthämmad, vilket alltså i viss mån syntes redan vid stora UL:et (fast inte så mycket att några gränser överskreds, eller underskreds kanske passar bättre). Nu menar jag inte att alla barn där BF läggs senare skulle vara tillväxthämmade, men en viss skillnad i tillväxt kan det ju faktiskt vara, även om vetenskapen säger att det "inte" är så. Därför tror jag alltså att man faktiskt har ÄL när man själv tror, men att det är tillväxten som skiljer litegrann mellan olika foster.

  • Tinga

    Blir det bara trådträff på lördagen den 16:e maj i Götet? Den dagen kan ju inte jag , eftersom jag ska springa då. Om någon fortfarande har tid och lust ses jag gärna på söndagen istället, men jag förstår om ni är trötta på tråddejter då, om flera av er redan träffats på lördagen.

  • Tinga

    Muggles - åh vad bra att söndagen också funkar! Blev lite orolig där, att jag inte skulle får träffa er. Precis som Lappis kommer jag att släpa maken med mig, men ni har ju redan träffat honom; iallafall vi som träffades i Göteborg ifjol. Å andra sidan tror jag att det är nödvändigt att han följer med eftersom Piff & Puff också ska med, för annars hinner jag ju knappt prata med er andra.

  • Tinga

    Piggelin - jag tackar genast ja till ett besök i ert hus; vore superkul att få se det live! När är det ni flyttar in? Slutet av april?

    Du behöver inte skämmas för den där tåren i ögonvrån, för isåfall måste jag också göra det och det vill jag inte.

    Blivande fru L - jag instämmer i kören som beklagar simmarproblemen, men samtidigt ser det goda i att ändå veta vad som är fel och att det faktiskt finns något att göra åt det. Förstår förstås att det känns jättetrist, men jag hoppas att det snart blir action av, så att ni inte behöver vänta i någon evighetslång kö. Kram!

    Imorgon drar jag med Piff & Puff till mina föräldrar på övernattning, för maken ska iväg på konferens och sova borta. Egentligen skulle jag ju klara mig själv, men det är skönt med hjälp när det går att få. Särskilt om det blir en besvärlig kväll (som ikväll). Båda två åt sina vällingransoner relativt snabbt och smärtfritt och somnade gott i sina sängar, men efter några minuter vrålades det i deras rum (vet inte vem som väckte vem). Puff har en förmåga att skrika sig till kräkningar och så även denna gång. Han kan dessutom inte häva kräkningar, utan har de börjat tar de inte slut förrän magen är tom. Det var alltså bara att bädda om i sängen, byta pyjamas och ge honom välling igen när han lugnat ner sig. Under tiden jag ägnade mig åt det fick maken försöka få tyst på Piff, som var helt utom sig. Har faktiskt aldrig hänt förr att han varit ledsen så länge! Puff somnade gott i sin säng för andra gången ikväll och lugnet lägrade sig igen. Efter ytterligare några minuter var det dags för Puff att återigen vakna och skrika, ännu en kräkning, fast den här gången mindre, som väl var. Det blev ingen mer påfyllning iallafall, för ingen pallade. Totalt sett tog det väl 1.5 h att natta Piff och 2.5 att natta Puff. Som väl är är det ju inte så särskilt ofta nuförtiden (i början var det nämligen det...), men det är inget man så gärna tar sig igenom ensam.

  • Tinga

    Igår kväll gick det på en halvtimme att få pojkarna i säng - skönt efter bataljen häromkvällen!

    Igår var vi på BVC för vägning, eftersom det blev "ombesiktning" av Piff efter förra besöket (då hade han bara fått upp 120 g på fyra veckor). Den här gången hade både Piff & Puff gått upp 355 g vardera på bara tre veckor. Så härligt att äntligen få lite utdelning på allt slit med att mata de små liven. Framför allt är det deras vällingkonsumtion som ökat; nu får vi i dem runt 200 ml både morgon och kväll, mot runt 120 ml tidigare. I deras totala matintag gör det en stor skillnad, eftersom de är så små i maten för övrigt.

    Mrs B - jag förstår verkligen din glädje över Maltes viktuppgång; det är så skönt att få betalt för sina ansträngningar. Kul!

