Inlägg från: bröllop gbg |Visa alla inlägg
  • bröllop gbg

    Göteborgsbrudar 2008

    jag slänger mej in här. kanske inte platsar riktigt eftersom vi ska gifta oss redan i november. jag vet... det är hysteriskt kort om tid, men av olika anledningar så får det bli såhär.

    jag skulle gärna ta emot tips på festlokaler av er andra göteborgsbrudar. var ska ni ha era fester? vi vill ordna egen mat och dryck och skulle gärna ha en lokal åt det mysiga hållet. ca 70 gäster...

  • bröllop gbg

    malinlars: hur är det på aschebergska eken, får man ta med egen mat och dryck där? har annars hört att det ska vara billigt och bra där.

    Angående ålder sä jag 33 och min blivande 45. Vi har varit ihop i elva år, så detta var ju på tiden...

  • bröllop gbg

    Jaha, då har jag köpt bröllopsklänning! Tror alltihop var över på kanske 45 minuter, max! Gick in på Rehmanns, provade kanske sex klänningar, varav tre var fantastiska på olika vis. Efter en hel del diskuterande kring hur eleganta vi ville vara så bestämde vi oss. För tänk om vi tvekat, kollat i andra affärer och sen kommit fram till att det var den första som var bäst och sen gått tillbaka till Rehmanns bara för att upptäcka att min klänning var såld... usch och fy... det finns säkert många lika vackra klänningar i Göteborg men vi fattade ett beslut baserat på magkänsla och jag hoppas verkligen att jag inte kommer att ångra det. det blev en nixa modell 944. axelbandslös, empireskuren med lite pärlor över och bysten. mjukt tunnt tyg med som en liten omlottgrej fram. känns llite som en grekisk gudinna när man har den på sej. väldigt enkel, med klara linjer och inget fluff liksom. modellen finns inte på nixas hemsida, antar att det är från någon äldre årgång, om nån har en bild på den så får ni gärna hjälpa mej. vill ju bara gå och titta på den hela tiden.

    Lycka till ni andra i klänningsjakten, även om det kanske dröjer ett tag för de flesta i den här tråden!

  • bröllop gbg

    lindaochlinus: den kostade 4700 till slut. 4900 ursprungligt pris, minus rearabatten, plus ändringskostnad. Tjejen på rehmanns var jättebra och hade mycket god smak och erfarenhet. hon såg direkt vad som skulle kunna passa min kroppstyp osv... gav oss ordentligt med utrymme så vi kunde diskutera fritt, inte alls pushig, vilket jag tycker är väldigt skönt.

  • bröllop gbg

    amor eterno: vad kul att höra att ni var så nöjda med aschebergska! ska dit och kolla lite och diskutera imorgon. tydligen så är det ett annats ällskap där samtidgt som vår bröllopsfest, men enligt Agneta ska vi inte bli störda av dem. vår lokal är på andra sidan huset sa hon. vi vill ju gärna få plats med en liten banduppsättning med PA i samma rum som själva middagen, så att det är fritt fram att spela och sjunga nåt när som helst. undrar om det kommer att funka? de sa att de hade en sal som var lagom till 80 pers, men tänk om inte instrumenten och det får plats? jag får väl hålla tummmarna tills imorgon eftermiddag.

  • bröllop gbg

    stenbruden: ja, min blivande var med och provade igår. det var rätt så romantiskt faktiskt, han blev alldeles tårögd när jag kom ut i den som vi sedan köpte. allt blev så verkligt direkt. wow, jag ska faktiskt gifta mej! men han får nog inte följa med och se när de fixar med ändringarna och det. klänningen var i storlek 42 och jag är mer åt en 36:a så det var lite svårt att riktigt föreställa sej hur det kommer att bli. så i slutet av oktober ska jag dit och få den ändrad. måste hinna fixa skor och underkläder tills dess. funderar på att köpa ett par röda stövlar för att bryta av och göra det lite mindre vekt och romantiskt, passar mej som person bättre med något med lite mer attityd.

    barn är bjudna till vår fest. vi vill gärna ha folk i olika åldrar, det blir oftast roligast tycker vi. de barn vi ska bjuda är ju också roliga personer som säkert kommer att förgylla festen. sen är det upp till föräldrarna att bestämma om de vill ha en kväll utan barn eller ej.

  • bröllop gbg

    majsis: vi ska också vigas borgerligt och funderar lite på var man ska ha ceremonin. vi har ett ställe där både frieriet och förlovningen skedde, men det är utomhus och jag vet inte hur tappra våra gäster är, med tanke på att det är i november. eller så är det jätteromantiskt att stå där kylan också kan man bjuda gästerna på nåt varmt att dricka när vi kommit in i festlokalen. vad tror ni om det?

