• muria

    Snygg MED tandställning - tips!

    Ja, jag har fått tandställning... riktig räls både uppe o nere! 20 år gammal och med en pojkvän på g!

    Jag vet att många tycker att det är sött med tandställning osv. men man känner sig INTE attraktiv, iaf inte jag! Så, alla tips för att känna sig snyggare med stål i munnen välkomnas tacksamt!

    Det kan gälla smink, hår, kropp o allt annat :D

  • Svar på tråden Snygg MED tandställning - tips!
  • Glitterkråkan

    Håller med om att man inte känner sig lika attraktiv med tandställning, men man får ju ha i minnet att man satte in den bl a för att kunna känna sig ännu snyggare när det är klart!

    Läppstift är lite svårt tycker jag eftersom det känns som att det lätt kan fastna på tandställningen...

    Jag har haft min tandställning i 8 månader nu, ska ha den i 2 år. För att motivera mig så sparar jag pengar till en tandblekning när det är klart! Och DÅ ska jag bannemig köpa ett snyggt, dyrt läppstift också!

  • Ladye

    Japp så ser jag det med=)
    Rött på läpparna blir när jag är klar med rälsen.
    Men man vänjer sig efter ett tag.

  • muria

    tack för all uppmuntran!

    hur har omgivningen o killen reagerat? hur gamla är ni?

  • Saya

    Har i många, många år funderat på att skaffa tandställning då jag ALLTID skämts över mina tänder. Dum som jag var så ville jag inte sätta i den när jag var i tonåren och det ångrar jag bittert i dag!!

    Ni som nu är över 20 (det är väl då det börjar kosta pengar), hur länge ska den sitta i och hur mycket kostar kalaset? Visst är dom annorlunda nu än för 15 år sedan, är de inte lite mer "osynliga" idag? Hade så gärna velat ha fina tänder, färgen är det inget större fel på men gluggarna... fy! Det har påverkat mig hela livet, jag skrattar och ler inte gärna inför främmande människor och hur rolig uppfattas jag som då?!

  • muria

    Satsa på fint målade ögon.

    Några tips på hur man kan måla ögonen extra fint då? :)

  • Ladye

    Jag är 24 år gammal. satte in den när jag var 23.
    Det kommer kosta mig 13855kr totalt.
    Fösäkringskassan betalar 40% till.
    Så så dyrt är det inte...
    Det är det värt=)

  • Saya

    Ladye

    Hur länge kommer du ha den kvar? Vet du det?

    Det kostar alltså dig nästan 14 000 men själva tandställningen är dyrare och FK betalar resten? Förstod jag dig rätt då? 14 000 är för mig OTROLIGT mycket pengar då jag är arbetslös. Men som sagt, det är nog värt det!

  • Saya

    Ladye

    Såg nu ditt tidigare inlägg att du ska ha den kvar tills du är 25 så bortse från min första fråga

  • Glitterkråkan

    Jaa, tjejer, jag är 40 och satte in min tandställning när jag var 39! Så det är aldrig för sent! Hade gått alldeles för många år och lidit över mina ojämna tänder. Funderade länge på om jag skulle göra det, men när min tandläkare berättade att hennes äldsta patient är 75 år så bestämde jag mig! Såg också en massa bilder på kändisar som hade tandställning i "vuxen" ålder, bl a Tom Cruise och Gwen Stefani, tänkte då att då kan väl jag också!

    Min tandställning kostar 22000 men FK går in och betalar 4000 så det blir alltså 18000 för mig. Betalar av 1000 kr i månaden.

    Jag har vita keramikplattor i överkäken vilket gör att det syns mycket mindre än om det är metall rakt igenom. Kanske kan vara något för dig, Saya?

  • Saya

    Glitterkråkan

    Åhhh vad glad du gjorde mig nu!!

    Jag tror inte att jag behöver i nederkäken (jag vet ju inte säkert, men jag tror inte det) utan bara i överkäken.

