Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

    Fråga prästerna 2

    trassel:De vanliga vigselpsalmerna funkar förstås, jag föreslår alltid nr 84 och nr 411 som jag tycker är vackra och relativt lättsjungna. Sedan kan man ju ta till exempel några verser av nr 162 "Som sol om våren stiger", den har en väldigt vacker text och nästan alla kan sjunga med eftersom den sjungs på samma melodi som "Den blomstertid nu kommer" På samma sätt kan man ju tänka sig nr 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd" som sjungs på samma melodi som "I denna ljuva sommartid"

  • Kjell Präst

    Fru Diamant skrev 2008-02-10 11:14:36 följande:


    Är det ok att sjunga en av psalmerna på engelska även om brudparet och alla gästerna är svensktalande? Min sambo tycker nämligen att Morning has broken är en av de vackraste sångerna som finns. Den andra psalmen blir på svenska.
    Jag skulle själv föredra svenska psalmer rättigenom om det inte finns några enbart engelsktalande i släkten - men omöjligt tror jag inte det är att få en psalm på engelska. "Morning has broken" finns ju för övrigt på svenska i psalmboken, den har nr 181 och heter "Nu är det morgon"
  • Kjell Präst

    Nanna 3000: När en kyrka invigs läser biskopen vissa invigningsord för att markera att kyrkan är ett heligt rum. Jag har aldrig varit med om en avsakralisering, vet bara att det finns. Man brukar fira en speciell sista gudstjänst där man bär ut en del saker ur kyrkan, kanske silvret och korset eller liknande. Att helga en skogsglänta torde inte behövas eftersom det är Gud som skapat den och den alltså redan är helig Inea särskilda ritualer behövs för att tillfälligt helga en plats - man kan fira gudstjänst i en lada, på en båt eller varsomhelst utan några särskilda invigningsceremonier. Friluftsgudstjänster är vanligt förekommande sommartid och man räknar då med att eftersom kyrkan egentligen inte är byggnaden utan folket - alltså behöver man inte "inviga" naturen vid sådana tillfällen.

    Jonna83: Detta är en evig tvistefråga. Motståndare till kvinnliga präster (beslutet att tillåta kvinnliga präster togs 1958 och firar alltså 50-årsjubileum i år) brukar hänvisa bland annat till aposteln Paulus ord om att "kvinnan ska tiga i församlingen" och det faktum att det bara var män som följde Jesus. Det senare vet vi ju inget om, det vi vet är att det (nästan) bara är män som är OMSKRIVNA i Bibeln och det är ju inte samma sak! När det gäller Paulus så har han sagt en hel massa saker, och allt är inte tillämpbart på dagens samhälle. Man får ha i åtanke att Bibelns Nya Testamente är närmare 2000 år gammalt, och det samhälle som fanns då är förstås borta sedan mycket länge.

  • Kjell Präst

    misstrixie: Mitt förslag är att ni meddelar församlingen att ni helst inte vill ha denne präst och gärna också berättar varför. Förhoppningsvis lyssnar man då på er och väljer en annan präst. Då behöver ju inte den "ratade" prästen få veta något eftersom han aldrig ens blivit tillfrågad. Hoppas det löser sig!

  • Kjell Präst

    Akvavit: Eftersom inget avtal har slutits mellan Svenska kyrkan och "psalmboksförlagen" (osäker på exakt vilka det är som borde sluta avtal, men principen är densamma)så har man från i går, 10 februari 2008, inte rätt att till agendor och liknande kopiera ur biblar och psalmböcker. Det är förstås idiotiskt men så är det. Förhoppningsvis kommer detta att lösas så småningom men som det nu är får jag exempelvis inte trycka upp en lapp med psalmer och ge till mina konfirmander, eller visa psalmerna på kyrkväggen med overheadprojektor eller liknande.

