Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

    Callelin: Normalt upplåts inte kyrkor till borgerliga vigslar. Det finns en regel som säger att kyrkan endast upplåts till vigslar enligt Svenska kyrkans ordning, men det förekommer nog att pastorer i "frikyrkan" också efter samtal med kyrkoherden får tillåtelse att viga i en "svenskkyrklig" kyrka. Men, som sagt, borgerligt går inte - det finns ju skäl till att man väljer att ha en borgerlig vigsel, och ofta (men inte alltid) är det skälet att man inte vill ha med kyrkan att göra.

    Jen82: Jepp, det går, det finns en kyrkohandbok där vigselritualet står tryckt på engelska (och några språk till).

  • Kjell Präst

    blendie: Ni ska egentligen inte behöva höra av er, det tycker jag att prästen redan borde ha gjort, det är ju bara några veckor kvar. Men kanske har det blivit förseningar på grund av julledigheter och så vidare. Vore jag ni skulle jag nog kontakta prästen och kontrollera att allt är i sin ordning (vilket det förmodligen är, men bara för att vara på den säkra sidan)

  • Kjell Präst

    I gällande kyrkohandbok står:

    Bön över ringarna/ringen

    (Brudparet ger prästen ringarna/ringen)

    P: O Gud, du som är allting skapare och herre,
    välsigna NN och NN i deras äktenskap.
    Låt DESSA RINGAR för dem vara tecknet
    på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.
    Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.

    F: Amen

    Det jag här skrivit med versaler står i handboken kursiverat, vilket innebär att det kan bytas ut. Det är alltså fritt att be över en ring eller flera.

  • Kjell Präst

    När det gäller traditionen med vit klänning så vet jag uppriktigt sagt inte varifrån den kommer. Förr var det vanliga att svenska brudar gifte sig i sin finklänning, som var svart. Den kunde användas fler gånger och blev alltså ingen lyxartikel. Tror inte många präster idag höjer på ögonbrynen om en brud kommer i andra färger än vitt. Själv har ju vigt en brud som hade helröd klänning, en annan som hade jeans och tröja.

  • Kjell Präst

    marina77: Det finns en symbolik i den vita dopklänningen, att den är lång beror på att barnet ska "växa i den", alltså mogna och bli vuxen. Den vita färgen går igen både i konfirmationskåpan och i svepningen av den döde inför begravning. Det vita följer alltså människan genom livet. Det är det som är tanken med dopklänningen. Men! Jag skulle aldrig krångla om någon ville ha andra kläder på sitt barn än just dopklänning. Jag har döpt en rad barn som haft andra kläder - och döper man till exempel en sexåring så har han/hon förstås inte dopklänning utan sina finkläder. Så visst kan barn döpas i andra kläder än en dopklänning. Vill dock lägga in en brasklapp om att det ju KAN finnas präster som ser annorlunda på detta än jag, så det bästa är förstås att fråga dopprästen.
    För övrigt rekommenderar jag gärna www.dopguiden.se där man kan ställa frågor till präster om dop. Det finns ett forum också, inte så livaktigt som BT dock...

  • Kjell Präst

    Emkalo: Ja, hindersprövningen ska vara giltig på vigseldatumet. Att prästen ber att ni ska ha den med redan vid vigselsamtalet beror på att det är så oerhört viktigt att den inte glöms bort -för tänker ni lämna den på vigseldagen, men glömmer, så får prästen under inga förhållanden viga er.

    Jag förstår din nästa fråga så att du undrar när ni ska komma till kyrkan på vigseldagen? Jag brukar säga till mina brudpar/dopfamiljer/begravningsgäster att jag finns i kyrkan en timme före gudstjänsten om det skulle vara något särskilt, men att de egentligen inte behöver komma tidigare än ca 15-20 minuter innan akten ska börja. Kom så tidigt att ni själva slipper vara stressade när ni kommer!

    Nej, prästen kan inte kräva betalt. Som präst har man inte rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar (tyvärr förekommer det ändå). Hon kan välja mellan att ställa upp på sin fritid eller att avstå, och väljer hon att ställa upp så ska hon göra det gratis.

    misstrixie: Det är en gammal sed att av respekt för kyrkorummet skyla axlarna i kyrkan med en sjal eller liknande, om man nu väljer ärmlöst. Men! Jag tror det är ytterst få präster som har något att invända mot baraxlat nuförtiden. Som regel är det nog inte prästen som retar sig utan någon äldre bröllopsgäst som VET HUR DET SKA VARA trots att hon inte varit i kyrkan sedan sin egen konfirmation I Magdalena Ribbings etikettsspalt i DN skriver hon dock att det inte spelar någon roll vad prästen eller kyrkan tycker i den här frågan - baraxlat i kyrkan är ändå inte okay. Enligt MR, alltså...

Svar på tråden Fråga prästerna 2