    2 år känns ju som en halv evighet, men samtidigt har man nåt att se fram emot! Hur fungerar det med FK då? Sköter tandläkaren den biten? Ska ta och ringa min tandläkare imorgon och boka in en tid. Känns MYCKET mer motiverande att ge sig in i något sånt när man vet att det finns fler som sitter i samma situation!

  • Elisabet hjärta Christian

    jag hade också tandställning som "vuxen" i ca ett år. jag hade redan pojkvän när jag skaffade den och som Ladye säger så är det inga problem att kyssas eller ha andra "aktiviteter"...

    jag tror på det någon skrev. le och var glad precis som vanligt så kommer ingen att bry sig om det.

  • Ladye

    Jag betalar oxå 1000kr i månaden.
    Och jag satte in den när jag var arbetslös jag med.
    Det kanske låter mycket pengar när man ser det som en klumpsumma.
    Men tänk dig. FIna tänder som du kan äta med, le med och vara stolt över dig själv i resten av ditt liv.
    Då är 14000kr ingenting.
    Det kanske blir ca 200kr mån i snitt om du blir 92 år gammal.
    Det är det väl värt.... För det kostar ju inte ens ett par skor=)

  • Saya

    Ladye

    Nä, du har så rätt så! Ska kontakta min tandläkare imorgon och boka tid så får vi se vad hon säger.

    Jag funderade för ett par år sedan på porslinfasader men det om nåt är väl svindyrt?

  • Glitterkråkan

    Saya

    Kul att jag gjorde dig glad!

    Min tandläkare skötte allt med FK. Hon skickade nog in avtrycken som gjorts på tänderna dit och så bedömde nån där att jag behövde tandregleras.

    Tycker det är en bra idé att börja med att boka tid hos tandläkaren för att diskutera det hela.
    Lycka till!

  • NorthernLight

    Jag är 24, gifter mig i juli, och sedan åker rälsen in både uppe och nere för mig med. 1,5 år senare och 18000:- fattigare ska det äntligen vara ordning på tandraden.

    Jag har metallskrot (kallade piercings) lite här och där och har bestämt mig för att tandställningen bara blir en av dem. Kommer dock garanterat att lägga ner betydligt mer tid på hår, smink och kläder än jag gör annars. Har sett flera vackra tjejer med tandställning och kan bara konstatera att helheten inte påverkas av en räls eller två i munnen.

  • tropical

    jag satte in min när jag just skulle fylla 19... har nu haft den i snart två år, i början kändes det som en evighet men nu märker man inte av den lika mkt (kan även bero på att de tagit bort den därstora bågen som jag hade OVANPÅ själva rälsen).
    det jobbiga nu är dock att ha i gummisnoddar som sitter mellan över o underkäken men tröstar mej med att det inte är sååå långt kvar nu av behandligen *ta i trä*.

    Le på som vanligt men inte för mkt med öppen mun på fotografier, på mej iallafall ser det helt sjukt ut om jag ler med öppen mun - tandställningen täcker hela bilden. men annars märks den knappt av och tänderna har blivit sååå mkt bättre! och de flesta som man känner märker först efter ett tag att man har tandställning, det första man gör är ju inte att kolla i någons mun...

    jag fick hela gratis =) så jag är jättenöjd :) måste dock bråka ibland på tandläkaren för att inte vänta jättelänge på nya tider! o min pojkvän säger att han inte märker av den när han kysser mej eller så heller....

    Lycka till!

    ps.måste dock lägga till, det är inte en dans på rosor direkt, man har gaaanska ont o snabbt går det inte :S men fördelarna överväger nackdelarna hoppas jag

  • Ladye

    Jag ler med hela munnen jättestort=) För jag är så stolt över mina tänder nu så jag bryr mig inte om lite stål på tänderna=)

    Saya gick det bra med tandställningen.

    Och ja gummisnoddarna är en pain. Särskillt när man får snärtskador i munnen AJ.
    Men det är så värt det=)

Svar på tråden Snygg MED tandställning - tips!