  • bröllop gbg

    apropå ringar så har vi förlovningsringar i titan och det ska min vigselring också vara. antagligen blir det en 5 mm med tre diamanter i, den i mitten lite större. kommer troligen att köpa på Exter på haga nygata. supertrevlig kvinna som jobbade där och som nästan försökte övertala oss att köpa vigselringen där vi köpt förlovningsringarna. (vilket vi inte är så pigga på eftersom vi inte fick så bra intryck av dem.)

    joji: går du bara till en skräddare så fixar hon/han till det så att det inte skär in. det är ju deras jobb. ;)

  • bröllop gbg

    pratade vidare med min blivande om var vigselceremonin ska hållas och han tycker inte vi ska ha den utomhus. han vill att jag ska stå i min klänning och inte ha varma ytterkläder utanpå. han var löjligt förtjust i hur jag såg ut i min klänning... så vi får väl kolla om det finns möjlighet att ha ceremonin på aschebergska också eller om vi hittar nåt annat ställe. nån som har tips på nån annan fin lokal där man kan ha en borgerlig vigsel?

  • bröllop gbg

    Sådär ja! Då var festlokal bestämd och bokad! Det blir Aschebergska och vi kommer att ha vår vigsel där också. Det såg ju inte så mycket ut för världen när man körde in på området, men inuti själva salen var det helt okej. Och dessutom med en röd fondvägg som kommer att passa utmärkt eftersom vi tänkt oss rött/vitt tema. Perfekt att det ligger ett vandrarhem 50 m därifrån också. Då behöver inte våra långväga gäster fara runt hela stan när de vill avsluta festandet. På Aschebergska kan man vara till klockan 02, då går personalen hem. Men man kan stanna längre fast då debiteras personalkostnaden extra. Om man börjar med vigsel vid 15 så kanske man inte orkar hålla på så mycket längre ändå?

    Nån som har tips om bra och BILLIG florist? Måste skaffa brodsdekorationerna själv nämligen och jag har ingen koll på bra florister alls. Sen ska jag väl ha nån brudbukett också antar jag. Finns det nån bra hemsida där man kan få tips om sånt?

  • bröllop gbg

    Här går planeringen framåt med raska steg. Är nu i tårtfasen. Är det nån som kan tipsa om var man kan få tag på en mumsig, snygg och billig bröllopstårta? Behöver inte vara en sån där med flera våningar, men det får gärna vara snygga dekorationer. Ni andra som varit eller ska vara på Aschebergska, hur har ni gjort med tårta? Vi tänkte nog ta tårta istället för efterrätt, men hur blir det då med priset? och vet ni om Aschebergska har någon bra och billig tårtkontakt som de kan beställa från?

    Funderar också på fotografering. Vi har två vänner som är duktiga fotografer så vi kommer inte att hyra in någon. Men frågan är var man ska ta fotona... Vi vigs ju i november så utomhus kanske inte är så aktuellt, eller så kanske det är det, jag vet inte. Gillade din tanke med Ramberget majsis, vi bor inte så långt därifrån heller så det kanske skulle funka. Problemet är ju bara om vädret är dåligt. Tänk att stå i spöregn och ta foton innan vigseln... Huva!

  • bröllop gbg

    bra idé med paraplyerna stenbruden, kan nog bli riktigt snyggt dessutom föreställer jag mej.

  • bröllop gbg

    stjärngudinnan: håller helt med övriga! jag tror de flesta är införstådda med att det inte är så himla billigt att hålla bröllop, så de tycker säkerligen att det är helt okej att betala för sej själva dan efter. vi är också inne på att ha brunch dagen efter. fast kanske då att man går ut på nån restaurant/café i stan. nån med bra tips?

  • bröllop gbg

    Om det är nån som vill ha tips på billigt blomställe så var jag igår på blomsterlagret i Mölndal. Där är de tydligen 25-50% billigare än de flesta blomnsterbutiker eftersom de inte har några mellanhänder och därför kan dra ned kostnaderna rejält. Jag ska antagligen beställa mina kallor till brudbuketten därifrån, sådär en tre veckor innan.

    Har börjat fundera mer och mer på vilka som ska bjudas in till bröllopet. det är svårt tycker jag. var ska man dra gränsen? en av våra vänner frågade direkt om det var okej om han tog med sej sin tjej (som han varit ihop med sen i augusti och som vi bara träffat en gång). det blir liksom lite svårt att säga nej på en sån fråga. samtidigt känner jag ju inte henne och fick ärligt talat inte så gott intryck av henne den gången vi träffades. jag vill ju helst inte ha några främlingar på mitt bröllop men samtidigt vill jag ju att gästerna ska ha trevligt och inte känna sej ensamma om de inte får ta med sej sin partner. lurigt det där... tänk om alla som vi tänkt bjuda in ensamma föreslår att de ska ta med sej nån? då blir det ju helt galet... eller ska man bjuda in färre och ta för givet att de tar med sej sin partner om de har nån?

  • bröllop gbg

    Då har vi bokat bröllopsnatten! Vi kollade runt en del och våra kriterier var fin utsikt och bubbelbad på rummet och det blev Novotel som passade bäst. Havsutsikt och svit med jacuzzi. Champagne, choklad och frukt på rummet som vanligt och mycket bra pris. Bara 2290 kr. Ingenting jämfört med Gothia t ex. Utcheckningen behöver inte ske förrän klockan 17 dagen efter.

    Jag letar som en galning efter ett par snygga röda skor. Behöver något som "spicar" upp klänningen. Skitsvårt att hitta vid den här årstiden, antingen har de låg taxklack eller skyhöga stiletter. Nån med tips? Hittrar jag inga får jag utvidga mitt sökande till silvriga skor, det skulle också vara snyggt. Letar också efter en bh som är snygg och bekväm, utan axelband. Nån som vet nån bra affär med rimliga priser? Egentligen hade jag velat ha en hel korsett eller så men det är så himla dyrt. Så det får bli lite mer situps istället.
    Angående färger så blir det vitt, vinrött/mörkrött och silver. Funkar nog bra under november eller vad tror ni?

  • bröllop gbg

    ja herregud vad ni skriver...

    astriden, du behöver inte stressa! vi kom på att vi skulle gifta oss för lite drygt två veckor sen och det är bara två månader kvar tills den stora dagen och jag tycker det är så mycket som redan är fixat. så ta det bara lugnt! skriv en lista på allt som behöver ordnas och så gör en tidsplanering när du behöver ta tag i vilken fråga, sen bockar du bara av alltefter tiden går. så gör jag och det går jättebra.

    funderar också mycket på det här med frisyr. jag har en ganska kort page med lugg som jag trivs jättebra i. min klänning har ju ganska enkla rena linjer så det skulle liksom inte passa att ha en väldigt avancerad frisyr och det är inte heller mins til. men jag tänker att nåt roligt kanske man kunde ha... mina vänner pratar om att jag kanske kunde ha som små pärlor eller nåt, fast samma frisyr. vad tror ni? finns det bilder på brudar med pagefrisyr nånstans? tycker alla bara har skitlångt hår i fantastiska uppsättningar på alla bilder...

    lägger till mej på listan

    bröllop gbg - 24 november, Aschebergska Eken
    Astriden - 5 April, Stora Holms Säteri
    BarbaBruden- 10 Maj, Masthuggskyrkan
    LindaochLinus- 17 maj, S:t birgittas kapell
    Majsis- 31 maj, Rådhuset
    Stenbruden - 6 juni, Aspenäs Herrgård
    malinlars- 7 Juni S:t birgittas kapell
    stjärngudinnan- 5 juli, Kungslena kyrka
    Joji- 12 Juli, Onsala kyrka
    MrsD- 19 juli, Lysekils Kyrka
    Fröken Plommon - 9 aug, Säve Kyrka

  • bröllop gbg

    malinlars: vi ska bo på Novotel på bröllopsnatten. Funderar på att boka en natt till för att riktigt hinna varva ner och njuta av ögonblicket, och jacuzzin...

    Vi har börjat fundera mer och mer på att ha en bröllopslunch dagen efter, på söndagen. Att de som vill bland gästerna träffar oss på ett förutbestämt fik eller restaurag också förlänger vi bröllopet lite. Lunchen får bli till självkostnadspris då. Vad tror ni om det? Känns lite roligt, då kan man också få tid att prata med dem som man inte fick så mycket tid med på bröllopet. För med runt 75 gäster inser jag ju att man inte kommer att hinna prata väldigt länge med alla. Nån som har tips på nåt trevligt och lagom dyrt ställe runt Klippan? Har kontaktat Röda sten för att höra om de har öppet och om man kan boka bord.

  • bröllop gbg

    Hej alla!
    kastar mej in efter en tids bortavaro. det närmar sej med stormsteg för oss, bara 18 dagar kvar, huva!

    Behöver hjälp med det här med strumpor. Det visade sej att jag inte kunde ha min nyinköpta torsolett under klänningen, den syntes nämligen igenom. Så nu blir det en stabil och diskret behå med lika diskreta trosor till istället. problemet blir då hur jag gör med strumpor. oroar mej för att om jag har strumpbyxor så kanske linningskanten kommer att synas igenom, det blir ju liksom alltid en liten kant eller bubbla där... och om jag ska ha stayups så kommer jag säkert att gå och oroa mej för att de ska kasa ner under kvällen och behöva gå och dra i dem... och strumphållare är ju ofta så utsmyckade med spets och dylikt att det kanske blir svårt att hitta en som inte syns igenom klänningen... HJÄLP!! hur ska jag göra och var hittar jag bra strumpor eller strumpbyxor? ska man ha vita eller?

Svar på tråden Göteborgsbrudar 2008