  • Kjell Präst

    Jag tror - men vet inte säkert - att avtalsdiskussionen gäller KOPIERING ur psalmbok och Bibel. Är alltså osäker på hur det är om man bara skriver ut texterna. När det gäller psalmer som används utanför kyrkan så är det ju den aktuella skolan/föreningen eller vad det nu kan vara som måste ha rätt att kopiera, där är inte kyrkan inblandad. I princip krävs det väl alltid tillåtelse för att man ska få kopiera ur böcker för att använda annat än privat. Problemet nu är ju att kyrkan centralt inte har ordnat upp detta, och skrivit ett nytt avtal. Kan inte tänka mig annat än att detta kommer att lösas så småningom, men förhandlingsviljan tycks inte vara så stor hos någondera parten. Jag vet inte hur ni ska lösa problemet med era färdigtryckta program. (Formellt antar jag för övrigt att det inte är kyrkan, utan ni, som står bakom dem). Ärligt talat tror jag att det kommer att "fuskas" rätt rejält med detta ute i församlingarna.

  • Kjell Präst

    2008-08-09 skrev 2008-02-11 19:03:15 följande:


    Har en fråga angående det här med kyssen. Förstår att det inte alls är som på film att prästen ber mannen kyssa kvinnan, utan att de säger på något annat sätt.Har också hört att det egentligen inte ska vara någon kyss inne i kyrkan, men får man välja detta själv?
    Jag brukar säga till brudparen att jag inte tänker förbjuda dem att kyssas men att jag heller inte kommer att uppmana dem att göra det. Vill de kyssas så får det komma spontant och inte på uppmaning Det stämmer annars att kyssen enligt svensk tradition ska komma först på kyrktrappan. Men man kan ju inte styra allting... Gud blir bara glad om ni pussas lite
  • Kjell Präst

    2008-08-09 Ja, det är väl ett lämpligt ställe...

    mmian: Jag vet ju förstås inte varför det är så i er församling, jag jobbar ju inte där Normalt ska det inte vara några problem att lägga till extra moment, som solosång tex så länge man inte försöker byta bort psalmerna. Synd att du helst inte skulle vilja ha psalmer, det finns ju över 700 att välja på så ALLA kan ju omöjligtvis vara värdelösa!

  • Kjell Präst

    Instämmer med Jeez: Får ni inte ens välja psalmer fritt så har er vigselpräst, eller er vigselförsamling, en märklig inställning. Protestera! Jag kan förstå om prästen inte vill att ett brudpar ska ha "Den blomstertid nu kommer" i januari (har själv avstyrt just detta) eller "Bereden väg för Herran" i juli - men det finns ju fortfarande M-A-S-S-O-R av psalmer att välja på.

  • Kjell Präst

    Shorona: 31 maj är ju precis på gränsen mellan vår och sommar, jag tillåter mig därför att citera mig själv i ett tidigare svar här i tråden:

    De vanliga vigselpsalmerna funkar förstås, jag föreslår alltid nr 84 och nr 411 som jag tycker är vackra och relativt lättsjungna. Sedan kan man ju ta till exempel några verser av nr 162 "Som sol om våren stiger", den har en väldigt vacker text och nästan alla kan sjunga med eftersom den sjungs på samma melodi som "Den blomstertid nu kommer" På samma sätt kan man ju tänka sig nr 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd" som sjungs på samma melodi som "I denna ljuva sommartid"

    Om man vill fokusera på sommar snarare än vår så går det ju utmärkt att ta de traditionella texterna till ovannämnda psalmer, dvs 199 "Den blomstertid nu kommer" och 200 "I denna ljuva sommartid". Och sedan finns det ungefär 700 psalmer till i psalmboken att välja på

  • Kjell Präst

    Det är olika i olika kyrkor, många kyrkor har väldigt generösa öppettider, där jag jobbar har vi öppet mellan 9.00-15.00 varje dag utom lördagar. Så det bästa är om du ringer din församling och frågar.

    Fru Diamant skrev 2008-02-13 20:54:24 följande:


    Jag skulle vilja gå till kyrkan och bläddra i psalmboken för att se vilka psalmer vi ska välja till vår vigsel. Hur vet jag när kyrkan är öppen för allmänheten? Vill inte komma inklampandes mitt i någon gudstjänst!
  • Kjell Präst
    Godisråttan skrev 2008-02-15 09:13:52 följande:
    En fråga!Vi var på vigselsamtal nyligen och då sa vår präst att jag inte får gå in ensam. Jag vill ju inte att min m2b ska se mig innan. Går det att jag går in och han möter mig längs altargången?Detta känns så otroligt ledsamt för mig då jag verkligen inte vill gå in med han i kyrkan utan att han ska se mig först i kyrkan(inte i rummet innan kyrkan)
    Min åsikt i den här frågan har jag redan klargjort i tråden "Får man inte ens gå in SJÄLV i kyrkan". Jag upprepar dock: Självklart vill jag helst att ett brudpar ska gå in tillsammans, det är tradition och jag tycker det är en fin symbol att man "går in i" sitt nya liv tillsammans, som ett par.
    Allt annat än detta känns som B-lösningar för mig.
    Men!
    Om man absolut inte vill göra så, så tycker jag att det är bättre att bruden går in själv än att man har en brudöverlämning, även om jag tycker att båda dessa varianter sätter för mycket fokus på bruden, inte på brudparet. Att din blivande man möter dig halvvägs är väl i så fall ännu lite bättre än att du knallar gången upp helt själv. Då går ni ju i alla fall en bit tillsammans.
  • Kjell Präst
    Godisråttan skrev 2008-02-15 10:55:32 följande:
    Tack för svaret!Hur gör jag nu när min präst vägrar?Vi har redan skickat ut inbjudningskort...Detta är verkligen jätteviktigt för mig.
    Jag förstår ditt problem, men tyvärr är det inte mycket att göra; vill ni ha den kyrka och den tid som ni bokat så måste ni finna er i att prästen har sista ordet när det gäller den här gudstjänsten -försåvitt ni inte känner någon annan präst som kan ta på sig er vigsel istället för den präst ni tilldelats?
  • Kjell Präst

    Suniz: Det finns ingen regel för hur lång/kort en vigsel ska vara, har man inga extra moment kan det vara klart på 20 minuter. Nu vill ni ha extra diktläsning vilket gör att det blir lite längre, men mer än en halvtimme lär det inte ta.
    Man får välja in- och utgångsmusik själv, eller rättare sagt i samråd med präst och kyrkomusiker. Jag känner inte till den låt du föreslår, men till namnet låter den ju helt okay. Det handlar väl mest om att det ska vara musik som
    1)är lämplig i kyrkan
    2)organisten kan spela och hitta noter till
    Punkt 1 verkar grön i ert fall, när det gäller punkt 2 får ni ta det med organisten. Hoppas det går bra!

  • Kjell Präst

    Som sagt, det kan ju vara kyrkorummet spm är dubbelbokat och då blir det ju svårt att ordna - men OM det bara är prästen, inte kyrkorummet, som är dubbelbokat så skulle det ju kanske kunna vara en lösning om ni själva ordnar en annan präst. Men det är ju inte självklart att någon annan av församlingens präster kan ställa upp eftersom det kanske bara är en präst i tjänst per helg. Ni har ju verkligen haft otur - eller, ärligt talat, församlingen har varit klantig - och tyvärr är det ju svårt att åtgärda om det nu bara finns en kyrka, vilken är dubbelbokad. För antingen måste ju ni eller det andra brudparet byta tid eller dag.

  • Kjell Präst

    Jonna83: Det är säkert ok, den används rätt ofta

    majbruden: Det är olika från kyrla till kyrka om man godkänner CD-musik eller ej. Levande musik är ju alltid att föredra
    45 minuter är nog ingen omöjlighet, själva ritualet inklusive psalmer tar rätt kort tid, kanske 20 minuter. Sedan kan man ju fylla på med egna inslag om man vill.

    Champis_Sanna: Ja, kyrkan står för musiker.

  • Kjell Präst

    Holly Short skrev 2008-02-17 19:49:32 följande:


    Jag vet att jag har läst tidigare att texten till ritualet finns tillgängligt på engelska för prästen, men är det någon som vet om jag kan hitta det någonstans på nätet? Vi kommer att ha en svensk cermoni men famlij från England och skulle gärna vilja ge dem möjlighet att läsa det på engelska så att de vet hur det ser ut. De förstår ingen svenska alls.
    Känner inte till om det finns på nätet, men ni kanske kan be er vigselpräst om en kopia när ni träffar honom/henne?
  • Kjell Präst

    Mistefy och TEB08: Jag har aldrig haft en utomhusvigsel, men grundinställningen måste ju vara att det ska vara psalmer med. Sedan finns det kanske fall när det helt enkelt är omöjligt. CD-anläggning är trist men ibland kan det ändå fungera hyfsat. Personligen skulle jag plocka fram gitarren men det är nog inte alla präster beredda att göra

Svar på tråden Fråga prästerna 2