    Telis - vad skönt att din cysta blivit mindre. Även om den KAN börja växa igen så är den ju faktiskt mindre nu och det måste ju vara bra.

    Nenne - usch, vad trist med din systerson. Hoppas att han snart kryar på sig.

    Liten - jag har också funderat på ögonoperation i många år, men också alltid fegat ur till slut. Nu kommer jag bättre överens än någonsin med framför allt mina glasögon, så jag har bestämt mig för att skippa operationen. Fast jag byter ju glasögon något oftare än vart 11:e år! Du måste ju nästan slå rekord i velighet om du inte lyckats köpa något mer par under den här tiden! Själv har jag för tillfället fyra par som jag kör runt med och jag använder även linser lite nu och då.

    EA - så spännande det är nu!

    BS - oj, vilken otur att Iris lyckades skära sig så illa på sina bestick! Hoppas att allt går bra vid läkarbesöket idag. Kram!

  • Tinga

    Telis - va; du avskyr dina glasögon och kan ÄNDÅ inte hitta några som är bättre?!? Jag tror att jag och kängu får komma till Stockholm en runda och hjälpa er stackare som inte lyckas köpa glasögon själva! Mitt senaste glasögoninköp gjorde jag på 5 minuter; jag bara stegade in i en affär där de för tillfället hade ett erbjudande om att man fick bågarna på köpet, tog fram ett par brillor ur hyllan och köpte dem. En tjej i butiken hjälpte mig att kolla igenom hela sortimentet, men vi hittade inga som var bättre än dem jag plockat fram allra först.

  • Tinga

    Telis & Liten - har ni svårt för att köpa kläder och andra "utseendedetaljer" också?

  • Tinga

    BS - vad skönt att höra att det inte kommer att bli några framtida men för Iris! Det är klart att det kanske blir ett par jobbiga veckor nu under läkningen, men det kan det väl vara värt förutsatt att allt blir bra sen. Typiskt att de inte lyckades fixa blodproven!

    Telis - jag kanske tar dig på orden och drar till Stockholm en helg för att hjälpa dig med glasögoninköp; allt för en gratis lunch, du vet!

    Idag var vi nere en runda i stan på förmiddagen och eftersom det är bokrea kom vi naturligtvis hem med en hel hög nya böcker, som vi knappt har tid att läsa nu. Förhoppningsvis blir det mer tid till sådant framöver. Just nu "läser" jag mest ljudböcker. Sen köpte vi varsitt par otroligt häftiga solglasögon till Piff & Puff. Vi åker ju till Barcelona om en månad och tänkte att det kunde vara bra att ha med oss, för vi har märkt att de båda två, men särskilt Puff, är väldigt ljuskänsliga. Det ligger i släkten, för deras pappa kan inte komma ut i solen utan att nysa minst tre gånger!

    Ikväll väntar färska räkor, som vi också passade på att köpa när vi var i stan, och så ska jag försöka göra färdigt inbjudningskorten till min brors bröllop i sommar. Både han och hans sambo är helt hopplösa på pysselfronten, så jag åtog mig det uppdraget.

  • Tinga

    EA - så du har också sådana där solglasögon med skummgummiband bak i nacken och kardborrband att ställa in storleken med? Spännande med icke-närvarande tant!

    Telis & Lappis - det vore verkligen superkul att komma upp till Stockholm för en lunch; det vore så himla trevligt att få träffa er (och er andra i Stockholmsgänget) så jag håller på att grubbla på hur jag ska kunna lösa det (inte ekonomiskt, alltså ). Jag blev superbesviken när jag inte kunde vara med på picknicken i somras. Just nu känner jag mig inte riktigt redo för att ge mig iväg ensam med Piff & Puff, så isåfall får jag antingen åka själv eller ta hela familjen med mig. I'll keep you posted om hur det hela utvecklar sig.

    Apropå tant förresten - hon har dykt upp hos mig också idag. På dagen 28 dagar efter det förra besöket och det har aldrig hänt förr! Jag har alltid haft cykler på runt 35 dagar och uppåt. Jättekonstigt! Funderar lite på om det kan vara en effekt av att jag varit gravi en gång nu, och att min kropp kanske äntligen fattar vad allt handlar om?!? Fast jag vet inte; man ska ju inte dra för stora växlar på ett tillfälle.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare